Režie:
Gerardo HerreroScénář:
Nicolás SaadKamera:
Alfredo MayoHudba:
Lucio GodoyHrají:
Juan Diego Botto, Carmelo Gómez, Jordi Aguilar, Víctor Clavijo, Francesc Orella, Sergi Calleja, Adolfo Fernández, Andrés Gertrúdix, Paulius Markevičius (více)Obsahy(1)
Zima 1943, německo-sovětská fronta za II. světové války a jeden oddíl slavných Modrých divizí, které Franco poslal na pomoc Hitlerovi. Zde je nalezeno zohavené tělo španělského vojáka. Událost vyvolá rozruch, protože na hrudi mrtvého jsou nožem vyrytá slova - Pohleď, Bůh tě sleduje. Vyšetřováním je pověřen bývalý policejní komisař Arturo Andrade, který se pustí svědomitě do práce také proto, že se začínají objevovat další mrtví. Avšak záhy dojde ke zjištění, že jde o krutou pomstu, která má své kořeny v minulosti. Nikdo není mimo podezření a nikdo si není jistý svým životem. V týlu španělského vojska roste napětí, protože se zde rozpoutá hon na krvežíznivého zabijáka. Kriminální thriller z válečného období byl natočen i u nás známým režisérem Gerardem Herrerem, který do hlavních rolí obsadil dvě hvězdy současného španělského filmu Juana Diega Bottu jako komisaře a Carmela Gómeze jako jeho asistenta. (La Película)
(více)Recenze (21)
To jakým způsobem se španělským tvůrcům podařilo skloubit kirminálku s válečnou vřavou východní fornty v roce 1943 si fakt zaslouží můj velký respket. Čím víc se fašounský komisař Arturo Andrade přibližuje vrahovi, tím víc jsem byl v očekávání. Výborně gradovanej film, kterýmu nechybí ani válečná atmosféra, ale ani klasický napětí z pátrání po vrahovi, kdy navíc začíná být velmi brzo zřejmé, že s případným dopadením vraha ta záverečná tečka ještě nepřijde. Ovšem ať už jsem čekal co chtěl, tak tu uplnou záverečnou tečku a tím vlastěn celý vyznění filmu fakt ne, ale jen dobře, protože díky úplnému závěru všechno působí mnohem opravdověji a realněji neb přesně takhle to většinou bejvá. Po čtyřech žánrově odlišných filmech na španělským filmovým festivalu jsem došel k závěru, že španělská kinematografie se nachází ve vynikající kondičce a je obrovská škoda, že stojí stranou zájmu našich kin a TV. ()
Nebudu zastírat, že nad průměr se film vyhoupl jen díky atraktivnímu námětu a závěrečnému využití čtvrtého verše. Jako kriminálka totiž Sněžné ticho moc nefunguje. Na válečný film je tam zase málo války, takže ani odtud se nedá očekávat zábava. Naštěstí má díky pár výborným scénám alespoň nějaké napětí. Motiv absurdnosti pátrání po vrahovi v prostředí, v němž se násilná smrt bere jako nedílná součást každého dne, měl být ovšem vytěžen více. ()
Španielsko bolo v 2. svetovej vojne neutrálnym štátom, ale Franko sa chcel odvďačiť Hitlerovi za pomoc, ktorú mu poskytol, tak vyslal do operácie Barbarossa dobrovoľníkov, ktorí boli v Modrej divízii (okolo 45 tisíc mužov). Táto divízia bola rozpustená v roku 1943. Výborne natočený film, ktorému nechýba vojnová atmosféra, ale ani klasické pátranie po vrahovi. ()
Unikátní prostředí pro detektivku, v níž vyšetřovatel nemá žádné nadlidské schopnosti a prostě uvažuje a dělá omyly... stejně jako pachatel. Motiv není až do samého konce nijak zřejmý. Do toho vztahy ruských civilů a německých i španělských vojáků. S výsledkem jsem byl hodně spokojen, ale k dokonalosti tomu chybělo víc emocí, možná nějaký ten flashback vykreslující události vedoucí k motivu. Holt se Španělé rozhodli zpracovat to jednodušeji. ()
Na válečné filmy mě moc neužije a i tady jsem se nalákala spíš na tu detektivní část, ale nakonec mě to dostalo se vším všudy. To válečné prostředí i atmosféra tomu přidalo patřičnou hloubku, pátrání po pachateli série vražd postupně nabralo nečekaný směr a ani silný závěr to v žádném případě nezkazil. A to ani nemluvím o těch scénách s ruletou, to byl nervák jak sviňa. ()
Galerie (27)
Photo © Alta Films
Reklama