Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Sci-Fi
  • Dobrodružný

Recenze (2 041)

plakát

Roj (1978) 

V roce 1975 vzal stále ještě neznámý Spielberg knižní bestseller a natočil podle něj přelomový eko horor. Vydělaná omračující půlmiliarda dolarů změnila dějiny kinematografie. "Co dokáže on, dokážu taky", řekl si Irwin Allen, režisér veleúspěšného Dobrodružství Poseidonu a ještě úspěšnějšího Skleněného pekla. Jako základ mu posloužil taktéž bestseller a taktéž eko horor. Utratil velkorysý rozpočet a po roce práce se vytasil s touhle hloupoučkou, utahanou a k uzoufání nudnou podívanou, na níž byly katastrofální především tržby. Michael Caine je jediné nezpochybnitelné pozitivum celého filmu. Někteří by zmínili i Katharine Ross, jejíž krása uvadala znatelně pomaleji než její filmová kariéra. Jedenáct let po Absolventovi ještě zvládla omluvit mdlý výkon ve špatně napsané roli.

plakát

Star Trek: Nová generace - Polní soud (1991) (epizoda) 

"With the first link, the chain is forged. The first speech censured, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably." 

plakát

Pěreval Ďatlova (2020) (TV seriál) 

Pro mě zatím překvapení roku. Někdo seriál přirovnává k předloňskému Černobylu, já jsem si vzpomněl na první řadu True Detective. Pereval Dyatlova nedosahuje stejné preciznosti ani přístupnosti. Potřeboval by trochu obrousit hrany, postavy místy psůobí příliš strojeně a občas je vidět skromnější rozpočet. Ve všem ostatním - od herců, přes výpravu až po atmosféru se svým americkým protějškům v klidu vyrovná. V kameře je i předčí. Poslední díl je až nepříjemně vtahující a vyčerpávající. Líbilo se mi, že scénář sem a tam nenápadně odkazuje na historické události nebo osoby. Špičková záležitost, která by neměla zapadnout.

plakát

Hvězdná brána (1994) 

Zní to divně když se to napíše o Emmericovi, ale úvodní film je nejrealističtější část celého univerza. Stargate působí komorně jen ve vzpomínkách. V reálu jde o působivou vysokorozpočtovou sci-fi, která se navzdory exotickému námětu sympaticky drží při zemi. Mimozemšťané nemluví anglicky, klaďasové nejsou zase až tak úplně bez poskvrnky a hlavní hrdina má do neohroženého geroje pořádně daleko. Děj je překvapivě temný a tento dojem ještě podtrhuje vynikající hudba Davida Arnolda. Ústřední motiv si pamatuje téměř každý. O kolika Emmerichových filmech to můžete říct?

plakát

Království ohně (2002) 

Zpětně viděno vypadá Království ohně jako sympatický televizní film s hvězdným obsazením. Přitom v roce 2002 šlo o áčkový propadák s velkorysým rozpočtem a hrstkou levných herců. Christin Bale na opravdovou slávu teprve čekal, Matthew McConaughey se potácel v hlubokém úpadku a Gerarda Butlera měl na posilování do role ve 300 ještě pár let čas. Přesto ti tři všechno odtáhli na zádech, protože od režiséra se jim žádné pomoci nedostalo. Rob Bownman vzal materiál na kultovní film a přetavil ho v hnusně vypadající a povšechně nudné béčko. A propos, Pán prstenů - Dvě věže stál jen o třetinu víc než tohle.

plakát

Mare z Easttownu (2021) (TV seriál) 

Kdyby byl tohle realistický obrázek dnešní Ameriky, tak jí dávám rok, maximálně dva. Mare z Easttownu má skvěle napsané postavy, jenže když nezná scenárista míru, tak je všechna snaha marná. Prvních pár dílů jsem se snažil vžít do jejich motivací, ale brzy jsem to vzdal. Události se jen tak děly. Občas na efekt, občas pro zmatení diváka. Zápletka byla vymyšlená čistě kvůli nepředvídatelnosti a logika v ní hrála jen podružnou úlohu. Mnohem raději bych se spokojil se střízlivějším a krotčím sociálním dramatem, bez vražd, zločinů a všech těch narušených vztahů. Potenciál byl obrovský a i s jeho promrháním vznikla velmi silná kriminálka, mluvit o novém True Detective je ale přehnané.

plakát

Soupeři (1977) 

Viděl jsem názornější příběhy o lidské posedlosti, viděl jsem lepší herecké dvojice a minimálně Spielbergův vzdáleně příbuzný Duel mě z debutujících filmů zaujal víc. Ovšem takhle nádherně nevypadal tuším žádný. Ridley Scott se teprve hledal, přesto je z každého záběru cítit mistrovství a smysl pro detail. Fantastický vizuál vykompenzoval i slabší scénář, přesto má snímek na hodinu a půl až příliš hluchých míst. Pointa je ovšem drtivá, ještě podpořená skvělou závěrečnou skladbou.

plakát

Vynález zkázy (1958) 

Vynález zkázy je jedna ze známějších a kvalitnějších knih Julese Verna, ale není to žádný tlustopis. Zápletka je vcelku prostá a do románového rozsahu ji natáhly především rozveklé úvahy hlavního hrdiny. Chápu tedy že scénář se nepsal zrovna lehce. Přesto z ní měl František Hrubín vymáčknout víc, než tohle tuctové a místy dost nudné dobrodružství z proužkovaného světa. Někdy ani genialita Karla Zemana nestačí.

plakát

Sir Alex Ferguson: Never Give In (2021) 

Je zvláštní když řeknu že nejvíc mě dostaly záběry Skotska šedesátých let, ale kdo viděl, pochopí. Dokument má fantastický střih a výbornou kameru. Množství raritních záběrů je neuvěřitelné, a dokonce i notoricky známé a mnohokrát opakované momenty uvidíte z neznámých úhlů. Zamrzelo mě jen přílišné točení okolo zdravotních problémů Fergieho. Byly to silné pasáže, ale přece jen trochu rušily plynulost vyprávění.

plakát

Smrt v patách (1988) 

Na můj vkus se odhalila identita vraha moc brzo. Ze zápletky šlo určitě vymáčknout víc paranoidní atmosféry a scénář si mohl odpustit těch pár nemístných vtípků. To by bylo k záporům a už budu jen chválit. Deadly Pursuit je solidní řemeslo s luxusním úvodem a skvělou kamerou. Zápletka se obešla bez nadlidských výkonů postav, takže hlavní hrdina i záporák váhají, bojí se, chybují a pak za své chyby platí. Na osmdesátkový akční film je to překvapivě realistické. Tedy až na samotný závěr, kdy asi režisér nabyl dojmu že točí béčko s Lundgrenem.

Reklama

Reklama