poster

Jodorowsky's Dune

Dokumentární

USA / Francie, 2013, 90 min

Režie:

Frank Pavich

Hudba:

Kurt Stenzel
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • mm13
    *****

    A možno je to takto lepšie... že sa to nenatočilo, že Jodorowsky následne napísal komiksy, aké napísal (že najlepšie hard sci-fi na svete!), že Ridley Scott zdedil Jodorowského tím a natočil najlepší sci-fi horor na svete... Ambície naplnené v predstavách je jedna vec, ich realizácia druhá. A realita sa neserie. Celý čas ma popri sledovaní tohto dokumentu prenasledoval neodbytný pocit "to by nevyšlo, to vyzeralo príliš dobre, to by nevyšlo, ani keby im to odklepli, to sa podariť nemohlo, ten pretlak tvorivosti, tá miera zápalu v takom neistom podniku ako je film - to nie, to by bol pád"... a nemali by sme ani Dunu, ani spomínané žánrové skvosty. Ale ten scenár so storyboardmi, prípadne spracovaný do komiksu, ten by som rád!(29.1.2018)

  • Derek
    *****

    na ziadny z jodorowskeho filmov by som sa asi nedokazal pozerat pat minut v kuse (na zaklade kuskov co som videl) ale ako rozpravaca a zaujimavy charakter si ma absolutne ziskal. alejandro je napriek svojmu pokrocilemu veku stale culi a plny energie co prenasa i na tento dokument (ktory je dobry i po technickej stranke vdaka zapojeniu animacii ktore ozivuju storyboardy a reziser prichadza i inymi paradickamy). jodorowskeho duna nikdy nevznikla (co je mozno dobre, lebo si vazne neviem predstavit publikum co by na to do kina islo) ale nastastie dokument o tejto megaprodukcii odkazanej uz pred zaciatkom nakrucania k neuspechu to bohato vynahradzuje...(1.7.2014)

  • Djkoma
    *****

    Působivý dokument, který prezentuje jinak poměrně známé informace (google) v jediném celku dokazujícím jaký je Alejandro Jodorowsky vizionář a šílenec současně. Jeho film se měl jmenovat Duna, ale jde spíše o inspiraci touto látkou, vždyť ten člověk změnil v podstatě vše, co mohl a současně knihu (ani další navazující knihy) nečetl. Současně je charizma Jodorowského, jeho vášeň iv 84 letech úctyhodná a naprosto chápu, že jména jako Dalí, Giger nebo Orson Welles s ním byli ochotni spolupracovat. Vize a nápady "prokletého" projektu jsou úchvatné a i přes závěrečné hledání odkazů až do současnosti (popravdě, jasně, některé nápady předběhly dobu, ale nemusel bych na ně číst storyboardy a scénář, abych mě napadly...). Následné utrpení Lynche při práci na "předaném" projektu je už jen další kapitolou, kdy velice talentovaný autor spojuje vlastní vizi s knihou a ve výsledku trpí ústupky systému. Umění versus ekonomika a stereotypy...(10.7.2014)

  • Matty
    *****

    Raping Frank Herbert with love. Vzácně vyrovnaný dokument, který můžete dle osobní náklonnosti k neortodoxním chilským surrealistům sledovat jako: a) zábavný doklad toho, že Jodorowsky je šílenec a megaloman (nikdo jiný by do jednoho filmu neangažoval takové egocentriky jako Welles, Dalí a Jagger v domnění, že se projekt nerozsype před první klapkou); b) smutný doklad toho, že skuteční vizionáři budou v lepším případě doceněni až s mnohaletým zpožděním. Obě roviny se nevylučují, jedna není upřednostňována na úkor druhé a paralelně se díky tomu dozvídáme nejen to, jak mohl vypadat Jodorowského čtvrtý celovečerní film, ale také, kdo vlastně Alejandro Jodorowsky je. Zábavnou složku programu obstarává především on sám, dopouštěje se na angličtině téhož, čeho se chtěl dopustit na Duně (kterou, zřejmě jako vícero zúčastněných, prý ani nečetl). Pavich ponechává Jodorowského výroky v plném znění, jeho sebeexcesivnější myšlenkové výrony necenzuruje, nesnaží se ho prezentovat jako prozřetelného génia, který vždy přesně ví, co dělá a říká. Absurdní rozměr příhod, připomínajících fóry, kterými se navzájem udržovali ve střehu surrealisté (vícekrát jsem si vzpomněl na Buñuelovu autobiografii Do posledního dechu), nenápadně podporuje doprovodný obrazový materiál. Anabáze s přemlouváním Dalího, jež údajně probíhalo postupně v Los Angeles, Paříži a Barceloně, je pro naše docenění Jodorowského abnormálního odhodlání ilustrována záběry ze zmiňovaných měst – a minimálně v případě LA si přitom tvůrci dali tu práci, že navštívili stejný podnik, v jakém měl proběhnout rozhovor obou surrealistických šprýmařů. Rekonstrukce toho, jak Jodorowského Duna mohla vypadat, se oproti tomu nese v naprosto seriózním duchu, čemuž výrazně napomáhá podmanivý hudební podkres, oživující Moebiusovy storyboardy. Opravdu působivé. V závěru, kdy je doloženo, jak odvržený projekt přeci jen různými bočními cestami pronikl do Hollywoodu, dokonce dojemné. Povinnost pro všechny milovníky filmů, kteří chtějí zakusit intenzivní pocit, že z první ruky poznávají dílo, které nikdy nevzniklo… a (právě) díky tomu se z něj mohla stát legenda. 90%(25.6.2014)

  • Reanimated
    ****

    Těžko se to hodnotí. Pro mě je Duna neuvěřitelnou pokladnicí zážitků, která zasáhla spoustu médií a forem zábavy. Stejně jako Jodorowskyho vize, spojující talent úžasné skupiny umělců, zanechavší nesmazatelnou stopu napříč celou budoucí kinematografií. Ten chlap je blázen, ale jedno je jasné... Jeho Dunu bych chtěl vidět.(21.7.2014)