Režie:
Lucio FulciKamera:
Sergio SalvatiHudba:
Fabio FrizziHrají:
Catriona MacColl, David Warbeck, Cinzia Monreale, Antoine Saint-John, Al Cliver, Lucio Fulci, Dardano Sacchetti, Roberto Dell'Acqua, Gilberto Galimberti (více)Obsahy(1)
Luisiana 1927: jedné noci přijíždí do zdejšího hotelu skupina mužů a z pokoje č. 36 vyvlečou násilím muže, který je podezřelý z provozování černé magie. Zavlečou ho do sklepení hotelu a tam brutálně ukřižují. Svým činem však způsobí otevření jedné ze sedmi bran pekla, o které se píše v magické knize Eibon. Luisiana 1981: do opuštěného starého hotelu přijíždí mladá žena, která zde hodlá začít nový život. Brzo však zjišťuje, že s hotelem není něco v pořádku... (caligari)
(více)Videa (1)
Recenze (154)
„Hotel zdarma? Blbá karma.“ Vysoká mortalita řemeslníků při rekonstrukci je fajn, faktury můžou letět do koše. Ušetříme za malíře, instalatéra zedníka, zámečníka, kominíka a správcovou. I za pokojskou, neb prostěradla zdarma škrobí syn správcové, mírně retardovaný Arthur, při práci zpocený jak úchyl, co měsíc abstinoval. ZAZDĚNÉ OKÉNKO: [][] Nejveselejší momenty této vykopávky: 1) Pipi Krátká punčocha, coby budoucí sirotek Pipi Kalné oko. 2) Louže malinového sirupu, honící copatu holčičku po pitevně. 3) Rozpouštění gumové maminky, ze které bublaly celé barely tělesných tekutin stylem Hrnečku, vař! 4) Slepá, která vyběhla (!) z baráku takovým fofrem, že za ní běžící slepecký pes nestíhal. 5) Jeden uživatel z TOP50, čili tzv csfd zombie :-), který neví, že bubínková zbraň se nazývá revolver a tak tomu říká „pistole“. [][] Scénář sice je spíchnutý horkou jehlou patologa (co ani mrtvole neoholí gorilí hlupy na hrudníku, než ji začne pitvat) , ale zase jsou v tom taková „kvanta slizké samoúčelnosti... a nesourodá směs všemožných gore scén“ (© Mr.Apache), které hravý úchyl Fulci točil s láskou k žánru, že si fandové i po 40 letech pošmáknou. Proto nad scénářem své kalné oko přimhouřím a čtyři lopaty nehašeného vápna do krvavých ran sypu. ()
Tak tohle je spolu s Zombi 2 vrcholné dílo talianského řezníka. O Ději filmu se vůbec nedá mluvit. je to shluk samoúčelných scén majících za cíl protlačit na plátno co nejvíce krvavých scén. O psychologii postav ani nemluvě. Gore efektů je tam dostatek a člověk se opravdu při sledování nenudí. Nu a vzhledém k tomu že od Fulciho opravdu nelze čekat žádný zásadní generační počin, doporučuji. ()
Fulci bude cvok. A nemyslím to pejorativně, cvoky mám ráda. Ale laskavý fanoušek hororů nechť mi pro tentokrát promine, bude to jen za 3, protože co mě štve je, že Fulciho nadšení myšlenkou je daleko za potřebou si dát tu práci a vyhnout se kečupu, papundeklu a kanagonu, to by se, heršof, nenašel nějaký ochotný komparzista, který by se nechal poleptat kyselinou, aby to nemusela pořád odnášet andula?:-) Pochodující mrtvoly je taky nezbytné klišé, tady ale nepadaly ani po výstřelu a sunuly se dál rychlostí zpomaleného filmu, a další padající z almar, vylézající z van, něčí ruce od něčí krve, pavouci v nose, oko na skobičce atd., bez toho všeho by to v prokletém domě ani nešlo. Blondýna se "skleněnkama" i blondýna bez (skleněnek) se mi hodně líbily, protože kdykoliv se objevily, nevěstilo to nic dobrého, takže to vlastně byly ty nejlepší okamžiky filmu. ()
Prva polovica filmu koli znacne zlym dialogom a absencii nejak hlbsie sa rozvijajuceho pribehu nieje veru najlepsia. Je doslova zalozena na nijak zvlast prepojenych brutalnych scenach, ktore casto krat nepotesia priehladnymi trikmy (pre fanusikov Fulciho nic nove). Ako vsak film smeruje k zaveru, atmosfera prekvapivo hustne a samotny zaver je fantasticky, priam pamatny moment, jeden z vobec najlepsich medzi filmami s pekelnou tematikou. Je to taky protipol podobne ladeneho Carpenterovho Prince of darkness, ktory je naopak viac zalozeny na pribehu, keca sa v nom taktiez nepomerne viac, ale zasa neponuka tak stavnate gore sceny. Kadopadne, obidva stoja za to. (7/10) ()
Logikou děje či psychologií postav se Fulci v L'aldile zrovna nezabýval, místo toho už od začátku sevíruje ďábelsky hrůznou atmosféru tvořenou zejména nejistotou, co je realita a co pouhá halucinace hlavní postavy a neskutečně sugestivními scénami, při kterých se mi chtělo odvrátit hlavu od obrazovky a schovat se pod peřinu. Geniální horor. ()
Galerie (42)
Photo © Fulvia Film
Zajímavosti (14)
- Film byl zamýšlen jako pocta Antoninu Artaudovi (1896-1948), francouzskému dramatikovi a zakladateli žánru tzv. divadla krutosti, které Fulci velmi obdivoval. (gjjm)
- Fulci chtěl do hlavní role obsadit jeho hvězdu filmu Zombi 2 Tisu Farrow, ale ta zanechala herecké kariéry. (Chatterer)
- Film je zakázán v Norsku. (gjjm)
Reklama