poster

Sbohem jazyku

  • Francie

    Adieu au langage

  • Slovensko

    Zbohom jazyku

Drama / Experimentální

Francie, 2014, 70 min

Režie:

Jean-Luc Godard

Scénář:

Jean-Luc Godard

Kamera:

Fabrice Aragno

Producenti:

Alain Sarde, Brahim Chioua
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • honajz2
    *

    No, mě Godard prostě nesedne. Tohle je krátké, tak jsem to chtěl zkusit... A ve finále se jedná o zmatený snímek, vyprávěný experimentálně, což zrovna moc nefunguje. Občas se tam něco zajímavého najde, ale je toho málo. Nějaký děj tu snad ani nemá smysl hledat, je tu muž a žena, co mluví odlišným jazykem a nerozumí si, žijí v jednom bytě a oba pořád chodí nazí, a mají spolu nějakého psa a končí to asi tak, že díky tomu psovi se rozumí, asi. Pak tu máme pomatený mišmaš nejrůznějších myšlenek, náhodně poskládané, ať s filmem souvisí nebo ne. Jako celek nezajímavé a nudné. Sem tam je tu ale zajímavý záběr, ale to je na filmu snad vše dobré. Spíš mi připadá, že si Godard chtěl dokázat, že i teď je to filmový génius, co dělá filmy jinak. Ale takhle ne, takovýhle film svede snad každý. Natáčejte nahého muže a ženu v bytě, loď, psa, nějaký záběr přírody, sestřihejte to halabala, hoďte tam myšlenky, co se vám honí hlavou a máte takový film na světě. 1*(24.7.2018)

  • Narciska
    *

    Co bylo na filmu nejlepší? Pes, závěrečné titulky, pralinka poté a myšlenka, že jen v sraní jsme si zcela rovní. Jinak se přiznávám, že intelektuální éra mého bytí již minula, tudíž mě roztříštěné myšlenky, experimentální snažení a umělecký narcismus příliš nebraly a zkazily i to málo pěkné, co na filmu bylo.(16.10.2014)

  • Cappuccino
    odpad!

    Zbohom, jazyk? Skôr zbohom oči a zbohom žalúdok. To, že režisér skladal úplne nezmyselné zábery s úplne nezmyselnými rečami by som ešte ako tak pobral, ale že sa na to vyslovene nedalo pozerať, lebo ste vďaka 3D prevedeniu nemohli kvalitne ani čítať titulky a čím viac ste sa snažili, tak vám bolo o to viac a viac na vracanie (áno, doslova mi došlo ťažko od žalúdku a nie, nejedol som predtým nič ťažké)? To, že zo sály po krátkej dobe odchádzalo kopu ľudí hovorí samo za seba. Čo týmto všetkým chcel básnik povedať skutočne netuším.(16.9.2014)

  • Dionysos
    *****

    Godard jako postmoderní mistr filmové dekonstrukce, a to dekonstrukce významů obrazů i slov. Tedy toho, co utváří lidskou realitu, kdyby to ve skutečnosti nebyla námi konstruovaná fikce. Aneb, jak se praví v úvodu, člověk uniká z fantazie do reality (jejímž základem nemůže být proto právě nic jiného než fantazie), z Přírody do Metafory (jak se jmenují dvě kapitoly tohoto filmu). A je tu další Godardův film, aby nám dokázal, že naše fantazmatická realita se skládá jen z náhodně poskládaných střípků obrazů, zvuků a vět, jejichž význam se po vytržení z ustáleného kontextu vyjeví jako dokonale prázdný a nepochopitelný. Až do doby, kdy si je složíme do nové jednoty. I když i ta bude jen odrazem našeho vnitřního vědomí, pohybujícího se v metaforách, konceptech a abstraktních významech, jež nás oddělují od pravého světa. Tím však netrpí pes, jak již věděl Rilke, a proto i člověk může objevit ztracenou Přírodu/ realitu pohledem zvířete, jediným pohledem, kterým člověk může sledovat vnější svět a ne jen svůj vnitřní, vědomý (svět útržků slov a vět, útržků filmů a knih). Stačí jen následovat základní dvojice: lásku a smrt, utrpení a onen svět. A k tomu hlavně Godardova psa. /// JLG opět na stopě bodu, o nějž se rozbíjí každá totalizace, bodu, v němž se otevírá nekonečno - ať už nekonečno možných cest společnosti, minulosti i budoucnosti, obrazů (...) - a s ním i svoboda. /// Jinak JLG má v 84 letech stále více nápadů s formou než kdejaký hollywoodský "bůh". Např. demonstrováním 3D tím, že nechá vést dialog lidi sedících za sebou (a jež by se v 2D normálně překrývali) nebo třeba tím, že rozdvojí obraz a pak jej opětovně nechá splynout (a vytváří tak další ze zcizovacích efektů, jež zkoumá už od prvopočátků své tvorby.) /// Viděno v kině ve 3D i 2D - určitě vyhledejte 3D verzi, bez ní je ná plátně zkrátka o jednoho ze tří goDardů méně.(9.10.2014)

  • Renfield
    **

    Experimentální filmy mám rád, ale tohle bylo i na mě příliš. Godardovu tvorbu příliš neznám a možná i proto si nemyslím, že jsem jeho dílo pochopil. Plně pochopit to stejně dokáže snad jen tvůrce sám. Nepřišlo mi to celé špatné, některé části byly zajímavé a k zamyšlení, to bezpochyby. Ale většinu jsem prostě nepobral, stejně jako to hrůzné 3D! Proč? Bylo mi špatně ještě druhý den. Film jsem dokoukal do konce, což se nedá říct o ostatních v sálu. Ještě jsem neviděl, aby během promítání odešla naprostá většina diváků. 40%(10.3.2015)

  • - Pes Roxy hrající ve filmu je v reálém životě domácí mazlíček režiséra Jean-Luc Godarda. (Terva)

  • - Natáčelo se ve francouzsky mluvící části Švýcarska. (Terva)