Reklama

Reklama

Křižník Potěmkin

  • Sovětský svaz Bronenosec Poťomkin (více)
Trailer 2

VOD (1)

Obsahy(1)

Klíčové události revolučního roku 1905 zobrazuje v jednom z nejslavnějších filmů všech dob průkopník světové kinematografie Sergej Ejzenštejn. Po vzoru antické tragedie režisér rozdělil film do pěti dějství a hrdinou svého dramatu učinil zástup lidí tvořících dějiny. Vše přitom odstartuje vzpoura na křižníku Potěmkin, která ve městě Oděse probudí revoluční atmosféru. Protesty proti představitelům starých pořádků gradují a strhující souboje, které dodnes berou dech, mohou začít. Autentickou atmosféru podtrhuje dramatická hudba Dmitrije Šostakoviče a davové scény, na kterých se tehdy podílelo přes 10 tisíc komparsistů. (Řitka video)

(více)

Videa (1)

Trailer 2

Recenze (331)

Bart 

všechny recenze uživatele

Na svou dobu vynikající vizuální dílo podpořené nadčasovou hudbou nedoceněného génia ruského hudebního modernismu Dmitrije Šostakoviče. Přestože je Křižník Potěmkin ryze levicově orientovaný film, dokázal se v něm Ejzenštejn oprostit od laciné proleninovské agitace a soustředil se jak na vykreslení historických událostí roku 1905, tak na vyobrazení síly a nezdolnosti davu. Vrcholem a zároveň asi nejdiskutovanější částí filmu je masakr na Oděsském schodišti. Všechny naturalistické scény, jako davem ušlapaný chlapec, zastřelená matka s chlapcem v náručí, kočárek s dítětem řítící se po schodech mezi mrtvými těly, se mi na dlouhou dobu vryjou do paměti. ()

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Ukázkový a učebnicový příklad sovětské montážní školy v podobě dechberoucího válečného dramatu, které má i po více jak 80 letech stále co říct současnému divákovi. Ve filmech obdivuji davové scény a zde jich bylo požehnaně, včetně jedné z kinematograficky nejpůsobivějších - oděsského schodiště. Ejzenštejn zde ukazuje jaký je zručný tvůrce a řemeslný režisér a já mu to plně věřím. Zkrátka klenot dějin filmu, který disponuje zejména prací s kamerou a svižným střihem. ()

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Zde asi nemá cenu nějak polemizovat. Vzhledem k tomu, že patřím k tomu úzkému okruhu podivínů, kteří mají rádi staré černobílé, popřípadě i němé filmy, není co řešit. Tento film je dnes něco jako učebnice. Počátky filmové řeči v praxi. Mě osobně se moc líbila scéna vzpoury na palubě. I přesto, že se jednalo o neherce, je zde dokonale vystižena tíha jejich rozhodování prostřednictvím pár záběrů a střihů. Asi nemá cenu se rozepisovat o velmi působivé scéně na oděsských schodech, v této geniální pasáži už asi nic nepopsaného objevit nelze. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Nina Agadzhanova, Sergei M. Eisenstein .. Brněnská část přehlídky Projekt 100 2006 mne nezastihla v zrovna příznivém období a tak jsem se dostal jen na jediný film, naštěstí ten nejočekávanější. A musím uznat, že tahle stará černobílá klasika má mnoho co do sebe a je uhrančivá i dnes. Obsah sice podléhá době vzniku, která už pominula - forma a práce tvůrců je nadčasová. Ukázka té nejlepší němé filmařiny, stále dokonalé kamery a skvělých, trvale působivých scén. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby USA $15,581Tržby Celosvetovo $224,000║ No neviem, že by som mal od toho až preveľké očakávania ale až na niekoľko slušne natočených záberov, scén mi ten film ubehol strašne rýchlo a nič prevratné neponúkol, z doby keď vznikol tento film som videl omnoho lepšie filmy ako Ben Hur(1925) a Zlaté opojenie(1925). /40%/ ()

Galerie (79)

Zajímavosti (37)

  • Křižník Potěmkin patří k nejvýznamnějším filmům světové kinematografie a inspiroval ohromné množství filmařů. Ve filmech je nejčastěji odkazováno na slavnou scénu masakru na oděském schodišti. Známé variace na tuto scénu se objevily např. ve filmech Brazil (1985) a Neúplatní (1987). (Siriuss)
  • Film zakázala cenzúra v Československu kvôli obhajobe boľševickej revolúcie, ale v 30. rokoch sa už objavil na niekoľkých projekciách. Prvýkrát v roku 1930 po niekoľkých cenzúrnych zákazoch. (Biopler)
  • V Německu byl film uveden v upravené podobě, z níž německé distribuční společnosti vystřihly některé scény extrémního násilí. Ze sovětských kopií byl vystřižen písemný úvod Trockého poté, co se dostal do rozporu se Stalinem. Film byl pro svůj revoluční zápal zakázán ve Velké Británii (do roku 1954), Francii (do roku 1953) a dalších zemích. (Trainspotter)

Reklama

Reklama