poster

Výchova k válce (S04E02) (epizoda)

  • angličtina

    Teaching War

    (festivalový název)
  • Slovensko

    Výchova k vojne

    (festivalový název)

Dokumentární

Česko, 2016, 1 h 7 min

Režie:

Adéla Komrzý

Scénář:

Adéla Komrzý
(další profese)
  • Radko
    **

    Ani kontroverzné, ani mrazivé, skôr nudné. O tom,že obchodu so zbraňami sa darí vieme. Zbrane a ich podporné systémy sa z územia bývalého Česko-Slovenska vyvážajú až príliš často, pritom oficiálne do centier vojenských konfliktov (Afganistan a podobne). Zároveň je jasné, že v pozadí biznisu stoja magnáti spolu so špičkami politickej moci. Títo všetci majú eminentný biznis záujem na military propagande akýmkoľvek spôsobom, najlepšie od útleho detstva. Či už cez oficiálny vládny vzdelávací program alebo polooficiálnym fungovaním mimovládnym polovojenských oddielov, tváriacich sa ako pomoc Česku ako takému. Na Slovensku úlohu paramilitárnych oddielov prevzala mimovládna organizácia "Slovenskí branci" (poznávacie znaky: nacionalizmus, obrana vlasti v prípade núdze, pomoc, obdiv k Putinovi, odpor voči NATO, EÚ a liberalizmu). Zbraňovým oligarchom je to jedno, hlavne nech sa šíri vojnová propaganda a zmierlivé báchorky o zbraniach, ktoré sami osebe predsa nikomu neubližujú. Pravdy trpké, forma dokumentu strašná. Nudná, výpovedne pomerne vlažná a trochen demagogicky spájajúca amatérskych primitívnych vojnových nadšencov s vládnym školským programom.(31.7.2020)

  • Karlas
    **

    Jako ukázka panoptika doktora Chocholouška, určitě vzácná psychologická práce. Krásná paní režisérka postavila svůj hrádek na duševní studii zmatených dětí, výběru armádních buranů a psychicky vyšinutých jedinců. Sama pak, bez skutečné znalosti problematiky obrany a přehledu v oblasti mezinárodní bezpečnosti, spíše jen neobjektivně předjímá, zesměšňuje a provokuje.(29.11.2016)

  • KM Phoenix
    *

    Díl obsahuje spoustu zajímavých pasáží, ale jako dokument totálně selhává. Hází do jednoho pytle kdeco a je jedno jestli jde o oficiální iniciativu či různé zájmové spolky - ať už jde o ministerstvo, brannou mládež, pohraniční stráž, IDET či různé kluby vojenské historie. A když už nějaké kluby vojenské historie tak hlavně ty co se zabývají německem v Druhé světové válce a pokud možno tak SS. Zároveň v dokumentu mluví kdekdo, ale nejen že se nedozvíte o koho jde, vlastně ani nevíte za koho mluví či jestli je to oficiální či jen nějaké plácnutí bez podkladů. Výsledkem je chaos, který je obzvlášť v tomto případě nešťastný, jelikož vytváří těžce zaujatý pohled bez toho aby divák měl dostatek informací. Proč například schází byť i jen zmínka o různých iniciativách Československé obce legionářské (ať už na školách všeho druhu nebo třeba hojně navštěvovaný Legiovlak). Nejasnost je znát i na dalších aspektech díla, je to o výchově mládeže nebo o tažení proti zbrojařskému průmyslu - na jedné straně tu máme návštěvy škol a na druhé IDET a informace o množství peněz za vyvezené zbraně z ČR. Škoda lépe zvládnuté téma a zpracování mohlo přinést podstatnou debatu k tématu se kterým si vláda ani veřejnost stále neví moc rady.(4.6.2017)

  • hous.enka
    **

    Opravdu si nemyslím, že hraní akčních her a střílení z pušky na pouti ponouká dětem vizi, aby narukovaly do armády. Výchova k válce mohla být zajímavá, ale sklouzla k lacinému zesměšňování armády a prezentaci extrémisticky laděných pánů, kteří usínají s pistolí v nočním stolku. Motiv branné výchovy mě ale zaujal a stálo by za to se k němu po pár letech vrátit.(28.11.2016)

  • nirvanafan
    ****

    Branná výchova je přesně to, co tu potřebujeme. Ne, že bych nepodporovala, aby mezi encyklopedickými znalostmi škola občas nepřišla i s tím, co se v životě opravdu hodí vědět/umět, ale takových užitečnějších okruhů informací by se našlo daleko více. Proč radši děti neučíme troše finanční gramotnosti - jak hospodařit v domácnosti, co si ke mně zaměstnavatel může a nemůže dovolit, co se stane, když si vezmu úvěr. A pokud to vypadá jako moc velká nuda pro dospívající chlapce a děvčata, pořád tu zůstává široká škála působnosti o tom, jak zabránit otěhotnění, jak moc je v sexuálním vztahu důležitý oboustranný souhlas, co se stane s mým tělem, když si na záchodě šňupnu speed atd. atd. Zkrátka a dobře se domnívám, že se ve svém životě zcela obejdu bez informace o tom, jak účinně zastřelit jiného člověka. A nářky postaršího pána nad tím, že dnešní mládež neumí poslouchat a dělá si, co chce? Tak to je snad to nejlepší, co se nám mohlo stát. Pokud svojí činností neomezuji práva jiného člověka, pak opravdu nevím, proč bych měla srazit paty, zasalutovat a zahlásit "ano, pane". Nehledě na to, že česká armáda sama o sobě by nás v současné době opravdu neuchránila...(20.11.2016)