poster

Tom na farmě

  • francouzský

    Tom à la ferme

  • slovenský

    Tom na farme

    (festivalový název)
  • anglický

    Tom at the Farm

Drama / Thriller / Psychologický

Kanada / Francie, 2013, 102 min

Režie:

Xavier Dolan

Scénář:

Xavier Dolan, Michel Marc Bouchard (scénář, divadelní hra)

Kamera:

André Turpin

Hudba:

Gabriel Yared
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • misterz
    ***

    A to som si myslel, že Dolan sa vyšvihne a vzhľadom na vek profesne porastie. Zabil som svoju matku nebol zlý snímok na takého holobriadka. V tomto prípade mám ale pocit, akoby zastal na mieste, riešia sa tie isté, alebo podobné problémy len iným spôsobom. Navyše v snímku je slabo rozvinutá psychologizácia postáv, čo má za následok iba povrchné nazretie pod pokličku tém a mizivú úroveň drámy. To lepšie z filmu je thrillerové odkrývanie tajomstiev mŕtveho chalana a jeho rodiny, ale nečakajte žiadnu slávu, skôr len priemerné vyžitie. 60/100(27.3.2015)

  • Kosmik
    ***

    Po svých prvních režijních debutech z pouhých 20 a 21 let, Zabil jsem svoji matku a Imaginární lásky, se Dolan pustil do složitější struktury dramatu a podle mě trochu narazil na vlastní limity. Námět je velmi silný, objevování třináctých komnat u svého předčasně zemřelého milence a jeho rodiny žijící na venkovské farmě. Realizace ale již pokulhává. Dolan se snaží o budování atmosféry pomocí podkresu dramatickou hudbou v interiérech nebo vzdáleného hřmění v exteriérech. Avšak onen dramatický level zbytečně nasazuje hned v úvodu a v momentě, kdy má zápletka gradovat, hudbu a hřmění používá stále stejné. Napětí neroste a příběh jde jakoby spíš do nějakého vakua. Možná měl Dolan s touto látkou ještě pár let počkat i za tu cenu, že by si hlavní roli pak již sám nezahrál. Škoda.(19.11.2014)

  • Marthos
    *****

    Dolan jiný a jinak. Výrazným vyšinutím ze série stylistických či dokonce surreálných imaginací, představujících po formální stránce klíčovou charakteristiku režisérovy tvůrčí dílny, zamířil čtyřiadvacetiletý Dolan k novým, dosud nepoznaným odstínům filmové dramaturgie, která se v jeho rukou stává neobyčejnou podívanou. Temný, děsivý, nelaskavý a nepřátelstvím i nevraživostí prostupující snímek je hazardní psychologickou hrou s minulostí i přítomností, vyhrocenou v několika momentech až k zoufalému zápasu o existenci sebe sama, ve světě, který, jak vidno nabízí různá řešení neobvyklých situací, do nichž se titulní hrdina tak trochu proti své vůli s postupujícím časem stále citelněji zaplétá. Prostředky, jakými je ústřední konflikt rámován, se tentokrát omezují na atmosfericky působivou část příběhu, tedy na svým způsobem odosobněné prostředí venkovské farmy, paralyzované také četnými naturalistickými obrazy všedního dne. Dolan, bez nejmenšího zaváhání zvládající obě strany kamery, se v roli homosexuálního mladíka "odjinud" bravurně dokázal vyhnout laciné sentimentalitě a divákům nabídl vyrovnaný herecký duel v partnerství s charismatickým Pierre-Yves Cardinalem. Tom na farmě je, stejně jako předchozí i následující filmy tohoto kanadského rodáka, fascinujícím, osobitým dílem, v němž lze i přes občasná klopýtnutí rozpoznat talent, přesahující svým extravagantním pojetím hranice severoamerického kontinentu. #Mezipatra 2014(22.11.2014)

  • Stanislaus
    ***

    Docela jsem se těšil, až uvidím nový Dolanův snímek, nicméně jsem nebyl s výsledkem úplně spokojený. Vizuální stránka filmu je opravdu pěkná, atmosféra dost trýznivá a bezútěšná, ale tak nějak mě nevzal příběh. Respektive příběh jako celek, protože jsem se nějak nedostal do děje a navíc jsem nechápal hodně iracionální chování postav. Dost možná se jednalo o režisérův záměr, ale mě to rušilo. Zkrátka film, který je dobře natočený, o tom žádná, ale prostě jsem se nedokázal vcítit do onoho světa, který mně byl představen - bohužel.(26.8.2014)

  • Madsbender
    *****

    [Cinematik 2014] Sofistikovaná a surová queerovka, ktorá si s až puntičkárskym perfekcionizmom potrpí na hlboké rozvedenie sugestívne sa vyvíjajúcich charakterov postáv. Brilantná symbióza dramatickej vzťahovej šarády a temného thrilleru, v ktorom napätie graduje až na hranicu únosnej miery, pričom však nestráca jemnocit, ani v krátkych zábleskoch sa prejavujúci zmysel pre humor. Mužík za kamerou menom André Turpin je pre Dolana hotovou výhrou v lotérii a jeho podmanivé obrazy doplnené excelentným výberom a zapojením hudby spolu so zvrátenou vnútornou logikou (ne)reality divákom zarezonujú. Herecké stvárnenie postáv s charakteristickým spôsobom obliekania, rozprávania a konania je takmer bezchybné. Avšak až nepredvídateľnosť ďalšieho kroku či zvratu ich posúva na novú úroveň. Razantná zmena formátu obrazu v dvoch najmrazivejších scénach je priam geniálnym a progresívnym krokom mladého tvorcu, ktorý si je vedomý svojho talentu. Tom à la ferme je naratívne komplexným uzavretým celkom, v ktorom sú všetky zložky natoľko výrazné a nepriestrelné (ako napr. motivácie postáv), že žiadna z nich neprebíja ostatné, ale fungujú ako dômyselný organizmus, ktorému nič nechýba, ani nemá nič navyše. Som úprimne ohromený. 95%(12.9.2014)