Reklama

Reklama

Smolný den pro Skopce

  • Itálie Giornata nera per l'ariete (více)

Aby ze sebe smyl podezření, musí vraha chytit sám... Po odchodu ze silvestrovského večírku je surově zbit mladý učitel angličtiny. Se štěstím přežije, jeho napadení bylo však pouhým začátkem. Maniakální vrah v rychlém sledu znovu několikrát udeří: jeho poznávacím znamením je rukavice s uříznutými prsty zanechaná na místě činu. V hledáčku policie se ocitá novinář Andrea Bild (Franco Nero), jelikož všechny oběti patří do okruhu jeho známých. Andrea se rozhodne využít svého novinářského čichu a kontaktů a vypátrat vraha na vlastní pěst. Rozporuplná, konfliktní povaha, neurovnané milostné vztahy ani silná náklonnost k alkoholu mu ale pátrání neusnadňují... Ve vizuálně opojném detektivním thrilleru vyniká um oscarového kameramana Vittoria Storara, který s gustem nasnímal strohé exteriéry a naopak opulentní interiéry italské architektury raných 70.let. Jeho kamera zachycuje hru světla a stínu na fasádě monumentálních moderních budov, ale dokáže se mazlit i se zarostlou, zanedbanou periferií, v jejíž ošklivosti nachází útočiště záhadný vrah. Hudba pak odpovídá brutalistní architektuře v obraze – není epická a košatá, jak jsme u Ennia Morriconeho zvyklí, ale naopak minimalistická a iritující. Opakované elektronické motivy zrcadlí emocionální odtažitost snímku. Za zmínku stojí i Pamela Tiffinová v roli Andreovy přítelkyně Lou. Půvabná herečka, hojně obsazovaná do rolí naivních blondýnek ve spaghetti westernech a lechtivých komediích, zde dostala příležitost uniknout ze škatulky a zahrát si rozporuplnou a protřelou moderní dívku... Smolný den pro Skopce je reprezentativní ukázkou italského žánru giallo: jedná se o mysteriózní thrillery typické pečlivým budováním atmosféry a důrazem na vytříbenou vizuální stránku, které se nebojí krvavých scén ani odvážnější erotiky. (Česká televize)

(více)

Recenze (31)

Luk80 

všechny recenze uživatele

Krom známějších tvůrců jako Bava, Martino, Argento, Lenzi, tady byly i jiní, kteří v těch kouzelných 70. giallo letech dokázali obstojně ustát ve zmíněné konkurenci. Kovboj Nero v temném příběhu novináře je toho jasným důkazem. Napětí zde není nějak vrcholné, panuje filmem ve středním stupni. Snéna pod mostem, v parku a závěrečná v opuštěné fabrice stojí určitě za pozornost. V malé roli se ukáže i svatý otec z Absurda( Vyvrhač z pekel) Mistr Morricone byl v tomto období na roztrhání, ale naštěstí na to nebyl sám:-) ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Docela obstojné a dobře vyrobené giallo, které fanouška žánru určitě zaujme svou nádhernou vizuální stránkou, perfektním osvětlením (úžasné využití světla a stínů), s tím se pojí tedy i luxusní kamera (Vittorio Storaro; "Konformista" nebo "Apokalypsa"), dále mě zaujali hezké pozdní '60 italské interiéry a jednotlivé dekorace (prostorné prosklené milionářské byty, velká schodiště atp). Scénář není nijak vyjímečný, obsahuje prvky vydírání, cizoložství a nějakých těch soukromých sexuálních přehlídek (pro žánr spíše tedy typický), vraždy nejsou násilné, natož pak krvavé, ani jich tu moc není (celkem snad 4?), herečky ale jako obvykle velmi sexy, zaujala mě především přítelkyně Franca Nera, Pamela Tiffin (tohle nebyla žádná naivní role, které ona hrála v '60 letech), místy dobrá atmosféra, děsivé sekvence a napětí, hudba od mistra skvěle vyvážená a působivá, Franco Nero ve své roli alkoholického novináře, jednající a konající na vlastní pěst, jako obvykle velký. Z jednotlivých scén se mi líbili; Ta v parku s Guidem Albertim, v podzemním parkovišti, a ta na samém konci s malým chlapcem a zabijákem v prázdném domě. Samotný konec byl pro mne ale tak trochu zklamáním, jakoby všecky nápady během filmu byly náhle vyčerpány. Suma-sumárum; Vizuální lahůdka, pastva pro oči, skvělá kamera to jsou patrně hlavní známky tohoto filmu, o žádný příkladný vzorek v žánru ale i tak nejde, fanoušci gialla ale určitě ocení nějaké ty trvalé hodnoty, které se filmu upřít nedají. Bazzoniho černobílá velmi atmosferická prvotina zůstává zatím nepřekonaná, těším se už teď na jeho třetí a poslední film v rámci žánru "Le, Orme". ()

Reklama

giallo 

všechny recenze uživatele

Luigio Bazzoni nepatří rozhodně mezi známé režiséry, znají ho maximálně skalní fanoušci giallo-filmů. Pro ně je určen i tento film a jde o druhý giallo zážez v jeho kariéře (dále také La Donna Del Lago a Le Orme). V rámci žánru jde o velice "klasický" kousek, tzn. využívají se osvedčené postupy a trade marky a protože snímek spadá do roku 1971, je na něm také znát dopad Argentova "Ptáka s křišťálovým peřím". Hlavním hrdinou filmu je novinář Andrea Bild (v té době velice oblíbený Franco Nero), který navštíví silvestrovskou párty. Na této akci je i místní učitel, který je po jejím skončení napaden a skoro zabit. Jde pouze o první počin maniakálního vraha, který začíná řádit, přičemž jeho poznávací znamení je rukavice s uříznutými prsty. Na stopu se mu vydává investigativní Andrea a je rozhodnout ho dopadnout za každou cenu, protože všechny oběti jsou s ním nějakým způsobem spojené a stává se tak zároveň hlavním podezřelím....A teď ještě něco k mému hodnocení. Jelikož už mám v rámci žánru hodně nakoukáno, byl jsem z filmu dost zklamán. Zde na csfd má tento snímek velice dobré hodnocení, které je dle mého názoru dost nadsazené. Jde totiž o velice průměrný film, a to především díky příšernému vizuálu, na který se v tomto žánru dost dbá. Velká část filmu se totiž odehrává v prostředí nemocnic, paneláků a vůbec dobových hnusných staveb, které mi hrozně kazily dojem z filmu. Dále také hudební složka (Morricone) byla velice nepovedená a k filmu mi vůbec neseděla. Nesmím také zapomenout na odfláknuté vražedy a unylého Nera a ve výsledku jsem chtěl dát jen dvě hvězdy. Tu třetí přihazuji za povedený a propracovaný příběh s dobrou pointou, ten byl opravdu perfektní a je velká škoda, že se této látky neujal někdo jiný. ()

pepua 

všechny recenze uživatele

Po další projekci tohoto filmu (a také dlouhé řady dalších giall) musím hodnocení zvýšit na 4*, zpracováním se nakonec přeci jen nejedná o tuctové giallo... Stále platí, že vizuální stránka filmu je daleko zajímavější než zápletka a společně s hudbou Ennia Morriconeho působí některé scény na smysly velmi příjemně a vpravdě umělecky. Od režiséra Luigi Bazzoniho rozhodně doporučuji jeho starší film La donna del lago, to je opravdová atmosférická lahůdka. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Ten, který není skoupý na charisma. Pouští se, "přes kopce," zlomit soumrak, který losuje. Z měsíčního prstence zvěrokruhu. Pochroumané. Protne uhelným závojem. I když sám, sem tam, koupí rány, skopí kupící se máry. Soptící tep kopaček, christieovský výkop sešlostí smutečního věnce. Neklopýtne u poslední sankce. ()

Galerie (42)

Reklama

Reklama