poster

Plán

  • anglický

    The Plan

  • anglický

    Zoning Plan

    (festivalový název)

Dokumentární

Česko, 2014, 90 min

Režie:

Benjamin Tuček

Scénář:

Benjamin Tuček
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Slarque
    ****

    Pro mimopražského diváka sice občas mírně nepřehledný, ale nadmíru zajímavý pohled pod pokličku územního plánu hlavního města, což je zřejmě zlatá žíla české korupční politické scény. Horší je, že z filmu v podstatě vyplývá, že prakticky není naděje na změnu k lepšímu. A co si budeme nalhávat, v menších městech to není lepší, jen se tam točí méně peněz, takže je rozkrade méně lidí. :((10.12.2015)

  • Stegman
    ***

    Režisér při debatě po filmu přiznal, že chtěl hlavně před volbami 2014 postrčit politiky a probudit veřejnost (do televize se to prý zatím nepovedlo dostat jen kvůli jakémusi technickému či byrokratickému zádrhelu.). Takový záměr je sice chvályhodný, ale i podle některých zdejších komentářů je vidět, že dokument působí na leckoho spíš demotivačně. I když... ty sicilsko-mafiánské praktiky (bez přehánění!) přece jen můžou otevřít oči těm, co si myslí, že aktivismus je v "zatuchlém českém rybníčku" jen něco jako "zábava pár rejpalů". Co jsem postrádal (kromě pozitivních příkladů), byl ale hlavně pokus o nějaký přesah, vizi. Třeba jako v dánském dokumentu Lidský rozměr.(12.8.2015)

  • Dupac
    ****

    Proč v Praze na každém volném prostranství dřív nebo později vyroste železobetonový barák, nákupák nebo kanceláře, i když jsou místní proti? Protože to je výhodné pro všechny ostatní. Stačí mít místo územního plánu cár papíru z roku 1999 s tisíci změn, za jejichž odsouhlasení stojí společné zájmy developerů, kmotrů, lobbistů a jimi řízených zastupitelů. O peripetiích pořizování nového územního plánu (později a dodnes "metropolitního") hovoří jak tři garnitury vládců Prahy (Bém, Svoboda, Hudeček), několik developerů, občanských aktivistů a architektů. Tvůrci dokumentu mají poměrně jasno v tom, na čí straně stojí, ale dávají rovnoměrně prostor všem. V tom je výrazný rozdíl oproti jednorozměrným agitkám, které nepřipouští názorovou oponenturu, takže dokument by mě bavil i tehdy, pokud bych celou věc viděl jinak. Další předností je pětiletá mravenčí dokumentaristická práce, která "Plán" staví nad běžné reportáže typu "Reportéři ČT" a dává poměrně jasný obraz o ekonomickém a kriminálním pozadí drancování volných pražských pozemků a totálně předimenzované výstavbě bez ohledu na okolí. Doporučuju jako názornou pomůcku pro pochopení toho, proč Praha vypadá tak, jak vypadá, a co musí městská část udělat pro to, aby si zasloužila nick *Zátoka sviní*. PS1. Chronologie logicky končí před komunálními volbami roku 2014, kdy končila jedna éra územního rozvoje města. Viděno dnešníma očima, k dokonalosti samozřejmě chybí Krnda a její volební triumf. PS2. Metropolitní plán je dodneška teprve ve fázi návrhu, s definitivní podobou se počítá v roce 2020. Předivo (staro)nových zákulisních hráčů a dohod už samozřejmě nabralo jasných kontur, takže materiálu pro případný druhý díl bude hafo. Veselejší podívaná to s velkou pravděpodobností nebude.(31.8.2016)

  • Christissimo
    *****

    Nejen pro Pražáky, myslím, že to podobné bude v celé České republice. Nejen pro architekty, ty územní plány prostě hezky slouží k poukázání na korupci, nemusíme jim zas tak rozumět. Člověka to může zhnusit, když se dozví, jak to chodí, ale je to lepší nežít ve slepé iluzi, aspoň se s tím můžeme pokusit něco udělat...(1.11.2014)

  • Martin_L
    *****

    Zajímavý dokument po jehož shlédnutí musí každý divák obdařený určitým vědomím společenské odpovědnosti propadnout depresi. Že to v dobách Béma, Mlejnského či Langmajera fungovalo tak, jak je popsáno, asi dnes už nikoho nepřekvapí, vyděsí ale závěr filmu, který vlastně nedává žádnou naději do budoucna. Z filmařského hlediska jde o kvalitní dokument - kamera, střih, hudba - vše je takové, jaké má být.(27.2.2015)

  • - První veřejná předpremiéra proběhla za účasti mnoha lidí, kteří v dokumentu účinkovali. (Terva)

  • - Film byl do kin uveden záměrně v ostře sledovaném předvolebním období. (Terva)

  • - Režisér Benjamin Tuček realizoval snímek na území Prahy pět let. (Terva)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace