poster

Archa světel a stínů

  • Velká Británie

    Ark of Lights and Shadows

Dokumentární / Dobrodružný / Životopisný / Historický

Česko, 2018, 90 min

Režie:

Jan Svatoš

Scénář:

Jan Svatoš

Kamera:

Romi Straková

Hrají:

Martin E. Johnson (a.z.), Osa Johnson (a.z.), Jane Goodall, Hynek Chmelař (vyp.), Igor Bareš (vyp.), Zora Jandová (vyp.), Jan Svatoš (vyp.), Marek Audy
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • ibeh
    *****

    Opravdu úžasný dokument. Záběry africké přírody i domorodců ze 20. a 30. let naprosto unikátní. Životní příběh manželů Johnsonových je jedinečný. Dokument je zdrojem spousty informací, ale zároveň i mnoha emocí. Pobaví i rozesmutní. Musela to být velmi mravenčí dlouholetá práce. Klobouk dolů a přeji tvůrcům s tímto snímkem samé úspěchy.(20.3.2018)

  • Ypsko
    *****

    Originálně podaný dokument o úžasné životní cestě dvou lidí, kteří svůj život žili na plno. Je velká škoda, že příběh manželů Johnsonových je zapomenutý dokonce i v jejich domovině. Opravdu skvělá práce celého týmu, který tento zapomenutý příběh složil do celovečerního filmu a myslím, že nejen mě odkryl historii dokumentaristiky. Díky :)(19.3.2018)

  • radektejkal
    ****

    Na průmyslovku ve Žďáře jsem chodil do třidy s ne příliš nápadnou dívkou ze Tří Studní. V podstatě si na ní pamatuji jen ve dvou situacích: nelibě nesla, když jsme v '68 zpívali písníčku "Jdi domů Ivane, čeká tě...." a někdy v závěru studia či již po něm jsme si povídali na lavičce v nemocnici v Novém Městě. Tehdy mi přišlo, že má v sobě něco dobrodružného. Později se Nataša Loubová také stala knižní vydavatelkou a její syn africkým dobrodruhem. Na činnost manželů Johnsonových, které jan Svatoš zasvětil část života, nahlíží (nejen proto) veskrze pozitivně. Je si ovšem vědom také negativních vlivů, které veskrze podsouvá Hollywoodu a jeho požadavkům (správnější je nahlížet na Johnsonovi a Hollywood jako na tým). Nicméně mají návštěvy typu "Osa a Martin Johnson" na divočinu devastující vliv (Svatoš ho vypichuje pozdější scénou se zoufalým levhartem na stromě obklopeného desítkou aut s turisty). Toto asi Johnsonovi neanticipovali, když s milými trpasíčky pygmejíčky tancovali na jazzovou hudbu a pořádali pro ně zdarma výlety v letadle. Jak skončili (pygmejové), na rodíl od nich (Johnsonových), víme a stydíme se za to. Johnsonovi se stali prvním článkem mašinérie (viz též Sibiř a americký Západ): zdokumentovat, oddělit (převést do rezervace), zlikvidovat. Na druhé straně, některé zaběry, především iniciační lov na lva, nám ukazují skutečnou Afriku před sto lety, a také její neskutečně rychlý zánik. (A tak nějak to bylo i zamýšleno.) Pozn. (ke zpracování): Svatoš postupuje v rámci dokumentární klasiky, taktně, své vzory spíš glorifikuje, ostražitě se vyhýbá modernímu pojetí částí hraných ex post herci, které devalvují (mnohdy až zesměšňují) většinu dokumentů (BBC). Pozn. Doporučuji na youtube "The Best of Martin Johnson" (Across The World with Mr & Mrs Johnson, 1929), lvi se tu loví bohužel puškami, nikoli oštěpy.(7.2.2019)

  • Stegman
    **

    Úvodní scéna s levhartem na stromě obklopeném džípy s turisty je nezapomenutelná. Bohužel na ní už ale ve zbytku dokumentu nenavázalo nic srovnatelného, cestopis je zpracován dost průměrně. - Že si manželé Johnsonovi už tehdy uvědomovali křehkost přírody a tak ji aspoň zdokumentovali? Ok. Jak se ale lišili od Náprstka a dalších cestovatelů se síťkou na motýly? Tím, že Johnsonovi měli s sebou filmovou kameru? Tak to jo. :( Ve zkratce řečeno tu na mě všechno dělá dojem, že čeští tvůrci byli samotným objevem manželů Johnsonových tak okouzleni, že se o předání nějakého výraznějšího poselství zrovna moc nesnažili. A jak jsem si všímal ohlasů a pročítal komentáře, tak nějakou myšlenku ve filmu opravdu postřehl jen málokdo [radektejkal: "návštěvy Johnsonových měly na divočinu devastující vliv..."]; mnohým divákům to ale nejspíš ani nevadí [dodanek: "nádherný film, který vás pohladí po trochu otupělé duši"(!)].(4.3.2019)

  • xxmartinxx
    **

    Velmi konzervativní dokument televizního formátu, který působí v dnešní době jako velké retro - zvlášť puštěný do kin, kde v kontrastu se stále "filmovějšími" dokumenty vypadá tahle delší Cestománie jako pěst na oku. A nevadilo by mi to samo o sobě, kdyby tvůrci aspoň nějak reagovali na to, že jde o film pro kina (ostatně je i propagovaný jako kino debut) a u tohoto formátu klidně zůstali, ale nějak ho vytunili. Zdaleka nejvíc se televizní přístup projevuje u práce se zvukem. To nesnesitelné předabování respondentů do češtiny si mohli (měli) odpustit - ta šílena devadesátková "dopoledne na Nově" atmosféra v dabingu posouvá výsledek o stupeň níž.(19.12.2018)