Reklama

Reklama

Koza

Trailer

Bývalý olympionik, boxer Peter Baláž, přezdívaný Koza, žije se svou partnerkou Mišou v ghettu sociálně vyloučených. Miša nečekaně otěhotní a je rozhodnuta nechat si dítě vzít. Nutí Kozu, aby sehnal peníze na potrat. Koza, který už delší dobu netrénuje, se rozhodne vstoupit opět do ringu, ale nechce vydělat na potrat – chce získat peníze na to, aby Míšu přesvědčil, že si dalšího potomka mohou dovolit. Koza se tak vydává se svým manažerem na „turné", ve kterém však nejde o vítězství, ale o to, kolik úderů dokáže Koza vydržet. Ve filmu hraje sám sebe nejen Peter Baláž, účastník olympiády v Atlantě, ale také jeho trenér Ján Franek, který boxoval na olympiádě v Moskvě. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (74)

POMO 

všechny recenze uživatele

Hraný film o reálnych ľuďoch, ktorí hrajú sami seba. A to je len dobre - tých obrazových kompozícií by bolo pre dokument škoda. Brilantný kontrast životného packalstva pred kamerou s filmárskym talentom za kamerou, aniž by druhej skupine bola tá prvá ľahostajná. Ostrochovský má cit pre obraz (čo exteriér to perla), hereckú akciu (boží scéna s lízatkom) i strih (skvelo poňatý záver). Hlavná postava najprv vzbudí zvedavosť, postupne si získa vaše sympatie a nakoniec s ňou súcitíte. Citovejšie scény sú ale schválne krátke, iba rýchlo podávaju informáciu. Sentiment by tu totiž išiel proti intelekt stimulujúcemu prežitku. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Koza má něco do sebe. Potřebuje vydělat prachy, je bejvalej boxer a myslí si, že bez fyzičky a svalů dokáže sem tam nějaký to euro nasbírat. Režisér dokumentárním způsobem vypráví film o skutečných postavách, což je originální samo o sobě. Také je díky tomu v celém filmu cítit velký kus realističnosti. Plus musím pochválit i kvality kameramana, který z obyčejné cesty na západ udělal neobyčejnou cestu za sebepoznáním se slípkou v krabici. ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

Bol som zvedavý ako je na tom slovenský film. I. Ostrochovský má talent, film natočil v pokľudnom tempe s dlhými zábermi s minimom strihu. To bolo fajn, až na to, že niektoré zábery mohli byť o niečo kratšie. Dej filmu je príliš jednoduchý bez nejakých vedľajších liniek a stopáž 75 minút je až -až. Dialógov je málo a už to býva klasika v nízkorozpočtových filmoch, ale dialógy boli hrozne nezrozumiteľné, fakt hrozne. Paradoxne tento film dostal cenu Slnko v sieti za zvuk. Ano, zvuky ako také boli dobré, myslím mimo dialógov, ale rozhovory boli nezrozumiteľné. Je to aj postavami, ktoré si mumlú popod nos, neartikulujú, šušlú a už pri tejto vysokej nezrozumiteľnosti si ešte k...t strčí do papule cigaretu...To už potrebuje titulky i Slovák...Toto sa jednoducho nesmie stávať, aby film v rodnej reči bol nezrozumiteľný. To je potom samé "čo povedal?" , "Nič som mu nerozumel..." Som zvedavý ako to dajú na ČT2. Výkony v norme, Zvonko Lakčevič bol typovo dobre obsadený a ak popracuje na artikulácii, mohol by v iných filmoch slušne zapadnúť medzi slovenskú hereckú "elitu". Záver trochu predčasný, film celkovo umelecky ladený, ale ako tragikomédia to celkom ušlo. Scéna s nakupovaním chrániču do zubov v bare ma pobavila. 60%. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Odměřená kamera funguje jako pojistka proti exploataci chudoby, jaké se dopouštějí tvůrci jiných sociálních dramat. Obrazy bídy, ve které Koza žije, navíc nikdy nepodbarvuje patetická hudba. Kromě úsečných replik typu „Nežúvaj, žer,“ slyšíme jenom zesílené ruchy prostředí. Nejlépe je pak neochota dělat z příběhu boxera vracejícího se do hry působivou podívanou patrná ve snímání zápasů v celcích, s kamerou daleko od boxerů. Oproti filmům jako Zuřící býk, v nichž se ocitáme přímo v ringu, zde kamera zůstává netečně stát vpovzdálí a k boxerům se postupně nepřibližuje. ___ Někdy je větší pozornost než vlastnímu zápasu věnována divákům, žijícím zjevně v lepších podmínkách než Koza. S tím souvisí další odchylka od konvencí boxerských dramat. Tělo tady nepředstavuje průběžně zdokonalovaný bojový nástroj, ale objekt exploatace o hodnotě pár stovek eur. Sebedestrukce za peníze druhých je rámováno jako činnost stejně málo důstojná jako sběr starého železa, čímž je nepřímo podtrháváno Kozovo sociální vyloučení. Jeho izolovanost, zřejmá i v tom, že jej v záběru zpravidla vidíme osamoceného, ještě zesílí v jiném jazykovém prostředí. Anglicky dokáže sotva napočítat do pěti, natož aby vedl smysluplnou konverzaci. ___ Oproti Cestě ven ale Koza nebojuje proti systému a jeho romský původ není přímo tematizován. Je takzvaně „out of sync“ se zbytkem společnosti a světem boxu. Chybí mu síla, mazanost i bezohlednost druhých. Díky tomu jde o existenciální příběh muže, který se jakž takž naučil přežít v daných podmínkách (třeba díky sběru a prodeji železa), ale zároveň je už tak dlouho z formy, že okolní svět nemá šanci dohnat. Neustále zůstává o několik metrů pozadu: vícekrát jej vidíme utíkat za jedoucím automobilem, jednou nestihne přívoz a musí čekat na další. ___ Z iluze, že sledujeme neinscenované situace, nás jen občas vytrhne scéna, ve které se Baláž snaží sdělit to, co mu předepisuje scénář. Jeho neschopnost vžít se do předepsané role odhaluje limity metody rozostřující hranici mezi dokumentárním a hraným filmem. Ostrochovský si ale Balážových hereckých rezerv zřejmě byl vědom a namísto něj nechává co nejvíce promlouvat obrazy. ___ Jakkoli je strukturou „zápas-jízda autem/trénink-zápas“ úmyslně monotónní (stejně jako samotné boxování), dokáže Koza udržet diváckou pozornost odtajňováním informací z hrdinovy minulosti přibližně v desetiminutových intervalech a upozorňováním na Balážův průběžně se zhoršující zdravotní stav. Protagonista se nám svou přezdívkou z titulu filmu představí až téměř po půlhodině filmu, když lakonicky pronese „Volajú ma Koza.“ Podobně se teprve postupně a jakoby mimoděk ze strohých konverzací dozvídáme o tom, že Nikolka je Kozova nevlastní dcera (a proto by chtěl vlastní dítě) nebo že jej vychovávala babička, která ho krmila kozím mlékem (a odtud ta přezdívka). Semknutá struktura ale zároveň nevede k tomu, že by film působil jako pečlivě vysoustružený konstrukt, který jen naplňuje dopředu daný plán. Situace odpovídají charakterizaci postav a přirozeně vyplývají z vnějších podmínek, čemuž napomáhá i přítomnost nahodile působících událostí, s nimiž se ve vyprávění dále nepracuje (svezení a okradení stopařky). ___ Koza je filmem uspokojivé stylistické čistoty, který se nevydává na dosud neprozkoumané území a svým sdělením ani provedením nebere dech, ale bez přehnaných ohledů může být poměřován s festivalovou tvorbou jiných evropských zemí, což je nakonec největší vítězství Kozy-filmu i (za dlouhou dobu) Kozy-boxera. 65% ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Suverénní kamera, ale jako celek rozpačité. Kozovo herectví je bohužel na úrovni, kdy s postavou nelze skoro nic dělat, jen s ní pasivně manipulovat. Romský boxer tak jednoznačně působí politováníhodný objekt, kterým smýká přítelkyně, pochybný manažer, alkoholický trenér a také režisér. Muší váha se ve všech ohledech snaží zůstat stát, ale padá vždycky v prvním kole. Otázkou je, zda tenhle zvláštní depresivní hybrid dokumentu a sociálního dramatu není tak trochu jednostranný a pasé. Koza mě ani na minimální ploše nezaangažoval, nepřesvědčil, nikam se mnou nepohnul. Přitom je s ním ve většině ohledů všechno v pořádku. Ale jako film prostě působí prázdně. Nejlepším momentem zůstává šťavnaté cameo slepičího majstra Franka, který jako jediný dodá vyprávění dynamiku. Všechno ostatní ve filmu je letargické - ale nepříliš podnětným způsobem. #kviff ()

Galerie (7)

Zajímavosti (6)

  • Rolu trénera si zahral bývalý boxer Ján Franek, ktorý reprezentoval Československo na olympijských hrách v Moskve v roku 1980. Získal tam bronzovú medailu v ľahkej strednej váhe. (dongovany)
  • Ide o štvrtý dlhometrážny majoritne slovenský film, ktorý si Berlinale vybralo do oficiálneho programu. (Zdroj dennikn.sk)

Reklama

Reklama