Hudba:
Tadeáš VěrčákHrají:
Lída Baarová (a.z.), Lída Baarová, Helena Třeštíková, Alena Šislerová (vypravěč), Vladimír Borský (a.z.), Gustav Fröhlich (a.z.), Joseph Goebbels (a.z.) (více)Obsahy(1)
Lída Baarová. Herečka, pro kterou byla její krása největším darem i prokletím zároveň. Mladá a atraktivní dívka se rychle stala největší československou filmovou hvězdou a dokázala si podmanit i nejobávanější muže své doby. Vztah s ministrem říšské propagandy Josephem Goebbelsem z ní však obratem učinil národního nepřítele a symbol kolaborantství. Dokumentaristka Helena Třeštíková se s Baarovou setkala v jejím zahraničním exilu. Na sklonku hereččina života natočila otevřenou zpověď kdysi milované a následně zatracované hvězdy na pozadí unikátních materiálů z několika evropských filmových archivů i ukázek slavných rolí Lídy Baarové. Příběh sebedestruktivní lovestory s proporcemi antické tragédie je fatálně spjat s evropskými dějinami a ukazuje mimořádně upřímný portrét ženy, jíž na vrcholu kariéry ležel svět u nohou. O to monumentálnější byl pak její pád do zapomnění a samoty. (Aerofilms)
(více)Videa (1)
Recenze (171)
Podle me se jedna o prohospodareny potencial a de facto i pouzity material, coz je obrovska skoda... Tim ovsem netvrdim, ze je to uplne spatny dokument. Trochu zasveceny divak se moc novych informaci nedozvi a ten neznaly se zase ve filmu snadno ztrati. Pouzite dobove snimky hodnotim jako to nejlepsi, co se v tomto dile objevi. Urcite hodnotna je i zpoved samotne Lidy Baarove, i kdyz vuci jejimu veku uz mluvila trochu z cesty. Presto me dokazala nasrat, jak rikala, ze nekde po valce jako stvanec dostala na jidlo konzervu, kterou by ani pes nezral, ale o rautech s Goebbelsem za valky, kdy pul Evropy hladovelo si uz asi nevzpomnela. Jako herecku ji mam samozrejme rad, ale tady Trestikova slapla trochu vedle. ()
Lída Baarová si vytvořila mýtus o své „lásce“ s Goebbelsem. Stvořila pohádku, kterou vyprávěla, pokud byl někdo ochoten jí naslouchat. A tenhle film to dělá. Nekriticky přejímá vymyšlený románek z červené knihovny a nechává vypravěčku dlouze se utápět v sebelítosti a až směšném vzpomínání na to, jak byla důležitá. Jo, to víš, že jo, Lído, Křišťálová noc byla taky kvůli tobě. ___ OK, vzhledem k věku Baarové v době natáčení, se dá mnohé vysvětlit a snad i do jisté míry omluvit, byla už v sebedojímacím a mírně blábolivém věku. Ale předložit tuhle uvzdychanou poému na vlastní ego divákům, to už je známka špatného vkusu a nedostatku kritického odstupu. Jakoby autoři ohromeni bývalou hvězdou nebyli schopni ji uvést – třeba střihem nebo komentářem – nohama aspoň trochu na zem. SHRNUTÍ: Já, já, já, Goebbels, fňuk, komunisti, fňuk, já, já. Já! ()
Helena Třeštíková je ,myslím ,bezesporu jedna z našich nejlepších dokumentaristek.Pro dokument žije a dokumenty prostě umí ,stejně tak ,jako vybírat si zajímavá témata a lidi pro dokument vhodné.To Lída Baarová určitě je ,stejně tak jako celý její život.Nebudu tu rozebírat a mluvit o jedné životní tragédii ,toho bylo napovídáno dost a myslím ,že většina chápe onu těžkou dobu a situaci v níž se život Lídy Baarovíé odehrával.Zajímá mě a vždycky bude onen filmařský pohled a zručné ruce režisárky ,které kouzlí a vypravují k nám divákům.Vcelku se mi film líbil ,ale byl jsem přece jen trochu zklamaný.zejména tím ,že režisérka si příliš často pomáhá dobovými materiály a tak spíše než o jedné herečce ,je film o době v které žila.A také nepřestnostmi ,kterých se film dopouští (Wanka ,Kopecký ,Lamač ,Slavínský atd.).To by se dokumentu stávat nemělo.Stejně tak výpověď samotné Baarové je útržkovitý a roztěkaný a neucelený.něčemu se věnuje příliš ,něčemu vůbec a tady měla nastoupit režisérka a věci a myšlenky utřídit a ucelit ,což se bohužel nestalo.Jinak je dokumet vcelku příjemně natočen a jistě se stane výpovědí té doby ,vhodné pro výuku do škol ,či připomenutí jedboho životního osudu na pozadí největších politicklých změn v Evropě v průběhu dvacátého století.Dávám 60% bez bázně a hany a jdu se mrknout na film Filipa Renče ,abych mohl srovnávat a zjistit ,jestli se v u nás kostýmním velkofilmům daří. ()
Víc než osud samotné Lídy Baarové, na mě dolehlo jak snadné je ocitnout se v roli padoucha jen proto, že jste na očích víc, než nějaký Honzík z pekárny, který si v době protektorátu nechal říkat Hanz a byl jeden z těch statisíců führerfans, kteří nejdřív vítali Němce a podíleli se na likvidaci židů, pak vítali Rusy a skandovali při věšení Němců i Čechů a nakonec zakotvili jako členové KSČ, kde si to pro změnu vyřídili s buržousty... . Třeštíková pomocí velmi zajímavých archivních záběrů, poskládala souběžně s příběhem Baarové svědectví o pokrytectví a krutosti, jaké jsou lidé schopni, pokud dostanou příležitost. Nevím jestli to byl záměr tvůrce, ale z pohledu Baarové a nejspíše mnoha dalších, šlo "jen" o změny režimu...při nichž nikdo nemohl tušit, do jaké obludnosti narostou. A to jak v případě nástupu Hitlera, tak komunistů. Touto optikou pak nemůžete v Baarové vidět vlastizrádce, ani se pohoršovat jejím vztahem s Goebbelsem. Nemůžete se divit, že se bála o svoje bezpečí a snažila se utéct. Vždyť i dnes je mnoho lidí, kteří pracují v Německu, nebo Rakousku a kdoví, jak by se v případě vyhrocení vztahů zachovali a na které straně hranic by zůstali. Pokud tedy selhala, tak snad jen v úsudku. Ale jistě ne víc, než miliony jiných žen před a po ní, které zaslepila láska. Díky své kráse, byla v neustálém pokušení ze strany všech vlivných mužů té doby a i když na sebe jistě nepověděla všechno, tak jakékoliv odsuzování není na místě. Nebylo mi jí vysloveně líto, ale bylo mi smutno a pocítil jsem vůči ní i respekt, protože tohle by každý asi nedal. Nejvíc smutno mi ale bylo, když popisovala jak velká úleva a štěstí pro ni bylo, když se jí povedlo utéct z Československa. Přitom pro mnoho z nás, je jedním z klenotů naší kinematografie. Ve všech ohledech zajímavý dokument, Třeštíková tohle opravdu umí. I když bych bral některé výpovědi Baarove s rezervou, pořád zůstává spousta materiálu, který vás přiměje k zamyšlení a možná i revizi svých názorů jak na ni, tak na dobu, ve které žila. ()
Lídu Baarovou musí mít člověk rád, aby mohl bez předsudků sledovat tento dokument o jejím životě. Byla to hvězda předválečného filmu a velmi krásná žena, ale nebyla to příliš talentovaná herečka. Jako člověk úplně selhala. I když žila ve svém oslnivém filmovém světě, nemohla si nevšimnout v době okupace dění kolem sebe, třeba poprav a deportací lidí do koncentračních táborů nebo vypálení Lidic. Pokud se stýkala s tak vysoce postavenými fašistickými pohlaváry, mohla svým vlivem řadě lidí pomoci. Nestalo se. V tomto dokumentu mi vadila její tvář poznamenaná věkem, raději si ji budu pamatovat jako Maskovanou milenku nebo Dívku v modrém. Co se týče historických faktů, nedivím se, že vykreslila svůj osud ze svého pohledu co nejpříznivěji a obsadila se do role ukřivděné osudem stíhané ženy. Ocenit lze vložené archivní dobové dokumenty zřejmě získané z filmových týdeníků. ()
Reklama