Režie:
Kristýna BartošováScénář:
Kristýna BartošováKamera:
Kristýna BartošováHudba:
Jakub RatajVOD (1)
Obsahy(1)
Rajko Doleček je devadesátiletý dietolog a bývalá televizní hvězda. Ve svých pořadech v socialistickém Československu šířil s až fanatickým entuziasmem zdravý životní styl a bojoval proti obezitě. Nezapomínal zdůrazňovat, že obézní lidé jsou vlastně paraziti společnosti. Jako lékař – vědec prováděl výzkum léčby popálenin na pokusných krysách. Zároveň pracoval na své knize pro děti Příběhy strakatého Billa, ve které líčí příběh pokusného krysího samce, kterého zachrání hodný doktor před zrůdnými pokusy... Rajko Doleček je mimo své různé neutuchající aktivity také přesvědčeným srbským nacionalistou, rozhodným popíračem masakru v Srebrenici a skutečným osobním přítelem generála Ratka Mladiče, který je v současné době souzen v Haagu. Mladá dokumentaristka Kristýna Bartošová ve svém celovečerním filmu proniká do osobního života podivuhodného doktora, který se na první pohled jeví jako sympatický stařík, který ale posléze neváhá prezentovat svoje radikální fašizoidní názory. Společně oslaví jeho devadesátiny, sleduje Dolečka v jeho bytě i na klinice, kde stále působí.
Celou dobu se doktor připravuje na cestu do Haagu, kde s dalšími dvěma stoupenci panslavistického nacionalismu navštíví svého přítele a guru Mladiče. Režisérka s Dolečkem se pak vydávají do doktorovy rodné vesnice v Bosně. Cestou ho režisérka konfrontuje s realitou hřbitova obětí v Srebrenici. Osobně sympatický Doleček má velké kouzlo a režisérka se musí vyrovnávat s rozporem mezi svojí afinitou k němu a jeho neakceptovatelnými názory. Vzniká mezi nimi silné pouto a Doleček se dokonce ujímá řešení jejích zdravotních problémů. Postupem času se rozpor prohlubuje, Doleček jí zatahuje hlouběji do nacionalistické komunity a režisérku dokonce začne na dálku podporovat dokonce sám Mladič, který jí pošle fotografii s velmi osobním vzkazem. Nebezpečný svět Rajka Dolečka je film o manipulaci a o obludných lžích, které se zdají pravdivější, když je pronáší osoba, kterou obdivujete nebo přímo milujete. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (23)
Myslím, že režisérka se malinko tlačí do role naivní čisté duše, aby byla Dolečkovi protikladem jakoby z principu a nemusela pro to příliš víc dělat než vedle něj být a nechápat ho. Ale v podstatě to jako plán (pokud to byl plán) vyšlo a ten film i díky tomu víc než do značné míry funguje. A asi nebyl způsob, jak by fungoval jinak. ()
Z filmu čiší bezradnost, jíž člověk před Dolečkovou démonickou osobností pochopitelně propadá. Režisérka zašla do několika slepých uliček (k nimž počítám i cestu do Srebrenice), ale pozorovat její pokusy a vývoj vztahu s protagonistou a k tomu poslouchat Dolečkovy bizarní výklady je fascinující i zábavné. ()
Zdá se, že na dokumentaristice FAMU se rodí nové dogma "naivní" režisérky. Takto nastavené zrcadlo dnes stačí a osobnosti všech vyvolených národů a státostran se pravidelně nachytat nechají a do smradlavého bahna svých osobnostních rysů se gravitačně zhroutí samy. Funguje to stejně jako u Kancléř na hradě, Hájek v podhradí (takhle si název pamatuju já) nebo u Stát Knížák. Zde je zdůrazněna posvátná rétorika ve službě obéznímu Ratkovi, kterou v defenzivní nouzi nejvyšší doplňuje zbabělá psychologizace názorového odpůrce z kvaziexpertní pozice. Lehce mrazivá sonda i do enkláv dnešního jihoslovanského národovectví, návod ke gerontologickému sebezpytu pro všechny z nás po čtyřicátém roku věku, memento dnešní publikační nadprodukce. Subjektivita tvůrce je střídmě naznačena, scénáristická příprava slouží výsledku. "Voni se bojej, protože vědí, že člověk zná pravdu." ()
Dokument o nepochopení. Mezi režisérkou a jejím objektem, stejně jako o tom, že skoro nikdo neví, co se doopravdy v 90. letech dělo v rozpadající se Jugoslávii. Možná je Doleček ďáblovým advokátem válečného zločince, možná ne, o tom ať se rozhodne divák sám. Každopádně mi (stejně jako režisérce) připadá spousta jeho vášnivých promluv ve vzájemném rozporu, asi holt nerozumím levicovým intelektuálům. V neposlední řadě je dobré vidět, jak se stravuje respektovaný dietolog. Veršů mohlo být i méně. ()
Živorodý dědek... který miluje moc a pozornost... " Musíme naučit děti kdo je jejich nepřítel"... Tahle věta k pochopení charakteru docenta vdolečka bohatě stačí... emoční primitiv se nikdy nezdržuje hledáním skutečné pravdy a nikdy nemá dost odvahy na to mít pochyby o tom co opravdu ví... Dokument po mě stekl... ()
Galerie (10)
Zajímavosti (1)
- Název filmu je parafrází na cyklus Nebezpečný svět kalorií (od r. 1974). (sator)
Reklama