Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Rodiče pětiletého Jožky Karpíška odjíždějí služebně na dva měsíce do Londýna a chlapce svěří do péče sousedky, paní Pokorné. Jožánek však uteče ke svému dědečkovi, který je bývalý převozník. Bydlí přímo u vody se psem Sultánem a oslíkem Kylijánem. Tady chlapec prožívá kouzelné prázdniny – chytá s dědou ryby, učí se plavat, jezdí s oslíkem do města na nákupy. Jenže žádná pohoda netrvá věčně.  Přívoz nahradí nový most, domek bude zaplaven vodou z nové přehrady a děda pomýšlí na odchod do domova důchodců. Pod vlivem Jožky se však rozhodne dát svému životu trochu jiný směr. Možná, že se na zimu přestěhuje se psem a oslíkem do Prahy a přiveze trochu venkovské pohody. (TV JOJ)

(více)

Recenze (27)

Siegmund 

všechny recenze uživatele

Je to zvláštní, ale tento film jsem neznal. Při jeho sledování jsem se nechal unášet přirozeným a přesvědčivým výkonem Davida Scheinera, který hrál Jožku. Vzhledem k tomu, že není ve schopnostech ani ne 8letého kluka naučit se tak perfektně filmovou roli a tak prvotřídně ji zahrát, musel se s ní David Scheiner opravdu sžít. Filmové zpracování námětu je prvotřídní. Děj volně plyne a má hlavu a patu. Naprosto nenásilnou a dětem srozumitelnou formou je zde podáváno životní dilema Jožkova dědečka. Jožkův dědeček býval v Královicích převozníkem. Nyní tam je však postavený most a dokonce se bude bourat i jeho chalupa. Dědeček se proto rozhodl odejít do domova důchodců. Jožkovi se jeho rozhodnutí však vůbec nezamlouvá a dědečkovi ho rozmlouvá. Má se děda nechat dětskými argumenty přesvědčit a postavit si novou chalupu jinde? Pozornému divákovi jistě neujde drobný logický nedostatek. Když se Jožka rozhodne vydat se za dědečkem, nastupuje do tramvaje. Číslo tohoto vozu je 6227. Jede ovšem vozem s číslem 6160. Nakonec však vystoupí z vozu číslo 6246. Přitom, jak s rozhovoru s průvodčím vyplývá, jede přímo, tedy bez přestupování, až na konečnou. Nemohl tedy přestoupit do jiného vozu. V souvislosti s tímto filmem mě napadá následující příměr. Dříve lidi museli při psaní textů vystačit s tím druhem písma, které jim nabízel psací stroj. Když se však na počítačích objevily textové editory, které nabízely desítky, ba stovky druhů písem, začali je bezmyšlenkovitě používat. Jako by platila zásada, čím víc se jich v textu objeví, tím lépe. Dnes mají tvůrci filmů k dispozici také možnosti pro tvorbu triků a efektů, o kterých se jim dříve ani nesnilo. A jako by i zde platila zásada, čím jich bude ve filmu víc, a čím budou šílenější, tím lépe. Ano, těmi je potřeba ohromit diváka. Děj? Ten nezřídka stojí bohužel až na druhém místě. ()

sator 

všechny recenze uživatele

V poctivém smyslu slova rodinný film-krásná magická hudba, mám ho navždy pod kůží....Film o čistých duších... Deyl už byl během natáčení velmi nemocný -až tak- že se filmový štáb o něj strachoval. Malý David kterému před natáčením snímku zemřel otec k Deylovi velmi přilnul a těžce tuto situaci nesl. ()

Reklama

PTuranyi 

všechny recenze uživatele

Krásny nostalgicky film miešajúci romantickú nevinnosť detstva a múdrosť staroby. Produkcia je kvalitná a hoci je čo do orchestrácie a vrstiev minimalistická, dokáže vniesť do príbehu silnú dramatickú atmosféru. Herecké duo David Schneider a Rudolf Deyl ml. hrá výborne hoci je medzi nimi viac ako pol storočie rozdiel. Pre Davida to bol debut, kým Rudolf Deyl už svoju kariéru uzatváral. Ostatní herci im vlastne robia len štafáž, ale ich postavy sú stvárnené prirodzene a presvedčivo. 70% ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Jestliže je pozdější Hanibalova Červená kůlna filmem o obrodné síle stáří, pak je Dědeček, Kyliján a já studií obrodných schopností dětství. Malý chlapec odjíždí za svým dědečkem-převozníkem na venkov, svou zvídavostí a okouzlením v něm oživuje společně se vzpomínkami také jeho odeznívající vitalitu a probouzí v něm sílu, s níž se vzepře osudu (jeho domek má být zbořen a on se má odstěhovat do "starobince"). Narozdíl od městské Červené kůlny, která má formu koláže, se v tomto ranějším snímku vrství emocionálně bohaté scény z přírody. Člověk, lhostejno zda stařec či dítě, nachází v krajině nejpřímější cestu k sobě samému. Takovou klíčovou scénou je dědečkovo noční plavání, které dokonale symbolizuje jeho znovuzrození, uvědomění si sebe sama a své vůle svobodně žít a bojovat. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Milý, veselý rodinný film, který mě prostě potěšil :-) Číší z něho pěkná atmosféra, lidské pochopení, láska k přírodě a zvířatům, ale i nostalgie a snad též trochu poučení (v dnešní době by byl podobný dlouhý výlet pro samotného malého kluka mnohem víc nebezpečný). Mělo by ho znát i široké dětské publikum, nejen fanoušci starých čs.filmů, ale žel, doba se za posledních 50 let hodně změnila i v uměleckém vkusu, když se našim dětem pouštějí hlavně kreslené rádoby pohádky z USA. Škoda. Jinak zde taky pěkná postava dědečka Karpíška v jedné z posledních rolí pro Rudolfa Deyla. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (5)

  • Film získal Velkou cenu na Festivalu filmů pro děti v Benátkách. (M.B)
  • David Schneider přišel ke své roli Jožky tak, že chodil za matkou Evou Vlachovou do divadla, kde hrál i Rudolf Deyl ml., a ten ji upozornil, že probíhá konkurz na roli malého chlapce do filmu a David v konkurzu stovek chlapců zvítězil. (sator)
  • Převozníkova (Rudolf Deyl ml.) chalupa byla na břehu řeky postavena filmaři. Zadání, kdy točit exteriéry a kdy interiéry, se odvíjelo podle počasí. Když bylo ošklivé, točily se interiéry uvnitř filmové chalupy, která byla postavena od začátku tak, aby se dalo točit uvnitř. Při hezkém počasí točili filmaři exteriérové scény. (sator)

Reklama

Reklama