Scénář:
Piero RegnoliKamera:
Mario BavaHrají:
Gianna Maria Canale, Carlo d'Angelo, Dario Michaelis, Wandisa Guida, Renato Tontini, Antoine Balpêtré, Miranda Campa, Paul Müller, Riccardo Freda (více)Obsahy(1)
Upíři útočí na Paříž! Takové jsou novinové titulky, zdobící titulní stránky všech periodik vycházejících v hlavním městě Francie. Může za ně série nevyjasněných úmrtí mladých dívek, které všechny mají stejnou krevní skupinu. Už čtyři byly nalezeny bez jediné kapky krve v těle. Reportér Pierre Lantin se spolu s potenciální pátou obětí, tanečnicí Noron, vydávají pátrat po pravé totožnosti zabijáka. Zdá se, že stopa vede k výstřední šlechtičně. Jde o pouhou náhodu, nebo hraběnka opravdu potřebuje k životu krev mladých dívek? (Řitka video)
(více)Recenze (33)
Taliansku horrorovú filmovú školu považujem za klenot svetovej kinematografie. Som ultra fanúšikom talianskych horrorov, gotických snímkov a giallo filmov z minulého storočia. Obdivujem tvorbu talianských režisérov. Preto som sa velice potešil, keď som naďabil na dvd s titulom "Upíri" (l vampiri). S radosťou a nemalým očakávaním som si pustil túto taliansku klasiku z roku 1957. Páni Riccardo Freda a Mario Bava ma nesklamali. Naservírovali mi tajomný, starosvetský, čiernobiely, kriminálny horror. Kto stojí za sériou úmrtí mladých žien? Prečo ich niekto zbavil všetkej krvi? Útočia v Paríži upíri? *** ()
Spíše kriminální sci-fi s hororovými prvky než horor (v Itálii bylo díky fašistické orientaci točení hororů od 30. do 50. let zakázano). Taková raná italská "wallaceovka", ovšem s dobrou černobílou kamerou Mario Bavy a gotizujícím výtvarnými efekty. Proměna tváře mladé hraběnky (Gianna Maria Canale) v stařenu je na svou dobu výborně zvládnuta, údajně pouze s využitím světla a maskérského řemesla. Tento film ve stylu postviktoriánské gotiky je dnes zajímavý spíše jen z hlediska dějin evropského hororu. ()
No, ani nevím, co k tomu vlastně napsat. Hodně se mi líbila povedená kombinace (tehdy) moderního světa s gotickým, všechny ty auta a do toho klasický starý barák se vším všudy. Příběh měl docela zajímavou zápletku, jen se mohl trochu víc rozjet a odvázat, tak z toho všeho nějak vyšla vlastně jen povedená hraběnčina proměna. Ta zaujala. A mladá hraběnka. On to vlastně enní vůbec špatný film, jeho jedinou chybou je, že mohl být lepší. ()
Upírina je to iba v prenesenom slova zmysle a ako horror to určite nefungovalo ani v čase svojho vzniku, ale isté brakové, rodokapsovou literatúrou šmrncnuté kúzlo to predsa len má. Neuvidíme teda dekadentných švihákov so špicatými trojkami, ale potešia aspoň kulisy honosného šlachtického sídla s neodmysliteľnými pavučinami, tajnými chodbami, šialeným vedátorom a tajuplnou, výstrednou šľachtičnou, postihnutou (pozor, spoiler!) "bathory syndrómom". Naivné a zároveň pôvabné - presne v intenciách béčka na jedno použitie. BTW: dnes, v čase pogromu na fajčiarov, ma fascinovalo, ako hlavný hrdina, reportér Pierre Lantin (s vizážou a hereckým "talentom" Lexa Barkera) húli jednu od druhej a nezahasené špaky hádže pokojne na zem - zásadne, keď je v interiéroch. ()
Pravda, Maska démona je o hodně stupňů výše, ale mně se tenhle černobílý horror? líbí. Chvílemi připomíná poctivé gotické horrory, v některých scénách se mi vybaví staré francouzské filmy, zejména Kráska a zvíře. Příjemná vizuální stránka především interiérů domu hraběnky a sklepení evokuje obrazy z dávných časů. Vše doplňuje působivá hudba, která v italských filmech taková často bývá (F.Mannino, R.Vlad - jak příznačné jméno...). Především k dnešnímu pojetí upírů je název poněkud zavádějící, i když tenhle termín se často používal i metaforicky. Například kapitalisté byli upíři, kteří vysávali dělnickou třídu ( to by mě zajímalo, čím by se označili komunisti...kteří krev milovali - rudá vlajka, barva krve, revoluce, šátků, hvězdy.....). ()
Zajímavosti (2)
- První italský horor v éře mluveného filmu (Holina)
Reklama