Režie:
Woody AllenKamera:
Gordon WillisHrají:
Woody Allen, Diane Keaton, Michael Murphy, Mariel Hemingway, Meryl Streep, Tisa Farrow, Gary Weis, Karen Allen, David Rasche, Wallace Shawn, Mark Linn-Baker (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Tematicky navazuje Woody Allen na film ANNIE HALL, formálně však jde jinou cestou. Snímek MANHATTAN, melancholické vyznání lásky rodnému městu New Yorku, fascinuje černobílou fotografií na širokém plátně a Gershwinovou hudbou, která filmu dodává tklivě veselý, jímavý podtón. Woody Allen sám hraje televizního režiséra Issaca, který se nemůže rozhodnout pro jednu ze svých lásek, protože u žádné ženy nenachází skutečné naplnění. Neutěšeným milostným vztahům odpovídá převažující životní pocit newyorských intelektuálů: lze pozorovat úpadek kultury, osamělost, problémy se vzájemnou komunikací a neurózy jsou průvodní faktory. (Quentin T.)
(více)Videa (2)
Recenze (277)
Ačkoliv je film hodně podobný Annie Hallové, není v žádném případě jeho kopií a poskytne úplně novou, téměř stejně kvalitní zábavu. Říkám (~ píšu) "téměř", protože se už asi nebudete tolik smát, domnívám se, že humoru trošku ubylo, ale vše ostatní naštěstí zůstalo! Kvalitní scénář, skvělé dialogy a jednoduše geniální Woody Allen... Jen mi moc neseděl jeho "nemodelingový" 43 letý obličej vedle 17 leté krásky :) 8/10 ()
Môj momentálny dojem po opätovnom pozretí je asi taký, že ide o najlepší film Woodyho Allena. Viem, viem, keby som použil ešte trochu silnejšie slová, už by sa s nimi dala rúcať panoráma Manhattanu. Ale nemôžem si pomôcť. Lámem si spolu s Woodym hlavu, či prebrať kamarátovi milenku, alebo si vziať za vzor Nabokova a randiť s dospievajúcou školáčkou, ktorá má tak veľké oči a dospelé reči. Okrem rozmanitejších vzťahových rovín, je tu aj viac humoru a viac intelektuálnych výpadov než v Annie Hall. A to mesto! Stratím sa v ňom a nájdem zase o hodinu a pol kedykoľvek znova. ()
Manhattan je nepochybně filmem přelomovým a Woody si byl jeho exkluzivnosti vědom. Spolehlivě fungující schéma, které si "vyzkoušel" v Annie Hall, v Manhattanu propojuje s výraznou artovostí a kultivovaností. Důraz na kompozici scén, na hudební složku (jeden z mála Allenových filmů, v němž nezní především jazz), černobílost a širokoůhlý formát, to všechno z něj činí mimořádnou událost. V mladších filmech, zpracovávajících podobné téma (Hanna a její sestry, například), je Allen jaksi civilnější a méně "vypjatý", lze-li použít to slovo pro útvar v podstatě bezchybný. Je skoro povinností, sledovat Manhattan na velikém plátně, ničím nerušen, pohodlně usazen a "správně naladěn". Z napsaného ovšem plyne, že se lze s vyzněním tohoto filmu velmi snadno minout, což je však rozhodně škoda... Samozřejmě, i bez možnosti kvalitní reprodukce zůstává brilantně napsaný scénář, spousta nesmírně vtipných a neotřelých "hlášek", bezchybná psychologie postav, mnoho neuvěřitelných ironických šlehů, skvělé herectví všech zúčastněných... pak se ovšem může snadno stát, že Manhattan zůstane jen "jedním z mnoha", nikoli filmovým svátkem, podobným degustaci archivních vín nebo návštěvě koncertů v pražském Rudolfinu... Celkový dojem: 90% Zajímavé komentáře: kinej, Matty, Cival, Nathalie ()
Nerozumiem, prečo sa do IMDb TOP 250 dostali z Woodyho filmografie práve Annie Hall a Manhattan, oboje som UŽ videla a uprednostila by som napríklad Hannah and her Sisters. Z Manhattanu mi imponovali najmä zábery Manhattanu. ()
Čistá esencia Woodyho Allena, typický filmový pohľad na medziľudské vzťahy, rôzne ľudské charakterové stránky a existencionálne otázky filozofickou optikou jemu vlastnou. To všetko vkusne dotvára jemne satirický humor a veľa vtipných poznámok. Zatiaľ z toho čo som od neho videl sa mi zdá, že zároveň ide aj o jeho najosobnejší film, možno až o jeho intímnu spoveď. Nemyslím tým len jeho lásku k mestu New York (ktorá je mimochodom patrná skoro v každom jeho filme), ale aj jeho vzťah k ženám, pričom okrem klasického intelektuálneho neurotika sršiaceho jemným pesimizmom tu oproti iným jeho filmom výraznejšie otvára aj iné stránky jeho povahy. Možno práve preto sa film po dokončení samotnému autorovi nepáčil. Rád by som tiež vyzdvihol úžasnú hudbu, ktorá celkový zážitok z filmu ešte viac prehlbuje. Smutnejšiu stránku snímku zase pekne dotvára čierno-biele prevedenie. A poučenie? No... niekedy človek toľko preberá až preberie... Inak zaujímavé, ako sa niečo z filmu potom pretavilo aj do reality, akoby išlo o budúce zrkadlo jeho života. Nádhera. Odporúčam ale hlavne tým, čo už od tohto režiséra majú niečo napozerané. 85/100 Videné v rámci Season Challenge Tour. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (24)
- Podle serveru Box Office Mojo byl Manhattan 12. nejvýdělečnějším filmem v USA roku 1979. Tržbami překonal i Allenovu cenami ověnčenou Annie Hallovou (1977). (jezurka42)
- Film se umístil v žebříčku "500 nejlepších filmů všech dob" britského filmového magazínu Empire na 76. místě. (jezurka42)
- Jodie Foster byla zvažována pro roli Tracy, kterou nakonec získala Mariel Hemingway. (don corleone)
Reklama