poster

Klient

  • Írán

    Forushande

  • Írán

    فروشنده

  • Francie

    Le Client

  • Slovensko

    Klient

  • Nový Zéland

    The Salesman

  • USA

    The Salesman

  • Velká Británie

    The Salesman

Drama / Thriller

Írán / Francie, 2016, 124 min

Režie:

Asghar Farhadi

Scénář:

Asghar Farhadi

Hudba:

Sattar Oraki
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • xxmartinxx
    ***

    Když natočíte dokonalý film jako Nader a Simin, je asi nevyhnutelné, že jakýkoliv pokus o posun v témže tématu bude vyhození z rovnováhy. Možná proto je každý film Kubricka úplně jiný? Protože Stanley věděl, že dokonalost není kam posunout? Farhadi každopádně trpí na to, že vše skvělé bylo už v Rozchodu. A vše ostatní už skvělé není.(18.5.2017)

  • Marze
    ***

    Styl je jevištní bytově divadelní. Střízlivě civilní výraz pomáhá režisérovi budovat výbušné napětí ze zdánlivě idylických chvilek, třeba při dětské návštěvě u večeře. Kvůli konečnému efektu se zápletka poněkud uměle komplikuje, nicméně pointa ve finále nese vedle originality i čistou sílu – jako vždy, když se volí mezi trestem a slitováním. Režisér za tento film dostav svého už druhého Oscara nechápu, pro tentokrát slavnostní ceremoniál bojkotoval kvůli Trumpovu přístupu k cizincům z muslimských zemí. Muslimů a jejich agresivního náboženství se všude bojí a Trumpovo rozhodnutí se mi zdá logické. Já u nás muslimy také nechci. Jsou známí tím, že se nikde nepřizpůsobí místní kultuře a vytváří izolované komunity. Před zákony země, kam přišli dávají přednost zákonům svého Boha. Dalo by se říct, že praktickým realizováním Koránu vznikne ráj Islámského státu.(11.4.2020)

  • Snorlax
    **

    Dvě třetiny jsou uondaná bezemoční nuda. Pak Emad najde násilníka a během 20 minut se odehraje vše dobré, co ve filmu bylo. Určitě by mě víc zajímalo to potom, než to před tím, z čehož vyplývá, že nejsem cílová skupina tohoto snímku. Což znamená, že jasně nemám předpoklady stát se akademikem vybírajícím filmy na Oscara. Já bych ho určitě mnohem raději dala Tonimu Erdamnnovi, ale úplně nejraději V písku - Příslibu svobody.(26.1.2019)

  • Matty
    ***

    Jak se Farhadimu po většinu času daří vyhýbat divadelnosti a zbytečně nezdůrazňovat paralely s Millerovou Smrtí obchodního cestujícího, v posledním aktu filmu padá řetěz a láme se v uondané bytové drama, tažené k zemi doslovností, statičností, snahou vše doříct a zkratkovitým jednáním dosud rozvážných postav. Vyjma nezvládnutého konce jde o herecký silný, (skoro hororově) napínavý a vícevrstevnatý portrét restriktivní společnosti, ve které se střetává tradice s modernitou, všichni se cítí zranitelně a provinile (ať za to, co udělali, nebo za to, k čemu se neodvážili) a neustále, nejen na jevišti, nosí masky. Přestože film nese některé znaky thrilleru a odvíjí se po vzoru detektivky, odhalení mužovy identity ale není cílem vyprávění a jako takové ani nepřináší žádnou katarzi. Pro Farhadiho je podstatné, jak se po ztrátě dosavadních jistot „vybarví“ jednotliví aktéři. Stejně jako ve svých předchozích filmech přitom nechává na divákovi, aby vynesl ortel. Situaci nám nijak neulehčuje novými odhaleními, zpravidla vedoucími naše sympatie k jiné postavě. Prostředí, na němž jsme závislí, ale kterému zároveň nelze důvěřovat, chytře využívá jako metaforu lidské mysli. Zejména při vynášení soudů nad druhými rádi zůstáváme v zajetí vlastních představ o tom, co se sluší a patří, a nejsme schopni situaci nahlédnout očima toho druhého. 70%(11.1.2017)

  • classic
    **

    Obsah spoilerov. Absolútne nerozumiem tomu, prečo dostal Predavač oscar, pre najlepší cudzojazyčný film, lebo ja som pri ňom tak neuveriteľne TRPEL, že si jednoznačne vravím, že Irán vyhral len preto, že Káčer Donald NASRAL všetkých, ktorých nasrať mohol, a preto dominoval tento nezáživný a nudný iránsky počin, ktorý má v skutočnosti na míle ďaleko, podľa kvality, ktoré ak by mal, tak by som nezaváhal udeliť plné hodnotenie, ktoré mu, bohužiaľ, neudelím, keďže ma tak strašne odpudzoval, že to nie je normálne !!! Scény z DIVADLA, sú tak úmorné, až totálne vyčerpávajúce, a to ešte viac, ako držanie starého zvrhlíka, ktorého manželský pár, drží pevne v zovretí, až z toho dostane INFARKT. Oni sa nasťahovali do baráku, v ktorom bývala predtým akási KURVA, tá aj pôsobila v tom byte, kde sú teraz Emad a Rana Etesamovci. Mala pravidelnú klientelu. Po nich už ani chýru, ani slychu. Jeden dedo sa ale pekne odrbe, keď príde do bytu, v ktorom je pre zmenu vystrašená Rana, ktorá si myslela, že Emad ide akurát večer z obchodu, a tak automaticky odomkne dvere, a zatiaľ ide do sprchy. Deduško ide smerom k nej, a prepadne ju, a trochu ju pri tom zmláti na ksichte. Pravdepodobne ju aj znásilnil ? To neviem, lebo to scenár neukázal, to som si mal domyslieť... Čo prichádza na rad práve teraz ? Rozhorčený chlap chce vystopovať páchateľa, ktorý sa dopustil veľkých ohavností na krehkej žene. A verte tomu, že radšej by ste si zahryzli do jazyka, ako sa ustavične pozerať na tohto DILINA ! Hovno v latríne je lepšie, ako toto.(3.3.2017)