poster

Klient

  • Írán

    Forushande

  • Írán

    فروشنده

  • Francie

    Le Client

  • Slovensko

    Klient

  • Nový Zéland

    The Salesman

  • USA

    The Salesman

  • Velká Británie

    The Salesman

Drama / Thriller

Írán / Francie, 2016, 124 min

Režie:

Asghar Farhadi

Scénář:

Asghar Farhadi

Hudba:

Sattar Oraki
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Marze
    ***

    Styl je jevištní bytově divadelní. Střízlivě civilní výraz pomáhá režisérovi budovat výbušné napětí ze zdánlivě idylických chvilek, třeba při dětské návštěvě u večeře. Kvůli konečnému efektu se zápletka poněkud uměle komplikuje, nicméně pointa ve finále nese vedle originality i čistou sílu – jako vždy, když se volí mezi trestem a slitováním. Režisér za tento film dostav svého už druhého Oscara nechápu, pro tentokrát slavnostní ceremoniál bojkotoval kvůli Trumpovu přístupu k cizincům z muslimských zemí. Muslimů a jejich agresivního náboženství se všude bojí a Trumpovo rozhodnutí se mi zdá logické. Já u nás muslimy také nechci. Jsou známí tím, že se nikde nepřizpůsobí místní kultuře a vytváří izolované komunity. Před zákony země, kam přišli dávají přednost zákonům svého Boha. Dalo by se říct, že praktickým realizováním Koránu vznikne ráj Islámského státu.(11.4.2020)

  • poz3n
    ****

    Je zajímavé, kolik výrazných autorských festivalových snímků vzniklo v roce 2016 na stejných základech. Neznámá dívka bratří Dardennů, Zkouška dospělosti Christiana Mungiu i Farhadiho Klient budují téma filmu na rovině sociálního dramatu obyčejných lidí, jejichž život naruší násilný čin. Jeho podstata však není zcela jasná a hlavní postavy se tak s pomocí jakési detektivní zápletky pokoušejí nalézt pravdu, která se ale ve všech případech vyjeví jako neuspokojivá a určitá míra viny se pomalu ale jistě přesouvá na hlavního hrdinu. Zajímalo by mě, jestli je to přirozený souběh okolností a nezávisle na sobě tak tvůrci reagují na dobu okolo nás, anebo se jedná o čirou náhodu. Faktem je, že vítězem je u mě stále rumunská Zkouška dospělosti. Farhadi nicméně nenatočil špatný film. Nemá sice takový drive jako Rozchod Nadera a Simin, dokáže ale i tak působivě vygradovat děj a zanechat v divákovi hořkou pachuť. Na Oscara to však za mě není. 7/10(30.5.2017)

  • Marigold
    ***

    Nader a Simin asi neopakovatelní, ale tohle není marná variace na téma rozpadající se vztah zasažený nejasnou katastrofou. Škoda, že dynamiky a spontánnosti oscarového dramatu se tentokrát Farhadi jen zdaleka přibližuje, přičemž si vypomáhá trochu klasičtějším trikem (spojení divadla a reality). Solidní standard. [Cannes 2016](21.5.2016)

  • Kaluž
    ***

    Na těch Oscarech to byl tentokrát řádný fail, bo jestli tohle strčilo do kapsy Toniho Erdmana, tak si v té akademii sedí na uměleckém vedení. Po výborném Rozchodu Nadera a Simin a dalším ocenění z rukou akademiků jsem čekal přinejmenším podobný nášup. Tedy vysoce koukatelné sociální drámo, co chytne za srdíčko, případně ho v tom lepším případě rozmačká. Klient je však spíše jen dějově střídmou jednohubkou s nepříliš nosnou zápletkou a přemrštěnou stopáží. Naprosto všední a tvůrčím přístupem příliš chladné zachycení střípku reality bez jediného zapamatováníhodného momentu. Tohle mi nějak nesedlo.(18.10.2017)

  • classic
    **

    Obsah spoilerov. Absolútne nerozumiem tomu, prečo dostal Predavač oscar, pre najlepší cudzojazyčný film, lebo ja som pri ňom tak neuveriteľne TRPEL, že si jednoznačne vravím, že Irán vyhral len preto, že Káčer Donald NASRAL všetkých, ktorých nasrať mohol, a preto dominoval tento nezáživný a nudný iránsky počin, ktorý má v skutočnosti na míle ďaleko, podľa kvality, ktoré ak by mal, tak by som nezaváhal udeliť plné hodnotenie, ktoré mu, bohužiaľ, neudelím, keďže ma tak strašne odpudzoval, že to nie je normálne !!! Scény z DIVADLA, sú tak úmorné, až totálne vyčerpávajúce, a to ešte viac, ako držanie starého zvrhlíka, ktorého manželský pár, drží pevne v zovretí, až z toho dostane INFARKT. Oni sa nasťahovali do baráku, v ktorom bývala predtým akási KURVA, tá aj pôsobila v tom byte, kde sú teraz Emad a Rana Etesamovci. Mala pravidelnú klientelu. Po nich už ani chýru, ani slychu. Jeden dedo sa ale pekne odrbe, keď príde do bytu, v ktorom je pre zmenu vystrašená Rana, ktorá si myslela, že Emad ide akurát večer z obchodu, a tak automaticky odomkne dvere, a zatiaľ ide do sprchy. Deduško ide smerom k nej, a prepadne ju, a trochu ju pri tom zmláti na ksichte. Pravdepodobne ju aj znásilnil ? To neviem, lebo to scenár neukázal, to som si mal domyslieť... Čo prichádza na rad práve teraz ? Rozhorčený chlap chce vystopovať páchateľa, ktorý sa dopustil veľkých ohavností na krehkej žene. A verte tomu, že radšej by ste si zahryzli do jazyka, ako sa ustavične pozerať na tohto DILINA ! Hovno v latríne je lepšie, ako toto.(3.3.2017)