poster

Rozchod Nadera a Simin

  • Írán

    Jodaeiye Nader az Simin

  • Írán

    جدایی نادر از سیمین

  • Francie

    Une Séparation

  • anglický

    Nader and Simin, a Separation

    (festivalový název)
  • Slovensko

    Rozchod Nadera a Simin

  • Slovensko

    Odlúčenie Nadera a Simin

    (festivalový název)
  • Kanada

    A Separation

  • Nový Zéland

    A Separation

  • USA

    A Separation

  • Velká Británie

    A Separation

  • Austrálie

    A Separation

Drama

Írán / Francie, 2011, 120 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Shadwell
    ***

    Asghar Farhadi svoje postavy očividně moc nemiluje, když je staví před zcela neřešitelné osudové volby. Je jasné, že ať už se v jednotlivých situacích rozhodnou jakkoliv, vždy někomu ublíží. Hlavní postavy řeší, zda se rozvést, či ne, dcera volí mezi matkou a otcem, vedlejší postavy mezi mateřskou a prací či lhaním a pravdou. Je toho spousta. Od klasické tragédie, která vychází z rozporu mezi dobrem a zlem, se tak přesunujeme k moderní tragédii, v níž spolu bojuje dobro s dobrem, což ale neznamená, že by se síla utrpení zúčastněných postav nějak oslabovala. V podstatě se nám tu opakuje schéma Nolanova Temného rytíře, kde Joker mistrně navozoval situace, v níž musí postava volit, ovšem každé rozhodnutí vede k neúspěchu: když se Batman odmaskuje, Gotham bude bezbranný, ale když se neodmaskuje, Joker každý den někoho zabije a Batman za to bude nepřímo zodpovědný. Když zachrání Batman Denta, zemře Rachel, když Rachel, zemře Dent. Volit musí také Gordon i Dent, a opět v duchu tzv. „no-win situation“, známé ze šachové hantýrky jako „nevýhoda tahu“, což je termín označující pozici, při níž je pro hráče nevýhodné, že musí táhnout, a nejlepší by bylo prostě nedělat nic. Asghar Farhadi se nám jinými slovy snaží naznačit, že pokud chceme zažít stejné dobrodružství jako postavy z amerických filmů o Batmanovi, nemusíme jezdit do lunaparku nebo Disneylandu, ale stačí si rezervovat letenky do Íránu. Anebo si dát šachy.(28.4.2012)

  • Aky
    *****

    Nádherné smutné drama o spravedlnosti, odpovědnosti partnerů vůči sobě, rodičů vůči dětem i vůči víře v Boha a vlastní důstojnosti. Příběh je promyšleně vystavěný tak, že každá jeho část i v těch nejspodnějších plánech sleduje přesně myšlenky a názory, které autoři zamýšlejí sdělit. Je zřejmé, že ve scénáři nemá místo náhoda, a přesto výsledek působí zcela životně a přirozeně.(21.10.2012)

  • Radek99
    *****

    Film, který bolel. Strhující íránské drama o nemocné společnosti, znásilňované spravedlnosti a rozpadu jednoho manželství. Skvostný scénář a příběh, který se ani v náznaku nepokouší přímo kritizovat režim, přesto o situaci v dané zemi vypovídá mnohé. I tak jsem ale překvapen tím, že takovýhle snímek mohl právě v Íránu spatřit světlo světa, ba dokonce být distribuován v zahraničí. Film, kde se explicitně mluví o emigraci jakožto jediné smysluplné budoucnosti hrdinů (analogií je třeba neméně skvostný Vláčilův Dým bramborové natě, v němž doktor Meluzín roku 1976 podléhá stejnému dilematu) a scény u íránského soudu jsou naprostým popřením primárních zásad právního státu...(8.2.2012)

  • Flego
    *****

    Dobre situovaná manželská dvojica čelí vážnemu problému. Simin sa chce rozviesť, lebo Nader nechce odísť do zahraničia a ten nechce odísť, lebo sa musí starať o chorého otca, ktorý býva v spoločnej domácnosti. Ich dospievajúca dcéra sa stáva jazýčkom na váhach... Ak by si miekto myslel, že týmto sa manželská dráma začína a končí, má len čiastočnú pravdu. Tu ide o viac. Celý príbeh razom dostáva inú dimenziu a je cťou tvorcov, že ju v komplikovanej krajine, akou je Irán, zvládli dokonale. Z manželskej drámy sa dostávame do súdnej ( nie však v našom európsko-americkom ponímaní, ako ho poznáme ), divák je konfrontovaný s náboženskými zvykmi, predsudkami a systémom. Z tohto pohľadu je viac ako žiadúce spoznať aj inú mentalitu. Film je natočený precízne a poctivo a poodkryje nám život v spoločnosti, ktorá je nám neznáma.(3.3.2012)

  • J*A*S*M
    *****

    Cool. Cool, cool, cool. Není od věci se občas podívat, jak to funguje v zemích s odlišnou mentalitou. Špičkové rodinné / soudní drama, které kromě jiného zaujme tím, že snad žádná z hlavních postav není úplně morálně bez poskvrny. Netuším, jestli to v Íránu co se práva týče opravdu funguje přesně takhle (popravdě jsem si kvůli předsudkům Středoevropana myslel, že to tam chodí mnohem hůř), ale to je celkem jedno. Zábavný, napínavý film a velká šance v cizojazyčné oscarové kategorii.(16.12.2011)

  • - První nápadem režiséra Asghara Farhadiho na film bylo vyobrazení muže myjícího vlastního otce, který trpí Alzheimerovou chorobou. Zbytek filmu postavil kolem této scény. (Cheeker)

  • - Většina filmu je natáčena ruční kamerou. (mi-ib)

  • - Snímek sesbíral po celém světě přes padesát filmových cen. (DivX)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace