poster

Rozchod Nadera a Simin

  • Írán

    Jodaeiye Nader az Simin

  • Írán

    جدایی نادر از سیمین

  • Francie

    Une Séparation

  • anglický

    Nader and Simin, a Separation

    (festivalový název)
  • Slovensko

    Rozchod Nadera a Simin

  • Slovensko

    Odlúčenie Nadera a Simin

    (festivalový název)
  • Kanada

    A Separation

  • Nový Zéland

    A Separation

  • USA

    A Separation

  • Velká Británie

    A Separation

  • Austrálie

    A Separation

Drama

Írán / Francie, 2011, 120 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • CheGuevara
    ***

    Berlínským medvědem ověnčený rozpad jednoho vztahu nabízí samé otázky, v kterých se pak rozpouští cokoliv, co by mnou mohlo otřást. Farhardi balancoval tak dlouho nad propastí nevyřčenosti, až do ní zahučel i se svým celým filmem. Strach z odpovědí je znát celým filmem. Jinak je však Rozchod velice chytrým filmem, který psychologický rozbor jedné rodiny proplétá s detektivním příběhem. Nečekaná svůdná kombinace.(11.7.2011)

  • claudel
    *****

    Viděno během Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií. Film číslo 24 - Írán. Film, jenž atakoval moje vedoucí Rumunsko, ale zůstává zatím těsně druhý. Rozchod Nadera a Simin dokazuje, že i film, v němž nejsou akční scény, násilí a sex, dokáže strhnout neuvěřitelným způsobem a během 120 minut vůbec nenudí. Všichni tady v ČR v teple našich domovů víme úplné hovno, jak to v Íránu chodí, takže já se rozhodně zdržuji výkřiků do tmy typu, že je v Íránu takové a takové právo, takové a takové zvyky, a že ve filmu bylo něco přiklášenou, upraveno, cenzurováno. Jsem imunní vůči mediální masáži, že je Írán nebezpečný a ohrožující světový mír atd. Mně se to jako film moc líbilo, je velmi podnětné a obohacující sledovat očima Středoevropana konflikt dvou manželských párů, který neustále graduje a přemýšlet, jak by se takový konflikt odehrál v ČR, Německu, Francii. Nejsilnější stránka filmu alespoň pro mě tkví v tom, že jsem vnitřně nepovažoval ani jednu postavu za vyloženě kladnou ani za vyloženě zápornou, což je nanejvýš realistické, protože nikdo z nás není ani anděl ani ďábel. V jednu chvíli jsem soucítil a fandil jedné postavě, v jiné situaci se moje preference obrátily. Proto jsem taky rád, že na Berlinale rovným dílem ocenili všechny čtyři hlavní protagonisty. Pokud se nemýlím, je to asi druhý íránský film, jejž jsem v životě viděl a z obou filmů mám velmi dobrý pocit.(24.4.2015)

  • Aky
    *****

    Nádherné smutné drama o spravedlnosti, odpovědnosti partnerů vůči sobě, rodičů vůči dětem i vůči víře v Boha a vlastní důstojnosti. Příběh je promyšleně vystavěný tak, že každá jeho část i v těch nejspodnějších plánech sleduje přesně myšlenky a názory, které autoři zamýšlejí sdělit. Je zřejmé, že ve scénáři nemá místo náhoda, a přesto výsledek působí zcela životně a přirozeně.(21.10.2012)

  • gudaulin
    *****

    Přiznám se, že nadšení z vlny íránských snímků, která se před pár lety přelila světovými festivaly a přiměla spoustu cinefilů mluvit o íránské kinematografii s bezbřehým uznáním, mi není vlastní a nad několika oceňovanými íránskými kousky jsem spíš krčil rameny, takže k oscarovému Rozchodu jsem přistupoval s opatrnou skepsí. Naštěstí zbytečně. Rozchod je neokázalé psychologické drama, které je na hony vzdálené polopatistické produkci amerického mainstreamu. Vyhýbá se přímočarému aktivismu, ale nenápadně, zato neobyčejně účinně, analyzuje systém prostřednictvím jedné rozpadající se rodiny. V evropském prostředí by se tenhle film mohl připodobnit k zásadním kouskům polské éry morálního neklidu. Chudoba, náboženský radikalismus a ženská otázka, nikoliv masový, ale pod rouškou institucí, konzervativních tradic a všeobecného pokrytectví neustále probublávající pocit frustrace z autoritářského náboženského režimu a kulturní izolace (hrdinka filmu se chystá emigrovat a je kvůli tomu ochotna obětovat své manželství a dokonce riskovat i odluku od své dcery). Malý velký film, který dokáže s chirurgickou přesností zasáhnout na citlivém místě a vyvolat silné emoce. Celkový dojem: 95 %.(6.12.2012)

  • Falko
    ****

    Skvely komentar - Radek99. Presne ako pise Radek, vobec sa nesnazi film priamo kritizovat rezim, aky maju v Irane, ale vsetko, co sa vo filme deje hovori o mnohom. Velmi zaujimava drama o mnohych nedorozumeniach, tazkych situacii, ktore ti hrdinovia museli prezivat, proste zaujimalo ma, ako tie problemy vyriesia a taktiez je zaujimave, ako dokazu klamat ludia sami seba alebo sudcu, kvoli nelutostnym zakonom, ale nikdy sa neodvazia oklamat Koran. Skutocne zaujimava drama, ktora je zasluzene nominovana na Oscara za najlepsi cudzojazycny film a za scenar. _______ Peyman Maadi - (Nader) +++ Leila Hatami - (Simin) +++ Sareh Bayat - (Razieh) +++ Shahab Hosseini - (Hodjat) +++ Sarina Farhadi - (Termeh) +++ Hudba: Sattar Oraki +++(21.2.2012)

  • - Spoiler: Ve filmu není přímo vysvětleno, kam zmizely peníze kvůli kterým Nader (Peyman Moaadi) nařkl Razieh (Sareh Bayat) z krádeže. Peníze na začátku filmu využije Simin (Leila Hatami), když vyplácí muže za stěhování. (Zdroj: imdb.com). (KidWithGun)

  • - Ženy v islámských zemích sice nejsou povinny nosit pokrývku hlavy v domácím prostředí, ale jelikož se film počítá jako „veřejné prostředí“, mají pokrývku hlavy v každé scéně. Tvůrci tento detail většinou maskují tím, že ženy buď odněkud přišly, nebo zrovna někam odcházejí. (misuleee)

  • - 11letou dceru Termeh ztvárnila režisérova dcera Sarina Farhadi. (mi-ib)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace