poster

Záchranný člun

  • USA

    Lifeboat

Drama / Válečný

USA, 1944, 96 min

  • Matty
    ***

    Neotřelý pohled na společnost diferenciovanou druhou světovou válkou, na dva, potažmo tři, rozdílné přístupy (demokracie, komunismus, fašizmus) k témuž. Sice pohled nejdoucí nikterak do hloubky a navzdory nebezpečnému ovzduší občas připomínající romantickou výletní plavbu, ale co chtít víc, vždyť je to jen „tuctová“ americká komerce s propagandistickým nádechem, akorát režírována Hitchem. (Vtipný je způsob, kterak se Hitchcock i do takto komorního příběhu dokázal propašovat, můžete jej vidět jako „oběť“ hubnoucího přípravku v novinách, které si jedna postava čte). 70% Zajímavé komentáře: Arius, Cimr(7.9.2007)

  • mortak
    ***

    Realismus dopadá na plátně špatně. John Steinbeck uměl všechnu tu špínu a hrůzu ve svých knihách popsat přesně a výstižně bez patetických kliček a vznosných vět. A právě to vše přebývá filmu podle jeho předlohy - je to jen hra na záchranný člun, plná patetických slov a modelových situací a ani slovutný Hitchcock ji nedokázal dát punc opravdovosti. Tři hvězdičky za nedivácké téma a snahu.(16.11.2011)

  • Blofeld
    *****

    Naprosto výtečný film, ale popravdě řečeno, kdybych nevěděl, že je od Hitchcocka, nejspíš bych si to (min. první polovinu) nemyslel a hádal bych třeba Cukora. Protože na rozdíl od Hitchovy obvyklé koncentrace na technický aspekt filmu táhnou tento film v prvé řadě herci. A v čele obsazení je herečka s velkým H, Tallulah "Dahling" Bankheadová. Toto je jediný u nás známý film, ve kterém se tato broadwayská legenda objevila, a právě ona je hlavním důvodem, proč byste si měli tento film sehnat.(8.11.2006)

  • Radek99
    ****

    Konverzační drama s minimalistickou scénou (celé se to odehrává pouze v člunu) funguje spíše jako klasický divadelní kus - jednota místa, času i děje a váha přenesená z dějové linky na dialogy (filmová adaptace silně odkazuje k původní předloze Johna Steinbecka). Hitchcockovi se povedlo udržet vnitřní napětí po celou stopáž filmu a ta metafora hada na prsou - intrikujícího zrádce coby symbol válečného nepřítele (natočeno v roce 1944) je pochopitelná a nekýčovitá. Také srovnání mužského a ženského elementu v mezní situaci je zajímavé. Vůbec ona mezní situace, člun jako symbol vratké jistoty na moři ohrožení, relativizace hodnot a fenomén mezního užitku - jako návnada na ryby se nakonec dobrovolně použije i luxusní diamantový náramek. Přesto (alespoň v Hitchcockově filmografii) se jedná o spíše průměrný film (třeba utopení Smitha, kterého si nikdo nevšiml, mi přišlo silně nelogické a nerealisticky ztvárněné), který je z mého dnešního diváckého stanoviska zatížen mnoha dobovými schematismy...(7.7.2007)

  • Wacoslav1
    ****

    Docela poutavá minimalisticky natočená záležitost. Ano je v tom určitý tehdejší dobový politický podtext. Germán je vždycky prase, ale to bych filmu nevyčítal. Vzhledem k době vzniku je to celkem pochopitelné, navíc tehdy neměl ty bláznivý skopčáky co pomalu vyhlásili válku skoro celýmu světu v lásce nikdo a tak se nelze divit, že jsou jejich charaktery v těchto filmech takto vykreslené. Jinak filmařsky zručně zvládnuté. Občas se možná vkrádá do děje trochu stereotyp, ale solidní konec to napraví, tak si to ty 4* zaslouží.75%(17.3.2016)

  • - Elizabeth Japp Flower věřila, že se stala vzorem pro postavu Constance 'Connie' Porter (Tallulah Bankhead). Američanka, žijící v Ghaně, přesvědčila v roce 1942 kapitána, aby jí dovolil cestovat na jeho nákladní lodi. Loď byla během plavby do New Yorku torpédovaná, a tak Flowerová strávila deset dní ve člunu s třiceti čtyřmi muži trpícími žízní, hladem, zimou a deštěm, zatímco kolem kroužili žraloci. Tisk informoval o tom, že oplakala kabát z Burberry, o který přišla, zatímco novinářka v Záchranném člunu ztratí kožich, kameru, psací stroj a náramek. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)

  • - Kamera neopustí po celou dobu trvání filmu člun - ten tedy není nikdy vidět z vnějšího pohledu. (Hwaelos)

  • - Během natáčení několik členů štábu zjistilo, že herečka Tallulah Bankhead nenosí spodní prádlo. Na to Hitchcock odpověděl, že neví, zda to má dát za úkol kostýmnímu oddělení, makeupu nebo česání vlasů. (Kulmon)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace