Obsahy(2)
Hitchcockova zábavná akční podívaná vznikla na základě románu i divadelní hry Jeffersona Farjeona. Film vypráví o detektivovi, který sleduje skupinu gangsterů až k opuštěnému domu nad železnicí, kterou hodlá banda využít k tomu, aby uprchla z Velké Británie. Spíše než na zápletku se film soustředí především na atraktivní sekvence v podobě přestřelky uvnitř domu a dobrodružných honiček na autobusu či vlakové soupravě. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (27)
Zo zaciatku to vyzera ako stylisticke cvicenie na temu nemecky expresioznizmus, aby sa to zvrtlo na prekombinovanu gangsterku a nakoniec to vyvrcholilo ako velkolepy akcnak. Plus samozrejme tradicny Hitchov humor, obcas az na hranici komedie. Navyse to ma splaseny dej (film ma iba nieco cez hodinu) , takze to aj vdaka niekolkym sialenym zvratom nema kedy nudit. Skvela zabava. 8/10 ()
Snímek jsem si vybral čistě namátkou z množiny starých, britských kriminálek, takže mě silně překvapilo jméno režiséra v úvodních titulcích. Po prvních deseti minutách jsem si nebyl jistý, zda sleduji film nebo koncert filharmonie doplněný o pohyblivé obrázky. Já tedy chápu, že snímek není dědečkem ale spíše pradědečkem nebo prapradědečkem, ale ani tak jsem se nedokázal přimět k tomu, aby se mi líbil. Kdyby šlo o můj první film Alfreda Hitchcocka, nevím, jestli bych stál i o nějaké další setkání s jeho tvorbou. Nepřesvědčily mě zvuky, které dokázaly proniknout často ohlušující hudební kulisou, nezaujalo mě prostředí (ani schodiště, ani vlak) a mé pocity ještě zhoršil zachycený projektil i krajně bizarní pěstní souboje. Pravda, k mému nekomfortnímu rozpoložení přispěl i opakovaně padající internet, ten už ale jen dokreslil celkový pocit zmaru. S blížícím se závěrem se situace věru nelepšila a klišoidní finále už to neštěstí jen dokonalo. Jednu pěticípou jsem tak pohodil jen za tu zkušenost, že jsem mohl vidět záležitost z dvaatřicátého. / Poučení: „Tady jsme všichni Barton“ ()
První půlka filmu je veskrze slušný thriller, obzvlášť na svou dobu. Bohužel každou příbívající minutou se film řítil čím dál níž v mém hodnocení a to především díky dosti nepřesvědčivému a hlavně zamotanému ději, který se sice částečně na konci rozmotal ale stejně už to celkový dojem z filmu nezachránilo. Jinak mimochodem bych ale neřekl že film pochází z roku 1932, tipnul bych to spíše tak na rok 1928 nebo i níže, někde do němé éry. 55% ()
3/4 filmu se odehrávají ve starém prázdném domě, kde se divák pokouší nalézt nitky příběhu, jak jinak divadelní hry. Obdivuju, jak Hitch dokázal natočit tak úžasně vygradované napětí už v roce 1932. Obrovskou slabinou je zmatený děj, který se sice na konci jakž takž vysvětlí, nicméně to kazí výsledný dojem (nutno napsat, že scénář je z Hitchovy tužky... asi neměl svůj den). Zběsilé finále ve vlaku a autobusu patří k výrazným kladům Hitchových raných filmů. ()
Hlavní hrdina náhodou vejde jednoho večera do opuštěného domu na prodej, kde najde mrtvolu a neznámého muže jménem Ben. Zabitý má u sebe zbraň a pouta a v domě s číslem 17 se pohybuje ještě mnoho dalších lidí... Ale to je teprve začátek komplikované zápletky, která se točí kolem čísla 17, ukradeného náhrdelníku a útěku gangsterů ze země. Jeden z prvních zvukových filmů Alfreda Hitchcocka vznikl podle divadelní hry a je to na něm dost poznat, snímek je velmi statický, je zde hodně dialogů, ale pramálo pořádného děje. (Na konci je tedy povedená akční autobusová/vlaková honička pár minut). Celý film je hodně zmatený, snad všechny postavy nosí klobouky, mnoho jich mělo knír - podle čeho jsem se měl orientovat?, a vůbec nemá strukturu klasického hollywoodského filmu. A také je dost ukecaný, zvláštní věc u Hitchcocka, který dával přednost vizuální stránce před dialogy. Ostatně on sám byl k tomuto dílu kritický. Chyba je určitě na mé straně, ale velmi špatně jsem se v ději orientoval. To platí hlavně pro první půlku, druhá už je zřejmější a jednoznačnější. Ale jako celek mě to moc nebavilo. Jsem rád, že se kinematografie tak vyvinula, že už o pár let později mohl Hitchcock stvořit svá geniální mistrovská díla. ()
Galerie (14)
Photo © British International Pictures
Zajímavosti (6)
- Jedná se o divadelní hru autora J. Jeffersona Farjeona, která parodovala melodramatické thrillery a byla napsána pro herce Leona M. Liona, který ztvárnil hlavní roli a zároveň se finančně podílel na jeho výrobě. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
- K filmu sa viaže úsmevná historka. Prvá časť snímky sa odohráva v prázdnom dome, v ktorom sa ukryli gangsteri a kde malo dôjsť k prestrelke. Hitchocka napadlo, že tým, že sa jedná o opustený dom, mohol by byť sídlom túlavých mačiek. Predstava bola, že pri každom výstrele by vyplašené mačky bežali hore alebo dole schodmi. Ráno pri prvom pokuse však narazil v ateliéri na množstvo ľudí, konkrétne majiteľov mačiek. Štáb sa rozhodol dole pri schodisku postaviť zábradlie. Pri ňom každý majiteľ odovzdal mačku a mohlo sa ísť natáčať. Kameraman bol pripravený, rekvizitár vystrelil, všetky mačky naskákali cez zábradlie, žiadne nešla hore na schody podľa želania tvorcu. Pobehovali po celom ateliéri a po celú večnosť tam boli ich majitelia chodiaci medzi dekoráciami a hľadajúci mačky: „Čiči, čiči,... toto je moja mačka... nie, tá je moja“ a tak ďalej. Potom sa štáb rozhodol zábradlie vymeniť za mrežu. Ďalší pokus, výstrel – iba tri mačky sa rozbehli na schody, ostatné sa zavesili na mrežu. Hitchcock sa rozhodol od nápadu nakoniec upustiť. (Biopler)
- Film byl Alfredovi Hitchcockovi přidělen od společnosti British International. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
Reklama