poster

News From Home

Drama / Dokumentární

Belgie / Francie / Západní Německo, 1977, 85 min

Režie:

Chantal Akerman

Scénář:

Chantal Akerman

Hrají:

Chantal Akerman
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (8)

  • Vitex
    *****

    Geniální práce se zvukem.(20.9.2012)

  • WillBlake
    *****

    Dveře metra se otevřely, nikdo nevystoupil, ani nenastoupil, dveře se zavřely, metro jede dál. Obrazy nejvšednějšího New Yorku a dopisy plné stesku místo scénáře. Chantal odepisuje, ale její slova v obrazech chybí. Skoro jakoby v nich byla sama uvězněna, paralyzována a němá.(6.6.2014)

  • Jellini
    *****

    Akermanová zde formálně navazuje na jeden ze svých předochozích filmů - Hotel Monterey. Teplé barvy New Yorku, nenápadné kompozice a přesná práce s tempem dělá z tohoto filmu ojedinělý a nezapomenutelný "zážitek". V druhé polovině sedmdesátých let se začaly v kinech objevovat blockbustery - Čelisti, Hvězdný války, atd. Když jsem tak koukal na ty "NewYorčany", přišlo mi, že takový filmy jsou úplně zbytečný, že je vlastně úplně absurdní, že tam někdo něco takového točí, že se tím vůbec někdo zabývá, že tím nejen tvůrci, ale i diváci ztrácejí čas. News From Home je filmem o tom všem, co diváka u jeho sledování napadne. Jo a ten druhý komentář si třeba přečtěte až po zhlédnutí filmu - na mě strašně fungovalo, že jsem o tom předem vůbec nic nevěděl. Film je ke stažení na ulozto.cz(21.6.2012)

  • Dionysos
    *****

    Apoteóza města; dlouhé záběry formují scénu, město dodává kulisy, samotní obyvatelé tak můžou sehrát svůj anonymní part. Vždyť dopisy nám skrze "nudné" omílání rodinných událostí jen připomínají, že i životy těch nekonečných neznámých zástupů jsou životy práce, rozchodů, lásky, stesku, nemocí... Nebo je to tak, že film, který sledujeme, je oním zachycením lidí, kteří "museli hodně trpět" a v němž se Chantal pokouší natočit něco, jak se z dopisů dozvídáme, co by mělo změnit náhled na sociální problémy? Film pak nastoluje divákovi docela jiné otázky. Film se však dá (a většinou tak bude čten) číst jako další z řady osobních reflexí autorčina vztahu k její matce, tedy tématu zásadního pro celou filmografii autorky a tématu vzhledem k okolnostem její smrti i osudové (poslední film Chantal Akerman "No Home Movie" je intimním posmrtným dialogem Chantal a její matky, jež zemřela rok předtím a s níž měla vždy intenzivní a problematický vztah. V době premiéry tohoto snímku však Akerman sama spáchala sebevraždu). Dokonálé barvy, subtilní práce se střihem a pravá městská hudební symfonie.(21.2.2014)

  • d-fens

    ocenenia : MFF Cannes 1977 - nesúťažný výber(2.2.2013)

  • garmon
    **

    Tohle je pro mě už přesně přes čáru: konceptualismus k nekoukání. Jako dokument to obstojí, jako narativní základ pro dílo je to příliš snadné. Ale já mám problém s celým Mekaso/fluxuso/cageo byznysem - je to ten “stroj na dílo” - stačí jeden nápad a máte hotovo. Akerman sice přidává k chladu a odcizenosti obrazů ženskou a domáckou něhu, ale celek totálně uspává. Riziko hypnotického, riziko hranice filmu a vůbec umění. Neshledávám na otevřenosti formy nic a priori poctivého - věřím, že se Akerman v NY sedmdesátek protloukala jak mohla a tomu co dělala věřila, ale ten snobský kšeft, který od té doby konceptualismus a spol. nabalil, mi veškeré peace peace nadšení z tohoto způsobu značně ochlazuje. A kdybych byl zlý ještě trochu, vidím v tomto i přizpůsobivost byť mladistvého eklektika, který dělá to, co se zrovna nosí - v sedmdesátkách koncept, ke konci devadesátek už zmoudřele romantické komedošky. Pro mě k proklikání.(20.8.2018)

  • boogieman
    *****

    Možno zbytočne dlhé, inak paráda. Odvíjajú sa tu aspoň dve naratívne a jedna dokumentárna línia. Jedna z naratívnych línii je nám sprostredkovaná cez matkine dopisy, druhá cez miesta na ktoré nás zavádza kamera - tá nám rozpráva o živote samotnej Chantal ale pritom i o vzniku filmu, o miestach ktoré navštívila, práci, rutine a celkovo jej živote v New Yorku. Nádherný záber s predajňou filmu a film labom má podľa mňa až godardovký nádych. Život i film sa tu stretávajú, film je život, život je film(tak je to ale vlastne celý film, sledujeme dlhé zábery cestovania preto lebo sú súčasťou života Chantal v New Yorku, alebo sú súčasťou natáčania filmu a pod.). Tento záber je nádherný. Dokumentárna línia spočíva v impresiách New Yorkského života na konci 70.rokov. Nutno povedať, obrazovo mimoriadne pekných a zaujímavých, obzvlášť ak máte podobne ako ja slabosť pre New York. Môžme tu postrehnúť taký zaujímavý fenomén ako napr. začiatky graffitti, ale aj iné. Ďalšou zaujímavosťou je obsah samotných listov v porovnaní s obsahom filmu a predovšetkým diegetickou zvukovou stopou ktorá čítané slová listu občas preruší.Experiment podobného razenia možno mohol byť mierne kratší, i keď toto môže byť subjektívna výtka. Každopádne originálne a mimoriadne zaujímavé. 5*. Po rozležaní v hlave sa nebojím povedať, že ten film je geniálny. A New York, preboha!!(11.8.2010)

  • Themyth
    *****

    R.I.P Chantal Akerman.(6.10.2015)