Reklama

Reklama

Pláč svatého Šebestiána

  • angličtina Saint Sebastian’s Cry (festivalový název) (více)

Pláč svatého Šebestiána je historickým dramatem s baladickými rysy. Jde o fiktivní příběh, který je však rámován skutečnými historickými událostmi. Odehrává se na území Svaté říše římské v době velké morové rány, tedy přibližně roku 1348. Východiskem filmu jsou projevy násilí vůči židovskému obyvatelstvu středoevropských a západoevropských zemí, k němuž v době šíření moru docházelo. Židé v kulturních představách Evropanů již desetiletí předtím čelili obviněním z trávení studen a dalších sabotáží křesťanského obyvatelstva. Právě ve strachu před morem byli židé, zejména na území Německa a Francie, identifikováni jako původci smrtící nákazy a často v pogromech hromadně zabíjeni. (Cinéma Cuvée)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (4)

honajz2 

všechny recenze uživatele

SPOILERY Rád bych dal víc, protože historické filmy (skutečně historické, ne že se odehrávají za komunismu nebo za některé ze světových válek) už v Česku jaksi vymřely, nikdo je netočí a každý pokus se rozhodně cení.  Jenže ten film prostě bohužel nefunguje. Kameru má sice skvělou, stejně tak nasvícení scén a i ty herecké výkony jsou dobré. Je mi jasné, že rozpočet na to musel být fakt mizivý, tím pádem mi vůbec nevadí ani ta chudičká výprava. Horší to ale je se scénářem. Celý děj je vlastně jednoduchý revenge film, na kterém je strašně vidět, jak moc se snaží napodobit Vláčila a Bergmanův Pramen panny + do toho přidá mor a židy, ale opravdu nefunkčně. Z toho lesa se dala vytvořit (skoro až mysteriózní) atmosféra silná jak prase - jenže nevytvořila. V postavách jsem většinu času měl strašný bordel a zmatek, navíc žádná není pořádně představená, takže ze všech tu jsou jen černobílé figurky - kromě Rumla (kterému se jednu chvíli dělá špatně z toho všeho zlého a druhou je strašně hrr do akce), jehož postavu jsem moc nechápal. Navíc ten film pořádně není o ničem, mor je na pozadí a není nějak víc a hlouběji využit, stejně tak ti Židé, kterým se zde vypálí vesnice, ten zbytek co utekl do lesa zemře kromě té Židovky a v druhé polovině se to už Židům nevěnuje vůbec. Vlastně jediné, co mi to dalo, je to, že středověk byl krutý - a to řekne lecjaký historický film, který je o té době. Ale nic víc. Vlastně tam ani pořádně není využitá postava kněze, ten jen chodí po lese, chytne mor a pak ho potká jeden člověk, zabije ho a ušetří mu trápení. A co byl zač ten stařec netuším vůbec. Asi duch? On ten film je vlastně survival (a teoreticky i horor), protože tu skoro všechny postavy umřou, až na dvě a asi i na Laru, která se vypařila bůhvíkam. A nebo jsem idiot a něco mi uniklo. Tak jako tak se ale podle mě Pláč svatého Šebestiána moc nepovedl a jenom slušná filmařina a snaha není všechno. A slabý scénář rozpočtem nezakecáš. Žádná pocitová záležitost to podle mě taky nebyla, když se zde pořádně nejde do hloubky a s postavami se nepracuje. A ty flashbacky sice chápu, i to, proč jsou barevné, ale to neomlouvá to, že někdy tam jsou vlastně zbytečně. Lepší 2* ()

ypres.bass 

všechny recenze uživatele

Inspirace šedesátými lety z toho filmu teče proudem. Přiznejme si to, to není film o ději, není to o příběhu. Je to o pocitech, je to o uvědomění si sebe sama, je to o vlastním prozření. Je to mozaika melancholické lyriky sekundující rozpadu duše jednoho, vzedmutí hněvu druhého, ale i katarze svědomí třetího. A právě tomu, ty mega široké záběry, ty švenky co se táhnou "jak sopel", ty panoramata... Ty tomu prospívají. Slyšel jsem o podobnosti s Vláčilovou Markétou Lazarovou, jistě. Ale mnohem více mi tento film evokuje Údolí včel (který se mimochodem točil ve stejných kulisách) ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Je mi tak nízké hodnocení moc líto, protože bych moc, moc chtěl dát víc - už jen proto, že žánrové filmy v Česku zemřely na dotační a sponzorský mor. Proto chválím snahu - a kameru. Ale přece jen, zkusit podat historické téma po vláčilovsku (Kdy už se toho klišé tvůrci zbavÍ? U Křižáčka se objevuje ten samý nešvar.) a říznout to mírně obohaceným příběhem z Bergmanova Pramenu panny... Tak na to, pánové, musíte mít pořádného scenáristu, nezávislého a zkušeného dramaturga, a v neposlední řadě střihače, který do děje nevnese ještě další zmatek. (Že opět ruchy přeřvávají dialogy, na to jsem i u českých filmů už zvykl.) Kdo je pěkně prosím, páni tvůrci, hlavním hrdinou filmu? Rytíř v podání pana Malého, rytíř z hradu, židovka, mladý rytíř v Rumlově podání? Ani jedna postava totiž nedostane dost prostoru, abychom chápali její motivace, ale přitom si dělí obraz rovným dílem. Začne se nějakým zpovídajícím se starcem, který se v průběhu děje sem tam náhodně několikrát objeví, ale absolutně netuším, o koho šlo. O rytíře z hradu ve stáří? Není to nijak zřejmé, ani prolínačkou. Pak je najednou centrem pozornosti rytíř v podání pana Malého (asi Siegfried, ale ta podobná jména se mi furt pletla, stejně jako dvě černovlasé holky s podobným obličejem - kurnik, myslete na diváka, že ani jednu tu herečku nezná!). Pak zas chvilku rytíř v Rumlově podání. Pak rytíř z hradu a jeho žena. Pak židovský pár. A pak zas se to střídá. Komu mám fandit? A proč? Jinak - když použijete, tedy, když chcete použít mystické prvky, tak potom nějak očekávatelně, a ne jako když na jeviště divadla vyleze svačinářka. Ano, myslím Morovou ženu, bo jak se jmenovala. Buď pracuju s mystikou od začátku (viz seriál Robin ze Sherwoodu s hudbou od Clannad), nebo ji tam násilně necpu skoro ke konci filmu. Časové skoky (jak dlouho ležel pán z hradu zraněný v křoví?) a nelogické chování postav (proč po zabití židů všichni neodešli v nejbližší možné chvíli domů, ale čekali, až se jim přijde hradní pán pomstít? Byl jsem ochoten odpustit vám lacinou výpravu, dnes peníze na takové projekty nejsou, ale tohle je nedodělek, nepodarek po stránce příběhu, jeho podání i nakonec celkového vyznění, nezlobte se na mne. Kouknou se, jak si Jan Němec vystačil v Démantech noci jen se dvěma postavami a jak je to napínavé a funkční. --- Koupeno na Aerovodu. ()

Chmur 

všechny recenze uživatele

Líbily se mi scénář a režie. Myslím, že zvolené téma je opravdu nosné. Navíc mám rád filmy popisující temný středověk. Ďábel však sídlí v detailech. Film občas nepůsobil dojmem autentického středověku. Z mnoha scén vyzařovala jakási nedotaženost. Při debatě s režisérem a scénáristou Milanem Cyroněm po skončení promítání jsem však začal vnímat mnohé neduhy filmu v jiné perspektivě. Film prý stál pouhých 600 tisíc a zaplatili ho sponzoři a crowdfunding. Všichni herci hráli zadarmo. Přesto přese všechno film není špatný a rozhodně předčí většinu české produkce. Za mě klobouk dolů a veliký respekt. ()

Galerie (31)

Reklama

Reklama