Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Lepší sněžný muž, nežli žádný muž... Asi čtyřicetiletá žena (Jiřina Bohdalová) žije navzdory své inteligenci a hezkému vzhledu sama. Občas na ni dolehne „tesknice“ a ona zatouží po společnosti muže. Jednoho dne se jí telefonem ozve přítel z mládí, Ing. Bohouš Čert (Vladimír Menšík), kterého si ona pamatuje jako štíhlého mladíka. Pozve ho na večeři, kterou připraví s mimořádnou péčí. Stejně tak si dá záležet na svém vzhledu. Jaké je její překvapení, když se ukáže, že ing. Čert ztloustnul a stal se z něj zanedbaný, drzý, poživačný a nevychovaný sobec. Delikátní večeři zhltne s hlasitým mlaskáním a srkáním a nadto sní i veškeré zásoby z ledničky. Ona mu však všechno odpouští, neboť doufá, že Čert se jednou vyjádří a požádá o její ruku. Jenže ani ženská trpělivost není nekonečná… (Česká televize)

(více)

Recenze (164)

minus 

všechny recenze uživatele

Velice pozoruhodný film, který na rozdíl od mnoha jiných novovlnných opusů dodnes nebyl plně rehabilitován a v očích odborníků i filmařů (viz dokument Pátrání po Ester či obsah filmu výše) i nadále stojí v nejlepším případě kdesi na úrovni komunálních satir P. Schulhoffa či fantasticko-bláznivých komedií O. Lipského. Přitom jde o jediný český celovečerní hraný feministický film! Genderové rozvržení rolí, ústící v radikalisticky vtipnou pointu je patrné od úplného začátku včetně sebereflexivní tematizace ženy-ikony (promluvy hrdinky v dekorativním obrazovém rámečku přímo do publika). Film je též báječně výtvarně vyveden - hrdinka má své domácí útulné hnízdečko, které je postupně devastováno nemilosrdnými vpády muže, který dotyčné sežere nakonec i fíkus. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Bezejmenná osamělá žena očekává pánskou návštěvu. Její byt je malým muzeem antikvárních předmětů; vše od divanu po poslední lžičku je malým uměleckým originálem. Bude ing. Bohouš Čert stejně výjimečný? Žena připravuje večeři o mnoha chodech a dává si nesmírně záležet na estetické stránce věci. Ing. Čert dorazí, všechny pokrmy do sebe mechanicky nahází, aniž by si všímal jejich rafinovaností, natáhne se na divan a mezi trávením ženu blahosklonně poučuje citacemi Schopenhauera a Freuda. Z dětství jsem měl na ten film zmatené vzpomínky. Vybavovaly se mi záhadné fragmenty jako Menšík, okusující nohy od nábytku, Jiřina Bohdalová, promlouvající na kameru ze zdobných oválů starých fotek a sténavý nápěv písně o sněžném muži. Vražda ing. Čerta je opravdu neobvyklý film, zašifrovaný do nečitelných gastronomicko-sexuálních symbolů, z kterých by měl i Sigmund Freud oči navrch hlavy. Připomíná mi trochu Sedmikrásky, ale bez jejich nabubřelé hysterie, trochu Ferreriho nudart Dillinger je mrtvý, ale s propracovanými dialogy a neotřelým humorem. Nemůžu říct, že bych se nudil; je to jako když nemůžete vstát od rozluštěné křížovky a říkáte si, to by v tom byl ing. Čert, abych tu tajenku nevyluštil. :-) Jenže vždycky se zadrhnu nejpozději u místa, kde Bohdalová s Ljubou Hermanovou navštíví vousatou kartářku a ta začne významně mluvit o sušených hrozinkách. Walter Matthau pronesl v jedné komedii větu "Použili jsme tolik metafor, že jsem zapomněl, o čem vlastně mluvíme." Ta věta vystihuje víc než co jiného můj dojem z Vraždy ing. Čerta, přesycené vlastním symbolismem. 60% ()

Reklama

Devadesát Dva 

všechny recenze uživatele

"Manžel Ester Krumbachové režisér Jan Němec o filmu Vražda Ing. Čerta prohlásil: "Neznám blbější film." Hahaha. Bohdalka je v jediném filmu Krumbachové líčená jako žena středního věku, která chce lásku, muže, roky jí ubývají. Zavolá jí starý známý, který kdysi býval hubený, pohledný, Ing. Bohouš Čert. Bohdalka si dá záležet, připraví mu feast, vyfintí se. Menšík přijde, tlustší (ač jí sám hned trefně a neomaleně řekne, že přibrala, nazývá ji čarodějkou a furt chce žrát), říká, že je taky sám, nemá mu kdo spravovat a prát hadry, ale přijde na dlabanec, a v téhle roli žral tak vydatně a s takovým nadšením, že za těch ladných zvuků se prožral k +10kg, kterých se prý pak těžce zbavoval. "Doufám, že máš dost." "No, abych pravdu řekl, moc jsem se nenajedl. Bylo to dobré... mmm... ale bylo toho přeci jenom málo." (...) "Počítej raději do desíti." (...) "Nepřipadám ti jako medvěd?" (...) Ženská se kroutí a snaží se nadutému chlapovi ukázat, že o něj má zájem a on si mele svoje... chtělo by to o něco lepší scénář, ani herci totiž nepatří zrovna mezi moje oblíbence, aby něco tak řídkého (scénář) mělo nějakou substanci, nebo chuť. "Víš proč jsem přišel?" "..." "Protože bez tebe nemohu žít. Nemáš tady něco k jídlu?" "Mám." "Ukaž." (...) "Nejsi hezká... když pláčeš, tak neplač." Nesourodost ženského a mužského elementu, chvástal a hospodyňka, postupně přestupuje z komedie do surreálna a tak nějak končí, ale na hodinu se mi to vleklo a zaujalo mě to snad jen v momentě, kdy se tam začaly jaksi dít, prvky, mimo tuhle realitu... ale vydrželo mi to asi jen dvě minuty. Bohdalka i Menšík si jedou svoje, definitivně ne špatně, nebo nudně, spíš to padá na hubu tím mdlým vedením a vařením z vody. Alespoň mě to přimělo oprášit tarot (Emperor rev., Ace of Wands, Ace of Pentacles) ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Jak to, že máš hrozinky, které mi tajíš?! Ženy, ach ty ženy!“ A vůbec mu toho moc nenaservírovala…Pokud se u některých filmů s nadsázkou říká, že je lepší být před jejich zhlédnutím najedený, zde to platí dvojnásob. Jediný režijní počin výtečné a originální (zdaleka nejen) kostymérky Krumbachové je vtipně absurdní hříčkou dohasínajících 60. let. Bohouš Čert, žijící sám pro sebe, živící se syrovými, ovesnými vločkami, a Ona, nemorální, tak trochu zkažená žena, která výborně vaří a umí potěšit pány…Bohdalová a hlavně Menšík jsou tu perfektní, film na nich stojí. Upřímně jsem se bavil stylizovanými, střelenými, nápaditými scénami a dialogy. Zamrzí však, že to funguje jen cca 3/4 filmu, pak snímku začne docházet dech, snad kvůli důrazu na symbolismus a podobenství (ostatně divák si může ve filmu najít leccos). Každopádně, teď už vím, jak na návštěvě zdůvodnit, že jim okusuju kytky…Zdejší hodnocení filmu docela ubližuje, za mě zcela zasloužené 4*. „Miluješ mě? Odpověz.“ - „Miluju tě.“ - „Tak fajn. A už mě nezdržuj.“ ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Lepší sněžný muž, než-li žádný muž... Stylová komorní komedie, kde se na nevelkém prostoru jednoho komorního bytu se za krásného souladu hudby, kamery a výtvarné stránky odehrává lehce fantazijní hříčka na téma muže a ženy. Jiřina Bohdalová si své "one woman show" krade pro sebe, všechno dění vtipně komentuje a ve dvojici s Vladimírem Menšíkem jí to velice ladí. Legendární výtvarnice Ester Krumbachová ve svém jediném zrežírovaném filmu nastolila poměrně provokativní satiru o vztazích muží a ženy a pohrává si se šílenými absurdity a symboly. A tak v této komorní podíváné, připomínající někdy spíše televizní inscenaci, dojde i na polykání střepů z talíře, ohlodávání nabýtku nebo čertovské létání napříč okny i stěny domu. Provokativní, nicméně také tím poutající, neboť "Vražda ing. Čerta" má ale rozhodně v sobě vtip. Navíc jí otevírá i uzavírá jí krásná písnička v podání Marty Kubišové a celkově provází stylová hudba Angelo Michajlova. 70% ()

Galerie (16)

Zajímavosti (7)

  • Ing. Čert (Vladimír Menšík) při své první návštěvě spořádal předkrm, předkrmový koktejl, hlavní chod i s kompotem a dezert. Dezert mu natolik chutnal, že snědl rovnou celý tác. Nestačilo mu to, a tak spořádal celou sklenici domácí husí paštiky z celým bochníkem chleba. (DexMASTER094)
  • Poslední film ve kterém si zahrál před emigrací do Anglie režisér Jan Němec. (M.B)

Reklama

Reklama