Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pan Ducháček je sice poněkud svérázný patron, nicméně jako koncipient advokátní kanceláře doktora Faulknera je naprosto nenahraditelný. Zejména v okamžiku, kdy se Faulkner zamiluje do sympatické Julie, dcery Alžběty z Rispaldiců. Nikdo kromě něj totiž netuší, že rozhazovačná rodina, jejíž finanční záležitosti kancelář spravuje, už nemá žádné peníze a že ji doktor z lásky k Julii financuje ze svého. Situace se vyhrotí, když advokát požádá dívku o ruku. Ona, i když ho také miluje a ke své lásce se mu přizná, odmítne, aby vyhověla své povýšené matce, pro kterou mladík není tou správnou partií. Přestože se vinou své finanční podpory Rispaldicům Faulkner sám ocitne na mizině, donutí Ducháčka, aby sehnal pětadvacet tisíc na proplacení směnky, kterou podvodně podepsal Juliin bratr. Koncipient sice peníze opatří, vzápětí však vyrazí na zámek, kde rodinu bez servítků seznámí se skutečným stavem jejich financí a počne organizovat dražbu rodinného majetku, kterým by pokryl dluhy. (TV Nova)

(více)

Recenze (317)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Srdce mi to může utrhnout, ale víc u vás štemplovat nebudu." Tak to je ptáček pan Ducháček a abych to tak trochu ventiloval, tak bílkoviny, cukr i aceton jsou u mě zatím v normě. Ovšem s bránicí mám trošku problémy, protože se mi ji Ducháček často pokoušel natrhnout smíchem a nejen tím, kterak by si vydržoval tu slavnou hollywoodskou hvězdu Rintintinu. Pokud zkrátka budu někdy mít finanční problémy, tak vím, koho mám vykopat z hrobu, aby mi je vyřešil. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Když se poprvé na filmovém plátně objevila postava svérázného Jana Damiána Ducháčka, kina praskala ve švech. Hrací pole naplno ovládl Vlasta Burian, který během několika málo okamžiků rozmetal původní text a nahradil jej fascinujícím gejzírem umělecké improvizace a prostořekosti, která se nezastavila před nikým a před ničím. Hra rakouských autorů Bernauera a Oesterreichera Konto X měla tu výhodu, že tvořila jeden ze stabilních základů Burianova jevištního repertoáru, díky čemuž mohl scénárista Václav Wasserman pravidelně usedat s poznámkovým blokem do hlediště a trpělivě skládat mozaiku toho nejlepšího, co král komiků večer co večer upustil z úst. Režisér Karel Lamač samozřejmě tušil, že s Burianem to nebude jednoduché, přesto nedopustil, aby se z filmu stala nekontrolovatelná korida bez toreadora, jako tomu bývalo kdysi. Burianův Ducháček výjimečně není žádný popletený moula nebo uniformovaný narcis, ale pragmaticky uvažující úředník, který se neostýchá seznámit povýšeneckou šlechtickou rodinu o skutečném stavu jejich katastrofální finanční situace a krotit svého zaměstnavatele v neuváženém milostném vzplanutí k jejich půvabné dceři. Jednoduché, úderné věty, geniální vtipy a ironií zdobený situační humor, vyvedený v některých momentech ad absurdum, ale nikdy ne tak, aby přestal být účinným. Scéna střídá scénu, dialog stíhá dialog a mezi tím vším ve vzduchu poletují Burianovy originální ekvilibristické hrátky typu Zdrdoduch, Rintintýna nebo astronomie versus agronomie. Bylo by ovšem poněkud liché domnívat se, že film stojí a padá s Burianem, namnoze skvělé jsou totiž výkony jeho spoluhráčů, z nichž především Čeněk Šlégl vytvořil vskutku zdařilou postavu senilního kapitána ve výslužbě. Adina Mandlová zastávala v Burianových filmech většinou ryze dekorativní úlohu a pro tyto účely je její osobnost plně dostačující, nicméně bilance haasovské školy se tu projevuje ve zdánlivých maličkostech, jakým je pouhé pousmání nebo zdvihnutí obočí. Do popředí diváckého zájmu se celkem bez problémů zařadila vynikající etuda rozvodového stání manželů Rabasových v podání Václava Trégla a Marie Blažkové, kteří i na rozsahem nevelkých rolích již pokolikáté přesvědčují o svém mimořádném komediálním nadání. Politické vyznění filmu, nemilosrdně sžíravé vůči starým monarchistickým strukturám, lze v rámci dobových souvislostí vnímat bezpochyby jako nenápadnou podporu ohrožené československé demokracii. V širším slova smyslu je potom Ducháček jeden z nejsvěžejších prvorepublikových filmových odkazů, nesmrtelná mohyla Burianova fenomenálního klaunství unášeného na vlnách (ne)citlivého sarkasmu a laskavé ironie. Nás může zachránit jedině práce! – S váma se počítat nedá, protože vy jste línej, takže se můžem spolehnout jedině na milostivou paní... Že byste šla do šatny nějak? – Věšet kabáty?! To se radši pověsím sama! – To je dobrej nápad! A my vám řeknem' kde. A máme vo ni postaráno. ()

Reklama

anli 

všechny recenze uživatele

Klasika ceskeho cernobileho filmu s kralem komiku v hlavni roli.Myslim,ze patri mezi nejlepsi kousky Vlasty Buriana a ackoliv na stare kousky moc nejsem,tohle je opravdu povedena komedie,Wassermanem dobre napsana a Lamacem dobre zrezirovana.Ostatni herci jen prihravaji a jakmile Burian zmizi z platna,film ztrati tempo a nema co nabidnout.To je ale u Burianovych filmu vlastne normalni.Davam jasne cernobilych 90%. ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Jedna z dalsich slusnych komedii, ktoru najviac drzi na vrchole Vlasta Burian, pretoze jedine vdaka nemu sa tu najdu skvele, humorne dialogy. _______ Vlasta Burian - (Jan Damián Ducháček) +++ Ladislav Hemmer - (Dr. Jiří Faukner) +++ Milada Gampeová - (Alžběta z Rispaldiců) +++ Karel Máj - (Alžbětin syn Ervín) +++ Adina Mandlová - (Alžbětina dcera Julie) +++ Hudba: Eman Fiala +++ ()

K.I.N.G. 

všechny recenze uživatele

30. léta československého filmu se vyznačovala tím, že se točily převážně podprůměrná melodramata nebo veselohry. Ty se odehrávaly buď v minulosti na venkově, nebo v tehdejší současnosti ve městě. Všechno to bylo skoro na jedno brdo. Když čas od času nějaký snímek vyčníval nad ostatními a zapsal se do vědomí široké veřejnosti, obvykle v tom měli prsty herci jako Haas, Gollová nebo Burian, kdy tato esa někdejšího stříbrného plátna povýšila daný snímek z šedi na opravdové umění. Nejinak je tomu i v případě filmu Ducháček to zařídí, který takřka celý nese na svých bedrech Vlasta Burian. Na něm to zde opravdu padá a stojí. Už úvod tohoto díla je vskutku netradiční a samotný název snímku je pouze vysloven. Nemám nic proti většině herců, třeba Adina Mandlová odvede dobrou práci snad vždycky a některé hlášky jsou nezapomenutelné, ale celé mi to po nynějším zhlédnutí po spoustě letech přišlo trochu křečovité a nepravděpodobné a v tomto novém světle jsem se rozhodl snížit hodnocení, i když se stále jedná o velmi solidní podívanou. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (13)

  • Admirál z Rispaldic je fiktívna osoba, zato nápis pod obrazom je úplne autentický. Tou autentickosťou sa nemyslí ani osoba admirála, ale ani bitku pri Falklandoch, respektíve dátum admirálovho úmrtia. Známe bitky pri Falklandských ostrovov boli dve. Jedna v decembri 1914 medzi Nemeckom a Veľkou Britániou, druhá medzi Britániou a Argentínou na jar r. 1982. Zrejme ale išlo o úplne iné Falklandy, keďže dátum úmrtia je 18.november 1917. Falkland znamená v preklade Sokolia zem, a tak sa mohla volať i len nejaká dedina, skala na pobreží, alebo malý ostrovček prakticky kdekoľvek .V pozadí za admirálom sa nachádza vojnová loď s dymiacimi komínmi, ďalšie loď je v diaľke na horizonte. Z lode vpredu vystupujú dve dvojice diel veľkého kalibru, čo by nasvedčovalo, že sa jedná o bojovú loď, alebo prinajmenšom o ťažký bojový krížnik. Takže nápis každopádne autentický je, údaje, ktoré obsahuje, nie. (Raccoon.city)
  • Film byl v roce 2022 digitálně restaurován za spolupráce Národního filmového archivu a Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary ve studiích Universal Production Partners a Soundsquare v Praze. (sator)
  • Originálne je na tú dobu úvod filmu, namiesto obvyklých titulkov vidíme tváre autorov a hercov. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno