Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pan Ducháček je sice poněkud svérázný patron, nicméně jako koncipient advokátní kanceláře doktora Faulknera je naprosto nenahraditelný. Zejména v okamžiku, kdy se Faulkner zamiluje do sympatické Julie, dcery Alžběty z Rispaldiců. Nikdo kromě něj totiž netuší, že rozhazovačná rodina, jejíž finanční záležitosti kancelář spravuje, už nemá žádné peníze a že ji doktor z lásky k Julii financuje ze svého. Situace se vyhrotí, když advokát požádá dívku o ruku. Ona, i když ho také miluje a ke své lásce se mu přizná, odmítne, aby vyhověla své povýšené matce, pro kterou mladík není tou správnou partií. Přestože se vinou své finanční podpory Rispaldicům Faulkner sám ocitne na mizině, donutí Ducháčka, aby sehnal pětadvacet tisíc na proplacení směnky, kterou podvodně podepsal Juliin bratr. Koncipient sice peníze opatří, vzápětí však vyrazí na zámek, kde rodinu bez servítků seznámí se skutečným stavem jejich financí a počne organizovat dražbu rodinného majetku, kterým by pokryl dluhy. (TV Nova)

(více)

Recenze (317)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Když se Karel Lamač po nuceném odchodu z Říše opětovně vrátil do českého filmu, vsadil na jistotu. Na Burianovky a vlastní remaky. Navzdory osudu jsou jeho poslední práce s Vlastou zvlášť ceněny, snad také pro to, že ti dva si byli plně vědomi výhod spolupráce na stejné umělecké úrovni. Lamač Buriana nikdy do ničeho nenutil, celková uvolněnost a dobrá nálada je z těch filmů znát ostatně i po více než 70 letech. Jediný, kdo si zřejmě dostatečně nepožl, byla Adina Mandlová, která veškeré filmy, ve kterých nehrála hlavní role, označovala za saláty. Což bylo od ní dosti krátkozraké, že. ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Hej hou, zdraví vás Vlasta. Pýtate sa, že ktorá Vlasta? No predsa Vlasta Burian! Na začiatku druhej svetovej vojny, v júni roku 1938, sa Josef Vlastimil Burian predstavil v jednej zo svojich najvýraznejších a najznámejších filmových úloh. Stvárnil postavu Jana Ducháčka, prefíkaného a flexibilného zamestnanca advokádskej spoločnosti, ktorý je silne loajálny svojmu nadriadenému doktorovi Jiřímu Fauknerovi. Má vynikajúce pracovné výsledky a pomôže mu aj vtedy, keď sa tento právnik zapletie do patálie zadĺženej, skrachovanej šľachtickej rodiny. Dá sa na neho spoľahnúť, "Ducháček to zařídi". Táto stará čiernobiela komédia bola inšpirovaná divadelnou hrou "Konto X". Jej filmovú adaptáciu natočil režisér Karel Lamač. *** ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Když se poprvé na filmovém plátně objevila postava svérázného Jana Damiána Ducháčka, kina praskala ve švech. Hrací pole naplno ovládl Vlasta Burian, který během několika málo okamžiků rozmetal původní text a nahradil jej fascinujícím gejzírem umělecké improvizace a prostořekosti, která se nezastavila před nikým a před ničím. Hra rakouských autorů Bernauera a Oesterreichera Konto X měla tu výhodu, že tvořila jeden ze stabilních základů Burianova jevištního repertoáru, díky čemuž mohl scénárista Václav Wasserman pravidelně usedat s poznámkovým blokem do hlediště a trpělivě skládat mozaiku toho nejlepšího, co král komiků večer co večer upustil z úst. Režisér Karel Lamač samozřejmě tušil, že s Burianem to nebude jednoduché, přesto nedopustil, aby se z filmu stala nekontrolovatelná korida bez toreadora, jako tomu bývalo kdysi. Burianův Ducháček výjimečně není žádný popletený moula nebo uniformovaný narcis, ale pragmaticky uvažující úředník, který se neostýchá seznámit povýšeneckou šlechtickou rodinu o skutečném stavu jejich katastrofální finanční situace a krotit svého zaměstnavatele v neuváženém milostném vzplanutí k jejich půvabné dceři. Jednoduché, úderné věty, geniální vtipy a ironií zdobený situační humor, vyvedený v některých momentech ad absurdum, ale nikdy ne tak, aby přestal být účinným. Scéna střídá scénu, dialog stíhá dialog a mezi tím vším ve vzduchu poletují Burianovy originální ekvilibristické hrátky typu Zdrdoduch, Rintintýna nebo astronomie versus agronomie. Bylo by ovšem poněkud liché domnívat se, že film stojí a padá s Burianem, namnoze skvělé jsou totiž výkony jeho spoluhráčů, z nichž především Čeněk Šlégl vytvořil vskutku zdařilou postavu senilního kapitána ve výslužbě. Adina Mandlová zastávala v Burianových filmech většinou ryze dekorativní úlohu a pro tyto účely je její osobnost plně dostačující, nicméně bilance haasovské školy se tu projevuje ve zdánlivých maličkostech, jakým je pouhé pousmání nebo zdvihnutí obočí. Do popředí diváckého zájmu se celkem bez problémů zařadila vynikající etuda rozvodového stání manželů Rabasových v podání Václava Trégla a Marie Blažkové, kteří i na rozsahem nevelkých rolích již pokolikáté přesvědčují o svém mimořádném komediálním nadání. Politické vyznění filmu, nemilosrdně sžíravé vůči starým monarchistickým strukturám, lze v rámci dobových souvislostí vnímat bezpochyby jako nenápadnou podporu ohrožené československé demokracii. V širším slova smyslu je potom Ducháček jeden z nejsvěžejších prvorepublikových filmových odkazů, nesmrtelná mohyla Burianova fenomenálního klaunství unášeného na vlnách (ne)citlivého sarkasmu a laskavé ironie. Nás může zachránit jedině práce! – S váma se počítat nedá, protože vy jste línej, takže se můžem spolehnout jedině na milostivou paní... Že byste šla do šatny nějak? – Věšet kabáty?! To se radši pověsím sama! – To je dobrej nápad! A my vám řeknem' kde. A máme vo ni postaráno. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších Burianových filmů a nadstandard režiséra Lamače. Příběh z advokátní kanceláře, kterou řídí prostořeký Ducháček, má dobrý Wassermanův scénář podle úspěšné divadelní hry, a navíc Burian ve své roli neexhibuje nad únosnou míru. Pětadvacet v českých na stole má své konotace i do dnešní doby. Ukázka: https://www.youtube.com/watch?v=YLxhsk4AUc8 ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Podľa mňa jeden z najzábavnejších filmov s Vlastom Burianom, trpiaci ich spoločným neduhom - obrovským rozdielom medzi Burianom a ostatnými hercami (s malými výnimkami). Zatiaľ čo na Burianovi sa zabávajú aj moje deti a možno sa budú aj vnúčatá, sledovanie napr. Hemmera s Mandlovou je aj pre mňa utrpením. Španielske kráľovné chodili v sprievode zmrzačenej trpaslíčky, aby kontrast s ňou dal vyniknúť ich pôvabu. Zaujímavé, že tento "dueňa efekt" u Burianových filmov nefunguje a práve výskyt "dueňa hercov" limituje moje hodnotenie jeho filmov. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (13)

  • V jednej sekvencii filmu si skočili Ladislav Hemmer (advokát JUDr. Jiří Faukner) a Adina Mandlová (Julie z Rispaldiců) vzájomne do reči, pretože zrejme buď Mandlová povedala niečo navyše, čo nemala, alebo začal Hemmer hovoriť príliš skoro, ale režisér si to buď nevšimol, alebo proste to tak nechal tak. (Raccoon.city)
  • Film bol ozvučený v tej dobe v špičkovom nemeckom hudobnom štúdiu Tobis-Klangfilm. (Raccoon.city)
  • Na premiéře filmu byl i tehdejší ministr národní obrany František Machník, po kterém Vlasta Burian (Ducháček) chtěl, aby jej přijal do důstojnického sboru. Pan ministr souhlasil a jmenoval jej poručíkem kavalérie. (kosticka7)

Reklama

Reklama