Reklama

Reklama

Poslední večery na Zemi

  • Čína Di qiu zui hou de ye wan (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Hypnotický romantizující neo noir nejtalentovanějšího ze současných čínských filmařů Gan Biho je magickou meditací o prostoru a času i enigmatickou básní o ztrátě a bolesti. Film jako sen utkaný z nespolehlivé paměti a ještě nespolehlivější skutečnosti – barevně, světelně i kompozičně uhrančivý přelud narozený z melancholicky rozostřené přítomnosti a minulosti, která dost možná ani nebyla. Podmanivý rytmus a truchlivá obrazotvornost filmu o muži, který hledá svou dávno ztracenou lásku, evokuje ponuřejší a abstraktnější verzi raných filmů Wong Kar-Waie či vrcholných děl Andreje Tarkovského. Film, který nás zavádí do fantaskních ruin provinčního města Kaili na jihovýchodě Číny, vrcholí více než 50 minut trvajícím záběrem-zjevením natočeným bez jediného střihu ve 3D. Poslední večery na Zemi staví na mesmerizujícím efektu a náladě více než na zápletkách a zřetelné distribuci informací, činí tak ale z dobrého důvodu. Čím méně toho totiž víme, tím méně toho zapomeneme. (Film Europe)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (47)

Othello 

všechny recenze uživatele

"Usnul jsem v kině a když jsem se probudil, nikdo tam už nebyl a všude byla tma." Gan Bi je vzácný případ mladého, neobroušeného talentu, který stále dokáže věrně znázornit mladistvý odpor, melancholii, fatálnost a potřebu útěku téměř pozbyté cynismu typického pro sebelepší otřískané artové filmaře (zejména evropské). Proto jsou jeho postavy kombinací dospělé únavy s dětskou naivitou a tedy naplnění docházejí jen skrze logiku snu oproti pro ně daleko sureálnější a nepochopitelnější realitě. Ten film je totiž vlastně akt odporu vůči bdění, tolik pochopitelný pro mladého citlivého tvůrce žijícího v technokratické despocii. Sic se to celé může zdát jako příliš okatá cinefilská lázeň (přímé citace Tarkovského a stejný dějový koncept jako Lynchův Mullholand Drive), vše je odpuštěno v druhé polovině, která je realizací snu tolik povědomou, že se před ní nedá obrnit. A kvůli ní by se film měl povinně promítat od tří ráno. Mimochodem pokud během sledování budete mít na patře ten film, který vám to ještě mohlo připomínat, ale nemůžete si vzpomenout, tak je to Trierova prvotina Element of Crime, která též v neonoiru okatě projevovala lásku k Tarkovskému a natočil jí osmadvacetiletý hejsek fascinovaný objevováním limitů pohybu kamery. ()

dr.horrible 

všechny recenze uživatele

Záverečná scéna je perfektná (hlavne v momentoch, keď pripomína Wonga) a vôbec by som sa nehneval, keby to bol celý film. Cudzie sny mám rád. Len keď zo 140 minút som nepochytil praktičky nič z deja (možno tie hodinky), a že to nič bolo naozaj extrémne rozťahané, asi  by som bol pokrytec, keby som dal viac jak 3*. Lebo ja som ten film pochopil. Ale nemôžme sa baviť o príbehu. Pretože môžete dať preč ľubovolnú polhodinu z ktoréhokoľvek miesta a výsledok bude rovnaký. ()

Reklama

angel74 

všechny recenze uživatele

„Od té doby, co jsme byli objeveni, jsem si často dělal starosti kvůli těm, co letí do vesmíru. Musí být tak unavení, když se nemůžou v žádné poloze svého těla opřít.” +++ „Jak můžeš jen tak dávat lidem prskavky?” - „Co bych nemohla?” - „Prskavky jsou symbol pomíjivosti.” - „A my snad pomíjiví nejsme?” +++ „Spočítala jsi hvězdy na obloze? Jsou jako ptáčkové snášející se jako výsadkáři navždy mou hrudí.” +++ Přesně takovýhle snímek je typickým příkladem díla, k jehož plnému pochopení nestačí jedno zhlédnutí. Zcela jistě se jedná o unikátní filmový zážitek, který ovšem nemusí sednout každému. Tento tajemný příběh po čínsku s milostnou a detektivní zápletkou, příjemně ozvláštněný snovou poetikou a nadpozemsky krásnou hudbou, však mileráda doporučím všem zádumčivějším jedincům. (80%) ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Posledné večery na Zemi predstavujú pre mňa zážitok spojený so sledovaním prvého filmu Wong Kar Waia. Vtedy som sa na jeho poetiku ešte nedokázal naladiť, pripadal mi trochu nudný, ale stále dostatočne zaujímavý, aby som pokračoval v objavovaní jeho tvorby a opätovnom pozeraní jednotlivých filmov. No a podobne to budem mať asi aj s Gan Biom, pretože popravde čo si o tomto filme myslieť, na prvýkrát netuším. Na druhú stranu som bol schopný ho precítiť a nechať sa príjemne unášať obrazmi a hudbou. Jeden zo zádrheľov môže tkvieť v tom, že som ho celý videl v 2D, čiže inak, ako to mal režisér s divákmi v pláne. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Bez diskuze jeden z nejzamotanějších a nejnepřehlednějších filmů, jaký jsem měl čest zhlédnout. Do situace, kdy Tvé sny, touhy, minulost a přítomnost splynou v jedno, se dostat fakt nechceš...film, ve kterém (skoro) nikdo není veselý či, nedej přírodo, přirozeně šťastný, film, ve kterém přímá dějová linie neexistuje, divák si jí musí sestavit sám, ač se to ze začátku zdá nemožné, opravdu se vyplatí vše vstřebat a vydržet až do konce...do toho konce bez střihu v jednom záběru, trvající několik desítek minut...i když možná při titulcích nakonec sníš celé jablko s jádrem, o originálním filmovém zážitku není potřeba nikterak špekulovat. ()

Galerie (32)

Zajímavosti (4)

  • Název filmu se objeví až v 72. minutě. (griph)
  • Druhá polovina filmu obsahuje 59 minut dlouhý nepřerušený záběr. Tento technický úspěch se podařilo dokončit po sedmi pokusech. (MarLin)
  • Film navštívilo při jeho silvestrovské premiéře v Číně rekordní množství diváků. Během jednoho dne film vydělal bezmála 38 milionů dolarů, a porazil tak veškerou konkurenci, včetně hollywoodského superhrdinského blockbusteru Venom (2018). Již následující den se však tržby Gan Biho meditativního dramatu prudce propadly. Čínští diváci totiž na základě marketingové kampaně filmu očekávali, že uvidí romantickou komedii. Snímek, uváděný v Číně pod názvem Poslední noc na zemi, byl prezentovaný jako ideální film pro závěrečné hodiny končícího roku. Jeho uvedení v kinech bylo zároveň načasované tak, aby finální polibek hrdinů nastal přesně o silvestrovské půlnoci. Tedy v momentě, kdy by si svůj novoroční polibek měli spolu s postavami vyměnit i zamilovaní diváci. Podle uživatelských recenzí ale řada čínských diváků z náročného uměleckého filmu, přirovnávaného k dílům Andreje Tarkovského či Wong Kar-Waie, odešla, případně v sála usnula. Mnozí se virální reklamní kampaní, která film prezentovala jako vstřícný mainstreamový titul, cítili podvedeni. Na čínské filmové databázi Maoyan si snímek vysloužil extrémně nízké uživatelské skóre 2.8 doprovázené záplavou rozhořčených, mnohdy i vulgárních komentářů. S výdělkem přesahujícím 40 milionů dolarů se nicméně i přes negativní ohlasy staly Poslední večery na Zemi nejúspěšnějším čínským autorským filmem poslední doby. (Zdroj: Cinepur)

Související novinky

Be2Can hlásí rekordní počet zapojených kin

Be2Can hlásí rekordní počet zapojených kin

20.09.2018

Be2Can: rekordní počet zapojených kin, Zlatá palma, současný německý film, čínská senzace ve 3D a čerstvá cena Fipresci z Benátek pro maďarský film   Be2Can – přehlídka soutěžních a oceněných filmů… (více)

Reklama

Reklama