Režie:
Gan BiScénář:
Gan BiHrají:
Wei Tang, Sylvia Chang, Vivien Li, Jue Huang, Yongzhong Chen, Hong-Chi Lee, Meihuizi Zeng, Chun-hao Tuan, Serge Martineau, Zezhi Long, Feiyang LuoVOD (2)
Obsahy(1)
Hypnotický romantizující neo noir nejtalentovanějšího ze současných čínských filmařů Gan Biho je magickou meditací o prostoru a času i enigmatickou básní o ztrátě a bolesti. Film jako sen utkaný z nespolehlivé paměti a ještě nespolehlivější skutečnosti – barevně, světelně i kompozičně uhrančivý přelud narozený z melancholicky rozostřené přítomnosti a minulosti, která dost možná ani nebyla. Podmanivý rytmus a truchlivá obrazotvornost filmu o muži, který hledá svou dávno ztracenou lásku, evokuje ponuřejší a abstraktnější verzi raných filmů Wong Kar-Waie či vrcholných děl Andreje Tarkovského. Film, který nás zavádí do fantaskních ruin provinčního města Kaili na jihovýchodě Číny, vrcholí více než 50 minut trvajícím záběrem-zjevením natočeným bez jediného střihu ve 3D. Poslední večery na Zemi staví na mesmerizujícím efektu a náladě více než na zápletkách a zřetelné distribuci informací, činí tak ale z dobrého důvodu. Čím méně toho totiž víme, tím méně toho zapomeneme. (Film Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (47)
"Usnul jsem v kině a když jsem se probudil, nikdo tam už nebyl a všude byla tma." Gan Bi je vzácný případ mladého, neobroušeného talentu, který stále dokáže věrně znázornit mladistvý odpor, melancholii, fatálnost a potřebu útěku téměř pozbyté cynismu typického pro sebelepší otřískané artové filmaře (zejména evropské). Proto jsou jeho postavy kombinací dospělé únavy s dětskou naivitou a tedy naplnění docházejí jen skrze logiku snu oproti pro ně daleko sureálnější a nepochopitelnější realitě. Ten film je totiž vlastně akt odporu vůči bdění, tolik pochopitelný pro mladého citlivého tvůrce žijícího v technokratické despocii. Sic se to celé může zdát jako příliš okatá cinefilská lázeň (přímé citace Tarkovského a stejný dějový koncept jako Lynchův Mullholand Drive), vše je odpuštěno v druhé polovině, která je realizací snu tolik povědomou, že se před ní nedá obrnit. A kvůli ní by se film měl povinně promítat od tří ráno. Mimochodem pokud během sledování budete mít na patře ten film, který vám to ještě mohlo připomínat, ale nemůžete si vzpomenout, tak je to Trierova prvotina Element of Crime, která též v neonoiru okatě projevovala lásku k Tarkovskému a natočil jí osmadvacetiletý hejsek fascinovaný objevováním limitů pohybu kamery. ()
Brutální facka od abstraktního artu a řádná kopa otravnosti a nudy. Zpočátku to vypadá na příběh s pátráním, ale nějak se to vykolejí do typu zábavy a nulové satisfakce ala Stalker a když dojde k onomu proklamovanému závěrečnému bloku bez střihu, můžete to sice obdivovat, ale pokud se zamyslíte, co jste těch 50 minut sledovali, obdiv vychladne. Několikaminutový záběr deště ze Stalkera tu dostal novou výzvu od pětiminutového pojídání jablka; pokud nenávidíte čínská přísloví a moudrosti, tady jsou tímhle způsobem vyjadřování napsané všechny dialogy; a ještě bych řekl, že tento film rozechvěje srdce fanouškům kapely Venga Boys, které bych teda na projekci artu nečekal. ()
Záverečná scéna je perfektná (hlavne v momentoch, keď pripomína Wonga) a vôbec by som sa nehneval, keby to bol celý film. Cudzie sny mám rád. Len keď zo 140 minút som nepochytil praktičky nič z deja (možno tie hodinky), a že to nič bolo naozaj extrémne rozťahané, asi by som bol pokrytec, keby som dal viac jak 3*. Lebo ja som ten film pochopil. Ale nemôžme sa baviť o príbehu. Pretože môžete dať preč ľubovolnú polhodinu z ktoréhokoľvek miesta a výsledok bude rovnaký. ()
Magické kino od cinefila pre cinefilov. Nedivácka, no čarovná meditácia o hľadaní stratenej lásky pozostáva z dvoch filmov: prvý je melancholickým neo-noirom o spomínaní a hľadaní s fotkou v ruke a ten druhý je snovou (filmársky exhibičnou) básňou, takisto o spomínaní (a blúdení). Vo filme odznie, že sen je len zabudnutá spomienka. Niekto iný zase raz povedal, že tie najlepšie filmy sú ako sny. http://www.kinema.sk/recenzia/38254/posledne-vecery-na-zemi-di-qiu-zui-hou-de-ye-wan.htm ()
A dost, už minutu se tu snažím jinými slovy popsat totéž, co lapidárně shrnul DaViD´82: "Drtivé vítězství (zpočátku) podmanivé (později pouze otravné) formy nad obsahem, emocemi, časem i divákem a jeho bdělostí." Cituju svého oblíbence, protože je jako tak často výstižný a protože žádnou další minutu už tomu počinu věnovat nehodlám. *~ ()
Galerie (32)
Photo © Huace Pictures
Zajímavosti (4)
- Celosvětová premiéra proběhla 15. května 2018 na filmovém festivalu v Cannes. (Varan)
- Název filmu se objeví až v 72. minutě. (griph)
- Film navštívilo při jeho silvestrovské premiéře v Číně rekordní množství diváků. Během jednoho dne film vydělal bezmála 38 milionů dolarů, a porazil tak veškerou konkurenci, včetně hollywoodského superhrdinského blockbusteru Venom (2018). Již následující den se však tržby Gan Biho meditativního dramatu prudce propadly. Čínští diváci totiž na základě marketingové kampaně filmu očekávali, že uvidí romantickou komedii. Snímek, uváděný v Číně pod názvem Poslední noc na zemi, byl prezentovaný jako ideální film pro závěrečné hodiny končícího roku. Jeho uvedení v kinech bylo zároveň načasované tak, aby finální polibek hrdinů nastal přesně o silvestrovské půlnoci. Tedy v momentě, kdy by si svůj novoroční polibek měli spolu s postavami vyměnit i zamilovaní diváci. Podle uživatelských recenzí ale řada čínských diváků z náročného uměleckého filmu, přirovnávaného k dílům Andreje Tarkovského či Wong Kar-Waie, odešla, případně v sála usnula. Mnozí se virální reklamní kampaní, která film prezentovala jako vstřícný mainstreamový titul, cítili podvedeni. Na čínské filmové databázi Maoyan si snímek vysloužil extrémně nízké uživatelské skóre 2.8 doprovázené záplavou rozhořčených, mnohdy i vulgárních komentářů. S výdělkem přesahujícím 40 milionů dolarů se nicméně i přes negativní ohlasy staly Poslední večery na Zemi nejúspěšnějším čínským autorským filmem poslední doby. (Zdroj: Cinepur)
Reklama