poster

Zdaleka

  • Venezuela

    Desde allá

  • Mexiko

    Desde allá

  • anglický

    From Afar

  • Slovensko

    Zďaleka

Drama

Venezuela / Mexiko, 2015, 90 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Baxt
    ***

    Pečlivě připravený festivalový šampion. Režisér je sice celovečerní debutant, scenáristou je ale na Oscara nominovaný dlouholetý spolupracovník Alejandra Gonzáleze Iñárrita, producentem je hvězda Edgar Ramírez a kameramanem Sergio Armstrong od Pabla Larraína. Tyto položky v závěrečných titulcích částečně zpravují o tom, proč Zdaleka v některých pasážích působí jako vysoustružený kalkul složený z nejúčinnějších prostředků alternativní queer kinematografie. Komplikace pro soužití ústředního nezvyklého páru tvoří známé faktory – zaprvé předsudky rodiny a společnosti, zadruhé neujasněná sexualita chlapce hledajícího sebe sama a zatřetí jeho přílišná horlivost, s jakou se svému staršímu chráněnci snaží zavděčit. Jenom díky poslednímu bodu snímek dospívá k poměrně nečekanému a emocionálně silnému konci.(13.10.2016)

  • kaylin
    ****

    Zajímavý snímek, který vnímám hlavně tak, že je možné se podívat na to, jak vypadá jiné prostředí a jak tam funguje zvláštní příběh o dvou mužích, kteří si k sobě nacházejí specifickou cestu. On je starší, druhý zase příliš mladý. Mají spolu intimní vztah, ale zároveň jsou každý jiný. Prostředí tomu velmi pomáhá.(13.12.2016)

  • Matty
    ***

    Nekomunikativní vyprávění, omezující informace o ústředních postavách na to, co právě vidíme, nám moc odpovědí neposkytuje. Pochyby přetrvávají i po dějovém zvratu na konci filmu, který otázky ohledně motivací Armanda a Eldera nezodpovídá, pouze nastoluje další. Jakkoli přesvědčivé jsou herecké výkony obou představitelů, z jejichž reakcí si často musíme domýšlet, koho nebo co zrovna pozorují, nepomáhají ani pochopit jednání postav, ani zmírnit odtažitost celého filmu, na které se výrazně podílí nezaujatý pozorovací styl dlouhých statických záběrů. Je na nich poznat, jak moc si režisér a kameraman dávali záležet na kompozicích, určité vzdálenosti herců od objektivu nebo hloubce ostrosti. V záběrech s Elderem například vidíme více dění v pozadí, což odpovídá mladíkově výraznější interakci s vnějším světem. Armandova izolace od okolí je oproti tomu zesílena záběry, které jej z okolního prostoru vyčleňují. Zejména zásluhou jasného, důsledně dodržovaného autorského konceptu je Zdaleka pozoruhodnou studií dvou kontrastních charakterů. Výpověď o životě v současné Venezuele ale nenabízí. Podobný příběh by se mohl odehrát prakticky v libovolném městě. Také v zanedbatelném zohlednění vlivu místa a doby na chování hrdinů je Zdaleka k vlastní škodě až příliš důsledně minimalistickým filmem. 65%(16.11.2016)

  • Vesecký
    *

    Lhal bych, kdybych řekl, že vím, o čem to bylo. Starý buzerant si vodí do bytu chlapce a platí mu, aby se mohl při pohledu na něho ukojit. Chlapec nemá peníze a zoufale chce auto, jenže mu na něj peníze chybí. Přitom udělal své holce dítě, ale jemu to jaksi šuma fuk. Nakonec dojde k tomu, že starý zubní protetik vychová nového homosexuála, který mu na oplátku zavraždí otce - a najednou je konec filmu... Skutečně nevím, co tím chtěl autor povědět. Z tohoto latinskoamerického filmu jsem hodně zklamán.(8.8.2018)

  • Rimsy
    **

    Upřímně? Vyprázdněná hra na efekt, ze které i přes minimum plnovousů a matéčka čpí rádobyartové hipsterství na míle daleko. Hezké, leč banální myšlenky o lásce a přátelství jsou podané bez schopnosti přenést emoce. Spousta zbytečných a nikam neplynoucích záběrů zklame stejně jako nevysvětlené a dost nahodilé motivace. Kdo bude chtít hodně šťourat, určitě si smysluplná dílčí témata najde, ovšem jako celek velké zklamání.(11.10.2016)

  • - Snímek Zdaleka získal prestižní ocenění Zlatý lev v Benátkách, nejstarším filmovém festivalu na světě. Hlavní cenu festivalu filmu Zdaleka předala porota v čele s režisérem Alfonso Cuaronem, v porotě ten rok zasedly i herečky Elizabeth Banks či Diane Kruger. (Zdroj: Film Europe)