poster

Zdaleka

  • Venezuela

    Desde allá

  • Mexiko

    Desde allá

  • anglický

    From Afar

  • Slovensko

    Zďaleka

Drama

Venezuela / Mexiko, 2015, 90 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    ***

    Nekomunikativní vyprávění, omezující informace o ústředních postavách na to, co právě vidíme, nám moc odpovědí neposkytuje. Pochyby přetrvávají i po dějovém zvratu na konci filmu, který otázky ohledně motivací Armanda a Eldera nezodpovídá, pouze nastoluje další. Jakkoli přesvědčivé jsou herecké výkony obou představitelů, z jejichž reakcí si často musíme domýšlet, koho nebo co zrovna pozorují, nepomáhají ani pochopit jednání postav, ani zmírnit odtažitost celého filmu, na které se výrazně podílí nezaujatý pozorovací styl dlouhých statických záběrů. Je na nich poznat, jak moc si režisér a kameraman dávali záležet na kompozicích, určité vzdálenosti herců od objektivu nebo hloubce ostrosti. V záběrech s Elderem například vidíme více dění v pozadí, což odpovídá mladíkově výraznější interakci s vnějším světem. Armandova izolace od okolí je oproti tomu zesílena záběry, které jej z okolního prostoru vyčleňují. Zejména zásluhou jasného, důsledně dodržovaného autorského konceptu je Zdaleka pozoruhodnou studií dvou kontrastních charakterů. Výpověď o životě v současné Venezuele ale nenabízí. Podobný příběh by se mohl odehrát prakticky v libovolném městě. Také v zanedbatelném zohlednění vlivu místa a doby na chování hrdinů je Zdaleka k vlastní škodě až příliš důsledně minimalistickým filmem. 65%(16.11.2016)

  • poz3n
    *

    Já už jsem na podobný typ festivalových filmů úplně alergický. V tom, v čem někdo vidí promyšlené vyprávění a důmyslně úmyslné vypouštění informací, v tom vidím bohužel už jen pseudoartové pozérství, schovávající za zcela wtf motivaci postav a celé psychedelické dění, nějaký vyšší princip filmového umění. No way, tohle už nějak nedávám. 2/10(28.2.2017)

  • Baxt
    ***

    Pečlivě připravený festivalový šampion. Režisér je sice celovečerní debutant, scenáristou je ale na Oscara nominovaný dlouholetý spolupracovník Alejandra Gonzáleze Iñárrita, producentem je hvězda Edgar Ramírez a kameramanem Sergio Armstrong od Pabla Larraína. Tyto položky v závěrečných titulcích částečně zpravují o tom, proč Zdaleka v některých pasážích působí jako vysoustružený kalkul složený z nejúčinnějších prostředků alternativní queer kinematografie. Komplikace pro soužití ústředního nezvyklého páru tvoří známé faktory – zaprvé předsudky rodiny a společnosti, zadruhé neujasněná sexualita chlapce hledajícího sebe sama a zatřetí jeho přílišná horlivost, s jakou se svému staršímu chráněnci snaží zavděčit. Jenom díky poslednímu bodu snímek dospívá k poměrně nečekanému a emocionálně silnému konci.(13.10.2016)

  • Unna
    *****

    Od upoutávky člověk očekává určité věci a s tímto očekáváním usedá také do sálu, kde postupně zhasnou světla a na plátně se začne něco dít. Odjakživa se mi líbily filmy, které neměly konec typu: "Žili šťastně až do smrti...". Takhle to v životě nechodí.  Jak to chodí, jak obyčejně to chodí, jak jednoduše bez-akčně, nehrdinně, "životně" to chodí, to je právě ve filmu Zdaleka. Ze začátku vás trochu bolí hlava ze šíleného stylu kameramana, který ostří a nebo naopak zahaluje většinu záběru do rozmazaných tvarů, kdy si říkáte, jestli stále máte brýle na nose, nebo jste je nechali doma. Nakonec si ale zvyknete. Zvyknout se dá i na kameru, která po většinu času stojí na místě a nenásleduje postavy, jako by zatvrzele hodlala zůstat tak, jak ji tam nechali. Mnoho se proto odehrává někde jinde, mimo náš zrak a pouze ze zvuků můžeme odvozovat, co se vlastně děje. Ani postavy nám toho moc neřeknou.  Na konci, když zjistíte, že zíráte na titulky skoro s otevřenou pusou a ani v metru nechápete, jak jste se dostali v myšlenkách až tak DALEKO, na konci vám najednou dojde, že tenhle film má něco víc. Jako by měl něco skrytého v pozadí, co nevidíme. Zdaleka je střípkem života, který je poskládaný ze střípků promyšlených záběrů kamery, kontrastů zvuku ulice a ticha bytu, kontrastu světla a šera, stáří a mládí. To, jak zdaleka se vracel celý tichý sál, dokazuje, že za tím vším je něco víc. Je tam schovaný život ve své prostotě, kráse a surovosti.(13.10.2016)

  • easaque
    *

    1* k tomuto dílu musím být hodně kritický a vlastně nechápu jak mohlo něco takového dostat cenu na festivalu. Už samotná kamera je podivná a často se soustřeďuje na věci mimo obraz a divák si má nejspíš domýšlet. To bych ještě bral, ale příběh mi přijde už hodně ujetý a vůbec nechápu motivace v chování obou hlavních představitelů. Takže pokud si troufnete na tento film, tak se připravte na těžkou a drsnou atmosféru - pro středoevropana určitě, minimalistické artové provedení a buď vypnete mozek, nebo se Vám bude vybavovat jen samé PROČ..., na které mi nikdo nejspíš neodpoví. A buhví jestli by mu rozuměli samotní venezuelané ;-) [ PŘÍBĚH: 2 /// SMYSL: X /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 0 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 0 /// ART: 2 /// STYL: 1 /// CASTING: 1 (3*MAX) ](8.1.2018)

  • - Snímek Zdaleka získal prestižní ocenění Zlatý lev v Benátkách, nejstarším filmovém festivalu na světě. Hlavní cenu festivalu filmu Zdaleka předala porota v čele s režisérem Alfonso Cuaronem, v porotě ten rok zasedly i herečky Elizabeth Banks či Diane Kruger. (Zdroj: Film Europe)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace