poster

Švédská lovestory (festivalový název)

  • Švédsko

    En kärlekshistoria

  • anglický

    A Swedish Love Story

Drama / Romantický

Švédsko, 1970, 115 min

Režie:

Roy Andersson

Scénář:

Roy Andersson

Kamera:

Jörgen Persson

Producenti:

Ejnar Gunnerholm
(další profese)
  • Dan9K
    **

    Těch několik málo náznaků pozdější Anderssonovy tvorby snad stálo za to (zejména hledání Johna v závěru), ty byly ale stejně nanejvýš upozaděny hlavním a naprosto klasickým příběhem o lásce mladého páru, na který se díky vzhlednosti velké většiny Švédek (čili i Anniky) dalo sice s radostí koukat, ale nepřekvapilo absolutně ale absolutně ničím. Ale věřím, že v záplavě Bergmanů, mohl mít tento film ve Švédsku úspěch, protože je podán realistickou formou a zabývá se tématem, který je blízký všem a každý mu rozumí a vyzná se v něm. Ale já si tedy více vážím stylizace, kterou pak Roy produkuje o třicet a více let později.(1.4.2008)

  • ScarPoul
    **

    Toto u mňa jednoducho nemohlo fungovať. Nejde o všednosť a dramatizáciu obyčajných situácií. Ono si to vyžaduje cit pre načasovanie a rovnako si to vyžaduje poznať dokonale svoje postavy. Ale čo na tom, že to nie je vôbec invenčné. Jediné čo stojí za zmienku a čo je naozaj spravené bez chýb je línia lásky medzi chlapcom a dievčaťom. Ide z toho energia, mladícka nerozvážnosť aj akási viera vo večne spojenie ich duší a tiel. Lenže túto peknú líniu narúša snaha spraviť z toho generačný a výpovedný film. Na porovnanie je až trestuhodne nudné sledovať zatrpknuté osudy rodičov z dvoch rozdielnych spoločenských vrstiev. Nie, že by bolo lepšie, keby sa do deciek starali, ale zaslepenosť svojimi osudmi skrátka narúša pre mňa kontinuitu niečoho pekného. Koniec je síce úsmevný, ale akosi mi tam nesedel. Netvrdím, že je to zlý film, alebo že by pre niekoho nebol nositeľom určitých hodnôt. Ale takéto filmy jednoducho nemusím. Hlavne keď si uvedomím, že som pri ňom strávil dve hodiny, z čoho tá jedna sa neuveriteľne vliekla. Chcel som dať pôvodne tri, ale kvôli koncu, ktorý prišiel z vtipom, pričom sa inde vo filme nič humorné nestane, dávam dve.(16.9.2014)

  • Maq
    ***

    Přiblížit tento film je docela těžké. S velkou dávkou nepřesnosti bych ho přirovnal k tuzemským filmům nové vlny 60. let, především Formanovi. Má to jiný povrch, ale shoda je přinejmenším ve snaze zachytit obyčejno, bez příkras a se vší banalitou. --- Pro Čecha je mnohem nesnadnější tomuto filmu řádně porozumět, protože švédské reálie byly a jsou dost jiné. Tenhle druh realistických děl se bez jejich znalosti neobejde; však si zkusme představit, jak třeba současný Američan vnímá a jak rozumí filmům jako Černý Petr nebo Hoří, má panenko. --- Já sám jsem Švédsko malinko poznal o dekádu později. Blahobytný netýkavý snobismus v mých reflexích dominoval, snad že jsem byl cizinec. I v tomto příběhu je přítomný, hlavně v závěru. --- Tenhle film je bezmála dokumentem. Vnímám ho jako cenné dílo pro gurmány a specialisty.(27.9.2011)

  • StaryMech
    ***

    Film o tom, jak se žije dospívajícím ve zbabraném světě dospělých, vznikl v témže roce jako jeho americký jmenovec (odtud ono "Swedish" apod. ve vývozních názvech), má s ním ale pramálo společného ; zato je blízký české nové vlně. Citlivá kresba vztahů na společenskokritickém pozadí, s názvuky absurdní komiky, hezká na pohled i na poslech.... Snad jen kontrast mezi idylou mladistvých a existenciálním očistcem dospělých je až příliš nadsazen - nevím nic o Švédsku 6O. let, ale míra ubohé prostřednosti, frustrace a (mužské) agresivity mě filmu spíš vzdalovala. Z dnešního pohledu zárodek Anderssonových zralých děl : vždyť náctiletí jsou poháněni týmiž pudy, potřebami a touhami jako jejich rodiče (= být ve hře, dotýkat se ostatních, případně se o ně opřít, uhájit své postavení v klovacím řádu,...), předurčeni k témuž sebestřednému osamění uprostřed davu.... Cigarety berou film ztečí, mlžný opar v dlouhém posledním záběru je nasáklý melancholií.(23.9.2014)

  • Anderton
    ****

    V prvých dvoch tretinách švédska Fontána pre Zuzanu (1) bez hudby a s inteligentnejším scenárom. Ono to chvíľami pripomína klipy Elánu (a ďalších našich mágov 80 rokov) a je to veľmi vtipné. Je pre mňa prekvapením, ako voľne mohla žiť mládež vo Švédsku v období, v ktorom sa film odohráva, o nejakej motorke v pätnástich sme mohli iba snívať. Ťažko povedať, či je záverečná tretina, sústrediaca sa na tých starších dobrým riešením, mňa to trochu z tej veľmi peknej love story vytrhlo. Normálne verím, že vo fikčnej budúcnosti tohoto filmu sú títo dvaja šťastní manželia a neopakujú chyby dospelých, ktorými tu sme svedkami.(10.9.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace