poster

Švédská lovestory (festivalový název)

  • Švédsko

    En kärlekshistoria

  • anglický

    A Swedish Love Story

Drama / Romantický

Švédsko, 1970, 115 min

Režie:

Roy Andersson

Scénář:

Roy Andersson

Kamera:

Jörgen Persson

Producenti:

Ejnar Gunnerholm
(další profese)
  • Maq
    ***

    Přiblížit tento film je docela těžké. S velkou dávkou nepřesnosti bych ho přirovnal k tuzemským filmům nové vlny 60. let, především Formanovi. Má to jiný povrch, ale shoda je přinejmenším ve snaze zachytit obyčejno, bez příkras a se vší banalitou. --- Pro Čecha je mnohem nesnadnější tomuto filmu řádně porozumět, protože švédské reálie byly a jsou dost jiné. Tenhle druh realistických děl se bez jejich znalosti neobejde; však si zkusme představit, jak třeba současný Američan vnímá a jak rozumí filmům jako Černý Petr nebo Hoří, má panenko. --- Já sám jsem Švédsko malinko poznal o dekádu později. Blahobytný netýkavý snobismus v mých reflexích dominoval, snad že jsem byl cizinec. I v tomto příběhu je přítomný, hlavně v závěru. --- Tenhle film je bezmála dokumentem. Vnímám ho jako cenné dílo pro gurmány a specialisty.(27.9.2011)

  • StaryMech
    ***

    Film o tom, jak se žije dospívajícím ve zbabraném světě dospělých, vznikl v témže roce jako jeho americký jmenovec (odtud ono "Swedish" apod. ve vývozních názvech), má s ním ale pramálo společného ; zato je blízký české nové vlně. Citlivá kresba vztahů na společenskokritickém pozadí, s názvuky absurdní komiky, hezká na pohled i na poslech.... Snad jen kontrast mezi idylou mladistvých a existenciálním očistcem dospělých je až příliš nadsazen - nevím nic o Švédsku 6O. let, ale míra ubohé prostřednosti, frustrace a (mužské) agresivity mě filmu spíš vzdalovala. Z dnešního pohledu zárodek Anderssonových zralých děl : vždyť náctiletí jsou poháněni týmiž pudy, potřebami a touhami jako jejich rodiče (= být ve hře, dotýkat se ostatních, případně se o ně opřít, uhájit své postavení v klovacím řádu,...), předurčeni k témuž sebestřednému osamění uprostřed davu.... Cigarety berou film ztečí, mlžný opar v dlouhém posledním záběru je nasáklý melancholií.(23.9.2014)

  • Anderton
    ****

    V prvých dvoch tretinách švédska Fontána pre Zuzanu (1) bez hudby a s inteligentnejším scenárom. Ono to chvíľami pripomína klipy Elánu (a ďalších našich mágov 80 rokov) a je to veľmi vtipné. Je pre mňa prekvapením, ako voľne mohla žiť mládež vo Švédsku v období, v ktorom sa film odohráva, o nejakej motorke v pätnástich sme mohli iba snívať. Ťažko povedať, či je záverečná tretina, sústrediaca sa na tých starších dobrým riešením, mňa to trochu z tej veľmi peknej love story vytrhlo. Normálne verím, že vo fikčnej budúcnosti tohoto filmu sú títo dvaja šťastní manželia a neopakujú chyby dospelých, ktorými tu sme svedkami.(10.9.2015)

  • hanakonochi
    ***

    Švédska sociálna dráma v podaní Roy Anderssona určite stojí za pozretie. V popredí sa odvíja prvá láska sympatickej mladej dvojice, zatiaľ čo na pozadí príbehu sa odohráva kríza stredného veku v podaní ich rodičov, strýkov, či kolegov a známych. Napätie medzi nimi eskaluje práve v závere filmu, ktorú považujem za najlepšiu časť. Silné tri hviezdičky za podmanivú kameru a atmosféru na rozmedzí šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov, kedy ľuďom nezostávalo nič iné, ako hľadať pomoc u svojich najbližších či práve v samom sebe a nie vo virtuálnej realite dnešných dní.(31.1.2016)

  • Bernhardiner
    *****

    Na začátku 70. let nosily Švédky proklatě krátké sukně a kouřilo se snad už od dvanácti... Je to moc pěkný milostný příběh dvů mladých lidí, kteří se jednou potkají a pak nejsou schopni jeden druhého se zbavit. Jediné drobné potíže činí jejich rodiče, ale naštěstí se zde nejedná o žádné příkazy a zákazy, spíše je zde vyobrazena propast mezi oběma světy. Bál jsem se, aby se zde neodehrávaly nějaké hádky, rozchody, přemlouvání a podobně, ale kromě rvačky bývalého kluka Anniky s Pärem se tu nic takového neodehrává. Prokreslení jednotlivých postav se nápadně podobá tomu, jak to dělával i Miloš Forman. Zvláště večírková pasáž působí velmi reálně. 90%(12.2.2014)