poster

Jednorozený (festivalový název)

  • anglický

    Begotten

Fantasy / Horor / Experimentální

USA, 1990, 78 min

Scénář:

E. Elias Merhige

Kostýmy:

Celia Bryant
(další profese)
  • Xeelee
    *****

    [FOD 2014] Katarze. Jednorozený mi svou formou naprosto učaroval. Hypnotizován sem hltal každou scénu, mozek se neustále snažil interpretovat co se ve filmu děje (místy i co je zobrazováno) a některé kompozice se mi nejspíš na hodně dlouho vryjí do paměti. Poezie. Bizarní a zvrácená experimentální meditativní duchovní minimalistická poezie. Beze slov. Pro většinu lidí asi těžko uchopitelná, stravitelná a pochopitelná. Čerpá z křesťanství, mytologie, pohanských náboženství? Ve skutečnosti na tom vůbec nezáleží. Co se ve filmu děje pochopíte až po přečtení závěrečných titulků či anotace. Nebo taky ne, jak sem se tak bavil s pár lidmi na FOD. Chcete klíč ke čtení tohodle filmu? Tak to se na něj podívejte a pak si přečtěte příspěvek uživatele gjjm. Ne obráceně. Spoilers inside. Mé pocity z filmu nádherně vystihl Flipnic.(7.3.2014)

  • Mimesis

    Nechápu, proč si na filmové večery vždycky zvolím tu největší hovadinu, nicméně prostě k tomu došlo. Během sledování jsem se však dost nudil. Po deseti minutách jsem si hrál se smartphonem, koukal na hodinku a nevěděl, co dál... Po dvaceti minutách jsem se přistihl, že to stejně vůbec nevnímám, tak jsem to jen proklikal do konce a vypnul. Raději nehodnotím... Chápu, že je to surrealismus, ale to nic nemění na tom, že je to nuda o ničem. Kdyby to byl videoklip nějaké metalové písničky tak ok, ale takhle... Jinak mi to nepřipadá ani moc "disturbing", např. ve srovnání se Srpski film... Jasně, je tam trochu krve, trochu vnitřností a nějaký ten handjob zakončení ejakulací, ale jak říkám - je to slabý odvar ve srovnání s jinými "disturbing" filmy... I ta blbost Tetsuo byla lepší!(7.6.2014)

  • Madsbender
    *****

    16mm náhrobný spiritualizmus... ////////// Pri klasifikovaní Begotten môžeme vychádzať z jednoduchého známeho predpokladu, že sa film stáva umením až vtedy, keď sa dokáže oprostiť od otrockého prepisovania holej skutočnosti do podoby audiovizuálneho média. Zásadným pojmom sa potom stáva slovné spojenie "sloboda zobrazovania". Tým nechcem povedať, že je Merhigeov celovečerný debut umením a musí sa tak bezprostredne posudzovať. Práve naopak, subjektívne v ňom vidím jednu z najväčších bizarností a zvrhlostí, aké kedy spatrili filmové plátno. A predsa si myslím, že je to dielo prinajmenšom veľmi pozoruhodné a, z určitého uhlu pohľadu, zásadné, minimálne pre filmovú teóriu a začínajúcich tvorcov. ////////// Pokúsim sa to skrátiť. Begotten od prvého pohľadu zaujme svojim prvotným vyzretím, ktoré akoby vypadlo z manifestov a autorských návodov surrealizmu a symbolizmu. V očakávaní čohosi striktne avantgardného a nevideného škúlime na nekvalitný čiernobiely obraz, v ktorom skutočne takmer nič nevidíme. Teda vlastne vidíme, ale často nám dochádza až opozdene, o čo sa jedná. Výjavy surovosti a podivnej zvrátenosti sa odohrávajú tu v kratších, ale nezriedka nepríjemne dlhých záberoch, ktoré nám servírujú presne to, čo od filmu očakávame - teda úvodnú samovraždu britvou, všemožné mučenie, pojedanie vnútorností (aspoň sa nazdávam, že to boli vnútornosti), podivné obrady a pod. Merhige však tieto divácky atraktívne pasáže zámerne predlžuje a sťažuje sledovanie rozličnými prvkami, ako je napr. diegetická zvuková stopa, zložená z efektov, hluku a ruchov, synchrónnych aj nesynchrónnych, náhodne poprehadzovaných, ale napriek tomu hladko zapadajúcich do bezútešného šedivého fikčného sveta a dopĺňajúcich sa s obrazom. Merhige využíva aj istých ozvláštňujúcich prvkov a postupov, ako je napr. falošná hĺbka ostrosti obrazu po vzore Občana Kanea, atypické prelínačky a množstvo ďalšieho. ////////// Je teda zrejmé, že si Merhige dobre uvedomoval svojho zámeru a možností, ako ho dosiahnuť. Domnievam sa, že sa snažil docieliť na ploche 78-minútového kolotoča cyklického hnusu otupelosti diváka voči zobrazovanému násiliu. V skutočnosti tým však vzniká zaujímavý efekt, pretože práve Merhigov až observačný prístup, prakticky absolútna absencia "normálnej" hudby a akéhokoľvek sprievodného komentára či narátora, len prosté sledovanie nekonečnej nočnej mory pôsobí ako zachytávanie skutočnosti druhého, alegorického sveta, ako by povedali Freud a Bonaventura, "za zrkadlom". A keď si uvedomíme, že Merhige vo filme vychádzal z jedného z tzv. "zážitkov blízkych smrti", ktorý prežil on sám, nemusíme byť ďaleko od pravdy. Aby som to uzavrel, presne ako hovorí AngelAngie, môže ísť o autentický odtlačok autorovho rozorvaného vnútra, resp. toho, čo videl, keď stál na prahu druhej strany. A s týmto vysvetlením sa uspokojím. 90% P.S.: Každopádne skvelá voľba k chutnému obedu. Niekedy si to zopakujem.(23.10.2014)

  • POciSEM
    ****

    Stylizace filmu je naprosto fantasticka. Kdybych byl reziser hororu urcite bych se alespon trochu inspiroval u tohodle snimku protoze to vypada opravdu depresivne a spinave. Hodilo by se nejaky surrealisticky zrychlovani ale to uz bych asi chtel moc. Lehce sem nepobiral pribeh i kdyz uz sem dopredu vedel o cem to je ale mozna to bylo tim ze nektery zabery byly az neskutecne natahovany a chvilema sem myslel ze budu pretacet. Proto nedam plnej pocet. Kazdopadne kdo ma chut se podivat na kvalitne vypadajici horurek kterej mozna nepochopi,begotten je jasna volba(9.10.2012)

  • dubinak
    ***

    Begotten je docela silné kafe, hlavně už jen kvůli své formě a zpracování, u kterého máte pocit, že sledujete něco, co byste vůbec vidět neměli. Celé je to strašlivě depresivní, špinavé a realistické, ale zároveň taky mystické. Těžko se to hodnotí, protože nevím podle jakých kritérií to vlastně hodnotit mám. Zaměřím se tedy na tu konečnou myšlenku v titulkách, která moje hodnocení vyšvihla o hvězdu výš a přestože jsem si tuto projekci nějak extra neužila a dokonce jsem si musela dát několik přestávek, není to špatně nasvětleno a něco ten film v sobě určitě skrývá.(29.4.2015)

  • - Režisér E. Elias Merhige prezradil, že sa nechal inšpirovať zážitkom “blízko smrti“ (NDE- Near Death Experience), ktorý prežil pri autonehode, keď mal 19 rokov. (Merv)

  • - Takmer celý film je tvorený z fotografii, kamera sa využívala len výnimočne. (Merv)

  • - Vyprodukovat jednu minutu filmu trvalo 8-10 hodin optických úprav, zahrnujících filtry, vizualizace atd. Celkově trvala postprodukce 8 měsíců. (Cheeker)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace