Režie:
Andreas HorvathScénář:
Andreas HorvathKamera:
Andreas HorvathHudba:
Andreas HorvathObsahy(1)
Pojednání o úplném osvobození člověka – přicházejícím pozvolně, přesto nečekaně – by jistě mohlo končit v ikonických kulisách New Yorku. Protřelý rakouský dokumentarista v nich však svůj hraný debut naopak symbolicky zahajuje. Ruska Lillian propásla pravou chvíli k řádnému opuštění Ameriky, po zoufalých pokusech najít i sebevíc ponižující práci se tedy rozhodne dojít domů pěšky – napříč celým kontinentem, od východu na západ. Pozorovatelsky obdivuhodný film, kolébající diváka jako zvolna se sunoucí horizont, odkládá obvyklé dramatické postupy stranou, aby vykreslil pouť krajinou, během níž jen zmizení z dohledu společnosti může vést ke štěstí. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (32)
Môžete si aj trikrát prečítať popis obsahu tohto filmu. A stále budete kukať, že čo? O čom to vlastne je? Potom sa z komentárov dozviete, že je to vlastne "peší road movie" a viete, že je koniec. Veď aj tie road movies v aute sa vlečú jak sopeľ z nosa! A že vraj po dvoch redbulloch je to nádherný film. Ale ja nechcem do seba liať chémiu, len aby som pri filme nezaspal! Takže za prechádzku jednej ženy v peknej prírode viac ako dve hviezdy nemôžem dať. Jednu za lososa v rieke a jednu za medveďa. ()
Manuál pro somráky na Želvím ostrově, dnes zvaném Spojené státy. 1) Čím déle jsem film sledoval, tím více pro mě ztrácel na smyslu. Nemluvím jen o geografickém pohledu (koukněte se na mapu, kudy že to šla z New Yorku do Ruska) ale hlavně o účelu celé věci._____ 2) Satirický pohled na Ameriku jsem až na pár detailů (šerif) nezaznamenal._____ 3) Ani o dívce není téměř nic známo, snad jen tolik, že je to jasná dylina._____ 4) Více by se mi líbilo, kdyby všichni mluvili zcela nesrozumitelně a divák by musel vše objevovat společně s Lillian. Ale o objevování tu, zdá se mi, autorovi ani moc nešlo. ()
Lillian, pro kterou v New Yorku už nezbylo ani porno, se vrací domů, do Ruska. Dokázala něco, co bych sám nikdy nedokázal, i když vím, že bych měl. Celý film je strhující podívaná na jednu část země a život na ní. Lillian nemluví, verbálním průvodcem jsou jen rozhlasové zprávy a samomluvy lidí, kteří toho nemají moc co říct. K Lillian jsme neustále a stále těsněji přitahování, až vnímáme její cestu jako svou. A jsme to my, kteří bychom si chtěli s ní popovídat a věříme, že práve nám by se to povedlo; chtěli bychom ji něco dát a věříme, že by si to vzala právě od nás. - Ulrich Seidl prostě ví, čí filmy má produkovat. - Skutečná Lillian Alling putovala touto cestou od roku 1926, v roce 1928 se její stopy se ztrácejíí v prostoru Beringovy úžiny, což nutně neznamená, že její pouť zde skončila. - A nám nezbývá než smeknout před prvním filmem relativně mladého Horvatha, žasnout před jeho nápady ve všech filmových branžích (snad až na tu hudbu) a těšit se na jeho další flmovou kariéru. - Průměrné hodnocení mých oblíbených uživatelů je 88%. ()
Tohle bylo přece tak přenádherný! Film pro náročnějšího diváka, kterému nevadí dívat se něco málo přes dvě hodiny na ženu, která kráčí pěšky Spojenými státy bez peněz, bez znalosti angličtiny a především beze slov, a tak musí improvizovat, bojovat a věřit tomu, že dokáže dojít pěšky jen s tím co má nebo najde z New Yorku až do svého domovského Ruska. A v tom přesně je síla filmu. Při této tůře jsem poznal USA jinak než z většiny filmů. Americké zapadákovy, burani, opuštěné domy, to vše ve zcela realistickém podání, kdy jsem měl prostě ten úžasný wau pocit, že tohle je ten důvod, proč miluju obyčejné filmy s příběhem a bez efektů. Tady se neděje nic, a přitom všechno. Tady si podává ruku život se smrtí, radost se smutkem, úsměv s pláčem. Tady se žije! Z tohoto filmu totiž přímo prýští život a síla, která se na mě přenesla s neskutečnou intenzitou. A ten konec! Bože, ten symbolický konec, kdy je na každém divákovi, jak si ho vyloží. Já uvěřil v nadpřirozeno, já uvěřil, že vše je možné. Já to cítil až ve svém nitru. Chápu, že tenhle film není pro každého a nebude sedět každému. Ale kdo hledá ve filmech lidskost, kdo nepotřebuje mnoho slov či rozmáchlá gesta, ten bude nadšený. [27. Art Film Fest Košice] ()
Tady je mě úplně jasný, že ne všichni z tohoto filmu budou sdílet mé nadšení, ale to mě může být šumáček, protože ja jsem v absolutní euforii, ale pojďme trošku do nitra filmu. Hlavní hrdinka je tak trochu looser, sice nevíme jak se v USA ocitla a jaké byly její plány, ale za to víme, že se rozhodla jít z NY v USA pěšky až do Ruska, přes Aljašku, moc si s tím nelámala hlavu a prostě se vydala na cestu. Patrycja Planik během cesty ze sebe neřekne jediný slovo, ale my jsme na tý cestě s ní a poznáváme americký venkov, vnímáme reakce lidí lidi, kterým Lillian přetne cestu a tady já oceňuju, že Andreas nesklouzl do nějakých rádoby stokrát viděných dramatických scén, ale pěkně vykresluje americkou přírodu, lidi, zvyky a především situace ve kterých se Lillian ocitá. Vlastně tady je v hlavní roli kamera, vize režiséra a až pak Patrycja, čímž netvrdím, že svou nemluvící postavu nezahrála dobře, spousta scény bylo promyšlených, detaily nezanedbané, scéna s indiány hodně silná. Je to pěší road movie artovějšího typu, není pro každýho, plyne pomalu a je třeba být soustředen nejen na hlavní postavu a její "souboj s cestou", ale i na celkové záběry a "okrajové scény" pokud to dáš, zažiješ neskutečně silný film s absolutně mistrovskou filmařinou. ()
Galerie (10)
Photo © Stadtkino filmverleih
Reklama