poster

Noční války

  • USA

    Night Wars

Horor / Sci-Fi / Válečný

USA, 1988, 90 min

Režie:

David A. Prior

Scénář:

David A. Prior

Producenti:

David Winters
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Lanark
    odpad!

    Pregnantní uchopení Delboeufovy teorie snění a hypnózy! Zářný příklad toho, jak k naprostému intelektuálnímu filmovému ukojení není potřeba rozpočet v devítimístných cifrách. Důležitá je vůle a představa a svět se vaší vizi již podřídí. Ano, je částečně potřeba mít na paměti Binzovu myšlenku, že exponovat hlubší konotace snění může vést do slepé uličky. Nicméně na kom lépe ukázat omezení tohoto sralbotkismu než na ostřílených mariňácích z Vietnamu. Stejně jako Freud věřil, že snění je pouze pokračování bytí v jiné formě, i já byl dal ruku do ohně za to, že větší blbinu jen tak neuvidím. Ani nasazení českého dabingu bohužel nestačilo. Sorry kluci. Za výkon u mě tu * máte, ale tady by mi přišla nepřístojná!(20.3.2016)

  • Xeelee
    ****

    [FOD 2016] Dobrou noc. Noční války jsou klasicky zábavnou priorovkou, ale složitější děj s sebou přináší i spoustu nekonzistence v rámci logiky filmu. U Priora bych se odvážil tvrdit, že v jednoduchosti je větší síla. K nezalacení byl shadow cast dvou live dabérů před plátnem a fakt mě mrzí, že jsem včas nesahnal pyžamo.(27.3.2016)

  • choze
    **

    NOČNÍ VÁLKY jsou mou čtvrtou priorovkou a první z jeho série válečných filmů z Vietnamu, protože jestli to nevíte, David má Vietnam rád. Situoval do něj např. hned svůj druhý film KILLZONE, dále PEKLO NA BITEVNÍM POLI či OPERACE VÁLEČNÁ ZÓNA a nebo aspoň používá vietnamské veterány jako hrdiny svých filmů (kultovní SMRTELNÁ KOŘIST či LOCK´N´LOAD). VÁLKY připomínají kříženec NOČNÍ MůRY V ELM STREET (scéna kdy je hrdinova žena rozsekána neviditelným vrahem v posteli připomene podobnou slavnou scénu z NOES 1) a JAKUBOVA ŽEBŘÍKU, přičemž je zajímavé, že ŽEBŘÍK vznikl až dva roky po nich. Námět je dobrý, scénář tradičně strašný a technická stránka amatérská (obzvlášť laciné bitevní scény), ale najde se tu pár zábavných nápadů (vysílání v rádiu, obě scény, kdy spící hrdinové střílejí ze zbraní vleže na pohovce nebo vietnamští vojáci vylézající ze země), hudba byla docela tísnivá a ten zuřivě přehrávající záporák podal ve své třetiřadé herecké lize přímo oscarový výkon. Závěrečný zvrat mi pak připomněl překombinovaný konec Priorovy INVAZE a titulek POPRVÉ V EVROPĚ (jako by šlo o kdovíjaký hit) na fajn malovaném obalu VHS pobavil. Pro mě zatím nejzábavnější Prior.(6.3.2007)

  • JFL
    *****

    Vrcholné snímky Davida A Priora, mezi nimiž "Noční války" vysoce ční, představují v kategorii akčních video braků ekvivalent dětských snímků Stevena Spielberga. Stejně jako "E.T. - Mimozemšťan" či "Hook" totiž i priorovky mají sílu přenést nás dospělé diváky zpět do dětství. Zatímco my jsme museli dospět a přijmout mnohoznačnost a zneklidňující neuchopitelnost reality, Prior se ještě nyní prohání po lesíku za domem s kapslíkovkou, kde s růžovými brýlemi utkanými z estetiky béčkových akčňáků osmdesátých let a pod vládou juvenilní logiky svádí jednu heroickou bitvu za druhou. Jako trashový Peter Pan nás vyzývá k tomu, abychom opustili všední trudnomyslnost, v níž nás v dnešní době dokonce ukotvují i "realistické" a "sofistikované" akční blockbustery, a abychom se spolu s ním vrátili do světa, o kterém nám na férovku řekne "It's a dream, anything can happen." Také tentokrát před námi rozprostírá absurdní představu o válce odpovídající pohledu dvanáctiletého chlapce, který si myslí, že černobílá dobrodružství už jsou pro něj příliš naivní, ale jehož představa o vážnosti a ponurosti vychází z mainsteamových komiksů a polopatických válečných filmů. Samozřejmě nechybí ani akční choreografie a dramaturgie po vzoru klukovských her na vojáky, kde záporácký kanonenfutter nikdy nic netrefí, nejlepším krytem před palbou je tenký stromek a hrdinové pobíhají válečnou vřavou bez helem (zase nutno uznat, že jejich 80's kštice zajisté mají větší odolnost než nějaký kus plechu). Ale vše, co si lidé s Priorem asociují na základě jeho nejznámějšího fláku "Smrtelná kořist", je zde pouhým podhoubím pro zcela dech vyrážející vyprávění, které můžeme popsat jako blouznivý mix "Čety" (1986), "Narozen 4. července" (1989), "Jakubova žebříku" (1990), "Noční můry v Elm Street" (1984), "Inception" (2010) i filmů Satošiho Kona - přičemž, jak vidno z roků výroby, drtivou většinu z nich "Noční války" předchází. Mistrovu progresivnost dále stvrzují i takové výstřelky jako dlouhý záběr veteránů kontemplujících na břehu jezírka nad stigmatem války pojatý jako kompozice Jasudžiróa Ozua či opět na svou dobu relativně novátorské odkazování k vlastní tvorbě (hrdina má doma plakát na Priorův starší flák). Ostatně už samotný koncept snímku naznačuje, že Priora neradno podceňovat coby pouhého akčního rutinéra bez osobitých vizí: Noční můry dvou veteránů z Vietnamu začínají prosakovat do reality a tak se oni musí vydat do snů, aby tam de facto vyhráli válku a zachránili kámoše, kterého ve Vietnamu nechali padnout do zajetí. Právě četné detaily vázané na prolínání reality a snu i samotného fungování vstupu z reality do snu až paralyzují svou nápaditostí, ale i bláznivou absurditou naprosto vážného pojetí. Zcela fenomenální je sekvence první hrdinovy výpravy do snů pod dohledem druhého veterána, která vlastně prolamuje čtvrtou stěnu fikce a podobně jako soudobé blockbustery nám na chvíli ukazuje svého ideálního diváka a stává se návodem i posvěcením pro kýžené divácké reakce. Interpretační bohatost snímku stvrzuje i fakt, že zdejší "Vietnamce" hrají chlapíci v modrých mundůrech, které vypadají jako pyžama. Korunou všeho je ale famózní finále, kde nás pan Prior na rozdíl od svého mentora Winsora McCaye nenechá po velkém snovém dobrodružství jako Little Nema jen vyjukaně koukat vyklopené z postele. Naopak coby správný Peter Pan zažehná noční můry a znovu před námi rozprostře staré dobré začarované místo na vrcholku Lesa, kde si jeho ztracení chlapci s kapslíkovkami můžou stále hrát.(8.12.2013)

  • Othello
    *****

    Všichni jsme byli někdy Davidem A. Priorem, většina z nás se pak však stala dospělými. I na Night Wars tento plodný tvůrce dokazuje, že jeho největší devizou je realizace nápadů, které měl jako sedmiletý capart s plastovými vojáčky, a to v naprosto stejné podobě, nezprzněné dospěláckou ambivalencí hodnot či přemýšlením o důsledcích (hrdinové leží v domě na americkém předměstí a střílí kolem sebe samopaly, což nezaujme ničí pozornost). Kouzlo dětských her s umělohmotnými geroji evokují i akční scény, ve kterých nepřátelé stojí staticky na volné ploše, střílí rovně a čekají na kulku od protagonistů. Odvážnější přestřelky například nabídnou i střídavou palbu přes roh bambusové budovy čímž předjímají zážitky z počítačových stříleček poloviny devadesátých let. Stejně jako všichni ostatní Prioři, které jsem měl možnost popatřit je i toto naprosto očistné dílo ve svém nadšeném patlalství bez absolutně žádné sebereflexe a vlastně naprosto krystalický filmový zážitek.(17.3.2016)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace