VOD (2)
Obsahy(1)
Amin Nawabi (pseudonym), 36letý uznávaný akademik, zápasí s bolestivým tajomstvím, které skrývá už 20 let. Obává se, že mu může zničit život, který si vybudoval pro sebe a svého budoucího manžela. O svůj příběh se podělí s režisérem Jonasem Poherem Rasmussenem, blízkým přítelem a spolužákem ze střední školy. Poprvé prostřednictvím animace vypráví příběh mimořádné cesty dětského utečence z Afganistánu. Utéct díky srdečnému rozhovoru mezi Jonasem a Aminem povypráví nezapomenutelný příběh sebepoznávání. Ukazuje se, že pouze při konfrontaci s minulostí je možné vytesat budoucnost, a konstatuje univerzální pravdu, že až když přestaneme utíkat před tím, kým jsme, najdeme pravý význam domova. (Film Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (31)
Dadel: „Animovaný dokument o homosexuálním uprchlíkovi z Afghánistánu. To, že je to animované, je zcela samoúčelné a filmu to nepřidává nic navíc. To, že je to homosexuál, taky není vůbec důležité a film by stejně dobře fungoval i s heterosexuálem. Z filmu zkrátka čiší křečovitá snaha tvůrců co nejvíce zaujmout na cenách a festivalech, i za cenu toho, že veřejnost se bude filmu vysmívat (jejich volba).“ Animovaný film je samoúčelný? Tak je to animovaný film. Ty bývají… animované. To, že je „homosexuál“ (myšleno asi gay), není vůbec důležité a mohl by to být klidně heterosexuál? No vždyť, to je ta pointa. Gayové jsou taky lidi :D Napsal by to autor opačně? „To, že je to heterosexuál, taky není vůbec důležité a film by stejně dobře fungoval i s gayem.“ Tak ne všichni lidi jsou heteronormativní. A ano, veřejnost se vysmívá 83 % na čsfd. ()
Privilegovaná bílá kolonizace cizího utrpení vyrobená jako doprovod k etnickým rautům a craftovému pivu. Flugt naprosto rezignuje na to oslovit kohokoli jiného, než ty, kteří jsou z filmu naměkko ještě dříve než ho vidí a tedy očividně dost zapomínají během jeho sledování vnímat jak mizerně je to zdramatizovaný a jak líně animovaný. Maximální počet 2 obrázků za sekundu a hrané záběry v momentech, které by zjevně vyžadovaly více animátorské práce, naznačují, že tady byl někdo hodně líný a hodně to už chtěl mít hotový, aby s tím už už mohl jezdit po festivalech. Jedni jsou teď automaticky nadšení z animovaného dokumentu o homosexuálním utečenci z Kábulu, druzí znechuceni z toho, jak je pořád na něco nominovaný film o sexuálním utečenci z Kábulu, aniž by měli kdy důvod ten film vidět. Ničemu, krom autorů, to nepomohlo. Osobně bych rád přijal veškeré uprchlíky světa kamkoli se jim zachce už jen kvůli tomu, aby od těhlech filmů byl pokoj. Hvězdu dodávám za syrový dokumentární záběry z převratu v Afgánistánu a postkomunistický Moskvy ()
Film, pojednávající o strastech války, o problematice uprchlictví, a aby toho nebylo na jeden snímek málo, tak i o obavách z coming outu. To vše činí prostřednictvím vizuálně unikátního a podmanivého způsobu prezentace. Režisér Jonas Poher Rasmussen vypráví příběh pomocí kombinace několika různých technik animace, které vhodně prokládá dobovými archivními záběry ve stylu dokumentárních filmů. K tématům aktuálně rezonujících ve společnosti přistupuje velmi citlivě a se vší vážností. S postavami pracuje velmi empaticky, díky čemuž se mohou diváci s postavami snáze identifikovat a mít zážitek umocněn. Rasmussenův animovaný dokument Utéct je brilantní napínavou podívanou, ve které si celý snímek přejete jediné, aby vše dopadlo dobře, tak jako například u Affleckova Arga či Gallenbergerovi Kolonie. Jeden z nejlepších filmů roku 2021 a první na tři Oscary nominovaný animovaný film. Pět hvězd. 👌 (14.03.2022) ()
Animovaný dokument o strastiplné cestě za sebepoznáním i záchranou života. Téma svádí k lacinému patosu, na jehož hraně však snímek zdařile balancuje, díky čemuž dokáže uspokojit i publikum mimo festivalovou scénu – nevypráví totiž jen o snaze utéct z válečné zóny, ale tak trochu i před sebou samým. A na to by se mohl dokázat napojit opravdu každý. Více zde. ()
Príbeh sám o sebe bol dobrý a pútavý, ale mne osobne sa toto animované spracovanie vôbec nepáčilo. Oveľa radšej by som na základe tohto "monológu" uvítal hraný film alebo klasický dokument. Toto síce pôsobilo svojim spôsobom originálne, ale na moju strunu to bohužiaľ nezahralo. A pritom je táto téma taká zaujímavá. Zo všetkého ma napokon najviac zaujali tie autentické zábery, ktoré tu však pôsobili zväčša len ako také "premostenia" v Aminovom rozprávaní. 2* ()
Galerie (42)
Photo © REEL Pictures
Reklama