Režie:
William WylerKamera:
Rudolph MatéHudba:
Alfred NewmanHrají:
Walter Huston, Ruth Chatterton, Paul Lukas, Mary Astor, David Niven, Maria Ouspenskaya, Odette Myrtil, John Payne, Spring Byington, Rolfe Sedan, Bess Flowers (více)Obsahy(1)
Továrnik Sam Dodsworth (Walter Huston) sa vyberie s manželkou Fran (Ruth Chatterton) na svadobnú cestu po 20 rokoch.
Časom zistí, že jeho starnúca frivolná žena prežíva aférku a odpúšťa jej. No zápletka sa na inom mieste opakuje.
(matriosa)
Recenze (16)
[3,5*] "You'll have to stop getting younger someday." Romantická dráma zaradená medzi 1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete, ktorej ústrednou postavou je Fran Dodsworth (Ruth Chatterton), rozmarná bohatá žena v strednom veku, ktorá nie a nie dospieť a ktorá má veľkú hrôzu zo starnutia. Vždy keď sa zdá, že už konečne zmúdrela, vzápätí na to znovu osprostie. Jej manžel Sam Dodsworth (výborný Walter Huston s nomináciou na Oscara), úspešný podnikateľ v automobilovom priemysle, má s jej rozmarmi nekonečnú trpezlivosť, keďže ju oddane a slepo miluje. William Wyler ma opäť nesklamal, hoci som mal väčšinu času pocit, že film v ničom príliš nevyniká. Keď som s tým už ale takmer vôbec nepočítal, prišiel výborný záver s rozuzlením, ktoré ma veľmi príjemne prekvapilo. "Love has got to stop some place short of suicide." ()
Pán Dodsworth predá svoju továreň na výrobu automobilov a podnikne so svojou manželkou cestu do Európy. Netuší, že mu prevráti celý život naruby... William Wyler je vynikajúci režisér, o ktorom nikto nepochybuje. V tomto snímku potvrdil svoj talent, film je natočený bez chýb, ale chýba mu istá priamočiarosť. O pár rokov neskôr by túto manželskú dráma natočil šťavňatejšie. ()
Měl to být jeden z Wylerových nejlepších filmů, ale minimálně v mých očích patří spíš k jeho slabším kouskům. Jistě, téma je nadčasové, herecké výkony vynikající, ale celé je to takové......unylé. Podle mnoha ohlasů jedno z nejsofistikovanějších a nejzávažnějších hollywoodských dramat 30. let. Já si ale raději dopřeju "lehčího" Lubitsche nebo Capru. *** 1/2 ()
Tenhle film jsem si pustila, a zjistila jsem, že nějak není nálada ..Vypnula jsem, a nechala náladu, aby sama přišla .. Dnes jsem shlédla, a ač filmy tohoto typu nejsou můj šálek ... kupodivu jsem dokoukala ,-) Bylo to tedy především díky Walteru Hustonovi, který tu podává neuvěřitelný výkon ... Perfektně tu zahrál a jenom mi potvrdil, že se mi má proč líbit ,-) Téma nadčasové, a ta jeho žena, ta byla fakt na ránu .. ()
Největší půvab pro mě měla dlouhá expozice – hořkosměšný nadčasový obrázek dvojice lidí, kteří se k sobě nikdy moc nehodili a ani jeden se nikdy moc nehodil pro manželství, jen si toho ve víru pracovního a rodinného života jaksi nestačili všimnout a vlastně si to pořád nepřipouštějí, pořád se snaží každý po svém přispívat k tomu, aby jim spolu bylo hezky, ale jejich snahy se dokonale míjejí. Tahle část je opravdu tou „připomínkou, že Hollywood kdysi točil i filmy pro dospělé“, s řadou navýsost zábavně podaných trefných situací a postřehů o dlouhodobém partnerském soužití. Jak se ale věci začnou pootáčet k modelu „štramák továrník s takovými těmi roztomilými mužskými slabůstkami versus hrozná ženská, co neumí stárnout“ a na scénu vstoupí „ta pravá“, velká část dospělosti, realismu a modernosti se z toho pro mě vytrácí a stává se z toho konvenční limonádička, byť pořád výborně zahraná, zrežírovaná a ozvláštněná všemi těmi hloubkami ostrosti a víceplánovými záběry. ***1/2 ()
Galerie (7)
Photo © United Artists
Zajímavosti (3)
- Továrník Dodsworth je jediným snímkem dvojice Goldwyn-Wyler, na němž se nepodílel Gregg Toland, ale jiný význačný kameraman, krakovský rodák Rudolph Maté. Wylerův styl, včetně smysluplného využití hloubky filmového pole, tím však nebyl dotčen ani v nejmenším. (Zdroj: Letní filmová škola)
Reklama