poster

Když komedie byla králem

  • USA

    When Comedy Was King

  • Slovensko

    Keď komédia bola kráľom

Komedie / Dokumentární

USA, 1960, 81 min

Režie:

Robert Youngson

Hrají:

Buster Keaton (a.z.), Charles Murray (a.z.), Harry 'Snub' Pollard (a.z.), Ruth Hiatt (a.z.), Billy Bevan (a.z.), Alice Day (a.z.), Edgar Dearing (a.z.), Ellinor Vanderveer (a.z.), Edith Fellows (a.z.), Spec O'Donnell (a.z.), Marion Byron (a.z.), Andy Clyde (a.z.), Al St. John (a.z.), Anita Garvin (a.z.), Tiny Sandford (a.z.), Kewpie Morgan (a.z.)
  • Kamiiik
    *****

    Tento dokument je příjemně stráveným časem a přínosem i k jiným kvalitním komikům, než je můj oblíbenec Charlie Chaplin. Éra království grotesky byla plná velkých talentů a vyjádření jejich velikosti by však zasluhovalo větší prostor než pouhých 80 minut, to je jako byste dali do 80 minut De Nira, Pacina, Hoffmana, Hopkinse, Nicholsona a řekli, ať předvedou to nejlepší. Každopádně se režisér Youngson úspěšně snažil o vybarvení toho nejtypičtějšího pro grotesku. Parádní groteska It’s a Gift (1923).(3.5.2014)

  • Desmi
    *

    Už se na to nedá dívat. A to ani v podání těch nejpověřenějších. Přijde mi to jako poslední zoufalý pokus o přiblížení němých grotesek divákovi. Guláš scének nejuznávanějších němých komiků. Zajímalo by mne, kolik lidí v dnešní době dokáže tenhle sestřih dokoukat do konce a pobavit se u něj... Strašná nuda.(6.7.2016)

  • nascendi
    *****

    Zábavný a mimoriadne užitočný sprievodca americkou nemou groteskou. Mne, ako zanietenému divákovi grotesiek trochu prekážalo, že kvôli autorským právam, nemohol Robert Youngson siahnuť po všetkom, čo by si zaslúžilo byť v tejto filmovej vitríne grotesiek. A posilnilo môj zakorenený odpor k chamtivcom, ktorí nič nevytvorili, iba zdedili alebo si zakúpili práva a tie im umožňujú odoprieť nám vidieť to, čo bolo určené nám divákom a nie tým úbohým priekupníkom.(6.12.2018)

  • Iggy
    *****

    Střihový pořad navazuje na starší Youngsonův film Zlatý věk grotesky. Film je rozdělen do několika kapitol. Staré dobré časy v Keystone předvádějí klasické rané grotesky s Chaplinem (Masquerader, His Trysting Place a Kid Auto Races at Venice), Fattym Arbucklem (Fatty and Mabel Adrift) a také celkem unikátní film Teddy at the Throttle, v němž kromě komika Bobby Vernona hrají také Gloria Swansonová a Wallace Beery. Nesmrtelné děcko představuje samozřejmě Harryho Langdona v úžasném filmu The First 100 Years, který je v tomhle filmu spolu s Keatonovými Cops asi nejlepší. Kapitola Hal Roach - Napříč 20. léty představuje nejdřív vynálezce Snuba Pollarda (It's a Gift) v magnetem poháněném vozítku, což je podle mě jeden z nejvtipnějších nápadů celé němé grotesky. Následuje podle mě nijak zvlášť originální groteska se zmrzlinou a špatným parkováním A Pair of Tights (Ostří hoši) ve stylu stupňovaného chaosu L+H. Velká kamenná tvář znamená samozřejmě nezapomenutelného Bustera Keatona a jeho známý film Cops (konkrétně policejní přehlídka, bomba a následná honička, v grotesce jedna z nejslavnějších). Ztřeštěný svět Macka Senneta nám představuje Ben Turpina na dalekém severu, kde kupodivu narazí kromě medvěda i na Sennettovy Koupající se krásky (Yukon Jake) a pak pásmo absurdních situací do nichž se dokázal dostat Billy Bevan (filmy Wallstreet Blues, Super-Hooper-Dyne Lizzies, Lion's Whiskers a Wandering Willies). Housle a smyčec k sobě patří stejně tak jako Laurel a Hardy a dokument uzavírá krásná scéna čistého a ničím nesvázaného ničení z filmu Big Business. Vzhledem k tomu, že Chaplin a Harold Lloyd měli na své pozdější filmy výlučná práva, setkává se divák trochu z nezbytí i s méně slavnými jmény němé grotesky, ale jejich "best of" rozhodně není méně vtipné. Je věčná škoda, že zvuk vymazal z prostředků komedie vizuální gagy, neboť jak je vidět i z tohoto pořadu, dokáže diváka rozesmát jako málo co jiného!(17.1.2007)

  • dopitak
    ***

    Mám grotesku, ale u tohohle filmu jsem desetkrát usnul. Druhý dabing s Janem Schánilcem prostě nemá tu šťávu. Líbila se mi scénka (nebo spíš kratší film) se zmrzlinou, ale některé gagy vyložené trapné, jako dokument nemá hodnotu srovnatelnou se seriálem uváděným Milanem Nedělou, jako výběr několika záběrů se musím zeptat, proč zrovna tyhle filmy, postavy, scény? Nespokojenost.(29.8.2014)