Reklama

Reklama

Když komedie byla králem

  • USA When Comedy Was King (více)
USA, 1960, 81 min

Režie:

Robert Youngson

Hrají:

Buster Keaton (a.z.), Charles Murray (a.z.), Harry 'Snub' Pollard (a.z.), Ruth Hiatt (a.z.), Billy Bevan (a.z.), Alice Day (a.z.), Edgar Dearing (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Nejslavnější americké němé grotesky z doby, kdy komedie byla králem, v jednom střihovém filmu. Ve filmu jsou představeny němé grotesky z let 1915 -1928 s legendami jako například Charlie Chaplin, Laurel a Hardy a mnohými dalšími. (Elrond88)

Recenze (11)

mac000 

všechny recenze uživatele

Trojice nejslavnějších Youngstonových  střihových dokumentů Dny vzrušení a smíchu, Když komedie byla králem a Zlatý věk grotesky -  všechny se promítaly v první polovině šedesátých let v čs. kinech. Tyto návštěvy kina s rodiči pro mě jako osmiletého kluka formovaly (aniž jsem si to pochopitelně uvědomoval) moji lásku k filmům  na celý život... ()

Kamiiik 

všechny recenze uživatele

Tento dokument je příjemně stráveným časem a přínosem i k jiným kvalitním komikům, než je můj oblíbenec Charlie Chaplin. Éra království grotesky byla plná velkých talentů a vyjádření jejich velikosti by však zasluhovalo větší prostor než pouhých 80 minut, to je jako byste dali do 80 minut De Nira, Pacina, Hoffmana, Hopkinse, Nicholsona a řekli, ať předvedou to nejlepší. Každopádně se režisér Youngson úspěšně snažil o vybarvení toho nejtypičtějšího pro grotesku. Parádní groteska It’s a Gift (1923). ()

Reklama

Iggy 

všechny recenze uživatele

Střihový pořad navazuje na starší Youngsonův film Zlatý věk grotesky. Film je rozdělen do několika kapitol. Staré dobré časy v Keystone předvádějí klasické rané grotesky s Chaplinem (Masquerader, His Trysting Place a Kid Auto Races at Venice), Fattym Arbucklem (Fatty and Mabel Adrift) a také celkem unikátní film Teddy at the Throttle, v němž kromě komika Bobby Vernona hrají také Gloria Swansonová a Wallace Beery. Nesmrtelné děcko představuje samozřejmě Harryho Langdona v úžasném filmu The First 100 Years, který je v tomhle filmu spolu s Keatonovými Cops asi nejlepší. Kapitola Hal Roach - Napříč 20. léty představuje nejdřív vynálezce Snuba Pollarda (It's a Gift) v magnetem poháněném vozítku, což je podle mě jeden z nejvtipnějších nápadů celé němé grotesky. Následuje podle mě nijak zvlášť originální groteska se zmrzlinou a špatným parkováním A Pair of Tights (Ostří hoši) ve stylu stupňovaného chaosu L+H. Velká kamenná tvář znamená samozřejmě nezapomenutelného Bustera Keatona a jeho známý film Cops (konkrétně policejní přehlídka, bomba a následná honička, v grotesce jedna z nejslavnějších). Ztřeštěný svět Macka Senneta nám představuje Ben Turpina na dalekém severu, kde kupodivu narazí kromě medvěda i na Sennettovy Koupající se krásky (Yukon Jake) a pak pásmo absurdních situací do nichž se dokázal dostat Billy Bevan (filmy Wallstreet Blues, Super-Hooper-Dyne Lizzies, Lion's Whiskers a Wandering Willies). Housle a smyčec k sobě patří stejně tak jako Laurel a Hardy a dokument uzavírá krásná scéna čistého a ničím nesvázaného ničení z filmu Big Business. Vzhledem k tomu, že Chaplin a Harold Lloyd měli na své pozdější filmy výlučná práva, setkává se divák trochu z nezbytí i s méně slavnými jmény němé grotesky, ale jejich "best of" rozhodně není méně vtipné. Je věčná škoda, že zvuk vymazal z prostředků komedie vizuální gagy, neboť jak je vidět i z tohoto pořadu, dokáže diváka rozesmát jako málo co jiného! ()

Bernhardiner 

všechny recenze uživatele

Jako stručný přehled, co se v desátých a dvacátých letech točilo v Americe za grotesky je to dobré, a velmi mě to motivuje ke zhlédnutí grotesek v nesestříhané podobě. Tohle sice žádnou přidanou hodnotu pro diváka nemá, ale zábavné je to dostatečně. Jen ten komentář k tomu nemusel být tak obsáhlý. Sledoval jsem film v originální verzi, tudíž jsem asi něčemu úplně nerozuměl, ale popisovat, co se děje na scéně, mi bylo k ničemu, to můžu vidět sám. Bohatě by stačilo, aby nám byly sděleny pouze základní informace (název, rok vzniku, herci, režisér). 80% ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Zábavný a mimoriadne užitočný sprievodca americkou nemou groteskou. Mne, ako zanietenému divákovi grotesiek prekážalo, že kvôli autorským právam, nemohol Robert Youngson siahnuť po všetkom, čo by si zaslúžilo byť v tejto filmovej vitríne grotesiek. A posilnilo môj zakorenený odpor k chamtivcom, ktorí nič nevytvorili, iba zdedili alebo si zakúpili práva a tie im umožňujú odoprieť nám vidieť to, čo bolo určené divákom a nie tým úbohým priekupníkom. ()

Galerie (2)

Zajímavosti (1)

Reklama

Reklama