foto

Arianne Phillips

  • nar. 26.4.1963 (58 let)
    New York City, New York, USA

Biografie

Arianne Phillips je americká kostýmní návrhářka, stylistka a vizuální umělkyně.

Její tvorba zahrnuje návrhy kostýmů pro film, divadlo, módní periodika i média. Spolupracuje s firmami Gucci, Prada, Dolce&Gabbana nebo Tom Ford. Působí jako editorka a módní stylistka pro časopisy Vogue, Harper´s Bazaar, Elle nebo W Magazine. Speciální projekty vytvářela také pro značku Prada, Cartier či Valentino a Swarovski. Je dlouholetou přítelkyní Madonny, se kterou spolupracuje při focení, tvorbě videoklipů a navrhuje kostýmy pro její koncertní turné. Ceněná je také její práce pro film, za kterou byla nominována na tři ceny Akademie a dvě ceny BAFTA a několik Costume Designers Guild Awards – profesní ocenění kostýmních designérů.

Narodila se v New Yorku, ale od dětství žila s bohémskými rodiči a mladší sestrou Caitlin v kalifornském Santa Cruz. Už jako dítě kreslila modní návrhy a měla zálibu v divadle. Studovala San Francisco State University, ale nedokončila ji, když byla zraněna při dopravní nehodě a šest měsíců strávila na lůžku. Koncem 80. let se vydala do New Yorku, kde začala pracovat jako asistentka stylistky a v nočních klubech se nechala inspirovat tehdejší módou. Náhodou se setkala se slavným fotografem Arthurem Elgortem, otcem Ansela, který ji inspiroval k získání práce v Condé Nast., globálním vydavatelství založeném r. 1909, zastřešujícím periodika typu Vogue, The New Yorker, GQ nebo Vanity Fair. Aby ji tehdejší kreativní ředitel Vogue Jade Hobson přijal, tvrdila, že je Arthurova přítelkyně a studuje na univerzitě. Hobson jí sice řekl, že nemá předpoklady pro práci v módním průmyslu, ale přesto jí nabídl pozici v Mademoiselle magazine.

Prvním jejím samostatným počinem v módním průmyslu se v roce 1989 stala práce na vizuálním stylingu Lennyho Kravitze pro jeho debutové album „Let Love Rule“. Díky pozitivnímu přijetí se začala etablovat v hudebních kruzích, a to postupně vedlo ke spolupraci s Madonnou, Courtney Love, Mickem Jaggerem nebo Justinem Timberlakem. Odtud už to byl jen krůček k filmu.

První film, pro který navrhla kostýmy, byl Bail Jumper (1990), dnes zapomenutá komedie. V roce 1993 pracuje na televizním filmu Pozor, obří žena (1993) s Daryl Hannah, remake hororu Attack of the 50 Foot Woman (1958). Následuje kultovní Vrána (1994) s Brandonem Lee. Přes tragický průběh natáčení je film vychvalován za akční a vizuální styl a Arianne za návrhy kostýmů získala nominaci na Saturn Awards. Na kostýmech pro Formanovo drama Lid versus Larry Flynt (1996) spolupracuje s Theodorem Pištěkem. James Mangold je s její prací tak spokojen, že ji angažuje do pěti filmů – Angelinu Jolie a Winonu Ryder obléká v Narušení (1999), následuje mysteriózní Identita (2003), adaptace románu „And Then There Were None“ spisovatelky Agathy Christie.

Za kostýmy ve Walk the Line (2005) získá první oscarovou nominaci. Spolupráce s Mangoldem pokračuje westernovým 3:10 Vlak do Yumy (2007) a vrcholí akční komedii Zatím spolu, zatím živi (2010) s Tomem Cruisem a Cameron Diaz. Na britskou cenu BAFTA je nominována za režijní debut Toma Forda drama Single man (2009). Mnoho kritiků uvedlo, že právě kostýmy skvěle podtrhly charakter filmu.

Za Madonnino romantické drama W.E. (2011) je opět nominována na cenu Akademie v kategorii nejlepší kostýmy a vyhrává Costume Designers Guild Awards za práci na historickém filmu. S Matthewem Vaughnem spolupracuje na Kingsman: Tajná služba (2014) a Kingsman: Zlatý kruh (2017), v mezičase si zopakuje spolupráci s Fordem v Nočních zvířatech (2016). Za všechny tři opět získá nominaci na Costume Designers Guild Awards. Díky práci na Tarantinově fikci Tenkrát v Hollywoodu (2019) je potřetí nominováma na Oscara za kostýmy, na cenu BAFTA a několik dalších cen.

Jako zastánkyně recyklace a opětovného nošení oděvů se snaží ve filmech využívat upravené oblečení nakoupené v bazarech a vintage obchodech. Sama jde příkladem – šaty, které oblékla na Oscary v roce 2012, kdy byla nominována za W.E., vynesla znovu upravené návrhářem Jeremy Scottem při další nominaci v roce 2020.

Při spolupráci s Lennym Kravitzem se v devadesátých letech seznámila s jeho kamarádkou Madonnou, jejíž módní styl tehdy vytvářel ikonický Jean Paul Gaultier a později Versace. Poprvé spolu pracovaly na videoklipu Frozen (1998), režírovaném Chrisem Cunninghamem. Vzhled hudebního videa byl inspirován filmem Anglický pacient a choreografií tanečnice Marthy Graham. Arianne do klipu navrhla černé gotické šaty belgického módního návrháře Oliviera Theyskense a jeho model vynesla Madonna toho roku i na Oscarech. Úspěch videoklipu znamenal novou éru Madonny a začátek dlouholeté spolupráce s Arianne. Od začátku milenia se podílí na vizuální podobě většiny hudebních videí královny popu a navrhuje kostýmy pro koncertní turné Re-Invention World Tour (2004), Confessions Tour (2006), Sticky&Sweet Tour (2009), MDNA Tour (2013), Rebel Heart Tour (2016). Na vzhledu alba „Madame X“ se podílí s mladým stylistou Eyobem Yohannesem.

Na divadelní cenu Tony za nejlepší kostýmy je nominována za muzikál „Hedwig and the Angry Inch“ s Neilem Patrickem Harrisem v titulní roli, uvedeným v roce 2014 na Broadwayi. Zajímavostí je, že kostýmy navrhovala i pro filmovou verzi z roku 2001, režiséra a zároveň představitele hlavní role Johna Camerona Mitchella, a byla na ni nominována na Costume Designers Guild Awards. Kostýmy navrhne pro koprodukční představení opery „Marnie“, uvedené v londýnské Anglické národní opeře v listopadu 2017 a v Metropolitní opeře v New Yorku v říjnu 2018. Opera vznikla na základě románu Winstona Grahama, podle kterého natočil Alfred Hitchcock drama Marnie (1964) s Tippi Hedren v hlavní roli.

V roce 2018 pracuje na broadwayské hudební komedii „Head Over Heels“ s hudbou a texty The Go-Go's, populární dívčí kapely 80. let. Hra se stala prvním broadwayským představením, kde v hlavní roli debutoval transexuál – umělkyně vystupující pod jménem Peppermint. Za návrhy kostýmů byla Arianne nominována na Outer Critics Circle Awards – cenu newyorských divadelních kritiků.

Za svou dlouholetou kariéru se Arianne Phillips stala ceněnou a oceňovanou legendou showbusinessu, která spolupracuje s řadou umělců a prestižních časopisů. Žije střídavě v New Yorku a Los Angeles s dlouholetým partnerem a psem. Nebyla vdaná, nemá děti.

kenny.h

Kostymérská filmografie

Herecká filmografie

Fanoušci tvůrce

tvůrce nemá žádné fanoušky