Biografie
Filmový režisér a teoretik, nejslavnější a nejradikálnější představitel francouzské nové vlny. Vystudoval etnologii na Sorbonně a od roku 1950 byl spolupracovníkem a později vůdčí osobností filmové kritické revue Cahiers du Cinéma. Tam se seznámil s kritikem André Bazinem a s cinefily a pozdějšími režiséry Truffautem, Rohmerem, Rivettem a dalšími. Společně vyznávali program realismu, kterého lze docílit především dlouhými nepřerušovanými záběry, které jsou opakem hollywoodských střihů na jednotlivé postavy během děje. Přestože nesmírně obdivovali hollywoodský film (Ford, Hawks, Hitchcock, Ray), rozhodli se tvůrci nové vlny jít vlastní cestou a rekonstruovat upadající kinematografii její destrukcí. V roce 1953 pracoval Godard na stavbě přehrady ve Švýcarsku a za vydělané peníze tu natočil svůj první krátký film AKCE BETON (1955). Později natočil dva krátké filmy s už typickým rukopisem CHARLOTTE ET VÉRONIQUE (1957) a CHARLOTTE ET SON JULES (1958).
Jeho celovečerní debut U KONCE S DECHEM (1960) navždy změnil dějiny světové kinematografie. Banální námět, který rozvinul Francois Truffaut z černé kroniky, zfilmoval Godard netradičně a převratně. Anarchistický způsob vyprávění filmu koresponduje s živelnou povahou hlavního hrdiny nezapomenutelně ztvárněného Jean-Paul Belmondem. U konce s dechem je filmová báseň o touze po volnosti a nespoutanosti, které není člověk schopen dosáhnout. Godard zbavuje film vší divadelnosti, natáčí v reálném prostředí, často ruční kamerou, herci obvykle improvizují. Dlouhé záběry střídají tehdy převratné rychlé prostřihy. Na rozdíl od svých souputníků z nové vlny zůstal Godard věrný svým zásadám a je dodnes neúnavným filmovým inovátorem, který se občas nevyhne ani slepé uličce a neúspěchu. Protože byl vždy také teoretikem, zůstaly některé jeho filmy jen samoúčelným experimentem, ilustrací jeho momentálních teoretických postojů a politického přesvědčení. Ovšem vždy byly aktuální. Zlí jazykové tvrdí, že Godard svůj fantastický debut už nikdy nedokázal překonat. Dlužno dodat, že s každým dalším filmem se Godard víc a víc vzdaluje běžnému divákovi i kritikům.
V 60. letech točil převratné filmy jako na běžícím pásu. VOJÁČEK (1960) je příběhem společenského outsidera odehrávající se na pozadí války v Alžírsku (proto byl do roku 1963 zakázán). ŽENA JE ŽENA (1961), první režisérův barevný film, je „muzikálový neorealismus“ a nostalgie po americkém muzikálu. V opět černobílém snímku ŽÍT SVŮJ ŽIVOT (1962) Godard definitivně porušuje zásady běžného filmu a dělí ho do kapitol jako román, experimentuje se zvukem, děj provází spíš komentář než dialogy. Nanu, kterou chudoba donutí k prostituci, ztvárnila v životní roli Anna Karinová, která byla v letech 1961-67 Godardovou ženou a ztvárnila hlavní role v několika jeho filmech. V 60. letech patřil k režisérovým stálým spolupracovníkům také kameraman Raoul Coutard.
Do italského projektu ROGOPAG (1962) přispěl Godard povídkou Nový svět a následně natočil podle scénáře Roberta Rossellini válečnou satiru KARABINIÉŘI (1963), pikareskní putovaní dvou hlupáků válečnými hrůzami. Největší Godardovou produkcí a nejhollywoodštějším filmem je POHRDÁNÍ (1963), podle románu Alberta Moravii, s Brigitte Bardotovou a Michelem Piccolim. Následovala rozverná gangsterka BANDA PRO SEBE (1964). Záměrně jako fragment je koncipována VDANÁ ŽENA (1964), záznam běžného dne jedné ženy.
V ALPHAVILLE (1965) kombinuje Godard žánry sci-fi a film noir. Ve městě budoucnosti ovládaném počítačem, pátrá detektiv (Eddie Constantine) po ztraceném vědci. BLÁZNIVÝ PETŘÍČEK (1965) je vyloženě anarchistický film s Belmondem a Karinovou v hlavních rolích. Romantický příběh útěku do samoty přírody před světem plným gangsterů, který však končí apokalypticky. Následoval film anketa podle dvou Maupassantových povídek MUŽSKÝ ROD, ŽENSKÝ ROD (1966) o pařížské mládeži, „dětech Marxe a Coca-Coly“, a jejím politickém smýšlení. Formálně podobné jsou 2 NEBO 3 VĚCI, KTERÉ O NÍ VÍM (1967), zabývající se tématem prostituce (vize prostituce jako hnací síly vyspělé liberální společnosti), ale také možností našich slov popsat realitu. Godard záměrně neustále narušuje film připomínkami, že jde jen o film a hlavní hrdinové jsou pouze herci, vycházeje při tom z Bertolda Brechta. Oba filmy už naznačují pozdější Godardovy filmové eseje.
Politicky se tehdy Godard přiklonil k maoistické levici, což dokládá ČÍŇANKA (1967), která si pohrává s otázkami maoismu, duševní a politické revoluce i terorismu. Film vhodně zapadl do pařížských událostí roku 1968. Godard stál na straně revoltujících studentů a ostře napadal stávající producentský systém francouzské kinematografie. Již dříve ostře vystupoval proti válce ve Vietnamu. Z téhož roku je Godardův nejanarchističtější (!) snímek WEEK END (1967), který je ostrou satirou na západní kapitalistickou a konzumní společnost. V roce 1969 založil Godard spolu s Jean-Pierre Gorinem marxistickou produkční skupinu Dziga Vertov. O okupaci Československa natočil v Praze film PRAVDA (1970). Snímkem TOUT VA BIEN (Všechno je v pořádku, 1972) s Jane Fondovou a Yvesem Montandem se načas rozloučil s „nedemokratickým“ filmovým plátnem a nadále tvořil jen pro televizi a video.
ZACHRAŇ SI, KDO MŮŽEŠ (ŽIVOT) (1980), jeho „druhý první“ film, ukazuje nudu a prázdnotu lidského života bez lásky a v chaotickém světě. Mériméovu novelu zpracoval ve filmu PRÉNOM CARMEN (Křestní jméno Carmen, 1983). Vytržení ze skepse znamenal Godardův nejpoťouchlejší film PĚSTUJ SI PRAVAČKU (1987), plný hloupého humoru a poezie, jakýsi „duchovní vaudeville“. Následovaly NOVÁ VLNA (1990), putování evropskými dějinami umění a kultury, BOHUŽEL PRO MĚ (1993), duchovní kontemplace jedné situace, a autoportrét JLG (1995). Během 90. let pracoval na monumentálním videoprojektu HISTORIE(S) DU CINÉMA (Příběh(y) filmu, 1989-98), což je subjektivní pokus o shrnutí kulturních dějin 20. století, jak se odrážejí ve filmu. Kombinací filmového vyprávění a video-artu je zatím jeho poslední film NOTRE MUSIQUE (Naše hudba, 2004) Od 70. let žije ve Švýcarsku a jeho životní partnerkou i spolupracovnicí je Anne-Marie Miévilleová.
Godardovy filmy v podstatě nemají námět, tím bývá samotná kinematografie a její způsob zobrazování věcí. Jeho filmy jsou kolážovité a nejednotné, plné citátů, narážek, později i citovaných filmových záběrů. Často využívá druhý obrazový plán, do pozadí umisťuje plakát, nasprejované heslo nebo rekvizity nesoucí hlubší význam. Podobně spojuje dohromady několik zvukových plánů – mnohdy slyšíme dialog, hudbu, komentář i ruchy, přičemž ne všechny souvisí s obrazem. Permanentní provokatér Godard kritizuje moderní životní styl neustálým narušováním všech konvencí. Zabývá se tématy nemožnosti lásky a problémy komunikace. Jean-Luc Godard byl nominován na nespočet ocenění na hlavních evropských filmových festivalech v Berlíně, Benátkách a Cannes. Je považován za znovu-vynálezce moderní filmové řeči a několikrát zásadně proměnil tvář kinematografie.
Související novinky
Zemřel režisér Jean-Luc Godard
Na filmovém nebi nad Francií dnes přibyla další velká hvězda, ve věku 91 let totiž ve Švýcarsku zemřel významný francouzský režisér, scenárista, střihač, herec, producent a jedna z nejvýraznějších… (více)
Zemřel Jean-Paul Belmondo
Přichází smutné zprávy z Francie. Svět filmu dnes přišel o jednu z velkých hereckých ikon, ve věku 88 let totiž v Paříži zemřel oblíbený francouzský herec a producent, charismatický Jean-Paul… (více)
Be2Can je zde, zahájí ho Chlast s Mikkelsenem
Přehlídka toho nejlepšího z prestižních filmových festivalů z Berlína, Benátek a Cannes dokončila svého festivalového průvodce, a tím i seznam filmů, které mohou diváci letos očekávat. Přehlídka tak… (více)
Sen noci svatojánské s živým doprovodem
K 60. výročí uvedení světově proslulého a mnoha cenami ověnčeného loutkového filmu Sen noci svatojánské slavného malíře a sochaře Jiřího Trnky připravila společnost JV Classics jeho obnovenou… (více)
Dvaadvacátá Ji.hlava: Wenders i libanonský film
Sto let Československa a předvolební kampaň Michala Horáčka, Wim Wenders, Jean-Luc Godard, libanonský film i československý orient. Dvaadvacátá Ji.hlava má nabitý program a výjimečné hosty. „Sté… (více)
Režisér
Filmy | |
---|---|
2014 |
Sbohem jazyku |
2013 |
3x3D |
2010 |
Socialismus |
2004 |
Notre musique |
2002 |
Dalších deset minut II. |
2001 |
Éloge de l'amour |
1996 |
For Ever Mozart |
1993 |
Bohužel pro mě |
1991 |
Contre l'oubli |
Německo rok 90 devět nula |
|
1990 |
Nová vlna |
1989 |
Le Rapport Darty |
1987 |
Král Lear |
Pěstuj si pravačku |
|
Árie |
|
1985 |
'Je vous salue, Marie' |
Detektiv |
|
1983 |
Křestní jméno Carmen |
1982 |
Vášeň |
1980 |
Zachraň si, kdo můžeš (život) |
1975 |
Číslo dvě |
1972 |
Tout va bien |
1971 |
Lotte in Italia |
1970 |
Le Vent d'est |
Vladimir et Rosa |
|
1969 |
Amore e rabbia |
Le Gai Savoir |
|
1968 |
Un film comme les autres |
1967 |
Dvě či tři věci, které o ní vím |
Le Plus Vieux Métier du monde |
|
Week-End |
|
Číňanka |
|
1966 |
Made in U.S.A. |
Mužský rod, ženský rod |
|
1965 |
Alphaville |
Bláznivý Petříček |
|
Paříž očima... |
|
1964 |
Banda pro sebe |
Nejkrásnější podvody světa |
|
Vdaná žena |
|
1963 |
Karabiniéři |
Pohrdání |
|
Rogopag |
|
Vojáček |
|
1962 |
Žít svůj život |
1961 |
Les Sept péchés capitaux |
Žena je žena |
|
1960 |
U konce s dechem |
Seriály | |
---|---|
1984 |
Série noire |
Vzestup a pád malé filmové společnosti (E21) |
|
1977 |
Six fois deux/Sur et sous la communication |
Hudební videoklipy | |
---|---|
1996 |
Plus Oh ! |
Scenárista
Filmy | |
---|---|
2014 |
Sbohem jazyku |
2013 |
3x3D |
2010 |
Socialismus |
2004 |
Notre musique |
2001 |
Éloge de l'amour |
1996 |
For Ever Mozart |
1993 |
Bohužel pro mě |
1991 |
Německo rok 90 devět nula |
1990 |
Nová vlna |
1987 |
Král Lear |
Pěstuj si pravačku |
|
1985 |
'Je vous salue, Marie' |
1983 |
U konce s dechem - původní scénář |
1982 |
Vášeň |
1975 |
Číslo dvě |
1972 |
Tout va bien |
1971 |
Lotte in Italia |
1970 |
Le Vent d'est |
Vladimir et Rosa |
|
1969 |
Amore e rabbia |
Le Gai Savoir |
|
1968 |
Un film comme les autres |
1967 |
Dvě či tři věci, které o ní vím |
Le Plus Vieux Métier du monde |
|
Week-End |
|
Číňanka |
|
1966 |
Made in U.S.A. |
Mužský rod, ženský rod |
|
1965 |
Alphaville |
Bláznivý Petříček |
|
Paříž očima... |
|
1964 |
Banda pro sebe |
Nejkrásnější podvody světa |
|
Vdaná žena |
|
1963 |
Karabiniéři |
Pohrdání |
|
Rogopag |
|
Vojáček |
|
1962 |
Žít svůj život |
1961 |
Les Sept péchés capitaux |
Žena je žena |
|
1960 |
U konce s dechem |
Seriály | |
---|---|
1984 |
Série noire |
1977 |
Six fois deux/Sur et sous la communication |
Krátkometrážní | |
---|---|
2023 |
Trailer na film, který nikdy nevznikne: Směšné války |
2018 |
Spot of the 22nd Ji.hlava IDFF |
2014 |
Khan Khanne |
2009 |
Toveruus - původní scénář |
2008 |
Journal des réalisateurs de Jean-Luc Godard (TV film) |
Une catastrophe |
|
2006 |
Ecce Homo |
2004 |
Prières pour Refusniks |
2002 |
Liberté et patrie |
1998 |
Adieu au TNS |
1996 |
Espoir/Microcosmos (TV film) |
Le Monde comme il ne va pas (TV film) |
|
1993 |
Je vous salue, Sarajevo |
1992 |
L'Enfance de l'art |
Parisienne People Cigarettes |
|
1990 |
Metamorphojean |
1988 |
Closed |
On s'est tous défilé |
|
Puissance de la parole |
|
1987 |
Closed Jeans |
1982 |
Changer d'image - Lettre à la bien-aimée (TV film) |
1981 |
Une bonne à tout faire |
1971 |
Schick After Shave |
1968 |
Film-tract n° 1968 |
1961 |
Příběh vody |
1960 |
Charlotta a její Jules |
1955 |
Une femme coquette |
Herec
Filmy | |
---|---|
2004 |
Notre musique |
2001 |
Léaud l'unique (TV film) |
2000 |
Après la réconciliation |
1999 |
Berlin-Cinema |
1997 |
Nous sommes tous encore ici |
1989 |
Le Rapport Darty |
1987 |
Král Lear |
Pěstuj si pravačku |
|
1983 |
Křestní jméno Carmen |
1981 |
Point de rencontre (TV film) |
1978 |
Org |
1975 |
Číslo dvě |
1970 |
Vladimir et Rosa |
1969 |
Le Gai Savoir |
1967 |
Dvě či tři věci, které o ní vím |
1966 |
L'espion |
Made in U.S.A. |
|
1964 |
Banda pro sebe - vypravěč |
Nejkrásnější podvody světa |
|
Vdaná žena - vypravěč |
|
1963 |
Pohrdání |
Vojáček |
|
1962 |
Cléo od pěti do sedmi |
Shéhérazade |
|
Znamení lva |
|
Žít svůj život |
|
1961 |
Paříž patří nám |
1960 |
U konce s dechem |
1956 |
La Sonate à Kreutzer |
Seriály | |
---|---|
1984 |
Série noire |
Vzestup a pád malé filmové společnosti (E21) |
Krátkometrážní | |
---|---|
2020 |
Poussières - vypravěč |
2018 |
Spot of the 22nd Ji.hlava IDFF |
2015 |
Remerciements de Jean-Luc Godard à son Prix d'honneur du cinéma suisse |
2014 |
Khan Khanne - vypravěč |
2010 |
Accomplice - a.z. |
Tribute to Éric Rohmer |
|
2008 |
Journal des réalisateurs de Jean-Luc Godard (TV film) - vypravěč |
1998 |
Adieu au TNS |
1993 |
Je vous salue, Sarajevo - vypravěč |
1992 |
Parisienne People Cigarettes - vypravěč |
1982 |
Changer d'image - Lettre à la bien-aimée (TV film) |
1967 |
Člověk a obrazy (TV film) |
1964 |
Bardot et Godard |
Paparazzi |
|
1961 |
Les Fiancés du Pont Mac Donald |
Příběh vody |
|
1960 |
Petit jour |
Présentation ou Charlotte et son steak |
|
1955 |
Une femme coquette |
1950 |
Le Quadrille |
Střihač
Filmy | |
---|---|
1982 |
Vášeň |
1962 |
Žít svůj život |
Dokumentární | |
---|---|
2018 |
Kniha obrazů |
Hudební videoklipy | |
---|---|
1996 |
Plus Oh ! |
Krátkometrážní | |
---|---|
2018 |
Spot of the 22nd Ji.hlava IDFF |
2008 |
Journal des réalisateurs de Jean-Luc Godard (TV film) |
2006 |
Ecce Homo |
2004 |
Prières pour Refusniks |
2002 |
Liberté et patrie |
1998 |
Adieu au TNS |
1996 |
Espoir/Microcosmos (TV film) |
Le Monde comme il ne va pas (TV film) |
|
1992 |
L'Enfance de l'art |
Parisienne People Cigarettes |
|
1990 |
Metamorphojean |
1988 |
Closed |
1987 |
Closed Jeans |
1982 |
Changer d'image - Lettre à la bien-aimée (TV film) |
1981 |
Une bonne à tout faire |
1977 |
Faut pas rêver (TV film) |
1971 |
Schick After Shave |
Producent
Filmy | |
---|---|
1956 |
La Sonate à Kreutzer |
Seriály | |
---|---|
1984 |
Série noire |
Vzestup a pád malé filmové společnosti (E21) |
Dokumentární | |
---|---|
2018 |
Kniha obrazů |
1972 |
Letter to Jane : An Investigation About a Still |
Hudební videoklipy | |
---|---|
1996 |
Plus Oh ! |
Krátkometrážní | |
---|---|
2014 |
Khan Khanne |
2006 |
Ecce Homo |
2004 |
Prières pour Refusniks |
1998 |
Adieu au TNS |
1996 |
Espoir/Microcosmos (TV film) |
Le Monde comme il ne va pas (TV film) |
|
1992 |
L'Enfance de l'art |
1990 |
Metamorphojean |
Kameraman
Dokumentární | |
---|---|
1972 |
One P.M. |
Krátkometrážní | |
---|---|
2014 |
Khan Khanne |
2004 |
Prières pour Refusniks |
1998 |
Adieu au TNS |
1977 |
Faut pas rêver (TV film) |
Host
Pořady | |
---|---|
2018 |
Hollywood Insider |
1991 |
Bouillon de culture |
1981 |
7 sur 7 |
1976 |
La Nuit des Césars |
1961 |
Berliner Bilderbogen |
Související novinky
Zemřel režisér Jean-Luc Godard
Na filmovém nebi nad Francií dnes přibyla další velká hvězda, ve věku 91 let totiž ve Švýcarsku zemřel významný francouzský režisér, scenárista, střihač, herec, producent a jedna z nejvýraznějších… (více)
Zemřel Jean-Paul Belmondo
Přichází smutné zprávy z Francie. Svět filmu dnes přišel o jednu z velkých hereckých ikon, ve věku 88 let totiž v Paříži zemřel oblíbený francouzský herec a producent, charismatický Jean-Paul… (více)
Be2Can je zde, zahájí ho Chlast s Mikkelsenem
Přehlídka toho nejlepšího z prestižních filmových festivalů z Berlína, Benátek a Cannes dokončila svého festivalového průvodce, a tím i seznam filmů, které mohou diváci letos očekávat. Přehlídka tak… (více)
Sen noci svatojánské s živým doprovodem
K 60. výročí uvedení světově proslulého a mnoha cenami ověnčeného loutkového filmu Sen noci svatojánské slavného malíře a sochaře Jiřího Trnky připravila společnost JV Classics jeho obnovenou… (více)
Dvaadvacátá Ji.hlava: Wenders i libanonský film
Sto let Československa a předvolební kampaň Michala Horáčka, Wim Wenders, Jean-Luc Godard, libanonský film i československý orient. Dvaadvacátá Ji.hlava má nabitý program a výjimečné hosty. „Sté… (více)
Fanklub
(325)- DaviD3141 režisér
- DaviD3141 scenárista
- Madsbender scenárista
- mchnk scenárista
- asLoeReed režisér
- borsalino režisér
- nathalee režisér
- Jellini scenárista
- Dionysos režisér
- Dionysos scenárista
- faced režisér
- Pink.Panther režisér
- Haluzz režisér
- seeker23 režisér
- Davered režisér
- Ligter režisér
- J_Fiu režisér
- drSova scenárista
- Toj režisér
- luxik007 režisér