Recenze (4 768)
Rivalové (2024)
Film plný energie, kde jsem se nonstop smál tomu bezostyšnému sportovnímu melodramatu + to bral 100% vážně. Naposledy se mi stalo u Parazita, že pro mě filmař, kterého jsem zatím jen respektoval, tak moc zapadl do sebe.
The Traitors (2023) (pořad)
Absolutní špička současné soutěžní reality TV, byť je to spíš pro zkušenější diváky, kteří znají jak jednotlivé soutěžící, tak i subkultury pořadů, odkud přichází. První řada jela tak silně na svůj silný koncept, že nevadilo ani několik přešlapů - ty soutěžící, kteří nebyli z jiných show, byli celkem zbyteční a soutěže jsou v podstatě bez důsledků, ale přesto to díky silnému konfliktu a skvělým hlavním postavám došlo až k nesmírně uspokojivému finále (nejsem žádný velký fanoušek Cirie, ale tenhle narativ byl v 20 years in making). Druhá řada pak řeší většinu neduhů. Jo a Alan Cumming by měl ode dneška moderovat naprosto všechny pořady. Jeho inteligentně campová performance je k nezaplacení.
Wonka (2023)
Nevěřil jsem tomu, nebudu lhát. Wonka s jeho temnou stránkou mi nepřišel jako dobrá látka pro Kinga. Ale pletl jsem se velmi. I když nové melodie nejsou tak pamětihodné a potěšily by mě propracovanější choreografie tanečních scén, pořád to je... prostě pure imagination.
Hra na oliheň: Výzva (2023) (pořad)
Vynikající reality show, která dokázala z neférovosti udělat přednost. Výtky, které zaznívají, jsou upřímně řečeno výtky vůči reality TV jako konceptu a nedává moc velký smysl vyčleňovat tenhle pořad, který má funkční emoce, odsýpá a s námětem dělá maximum. V mnoha ohledech je to upřímnější produkt než seriál, neschovává se to za žádný háv umění - je to prostě vzrušující campová zábava, jak se v žánru sluší a patří. Epizoda 2 Is Cinema. Jestli bude druhá půlka stejně dobrá jako první, půjdu s hodnocením na plný počet. (A je.)
Dealer (1996)
Tenhle film pro mě přišel ve chvíli, kdy jsem nad Refnem nadobro zlomil hůl. Není nic lepšího, než se vrátit na začátek. Dravé, energické, plné života a otevřené překvapivě mnoha interpretacím. Nejspíš jeho nejlepší film.
Jeanne Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel (1975)
Je to lepší jako gesto, nebo opravdu jako film? Dřív jsem to od sebe odděloval, proto jsem to ani nehodnotil. Teď jsem si to kvůli SaS připomněl a utvrdil se, jak to může splývat do sebe.
Na nože: Glass Onion (2022)
Tak tady jsem hodně mimo české přijetí, kdy platí taková ta standardní fráze "nevím, jestli jsem sledoval stejný film". Chápal bych výtku k přílišné doslovnosti, ale říct, že jako satira to je bezzubé a nekonkrétní, mi přijde absurdní. Dlouho jsem neviděl satiru, která by nejen tak důkladně pojmenovala problém, řešení i slepé uličky, ale demonstrovala to nejen rétoricky, ale i svou podobou. je to o kus slabší než přirozeně sympatičtější jednička, ale za mě skvělý film, který u mě s časem jedině stoupá. 4 a 1/2 a možná dám brzo plný počet.
Avatar: The Way of Water (2022)
Agresivně nádherný film opět bez špetky cynismu a bez snahy jakkoliv zapadnout do toho, jak se dneska dělají blockbustery. Jestli vám vadí představa naivního obdivování krás hyperrealistické přírody, asi nemá smysl se tím zabývat, ale co jiného byste čekali? Technický posun je znatelný a tenhle film je o stupeň jinde než jakákoliv konkurence... jediný důvod, proč tomu tak nebude dalších 10 let, je, že (snad) nebudeme muset tak dlouho čekat na pokračování. Kdybych měl za každou cenu jmenovat zápor, tak bych ve skutečnosti bral méně akce a víc náladových záběrů na podvodní krajinu.
Zkouška umění (2022)
Velké překvapení. I když se dá debatovat, nakolik je zodpovědné pustit do světa film, který mnoha lidem stvrdí ty nejhorší předsudky o umělcích tím, že se soustředí na humor a absurditu. Pořád bych ale nechtěl přijít o to, co bude dost možná nejvtipnější český film roku. A když člověk chce, najde v něm i kus zranitelnosti a křehkosti. Tak nevím, jak z toho ven, a jsem rád, že to je... 4 a 1/2
Elvis (2022)
Jediná pro mě výtka by byla, že to trochu působí jako trilogie, ze které někdo ztratil prostřední díl - ten časový skok uprostřed je docela divoký, i když svým způsobem dává smysl. Jinak naprosto perfektní ve všem, co chci od Baze Luhrmanna. Je to film, v kterém bych se rád ztrácel klidně dvakrát tak dlouho. Úžasný zážitek.