Marthos

Marthos

Martin Čípek

okres Praha
Sběratel antikvit


46 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 14 27 39 52
    • 24.11.2017  23:54
    Právě volal tvůj milenec (TV film) (1989)
    ****

    Příliš machiavellistické, než aby to byla pravda. Brilantní manželský rozhovor Hany Maciuchové a Jana Kanyzy o mimomanželských návnadách a úlovcích.

    • 23.11.2017  00:32
    Píseň z jižních Čech (TV film) (1988)
    ****

    Hurníkova nenápadná povídka je malou velkou poctou hereckému umění Jiřího Valy, který i do této zdánlivě zanedbatelné role vložil pořádný kus člověčiny. Hezký kousek.

    • 23.11.2017  00:10
    Každý má svůj stín (TV film) (1980)
    **

    Pokud to měla být satira, tak se scénáristům příliš nevyvedla. Za pozornost stojí snad jen výborný Ilja Racek, který byl tehdy takřka dvorním představitelem nejrůznějších podivínů a fantastů.

    • 19.11.2017  23:48
    Inženýrská odysea (TV seriál) (1979)
    ***

    Příběh tří mladých inženýrů, kteří se postupně stávají zasloužilými kádry socialistického strojírenství, si v sobě bezesporu nese všechna stigmata doby, v níž byl napsán a v níž se koneckonců i odehrává. Na druhou stranu – nelze nijak očekávat, že by seriál, vyráběný na přímou zakázku obávaného generálního ředitele tehdejší československé televize, mohl reflektovat události tak, jak se ve skutečnosti odehrávaly. Jenže nebýt geniálního Dietla, vznikl by pravděpodobně nesmyslný paskvil, zmetek, který by stěží přežil zítřek, natož dalších bezmála čtyřicet let. Dietl totiž všechna svá díla, horší i ta lepší, vybavil pevnou dějovou strukturou, v podstatě mistrovským, téměř dumasovským příběhem, který v lidech odráží jejich vlastní životy. I proto je možné vnímat mnohé z objevivších se postav v jistém horizontálním smyslu, tedy cosi jako působivá reálná dramata skutečných lidí. Zkušení herci jim potom dodali potřebnou autenticitu a plastičnost – za všechny lze připomenout alespoň vynikající výkon Jiřího Valy v roli šéfkonstruktéra Heřmana, noblesní pojetí šéfa mezinárodního obchodu neméně noblesním Jiřím Adamírou nebo nezapomenutelného Jiřího Císlera, který v karikatuře snaživého projektanta Voženílka získal první větší příležitost naplno rozzářit svůj komediální talent.

    • 19.11.2017  22:32
    Bratři Kipové (TV film) (1979)
    ****

    Krausova adaptace jedné z klasických verneovek není jen pouhým soudním dramatem, jak se snad na první pohled může zdát, ale především vzrušujícím dobrodružstvím z období prvních vynálezů, které tehdy vzbuzovaly obdiv i nemalé rozpaky. Galerii vynikajících hereckých výkonů vévodí vedle Vlastimila Brodského, Rudolfa Hrušínského nebo Josefa Vinkláře výborný Ilja Racek v roli obhroublého kapitána Gibbsona.

    • 16.11.2017  00:39
    Brakýři (TV film) (1983)
    *****

    Bratr sám je bratru světlem. Dvoudílná televizní adaptace jednoho z nejlepších románů A. C. Doyla se pod režijním vedením Jiřího Adamce stává opravdovou filmařskou lahůdkou pro fajnšmekry. Jen stěží existuje v českém prostředí zdařilejší silueta Divokého západu. Nechybí tomu nic – banda bezskrupulózních vrahů a vyděračů, sympatický gangster s temnou minulostí, plavovlasý anděl, pro kterého stojí za to žít i strach, zalezlý až do morku kostí. Mnozí z herců nebyli snad nikdy lepší – to platí nejen o Vladimíru Kratinovi, který je ideálním představitelem tvrdých a nesmlouvavých mužů pevných zásad, ale také o Petru Haničincovi, Jiřím Bartoškovi, Lukáši Vaculíkovi i Janě Švandové. Špičkové dílo, škoda, že tak opomíjené.

    • 13.11.2017  01:29
    Děkuju, pane profesore (TV film) (1982)
    *****

    Hledat pravdu, hájit pravdu... Pohled na jedno z nejtemnejších období našich národních dějin, na padesátá léta, bývá většinou silně omezován na společensky exponovaná témata, ale i mimo širší záběr se někde v pozadí odehrávaly malé i velké lidské tragédie, malá i velká protivenství. Filipova inscenace přivádí k životu působivý dramatický konflikt, v jehož středu se ocitá nadaný student, začínající žurnalista, který se vinou své nezáludné upřímnosti ocitá tváří v tvář bezcharakterní době, plné nepochopení, strachu a krutosti. Defilé špičkových hereckých výkonů, z nichž nelze nejmenovat alespoň Cupákem přesvědčivě ztvárněnou postavu profesora Blahynky, v němž jakoby naplno rezonovaly dozvuky klasické prvorepublikové výuky, podtrhuje charakterovou vyhraněnost objevivších se postav a dává zároveň tušit, že jsme opět svědky mimořádné umělecké sounáležitosti. Zachovat si právo na názor, jakkoli je kritický a jakkoli s ním nemusíme nebo nechceme souhlasit, v době, která lidem odpírala vlastní myšlenky, je hrdinství. Tehdy i dnes.

    • 11.11.2017  23:02
    Jak chodí babičky spát (TV film) (1968)
    ****

    Klasické dílo svého žánru odehrávající se na sklonku šedesátých let vyniká pozoruhodnou psychologií postav, nápaditostí a spádem děje, i tématem, které pojednává. Zachycuje zdařile i složitost a nesnadnost života opuštěných starých lidí, odsunutých většinou zaneprázdněnými příbuznými na vedlejší kolej. Kvalitu tohoto skromného televizního díla zvyšuje i jeho záměrně otevřený konec. Herecké výkony v duchu proslulé britské racionality a sebeovládání charakterizují oba představitele hlavních mužských rolí - Eduarda Cupáka a překvapivě také Jaroslava Moučku. Upozornil bych i na fascinující herecký výkon Marie Rosůlkové, která i dnes poprávu patří mezi klíčové postavy českého divadla a filmu. I po téměř padesáti letech, které od vzniku této inscenace již uplynuly, prokazuje tato jakoby obyčejná a spíše komorní detektivka svou životaschopnost a přesvědčivě naznačuje neoddiskutovatelné přednosti klasického žánru před současnými thrillery a akčními filmy všeho druhu.

    • 10.11.2017  01:10
    Plášť Marie Terezie (TV film) (1982)
    ****

    Sedmkrát upadneš, osmkrát vstaň. Příběh o ženě středního věku, která v krizovém okamžiku svého života stojí nečekaně před volbou, co dál, je především velkou hereckou satisfakcí nedoceňované a hanebně přehlížené Mileny Dvorské. Její hrdinka je přirozenou součástí všech běžných lidských životů, právě takových, jakých existují stovky a jakých si vlastně všímáme jen zřídka. Je to naprosto autentická výpověď o lidech, jací doopravdy byli, jsou a budou. Navzdory všem pokrokům, které byly učiněny.

    • 9.11.2017  22:26
    Klasické příznaky (TV film) (1974)
    ****

    Jenom muži mají jeden pro druhého pochopení! Queer topic za socialismu aneb jak Větrovec s Lipským plánovali společnou domácnost. Škoda, že to nedopadlo, mohlo to bejt docela zajímavý.

    • 5.11.2017  23:46
    Cesta domů (TV film) (1978)
    *****

    Vykročit do světa plného nedokonalosti a začátečnických chyb je velmi těžké. Je pod naší úroveň vyřezat z kusu dřeva nedokonalého koníka – chceme hned tesat akademické sochy. Jenže ono to kolikrát nejde. Nebo alespoň ne tak lehce, jak si mnohdy myslíme. Příběh o mladých lidech, kteří se pod vlivem klamné iluze tzv. "jiného", lepšího života ocitli na šikmé ploše, si klade zásadní etické a morální otázky, poskytujíc tím takřka bezezbytku plastickou výpověď, neztrácející nic ze své naléhavosti a aktuálnosti ani dnes. Precizní Zelenkův scénář nabízí mimořádně barvitou paletu lidských charakterů, od těch stěžejních, kam náleží problematická dospívající mládež, až po ty vedlejší, rodičovské party, poznamenané hořkou bilancí svého působení a výchovy. V této neprávem opomíjené televizní inscenaci dnes spíše vysmívaného režiséra Jiřího Adamce, který tehdy ovšem ještě platil za nesporně kvalitního tvůrce, vyrůstá a vyniká hned celý trs skvělých hereckých výkonů. Platí to především o mimořádné kreaci Vladimíra Menšíka, ale neméně na sebe upozorňují i tehdy velmi mladí Tomáš Juřička, Vladislav Beneš a Vladimír Dlouhý, stejně tak jako krásou a hereckou suverenitou dýšící Zuzana Bydžovská; doceněna by měla být i utrápená matka Jany Hlaváčové a robustní herectví jednoho z klasiků české televizní dramatické tvorby Petra Haničince. Díla – a tedy i herecké výkony, které chtějí navazovat vztah s divákem spíše inspirativními otázkami než pádnou odpovědí, vznikala a vznikají na televizní obrazovce jaksi mimochodem, stranou hlavního proudu. Ale právě tyto výjimky potvrzují pravidlo, že i v tomto směru lze diváky seznamovat s hereckým uměním, s jeho skutečnou tvůrčí podstatou. S faktem, že herec je nikoli prostředkem, ale především předmětem zobrazení. S faktem, že herecké umění (jako každé umění) je schopné a dokáže diváka otevírat, vyvádět z lhostejnosti a trvale ho obracet k vnějšímu světu – právě tím, že ho podněcuje, aby zkoumal sám sebe a své místo v tomto světě.

    • 29.10.2017  23:14
    Cesta řeky k moři (TV film) (1966)
    *****

    Je těžké být jiný. Je to těžké v každé době a málokdo to ustojí. Všichni chceme být součástí něčeho velikého a býváme pak zklamáni, že právě ona vysmívaná odlišnost z nás dělá podvědomé outsidery. Londonův román je nejen velkolepým příběhem o lidské touze, o nezlomné cestě za vytyčeným cílem, ale také sžíravou kritikou nabubřelé, povrchní maloměštácké společnosti, obdivuhodně vyspělou a ucelenou psychologickou studií, ovlivněnou evolucionismem a myšlenkami britského filozofa a sociologa Herberta Spencera. Televizní inscenace pod zkušeným režijním vedením Ludvíka Ráži prozrazuje, v jakých technických a uměleckých mantinelech vznikala dnes už špičková díla a je až téměř s podivem, jak nadčasovými se tyto archivní relikty vlastně zdají, také zásluhou plejády vynikajících hereckých osobností, od Brzobohatého, Lukavského, Vášové, Bohdanové, Bohdalové, až po nezapomenutelnou Danu Medřickou. Přestože závěr zůstává vrcholnou transkripcí nezhojitelné skepse, je v něm cosi spasitelského, snad díky hlubokému pochopení pro ty malé, zoufalé lidské bytosti a nadhledu, který zanechává v duši spíše pocit smíření nežli zášť k nesmyslnému žití.

    • 29.10.2017  23:08
    Kdo chce kam... (TV film) (1981)
    **

    Veskrze průměrná podívaná, ve které se postarší nesmělý profesor brání všem možným i nemožným vdavekchtivým ženám. Ale neunikne, to je jasné. Nebýt Sováka, Menšíka a Bohdalové, nestála by ta komedie ani za pozornost.

    • 27.10.2017  18:10
    Lék (TV film) (1982)
    **

    Patrně nejhlučnější bakalářský příběh, který tradičně stojí za starou belu, nebýt ovšem jako vždy perfektního Petra Nárožného v roli všetečného souseda Všetečky.

    • 26.10.2017  23:33
    Ďábel ví hodně (TV film) (1983)
    ***

    Neodolatelný Jiří Sovák v roli profesionálního lamače ženských srdcí aneb malý televizní lexikon seznamování a svádění v období předkybernetické revoluce.

    • 26.10.2017  00:17
    Vdova po dvou mužích (TV film) (1981)
    ***

    Půlhodinový žárlivý výstup Miloše Kopeckého, zakončený tím nejneobvyklejším způsobem, v další televizní komedii, která nemá svého diváka v čem zklamat.

    • 25.10.2017  12:51
    Nenechte se rušit! (TV film) (1980)
    ***

    Popelnice jsou přecpaný, musíš s tím trochu úsporně, s tím smetím, lidi to presujou, ty to snad čechráš! Nedostižný Petr Nárožný v klasické roli "únavného" manžela povyšuje tuhle jinak nepříliš sofistikovanou televizní komedii na slušnou zábavu.

    • 24.10.2017  13:14
    Zkouška (TV film) (1981)
    **

    Nenáročná televizní komedie, v níž se plejáda osvědčených komediálních herců pohybuje se zavedenou rutinou. Něco jistě pobaví ještě dnes, něco už ne.

    • 23.10.2017  23:15
    Štafle (TV film) (1974)
    ***

    Výborně obsazená komedie, která je ale také v jistém ohledu paralyzující sondou do ustrašených životů zdánlivě slušných obyvatel socialistického Československa. Manželské přestřelky Jiřiny Bohdalové a Vladimíra Menšíka jsou jako obvykle na jedničku.

    • 23.10.2017  22:17
    Čas jeřabin (TV film) (1997)
    ***

    Lyrický tón podzimní nostalgie rámuje celý příběh původní hry Františka Pavlíčka z domova důchodců, kam takřka westernovým způsobem vstoupí "cizinka odnikud" v podání křehce noblesní Květy Fialové. A než se znovu vytratí do neznáma, lehounce rozkolísá tamní vztahy, dávné křivdy a nejistoty. Ale opravdu jen lehounce, protože aby se tahle tichá slovní válka vůbec nějak rozhýbala, vypomohl si Pavlíček poněkud zprofanovaným motivem, jaký v devadesátých letech představovala hrozba restituce. Na druhé straně ovšem Hášova inscenace přinesla hezký český dárek své generaci, tedy vesměs zralým hercům, kteří byli svedeni na skromnou plochu v nevídaně silné kolekci, vedené Josefem Somrem, Josefem Vinklářem nebo Blankou Bohdanovou. Nejde sice o žádnou strhující událost, ale jako poctu čisté mateřštině i jako druh abiturientského večírku pánů herců "v letech" lze tento nenápadný, vlídný a ospalý film bezesporu obhájit.

    • 18.10.2017  23:04
    Semestr (TV seriál) (2016)
    ****

    (6/6) Překvapivě konzistentní výpověď o mladých lidech ze současnosti, kteří ve víru svých virtuálních světů zapomínají na skutečný život venku. Přes poněkud topornější rozjezd se z toho nakonec vyklubala solidní záležitost s fajnovými hereckými výkony.

    • 13.10.2017  17:45

    Vzpomínková queer romance s Květou Fialovou a Jaroslavou Adamovou v hlavních rolích. Docela zajímavý nápad, včetně zasazení příběhu do anglického prostředí.

    • 1.10.2017  23:03
    Harold a Maude (divadelní záznam) (2011)
    *****

    Dnes jste tady a zítra tu nebudete. To je životní heslo jedné z titulních postav hry - Mathildy Chardinové, zvané Maude, která svým nakažlivým optimismem a nepomíjející životní energií překvapenému Haroldovi zcela změní pohled na svět. Harold a Maud se seznámí na pohřbu, oba je totiž pravidelně navštěvují, každý však za jiným účelem. Zatímco on je nenapravitelný pesimista a "sériový sebevrah", ona je obdařena překypující radostí ze života, vírou, že každý konec je jen začátek něčeho nového, lepšího. Ve společnosti Maude jsme spolu s Haroldem postupně okouzleni plností a hloubkou života, prostřednictvím jejího krásně nekonvenčního pohledu na svět uvěříme, že budeme-li chtít, můžeme opravdu všechno. Příběh bizarní dvojice osmnáctiletého mladíka a svěží osmdesátnice napsal americký herec, režisér a scénárista Colin Higgins původně jako součást své diplomové práce na filmové akademii v Los Angeles. Zprvu pouhý dvacetiminutový scénář byl vzápětí úspěšně zfilmován, a autor námět poté zpracoval jako román a nakonec i jako divadelní hru. Když byla poprvé uvedena v roce 1973 v Paříži v Theatre Recamier, zůstala na repertoáru šest let. Kritikové tuto hru, o níž se dnes dá právem mluvit jako o bestselleru světových jevišť, označili jako "hymnus na život". Preciznímu nastudování v uherskohradišťském Slováckém divadle vévodí jak vynikající a zcela autentická kreace Květy Fialové, jejíž vztah k životu se od toho Maudina téměř nelišil, tak velmi dobrý herecký výkon sedmatřicetiletého Josefa Kubáníka v roli nešťastně šťastného Harolda. Nominace a vítězství titulní představitelky na výročních cenách Thálie v roce 2010 dávají tušit, že její udělení nebyla ani náhoda, ani omyl.

    • 1.10.2017  22:38

    Přehlídka hereckých es v poměrně nezáživném a lehce tendenčním filmu, odehrávajícím se v dobách c. a k. monarchie. V nechvalně proslulé režijní tvorbě Karla Steklého je tohle dílko ovšem pořád ještě slušný standard.

    • 1.10.2017  22:33

    Stylová fantasmagorie, která se vyžívá ve skvělých vražedných kombinacích a hrách lásky šálivých. Brodského a Brejchovou hravě přehrává vynikající kriminalistická dvojice v podání Jana Libíčka a Jiřiny Jiráskové, přestože ani obsazení epizodních rolí není vůbec na škodu. A kromě toho, Podskalský si nebral servíky a bez rozpaků si dokázal vystřelit ze slavných Hříšňáků, když do jedné z úvodních scén loupnul inspektory Boušeho a Mrázka. Uznávám, že dokonalé to není, ale originální bezesporu.

    • 1.10.2017  22:18
    Bratranec Pons (TV film) (1973)
    *****

    Vycizelovaný přepis klasického Balzacova románu, který ovšem ovládá fantastická Dana Medřická v nezvykle záporné roli bezcharakterní, zlé, hrabivé a závistnické hyeny par excellence. Opravdu silný dojem.

    • 29.9.2017  00:19
    Hluboko naladěná Viola (TV film) (2003)
    *****

    Divadlo Viola, půvabná poetická vinárna, byla od samých počátků doslova zázračnou přehlídkou nejlepších autorů i interpretů. Dokument ke 40. výročí vzniku tohoto osobitého divadla zachycuje kromě jiného celou plejádu význačných českých herců (Adamíra, Maciuchová, Brousek, Vinklář, Satoranský, Somr, Bohdanová a další) v inscenacích, které patří mezi špičková díla, mezi nepomíjející okamžiky mimořádného uměleckého projevu.

    • 21.9.2017  00:33
    Zmizení herce Bendy (TV film) (1979)
    ***

    Vynikající Čapkova povídka v poněkud průměrném televizním zpracování, kterému bohužel i přes dobré herecké výkony většiny zúčastněných schází scénáristická invence a dynamika. Pokud vám závěrečný hudební motiv přišel povědomý, tušíte správně, je to znělka ze seriálu Okres na severu. Otmar Mácha se s tím nepáral. Slušnej úlet.

    • 17.9.2017  23:52

    Veskrze milá podobenka ze starého rodinného alba, která nabízí stručnou rekapitulaci fascinujícího životního příběhu Heleny Bušové-Kasalové. Škoda, že zhodnocení filmové kariéry této zajímavé herečky připadlo (opět) Pavlu Jirasovi, dojem mohl být jinak o něco lepší.

    • 15.9.2017  00:29
    Výlet do velkého světa (TV film) (1983)
    odpad!

    Jako tohle už je fakt moc. Afektovaná Boušková v doprovodu s jelimánkem Havelkou na cestě do velkýho světa. Tak to jo teda. Ošuntělá socialistická vinárna, ve který to vypadá jak na rozšířený besídce klubu seniorů a která je posílena ještě o dva bodré stréce z Moravy v trapném podání Vladimíra Menšíka a Jiřího Císlera... Ne, tohle nedávám. Příšerná krávovina (0%).

<< předchozí 1 2 3 4 14 27 39 52
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace