Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Krimi
  • Animovaný

Recenze (1 948)

plakát

Star Wars: Poslední z Jediů (2017) 

Jediný díl třetí trilogie, který je autorsky alespoň trochu odvážný a hlavně dostatečně osobitý (práce s rudou barvou je hodně fajn). Jako celek mě to bohužel plně nenadchlo ani napodruhé, protože film má tři paralelní linie, z nichž jedna je výborná (Rey a Luke), druhá ok (vesmírná "bitva"), ale třetí (mise Finna a Rose) mi přijdě ukrutně průměrná, pomalu na úrovní toho (nej)slabšího ze Skryté hrozby či Klony útočí. Ale "díky" zbabělosti a splácanosti devítky Poslední z Jediů nakonec pozitivině vyniká o to víc. Sedmička byla sázkou na jistotu (bohužel až příliš velkou), osmička snahou vykročit novým směrem (relativizace Síly a jediovského mýtu), což mnoha přehnaně ortodoxním fandům očividně nevyhovovalo, a tak se závěr Disneyho trilogie od Johnsonovy vize odklonil tak brutálně, až se (dost trapně) naboural do konce Návratu Jediho a prakticky všechny nové důležité postavy a jejich vztahy v podstatě totálně rozes*al. A hodně mě na celé té blamáži mrzí i to, že J.J. Abrams, jindy skvělý režisér a velký milovník SW, který předtím brilantně znovuoživil dvě jiné velké a úspěšné značky (M:I a Star Trek), z toho nakonec vyšel jako loser, jenž se na tom (dalším) prasení filmové legendy nezanedbatelně podílel... 80 %

plakát

Robin Hood (2018) 

Neobyčejně stupidní stylizace zabíjí prakticky vše potenciálně dobré. U filmů tohoto typu obvykle bývám velmi tolerantní, pokud jde o "modernizaci" a snahu přiblížit klasickou látku své době/publiku, ale tohle je už zkrátka moc. Kostýmy snad přímo od Versace či Gucciho, ale hlavně lobotomické scény typu šerifovy megapárty, která vypadá jak kdyby se odehrávala v dnešním Las Vegas. K tomu absurdní a nechtěně komičtí záporáci (ten Murrayho evil kardinál, bože!) a zvraty (šerifův plán, Will na konci), které si nezadají snad ani s těmi nejpitomějšími young adult movies a céčkovými televizními fantasy, které se stydí vysílat snad i TV Soukup. Třešničkou na dortu je finální "revoluce" se zápalnými láhvemi a štíty (opět) jak ze současnosti - to měla být nějaká alegorie novodobých demonstrací, či co? Vzhledem k tomu, že Robinův příběh je v principu vlastně dost levičácký (bohatým brát, chudým dávat), hypoteticky by to možná i dávalo smysl, ale to vážně se tvářící laciné videoklipové podání je debilní tak jako tak. Akce je sice efektní (a samozřejmě plná zpomalovaček) a casting sám o sobě fajn (Egerton a Foxx jsou sympatická dvojka), ale skoro vše ostatní je až agresivně blbé. Antonymum duchaplné hollywoodské zábavy. Díky bohu, že to propadlo. 30 %

plakát

Dokonalý svět (1993) 

Dojemná klasika, v níž Eastwood coby režisér vsadil na osvědčené schéma postupného sbližování dvou rozdílných lidí (uprchlého zločince a malého kluka). Naštěstí se mu povedlo vyhnout přehnanému sentimentu, k němuž taková látka vyloženě vybízí, a díky tomu je jeho netradiční road-movie celkově na velmi vysoké úrovni a nelze jí nic zásadního vytknout (včetně předvídatelného závěru). Kevinu Costnerovi navíc role sympatického kriminálníka sedla naprosto dokonale. 85 %

plakát

Výměna (2008) 

Výměna určitě patří mezi nejpůsobivější filmy, které Eastwood režíroval, ale neobsadil se do nich. Emotivní příběh inspirovaný skutečnými události vypráví o matce (Angelina Jolie) urputně bojující za nalezení svého ztraceného malého syna. Podobně jako jiné kvalitní Eastwoodovy režijní počiny i toto dobové drama z konce 20. let minulého století vyniká skloubením několika žánrů a témat - od střídmě pojatého psychologického dramatu o mateřství, těžkých ranách osudu a velkých společenských křivdách, až po mrazivý thriller o pátrání po psychopatickém vrahovi. Těžko uvěřit, že se něco takového opravdu kdysi stalo, Clint to ale zfilmoval náramně. 85 %

plakát

Drsný Harry (1971) 

"Do You Feel Lucky, Punk?" První díl pětidílné krimi série, v níž Eastwood ztvárnil Harryho Callahana, jednoho z nejikoničtějších drsňáckých filmových poldů. Kromě jeho svérázných (hodně nekompromisních) praktik při vymáhání zákona a stylové image ho "zdobí" hlavně jeho milovaný obří revolver ráže .44 Magnum. Prvním Harryho případem je dopadnout šíleného neznámého střelce Scorpia, jenž terorizuje San Francisco. Tato postava byla inspirována skutečným sériovým vrahem Zodiacem. Drsný Harry je i dnes výtečně fungující ukázka tehdy se rodícího akčního žánru, jež ale ve své době působila značně kontroverzně kvůli svému radikálnímu (takřka fašistickému) sdělení, které dávalo divákům dost jasně najevo, že na některé grázly bude právní stát vždy krátký. A v takovýchto případech by měl dle tvůrců přijít na řadu právě někdo jako je Harry. I kdyby klasika Dona Siegela ve většině filmařských aspektů zastarala, tato jeho provokativní ideologická rovina bude pulzovat patrně navždy. 90 %

plakát

Pro hrst dolarů (1964) 

První velký herecký úspěch Eastwoodovi přinesla první spolupráce s legendárním italským režisérem Sergio Leonem. V roce 1964 spolu natočili spaghetti western, jenž byl do zcela jiného (západního) prostředí a kultury zasazeným remakem samurajské klasiky Akiry Kurosawy Tělesná stráž. Tak se zrodila obří žánrová klasika, v níž Eastwood ztvárnil postavu drsného, cynického a málomluvného pistolníka, jednu ze svých nejvýznamnějších rolí, která definovala velkou část jeho budoucí herecké kariéry. Druhý díl přišel hned o rok později... 80 %

plakát

Kam orli nelétají (1968) 

Pokud by někdo od Kam orli nelétají nedejbože očekával seriózní válečný film, byl by asi hodně zklamán. Ovšem jako unikátní mix špionážního válečného thrilleru a velkolepého akčního dobrodružství funguje snímek Briana G. Huttona takřka dokonale. Není sice až tak slavný a všeobecně nadšeně přijímaný, jako některé jiné snímky, v nichž Eastwood hrál, o to více si však možná zaslouží vyzdvihnout. Má totiž náramně zamotaný příběh, úžasné horské lokace, skvělou ústřední melodii, několik výborných momentů (dramatických i ryze akčních) a Eastwood zde tvoří s Richardem Burtonem optimálně kontrastní a vrcholně charismatické duo. 90 %

plakát

Million Dollar Baby (2004) 

Další Eastwoodův obdivuhodný film, v němž se drsnost dokonale kloubí s něžností. Dějově jednoduchý, přesto poutavý a překvapivý. Postavený na banální a ohrané zápletce, přesto plný silných témat a emocí. Z líbivého uměřeného mainstreamu se během chvilky přepne do tíživého, nediváckého dramatu postaveného na hlubokém morálním dilematu, aniž by to působilo rušivě či jako hloupý a laciný konstrukt. Postupně se rodící dojemný vztah mezi Clintem a Hilary patří díky své propracovanosti a neokázalé síle mezi to nejlepší, s čím Eastwood ve svých filmech kdy přišel. 90 %

plakát

Smrt jí sluší (1992) 

Vynikající černá hororová komedie s fantastickými triky, ale hlavně nadčasovým tématem (touha po věčném mládí a kráse, posedlost zevnějškem). Roztomile cynická zábava s perfektními herci, která v dnešní "instagramové" době je stále zatraceně aktuální. Podobných cool "blbin" by mohl Zemeckis klidně natočit víc... 85 %

plakát

Perníkový táta - Mrtvý náklad (2012) (epizoda) 

Posledních deset minut jsem skoro nedýchal. A závěr je navzdory své vykonstruovanosti jak rána mezi oči...