Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Animovaný
  • Drama
  • Komedie
  • Krátkometrážní
  • Horor

Recenze (8 233)

plakát

...a pozdravuji vlaštovky (1972) 

Ještě že měl Jireš tenhle film dlouhodobě v plánu a strana ho tak nechala být, protože kdyby to tak nedopadlo, těžko říct, jestli by někdy natočil tak geniální filmy jako Neúplné zatmění nebo Prodloužený čas. Sice v sedmdesátkách nic pořádného nenatočil (a taky stvořil něco, co nikdy nemělo vzniknout), ale byla by obrovská škoda, kdyby skončil podobně jako třeba Vihanová. Tenhle film je jak poctivý kus zručné filmařiny (od chytré kompozicí záběrů po působivou střihovou skladbu), tak i ukázka, že v době tuhé normalizace mohl vzniknout film o hrdinné komunistce, který by nepůsobil jako prvoplánová agitka. Sice je výjimečný, ale o to líp, že vůbec existuje. Občas to sem pronikne, ale lehce a naštěstí to zaniká v Jirešově poetickém podání, ve kterém je dost prostoru pro drobné pozitivní chvíle ve vězení (třeba setkání se spoluvězenkyní původem ze stejného města) a chytré střídání veselého (což jsou skoro vždycky vzpomínky) a tragického tomu dodává pěkný celistvý dojem. Ačkoli za sebe bych byl radši, kdyby se na poetice ubralo, jelikož díky tomu ve mě závěr nerezonoval tak jak měl. I tak to ale pořád vnímám jako nadprůměr. Slabé 4*

plakát

Živoucí mrtvola (1967) 

HOROROVÝ VÝBĚR, ZEMĚ Č.38 - PÁKISTÁN - Můj první pákistánský film a samozřejmě jsem si nemohl vybrat nic lepšího, než jejich šíleně brakovou verzi Drákuly. Ze všech adaptací má tahle dokonce prolog o šíleném vědci (před kterým je ještě varování), který chce být nesmrtelný a místo toho se z něj stane Drákula, takže už od začátku je jasné, že pojetí muslimské země bude více než svérázné. A taky že bylo, akorát to je filmařská mizérie s prapodivným fetišem na nájezdy a zapomínáním na postavy, ať už celkově nebo v určitých scénách (třeba u té na hřbitově, kdy se jedna z upírek snaží proměnit malou holčičku, ale včas jí v tom zabrání dva muži, kteří ji i zabíjí, ale holčička nikde a po stupidním dialogu zničehonic přiběhne a tváří se, jak kdyby se nic nestalo, i když vedle ní leží mrtvola a skoro o ní zakopne) a hereckými výkony skutečně na úrovni školní besídky, ve které se všichni snaží co nejvíce prožívat své role, až je to celé k smíchu. Scénář je hloupý a ze všech postav dělá idioty s jednociferným IQ, jelikož Drákulovi do spárů spadnou skoro všichni, co se s ním ve třech čtvrtinách filmů potkají a i když zjistí, co je zač, nijak nebojují, jen strnulé stojí na místě, bojí se a čekají, až je zakousne. Herec Drákuly na tom není o nic líp, ty jeho výrazy mi připomínaly pavouka z Perníkové chaloupky. A jelikož je to film ze země kousek od Indie, nesmí chybět optimistické scény plné radosti, tance, zpěvů o šťastné lásce apod. nádherných věcí, byť v celku nemají smysl a před nimi a po nich jsou scény, kde se stane a následně řeší tragické úmrtí. Prostě je to brak, u kterého jsem si dlouhou dobu říkal, že sice je špatný, ale ne tak jako filmy Eda Wooda... aby přišel závěr, kde se nejen xkrát opakuje stejná scéna, která má tvořit dojem delší cesty (což je btw taky oblíbený prvek tvůrců), ale taky došlo na střídání slunného dne a temné noci ve stejnou chvíli! Jak z Plánu 9... Do půlky mě to bavilo hodně, zvlášť tím, jak se to (nechtěně) vysmívá filmům s pomalou atmosférou tím, že v čekání něčeho většího do nich vrazí úplnou pitomost scénáristickou či filmařskou, ale jak umírali protagonisté a do popředí se dostávaly postavy, které se dosud ve filmu neobjevily, přestávala mě ta brakovost bavit a mimo závěr jsem z druhé půlky moc neměl. Komedie to byla průměrná, takže tři hvězdy. 3*

plakát

Běž, ať ti neuteče (1976) 

Unylé "psychologické" drama, které i na velice krátkou stopáž utíká dost pomalu a to hlavně kvůli tomu, že nemá co nabídnout. Teda ano, má, pokud vás hodně zajímají prázdné problémy dělnického ředitele a lidí okolo něj, ve kterých kdyby nefigurovala autohavárie, tak ani nevím, proč je mám sledovat a čím si mají získat můj zájem. A celé to vlastně bylo jen o tom, že padesátiletý komunista chtěl mladou holku a ačkoli se k ní celou dobu choval úchylně, ona se do něj stejně zamiluje. Mimo tohle téma (které je spíš kompenzací nesplněných snů) a slabě načrtnuté formy různých zrad jsem v tom víc nenašel a kdyby to nebylo obstojné ani po filmařské stránce, nedal bych ani ty dvě hvězdy. Tady byla aspoň solidní kamera a hudba, když už nic jiného. Slabé 2*

plakát

Stín létajícího ptáčka (1977) 

Typický Balíkův průměr, který se svojí nedůvěryhodnou psychologií postav shodil do podprůměru. Přitom to má slibný náběh na solidní psychologické drama s možnými přesahy k thrilleru, ale snímek se vydá jinou cestou. Nemám problém s tím, že je umírněný (to se ostatně dá v normalizační kinematografii čekat, zvlášť od stranou ceněného tvůrce), ale hlavně s tím, kam posouvá ústřední konflikt. Manželé při silniční nehodě ztratí jediného syna, ale nehodu přežije jeho přítelkyně, o které jim nikdy neřekl. Jelikož sama nemá rodinu, tak ji nechají na čas u sebe. Vše se ale vyvíjí tak, že jí vše bez problémů věří (po delší dobu) a ačkoli je "rebelka", cítí jakousi povinnost ji napravit. To všechno by tam mohlo klidně být, kdyby to tam zapadalo. Jenže Balík tímhle tématem vyloženě vytlačil mrtvého syna a ačkoli o něm sem tam padne slovo, působí to dojmem, jako by se s tím rodiče dost rychle vyrovnali a vlastně to pro ně až takový problém nebyl. Natočené je to zručně, herecky je to taky dobré a určitou atmosféru to vyvolat umí, ale nedokázal jsem představenému věřit a na vině je hlavně nedotažený scénář, který neumí podat určité situace. Přitom psychologické to je, ale podivně špatným směrem. Navíc je to vychcaně skrytá agitka, což by mi bylo jedno, kdyby to fungovalo i bez tohoto čtení. Takhle je tato interpretace jediná, která s viděným dává smysl. Lepší 2*

plakát

Muž z Vysokého zámku - Escalation (2016) (epizoda) 

Taková spíš vztahová epizoda, ne zrovna špatná, ale všechny dějové linie (a že jich je!) tu jsou poněkud upozaděné. Silné 3*

plakát

Jsou nenahraditelné (2023) odpad!

Vlastně budu jen opakovat to, co už psala JitkaCardova, ale když už jsem slíbil, že to okomentuji... Přišel mi mail (a očividně přišel spoustě dalším uživatelům) od Lucie B. s prosbou o zhlédnutí a zhodnocení tohoto filmu. A ačkoli jsem nechápal, proč někdo prosí zrovna mě, slíbil jsem, že se na to podívám. Tak jsem se na to teda podíval a popravdě ani nevím, jestli se k tomu chci vyjadřovat. Stejně jako JitkaCardova jsem měl pocit, že jde o spam a dokonce jsem ani nevěřil, že za tím odkazem bude nějaký skutečný krátký film. Zároveň jsem si ale vzpomněl, že mám známou Ukrajinku a ta se písemně v češtině vyjadřuje podobně, takže jsem to tak bral. Teď pochybuji, že se za tím nickem stojí nějaká skutečná Lucie B., ale stejně se pokusím být slušný, byť to nepůjde lehce, zvlášť když jsem taky pojal podezření, že to celé je vytvořené přes AI a tvůrci jen čekají na to, kolik lidí se nachytá a kolik lidí u toho bude brečet. Celému týmu bych rád řekl, že kdyby to mělo půl minuty a nemluvilo se tam, mohla by to být reklama na zdravotní pojišťovnu, protože přesně tak to taky vypadá. Jenže to má 5 minut a fakt to vypadá jako vyprodukované AI (hlavně tím, že hudba vždycky vypne když někdo mluví a pak pokračuje od stejného místa dál - to je opravdu bolestně amatérské), jelikož tu každý jednotlivý aspekt je silně nepřirozený. Ať už to rodinné album, co se zničehonic objeví na stole, nebo celková stylizace mizanscény či podivné úhly kamery. Působí to nepřirozeně a hlavně vyděračsky a kýčovitě. Emoce to má vyvolávat jen skrze hlasitou smutnou hudbu a uslzené obličeje, ale ničím jiným. Přitom by to chtělo víc se věnovat postavám a nějak je představit než jen skrze jednu situaci, která nemá pozadí ani pořádné vyznění. A hlavně na to jít přirozeněji a se skutečným citem, bez vší té reklamní umělosti, která se bohužel nese každou vteřinou tohoto krátkého filmu. Každou. A stejně tak i filmařská stránka, která je podobně nesmyslná. Jestli za tím opravdu stojí tým lidí, který si s tím dal nějakou práci, pak mě to moc mrzí, ale tady je všechno špatně a nedaří se mi najít nic, za co bych aspoň tu hvězdičku dal. V opačném případě doufám, že dost lidí prokoukne ten podvod.

plakát

Tajemství Nikola Tesly (1980) 

Moc nevím, co si o tom myslet. Mě už zarazil osmiminutový dokumentární prolog se setkáním Vesmírných lidí (a normálně bych se takhle snažil o fór, jenže tady to fakt je - celý ten sektářský dýchánek do puntíku sedí jejich tezím - a taky celému světu vysvětlil, že Kačenka vlastně je inkarnací i Tesly :D), ale o něm jsem věděl dopředu, takže skutečný problém nastal hned poté, co skončil. A to v tom, že film má úplně stejný formát a styl jako onen prolog. Vylezlo z toho sice pár zajímavých scén (které ale někdy zabil zmatený střih), ale nezvykl jsem si na to, resp. zvykl, ale nevěřil jsem, že to není televizní film. Teď jsem po tom pátral a podle všeho opravdu ne. A problém není v 4:3 formátu jako spíš v levněji působící mizanscéně - vždyť v Československu vzniklo mnoho filmů ve stejném formátu a bylo na nich jasně poznat, které byly v kinech. Možná to ale k jugoslavské kinematografii patřilo, nevím, moc jsem z ní neviděl. Spolu s tím přichází další problém, jelikož kvůli tomu všemu mi to celou dobu přišlo jako průměrný životopis s minimem výrazných scén, který by ale přesto měl co nabídnout (flashback z Teslova dětství či myšlenka o nedocenění velkých osobností v jejich době), jen to jakoby nedokáže prodat. Takže mé dojmy uvízly na mrtvém bodě, kdy jsem z Tajemství Nikola Tesly měl silně průměrné dojmy, přičemž se ale nedokážu smířit s tím, že to tak dopadnout nemuselo a že tam pořád vnímám jisté klady, které mi brání to jako průměr označit, ale tak jako tak se obávám, že časem si na to vzpomenu jen jako na jeden z filmů, které jsem viděl, ale nic podrobného si z nich nevybavím. Ačkoli tu z nějakého důvodu hraje Orson Welles a v USA se mluví anglicky (což mě potěšilo hodně). Promiň, Willy, ale tohle mě nějak minulo. 3*

plakát

Zimní prázdniny (2023) 

Sice nemusíte dva roky přežívat o písku a vlastní močí, ale i tak můžete v životě dost trpět, ale i když váš život není zrovna veselý, vždy je třeba jít dál. Toť ve zkratce hlavní poselství nového Paynova filmu, které samo o sobě je mnohokrát použité jinde a tím pádem již neobjevné, ale to by nebyl Alexander Payne, kdyby to nepojal autorsky a všemu dal mnohem hlubší vzhled. Jak jsem u Kdo s koho tvrdil, že si ho přidám do oblíbených režisérů a neudělal to, tak teď budu muset, jelikož mě to zase naprosto nadchlo a někdo tu pozici holt odnese. Současný mistr psychologických tragikomedií a zároveň i jeden z nejcitlivějších režisérů vůbec natočil svůj další klenot, kterému bych z hloubi duše přál Oscara za nejlepší film, ale je mi jasné, že absolutně nemá šanci. Přitom je to film tak detailně propracovaný, že spousta současných autorských, artových a "artových" filmů nemá ani z půlky takový rozsah. Opět se zde projevila Payneho typická "nenásilná" osobitost stojící na nalezení přesného středobodu mezi mainstreamovým a nezávislým filmem a opět mu to vyšlo na výbornou. Když jsem zjistil, že Payne bude mít nový film, rozhodl jsem se nic si k němu nezjišťovat a jít do toho neposkvrněný, takže jsem ani nevěděl, co mě čeká a chvíli mě na začátku zarazilo, že je vlastně docela jasné, kam to povede (a že se mi to potvrdilo), ale pak jsem si uvědomil, že Payneho filmy takto začínají často a cesta k jejich konci je často tím hlavním. A to se mi potvrdilo taktéž. Nejen, že mě naprosto fascinovalo, jak má detailně prokreslené i vedlejší postavy, které časem zmizí z děje (a přitom by bez nich nic tak dokonale nefungovalo), ale fascinovalo mě i mistrné dávkování detailnějších odhalování života ústředního tria. A dokonce vše působí maximálně životně. Není zde hluchého místa, není zde žádný stupidní gag, který by vše dosavadní dehonestoval a není zde žádná vyděračská scéna a přitom to dokáže zapůsobit silně emotivně. Pravda, u hudby mi občas přišlo, že trošku moc tlačí na pilu, ale u něčeho tak detailního a naprosto přirozeně působícího jsem s tím nakonec neměl problém. Právě přirozenost všech vážnějších scén je to hlavní, čím Zimní prázdniny umí zapůsobit a zanechat silný zážitek, ale nic by nefungovalo bez ostatních prvků a mezi ty, mimo mnou již zmíněné, patří třeba dokonalá práce s tragikomickým formátem (tj. vtipné scény se střídají s vážnými po celou dobu filmu, tudíž je to komedie po celou dobu, ne jen v úvodu, jak u tohoto typu filmů bývá zvykem) nebo myšlenková bohatost, která se na první pohled nemusí zdát, ale rozhodně tu je. Mimo hlavní téma se zde dostatečně rozebírá učitelství, zkorumpovanost na elitních školách, přehodnocování životních priorit, důležitost někoho blízkého v životě i důležitost bytí sebou samotným, vyrovnávání se ztrátou blízkého člověka (ve dvou různých rovinách)... Je toho mnoho, vše je funkčně a chytře probrané a přitom nic ani trochu nevybočuje z celku, včetně zasezení do 70.let a s tím spojené semdesátkové stylizace. Vyniká zde především precizně napsaný scénář, ale stejně jako v ostatních Payneho filmech vyniká i filmařská stránka, ve které je každý záběr chytře zarámovaný a jako celek to je komplexně sestříhané, včetně drobných překvapení pro znalé. Takže je to ve výsledku malý, ale po všech stránkách dokonalý film, jakých se moc nevidí. Payne to vše umí dát dohromady tak, jako nikdo jiný a ačkoli jeho filmy můžou na první pohled vypadat moc tradičně, vynikají spoustou malých drobností i pomalejším tempem tvořící vlastní a nezaměnitelný styl. Výborné je to i herecky, ale po této stránce mě nic nepřekvapuje, Payne má čuch na méně známé herce či naprosté nováčky a Dominic Sessa zde dokonce debutuje. Naprosto mě to nadchlo, jen mám zase problém určit, jestli se mi od Payneho nejvíc líbí Bokovka, Nebraska, Kdo s koho nebo teď i tohle... Každopádně tenhle týden byl pro mě filmy naprosto výjimečný - už dlouho se mi nestalo, že bych za jeden dal třikrát plný počet a už vůbec se mi nestalo, že by dva z toho byly filmy, které mají potenciál hnout s mojí Top 50. Budu ji muset zase upravit... (Kino Pilotů, Praha) 5*

plakát

Orion a tma (2024) 

Jeden z mých nejočekávanějších filmů roku, který mě naprosto zaujal svým námětem už když jsem o něm poprvé slyšel, bohužel slavně nedopadl. Kaufmanův rukopis je sice ve scénáři jasně znát v mnoha prvcích a dokonce si zachoval svůj svérázný, nepochopitelný humor (želva), ale výsledek je bohužel zbytečně překombinovaný a i přes pár filozofických scén s nečekaně chytrými postřehy (na tento formát) to nedrží moc pohromadě. Už teda jen tím, že je to nakonec příběh v příběhu v příběhu v příběhu, ale to mi nevadí tolik jako to, že z tématu "jak a proč se nebát života" nakonec vypadlo jen poselství o tom, k čemu je dobrá tma. Rozpadá se to na jednotlivé scény, občas lepší a vtipnější a občas horší a bez vtipu, ale jejich soudržnost je slabá a nesoudržnost tomu nesluší. Problém je dost pravděpodobně stejný, jako u spousty současných animáků - chce to být tak moc pro děti i dospělé, že to uvízne někde mezi a nakonec to plně neosloví ani jednu skupinu. Není to tu takový problém jako u filmů Petea Doctera, ale to především díky několka zajímavým nápadům a sympatickým postavám, které zde mají dostatečné zastoupení. Pořád to vnímám jako mírný nadprůměr, ale žádné malé, ale přitom obrovské překvapení se žel nedostavilo. Rozhodně to ale DreamWorks mělo poslat do kin namísto Krakenteeny Ruby, která skončila naprostým propadákem a zajímala naprosté minimum lidí, kdežto Orion a tma měl potenciál v originálním námětu. Chtělo to ještě dotáhnout. Silné 3*

plakát

Cade: The Tortured Crossing (2023) 

V Twisted Pair Breen sliboval, že se Cade Altair vrátí. Jenže pak bylo dlouho ticho a nás nadnadpřirozený spasitel se odmlčel. Bylo to poznat vlastně okamžitě, skrze covid a pak i nové války... Už to vypadalo, že na lidstvo Breen zanevřel a definitivně se vrátil na své domovské souhvězdí (protože jedna planeta nebo galaxie je pro takového hrdinu málo), ale pak, pak se vrátil a s ním i příběh dvou mimozemšťany geneticky modifikovaných bratrů Cadea a Calea, jejichž příběh zde pokračuje v prostředí rozpadajícího se blázince. A ačkoli je tu až moc scén s halucinacemi a utrpením pacientů, které vše jen uměle prodlužují a jsou hlavně nudné, vzniklo dílo opět hodné všem nám známým i neznámým galaxiím. Mistr se s každým dalším filmem přibližuje k blockbusterům a tak je zde vše natočené před greenscreenem, který působí skutečněji než náš svět. Dopomáhají k tomu i obrázky ze Shutterstocku a mistrův geniální umělecký tah nechávat postavy zastavené a jejich pohyb pustit až klidně o 10 vteřin později. Samozřejmě nechybí zvuk s neustálou ozvěnou (která pochopitelně zní i v "exteriérech", jako v realitě), časté opakování stejných záběrů či záběry z videobanky nebo dronů ukradených z YouTube a také "herci", kteří svým "herectvím" nikdy nemůžou zastínit ani jednoho z Neilů Breenů. Na fajnšmekry pak čekají áčkové akční scény s dokonalou choreografií, Breenovo Ferrari, opravu auta, kultovní replika "Where Am I? Who Am I?", epický souboj Cadea s bílým tygrem, který přinese nečekaný zvrat, příprava na boj proti zlu a také velká spontánní taneční scéna. Závěrečný střet Cadea a Calea pak nenechá jedno oko suché a stejně jako v Pass Thru a I Am Here... Now všem připomene, proč Neil Breen přišel na Zemi. A cinefilové si jistě užijí každou scénu chůze po schodech či ležení v posteli, jak perfektně v nich greenscreen ani není poznat. Nesmím opomenout ani složitý, silně mysteriózní příběh, který ve vás bude vyvolávat obrovské množství otázek a na spoustu z nich odpovědi nikdy nedostanete. Neil Breen je prostě zpátky v plné parádě, znovu zachránil lidstvo, nandal to těm bohatým šmejdům a jelikož ještě neodletěl, možná nás čeká další jeho dobrodružství. A všechny, kterým jméno Neil Breen něco říká a baví se nad jeho neuvěřitelným neumětelstvím, prostě pokračování vynikajícího Twisted Pair nemůže zklamat. Já tedy děkuji za mnoho záchvatů smíchu, nové kultovní scény a hlášky a nový neuvěřitlený zážitek, který zase o něco překonává vše ostatní, co kdy Neil Breen natočil. Btw, pokud by to z mého komentáře nebylo jasné, objektivně je to snad ještě horší než odpad a upřímně si to nic jiného nezaslouží, ale já "breenovky" hodnotím jako komedie a v tomhle ohledu mě baví mnohem víc, než kdejaké "pravé" komedie. A i tahle je, v tomhle ohledu, na plný počet, byť ne tak čistě kvůli většímu množství nudných scén. Slabých 5*