Režie:
Jaroslav BalíkKamera:
Jiří MacháněHudba:
Karel MarešHrají:
Petr Haničinec, Věra Galatíková, Eva Sitteová, Ilja Prachař, Jorga Kotrbová, Bohumila Dolejšová, Oldřich Kaiser, Jana Dolanská, Svatopluk Skládal (více)Obsahy(1)
I psychologické drama se umí umět napsat a natočit, nepomůže jen vyhrocená situace, jakou je rodinu ztráta jediného syna - zabil se při havárii na motorce. Jeho rodiče však vůbec neznají dívku, která přežila, nyní ošetřována v místní nemocnici. Zejména čestný a zásadový otec, představený jako vzorný pracovník a odpovědný funkcionář, se nedokáže smířit s její povrchností a ledabylostí, s pochybnými životními hodnotami... Výsledkem je těžkopádné ponaučení, které přesvědčuje, že jedině komunistická morálka dokáže spasit člověka. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (18)
Už je to nějakou dobu, ale pořád si pamatuju, jak to bylo zdlouhavý. Skoro jako Milenci v roce jedna, jen ještě nudnější a utíkající do prázdnoty. Tý psychologie tam moc nebylo, natož nějakýho dramatu. Což asi není celkem překvapení, protože sředobod zápletky nebyl celkem nikam rozvinut a přišlo mi, že se to vlastně plácá pořád na jednom místě, nic dalšího oproti první půl hodině z toho vlastně nevylezlo. Kromě některých mě nerozluštitelných motivací postav a toho nevyhnutelného. Podle mě se naprosto nepodařilo ani budování dramatu ani vyznění, dokonce mi návaznost některých scén připadala až náhodná a jako pěst na oko. Docela mě bavily herecký výkony, ale nikoliv postavy. A Eva Sitteová má hezkej zadek. Celkově to ale za moc nestálo. Dokonce to bylo tak slabý, že by i propagandu jeden pohledal. ()
Typický Balíkův průměr, který se svojí nedůvěryhodnou psychologií postav shodil do podprůměru. Přitom to má slibný náběh na solidní psychologické drama s možnými přesahy k thrilleru, ale snímek se vydá jinou cestou. Nemám problém s tím, že je umírněný (to se ostatně dá v normalizační kinematografii čekat, zvlášť od stranou ceněného tvůrce), ale hlavně s tím, kam posouvá ústřední konflikt. Manželé při silniční nehodě ztratí jediného syna, ale nehodu přežije jeho přítelkyně, o které jim nikdy neřekl. Jelikož sama nemá rodinu, tak ji nechají na čas u sebe. Vše se ale vyvíjí tak, že jí vše bez problémů věří (po delší dobu) a ačkoli je "rebelka", cítí jakousi povinnost ji napravit. To všechno by tam mohlo klidně být, kdyby to tam zapadalo. Jenže Balík tímhle tématem vyloženě vytlačil mrtvého syna a ačkoli o něm sem tam padne slovo, působí to dojmem, jako by se s tím rodiče dost rychle vyrovnali a vlastně to pro ně až takový problém nebyl. Natočené je to zručně, herecky je to taky dobré a určitou atmosféru to vyvolat umí, ale nedokázal jsem představenému věřit a na vině je hlavně nedotažený scénář, který neumí podat určité situace. Přitom psychologické to je, ale podivně špatným směrem. Navíc je to vychcaně skrytá agitka, což by mi bylo jedno, kdyby to fungovalo i bez tohoto čtení. Takhle je tato interpretace jediná, která s viděným dává smysl. Lepší 2* ()
Rafinovaně pojatá komunistická propaganda s dost podivným chováním postav (celý příchod Jany do domácnosti je strašně nepravděpodobný). Chápavý pohled našich předních soudruhů na některé mládežníky, kteří zatím mají trochu problémy při hledání těch správných hodnot... Herci to zahráli dost slušně, ovšem ani nevím, jestli je za to vlastně chválit. ()
Zajímavý námět byl rozmělněn poněkud zkratkovitou vykonstruovaností a z toho vyplývající povrchností a nepřesvědčivostí. Trošku to napravil jen závěr "do ztracena". Ideologická příměs byla puncem doby vzniku filmu, ale nebyla naštěstí pro film nijak podstatná a určující. Ostatně v řadě dnešních snímků je to obdobné, jen s opačným znaménkem. Motivace zalíbit se těm u moci nebo penězovodů je zkrátka všudypřítomná v každé době a jen málokdo se jí dokáže nebo dokonce chce vyhnout, alespoň v malých českých poměrech. ()
Klasický Balík, studený, jako angažovaný a nepřesvědčivý. Cena v Budějovicích (a jiných menších festivalech) se dala vyfasovat na členský průkaz, to nic neznamená. Ano, někteří herci jsou dobří, to pan režisér Balík nekazil (jiní dokázali i to), ale dostat z toho celkovou uvěřitelnost hodně vykonstruovaného příběhu, to nešlo. Dabing Kaisera je asi jen páně režisérův kapric, leda by měl hlasové potíže. Na nudu měl JB skoro patent. ()
Galerie (1)
Photo © Filmové studio Barrandov / Zdeněk Dukát
Zajímavosti (9)
- Filmová nehoda se odehrála na silnici II/112 z Čechtice do Borovnice na jihovýchod od Prahy. Sochorová (Věra Galatíková) pracovala v obchodě ve městě Sázava. (sator)
- Ve filmu lze spatřit vůz Škoda Rapid, osobní automobil střední třídy, který vyráběla společnost ASAP v letech 1935–1947. (sator)
- Štěpán (Oldřich Kaiser) vlastní motorku ČZ 250 typ 471. Jedná se o dvoumístný motocykl vyvinutý Českou zbrojovkou Strakonice, vyráběný od roku 1974 do roku 1978. (sator)
Reklama