Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Akční
  • Drama
  • Sci-Fi
  • Komedie
  • Animovaný

Recenze (40)

plakát

Star Wars: Akolytka - Den (2024) (epizoda) 

Tuhle recenzi věnuju všem čtyř a pěti-hvězdičkovým recenzentům, kteří tu píšou, že nechápou, proč minulá epizoda (nebo The Acolyte obecně), dostává v hodnocení takovou "sodu", jakou dostává. A taky Disney a jeho "práci" se SW za poslední léta obecně. Pokusím se to vysvětlit ze svého osobního pohledu a opravdu nejsem tak arogantní, abych si myslel, že mluvím za všechny, nebo za většinu. Věřím ale, že mluvím za hodně fanoušků SW, kteří to mají buď hodně podobně, nebo stejně jako já. Takže ... je to souběh hned několika věcí, ale nejzásadnější faktor je CUMULATIVE DAMAGE. Sorry za anglismus, ale zaprvé věřím, že to v pohodě dáte a zadruhé mi to přijde v angličtině nejvýstižnější. Od té doby, co to Lucas prodal Disney, se nám dostává obrovského přísunu SW materiálu. Něco bylo určitě dobré (nebudu zacházet do podrobností, už by to bylo příliš dlouhé, rozklikněte si kdyžtak moje předchozí recenze), většina ale stála za starou belu. Disney to prostě strašně "dojí", což člověk na jednu stranu chápe, složenky se platit musí a máme kapitalismus, že ... na druhou stranu tak ale dochází k příliš velké odpadovosti a navíc je zjevné, že ta "parta", která má teď v Disney SW na starost, tak očividně skoro vůbec nechápe (až na čestné výjimky) SW "zevnitř" a snaží se jen zvenku něco "emulovat" za účelem naplnění kasičky a pozor, teď to přijde ... ano ... protlačení své politické agendy. Samozřejmě, narážím na ten dnes skoro všudypřítomný "THE MESSAGE". A ne, opravdu nejsem rasistický bigot a misogyn, co by svět nejradši vrátil minimálně o padesát let zpátky a homosexualitu považuje za nemoc... A rozhodně nejde ani o "už to není jako Empire Strikes Back a to se mi nelíbí, bééééé, fňuk fňuk" ... 🙂 No jasně, tohle mi pochopitelně nemusíte věřit ... a taky je mi už padesát let, takže vlastně už jsem asi regulérní boomer ... sakra ... 😅 Je to prostě podobné, jako u franšíz Dr. Who, Star Trek nebo Marvel. Tvůrci do svojí tvorby až příliš projektují svoje politická stanoviska a trpí tím "entertainment", který je pak často až na druhém místě. A ta politická stanoviska se dají vždy, naprosto bez výjimky, charakterizovat slovem "woke". Já opravdu chápu, že společenský pokrok je nevyhnutelný, vždycky to tak bylo, společnost se prostě někam posouvá a starší generaci se to nemusí vždycky líbit, jasně, klasika ... ale ... tvůrci si zřejmě neuvědomují, nebo strašně podceňují to, že když tedy chcete publikum zároveň i vychovávat, tak musíte mít zatraceně velký cit pro to "dávkování" toho message a aby to fungovalo, tak to musí být skloubeno s nějakou NEPOCHYBNOU KVALITOU. Jinak je to spíš kontraproduktivní. Nemyslím si ale, že by si (nejen) u Disney tohle uvědomovali. Spíš do toho buší jak hluchý do vrat a mají klapky na očích, tak mi to přijde. Navíc je tady samozřejmě velká otázka, jestli "woke" je opravdu "jediná cesta", já tedy myslím, že spíš ne... ale tak boomer, že ... 🙂 No ... a my, opravdu letití fanoušci SW, tohle všechno prostě vidíme. Samozřejmě každý z nás je jiný a vnímá to s jinou intenzitou, pochopitelně ... ale vidíme to A UŽ NÁS TO NEBAVÍ! Už toho máme plné zuby. Každý pohár trpělivosti jednou přeteče a někdy to prostě "bouchne". A když to bouchne, tak to nemusí být vždy pak pro ten bezprostřední důvod výbuchu (zde třetí epizoda) úplně 100% spravedlivé, uznávám. Ano, minulou epizodu už to takhle bouchlo i u mě a jak popisuji v hodně předchozích recenzích, dosud jsem se zuby nehty snažil tomu "bouchnutí" vzdorovat. Takže, vážený Disney, přestaň to dojit, méně je často více. Uber politické agitky, rozhoď pořádně sítě a získej opravdu kompetentní writery, kteří dokážou přijít s něčím originálním a přitom celou "lore" neobracet naruby ... a většina fanoušků, které jsi odehnal, se ti časem vrátí. Když to napíšu takhle, je to srozumitelné? 🙂

plakát

Star Wars: Akolytka - Osud (2024) (epizoda) odpad!

To snad není, proboha živého, možné, že tohle tvůrci mysleli vážně ... Nejradši bych to popsal jako že "nemám slov", ale musím ta slova najít, když chci napsat recenzi ... 😀 Takže nejdřív trochu oklikou, pardon... Kdo si rozklikne moje starší recenze a dá tomu chvilku, tak brzy zjistí, že já - na rozdíl od spousty ortodoxnějších SW fans - netrpím žádnou nezvladatelnou "alergií" na značku Disney. Mám svět SW moc rád a snažím se (ano, uznávám, že je to často fuška) na Disney SW produkci vždycky aspoň ze začátku dívat pozitivně a prostě dát tomu šanci. Dost jsem tu obhajoval v nedávné době třeba Ahsoka - Season 1 (série) (2023), která byla ortodoxním fandomem hodně kritizovaná. Každopádně třetí epizoda The Acolyte ... ... to je ... ... zřejmě naprosté dno, kterého značka SW pod Disney dosáhla. Přiznám se, že pořád asi nemůžu úplně uvěřit tomu, co jsem před pár hodinami na vlastní oči viděl... A doslova mě děsí, že je to možná jen PROZATÍM naprosté dno. A NE, není to kvůli lesbám, ani kvůli diverzitě ansámblu, to je mi úplně šumák. Je to kvůli tomu, že se tvůrci dopouštějí doslova idiotského prznění základní mytologie SW ohledně síly a k tomu navíc dokázali nakupit naprosto hyper-monster-extrémní množství scénáristických chyb. Dialogy, které prostě nedávají smysl, případně dramatická prohlášení, která jsou hned ale následující větou popřena, plus k tomu kopa čistě praktických nesmyslů odporujících základní logice (jen namátkou - železobetonová pevnost blafne jako by byla postavená z balzy a papíru) ... a jako třešnička na dortu super-cringe sborový zpěv. 🤦‍♂️ Je toho prostě příliš, tohle je dno! Když jsem tu obhajoval Ahsoku, tak jsem tu v recenzích několikrát psal, že SW je v podstatě něco jako space opera/fantasy (ani ne tolik sci-fi) a že by člověk neměl být "hnidopich" a rozpitvávat každou nepodstatnou drobnost ... a že různé chybičky by se přece našly i v těch nejklasičtějších, nejlepších momentech ságy ... Kdybych tehdy jen tušil, že zanedlouho uvidím pod značkou SW něco tak neuvěřitelně zpackaného, jako třetí epizodu The Acolyte... Tady snad nebyla jediná scéna, která by neobsahovala nějaký nesmysl. 😢 Vážení ... The Last Jedi jsem měl doteď zafixovaný jako "nadir" celého SW universa ... ale proti tomuhle je to po všech stránkách dílo na Oscara ... Rád bych dal aspoň jednu hvězdičku za Jeong-jae Lee (nar. 1973%2C Jižní Korea), který se tam, navzdory té apokalypse, statečně snaží opravdu něco hrát ... ale nejde to, sorry... Můžeme se stokrát bavit o tom, že Filoni & Favreau jsou zřejmě už za zenitem a že už nějakou dobu tak trochu vaří z vody ... každopádně pořád jsou i jejich nejslabší chvíle 10x lepší, než tohle.  P.S. Ještě dodatek k některým místním čtyř a vícehvězdičkovým recenzentům ... Že jsme ještě neviděli celý příběh a že ten směšný požár zřejmě všechny nezabil a bylo za tím ještě něco jiného, to nenapadlo jen vás... 🙂 Přesto neměním ani řádek na tom, co píšu nahoře...

plakát

Problém tří těles (2024) (seriál) 

Tohle je opravdu velká škoda a promarněná šance. Knižní předlohu jsem nečetl, teprve se na to chystám, ale už jsem si o knize pár věcí pozjišťoval a jasně z nich vyplývá, že tvůrci pro seriál opravdu hodně věcí i postav pozměnili. Jasně, to při převádění knižní předlohy do filmové podoby není nic nového ... ale tady je to opravdu dost extrémní. Záměr byl určitě udělat z toho atraktivnější, akčnější podívanou a vyhnout se co nejvíc prokecaným "vědátorským" pasážím a jiným zdlouhavým vysvětlováním, které by mohly diváka nudit. No ... většinou to opravdu docela odsejpá a za mě to má i docela slibný rozjezd a první dvě epizody se mi líbily. Ale ... v průběhu třetí a čtvrté epizody postupně dojde k určitému zlomu a z nadějného díla se pak velmi rychle stane průměrná netflixovská sci-fi banalita. V nadsázce se dá říct, že Benioff a Weiss nám tu v rámci jedné série předvedli ve zrychleném režimu to, co provedli od cca šesté série s GoT - čili "do sra*ek snadno a rychle". Nebo tedy, v tomto případě, ultra-expresně. Herecké výkony - když si odmyslím okolnosti a budu to brát čistě individuálně - jsou sice podle mě většinou velmi slušné, ale ... ... celou dobu jsem stejně měl silný pocit, že ta "hlavní parta" je taková divná motley crew a jako celek prostě nějak nefunguje, že tam zkrátka není dostatečná vzájemná chemie. To je ale přesně zase důsledek těch divokých zásahů do knižní předlohy, protože celá ta "hlavní parta" je tu vlastně jen konstrukt scénáristů. Opravdu si taky B&W mysleli, že někdo skutečně uvěří třeba Eize Gonzalez, že je hyper-monster-geniální vynálezkyně v nanotechnologiích? Nechápejte mě prosím špatně, Eiza herecky dělá co může a moc hezky se na ní kouká, ale tady casting za mě bohužel mířil hodně mimo terč. A když už jsme u castingu – mám docela slabost pro Johna Bradleyho a Liama Cunninghama (a oba jsou tu standardně dobří), ale ani ti to pro mě, díky zmotanému a splašenému scénáři, nemohli zachránit. Před pár dny jsem dokoukal čínskou, třiceti-dílnou verzi Three-Body (seriál) (2023) a to je, bohužel pro Netflix, jiné kafe. Tady to B&W vzali všechno skutečně až moc hákem a ty předělávky se jim utrhly ze řetězu, velká škoda. Dávám tři hvězdy, ale to tomu přidávám. Kdyby to tady šlo, tak dám dvě a půl. Za povedený začátek, za Liama a Johna a za pár dobrých jednotlivých scén.

plakát

Three-Body (2023) (seriál) 

Přiznám se, že knížku jsem nečetl (ano, stydím se a brzy snad četbu doženu) a ke sledování čínské verze seriálu mě přivedla  – podle mě bohužel ne moc nepovedená – adaptace od Netflixu Problém tří těles (seriál) (2024). Tentokrát se pokusím vyhnout textu na 200 řádků a zkusím stručně... Určitě to není úplně dokonalé, dala by se jistě pitvat spousta detailů a nechybělo tam ani pár cringe momentů ... ale jako celek je to opravdu o dost lepší, než to, co nám nabídl Netflix. Ve třiceti dílech je dost času na podrobná vysvětlení úplně všeho a hlavně na vývoj postav a jejich motivací. Možná byly některé epizody trochu nudnější, uznávám, ale seriálu se od začátku povedlo mě vtáhnout do děje, takže jsem ani s těmi langsam, prokecanými pasážemi neměl vcelku žádný problém. Jediná věc, která byla na adaptaci od Netflixu pro mě lepší, než v čínské verzi, byly herecké výkony. Přiznávám, že mi chvíli trvalo, než jsem si na čínský styl hereckého projevu zvykl a i když už jsem se pak adaptoval, tak pořád si myslím, že tohle nebyla zrovna nejsilnější stránka seriálu (ne-čínští herci, ti jsou už vysloveně třetí herecká liga). Každopádně suma sumárum za mě 4 hvězdy, dobré to bylo a těším se na pokračování.

plakát

Vetřelec: Covenant (2017) 

Dal jsem Covenantu v průběhu let poctivě dvě šance. Ale stejně jako po prvním zhlédnutí (2017), musím i po tom nedávném druhém konstatovat - tak tohle se, vážení, bohužel moc nepovedlo. Kdyby to bylo prostě jen nějaké noname akční sci-fi o tom, jak kolonisté  při průzkumu neznámé planety narazí na agresívní mimozemskou faunu a pološíleného androida ... tak by to za mě bylo vlastně celkem OK a neměl bych asi problém dát tomu 3 hvězdy. Jenže ono se bohužel jedná o další Scottův film z Alien universa ... což dost mění situaci, že ... jako třeba, že to o dost zvyšuje laťku. No a kameny úrazu se nám začínají valit ... První velký kámen - hlavní hrdinka. V Alien filmech se žádná představitelka hlavní ženské role prostě nemůže vyhnout srovnávání s legendární Ellen Ripley v nesmrtelném podání Sigourney Weaver ... Ano, asi to není úplně fér, uznávám ... ale tak to prostě je, nedá se nic dělat, sorry. Bohužel, Katherine Waterston v téhle zkoušce vůbec neobstála, je mi líto. Rozhodně netvrdím, že je to mizerná herečka, nebo že se na ni špatně kouká ... jenže zkrátka vůbec nemá charisma na to, aby mohla utáhnout Alien film. Ani Noomi Rapace v předchozím filmu ve srovnání se Sigourney neobstála, ale přesto si podle mě vedla o dost lépe, než tady Katherine. Myslím, že "Danny" dokonce není ani nejvýraznější ženskou osobností posádky Covenantu. Když se po zbytku posádky rozhlédneme, tak mi z toho vychází, že kdyby hlavní roli tehdy dostala místo Katherine třeba Carmen Ejogo, nebo  Callie Hernandez, výsledek by musel být určitě aspoň o něco lepší. Ano, čistá spekulace, samozřejmě ... nicméně co Scotta tehdy přesvědčilo o tom, že zrovna Katherine je ta pravá ... to je mi opravdu velkou záhadou. Druhým kamenem úrazu, stejně velkým, ne-li větším, je potom scénář ... Já opravdu nejsem žádný velký hnidopich a když mě film skutečně zaujme, vtáhne mě do sebe, tak potom dokážu úspěšně "odfiltrovat" i nějaké menší díry ve scénáři, drobné nelogičnosti v ději apod. Prostě celkový dojem je pro mě důležitější a když to film nakonec "zvládne", tak bývá vše odpuštěno. Jenže ... tady se zaprvé bohužel to "vtažení" moc nekonalo a zadruhé těch nelogičností v ději a děr ve scénáři bylo už prostě příliš. Už Prométheus (i když je o něco lepším filmem, než Covenant) podle mě mytologii Aliena zbytečně zamotal a vlastně poškodil. No a jestli jsme si tehdy - po ohlášení natáčení Covenantu - od dalšího filmu slibovali, že v něm Ridley třeba pár důležitých věcí dovysvětlí a nějak smysluplně odpoví aspoň na některé ze zásadních otázek, které Prométheus nastolil ... tak jsme se bohužel hodně sekli. Ano, sice tam určitý lehký náznak nějaké vysvětlovací snahy proběhl - např. Davidova postupně odhalovaná story, flashbacky - ale podle mě to nakonec silně nakřápnuté mytologii Alien ságy pomohlo jen pramálo. Covenant je tak za mě jen úplně zbytečným "appendixem" Alien universa a další zhlédnutí už do budoucna neplánuji. P.S. Ale abych jen nehejtil - jedna celá hvězdička z těch dvou je za Michaela Fassbendera v androidí dvojroli. To byla, v rámci možností, dobrá práce, Michael prostě umí ...

plakát

Pán prstenů: Prsteny moci (2022) (seriál) 

Minulý rok jsem to nedokoukal, myslím, že mi došly síly někdy během páté epizody ... nebo to byla už čtvrtá? Zřejmě si už přesně nevzpomenu ... ale zato si dobře vzpomínám, jak jsem se tehdy ze začátku - u prvních dvou epizod - zuby nehty snažil neunáhlovat se s kritikou a dát tomu co nejvíc šanci. Nepřál jsem si, na rozdíl od spousty online hejtrů, aby to byl průšvih. Každopádně ten shitstorm, který se na sítích strhnul okamžitě po vypuštění prvních záběrů (dlouho, dlouho před premiérou), ten se člověku prostě do hlavy zavrtal a já se tomu opravdu poctivě snažil nepodlehnout. Jenže nakonec jsem nevyhnutelně musel uznat, že Prsteny moci bohužel průšvih skutečně jsou, je mi líto. Po víc než roce jsem se k tomu nakonec vrátil a nějak to dokoukal ... ale bohužel můj loňský dojem zůstal, i po pauze, nezměněn. Jasně, nemusíte mi to věřit a můžete si třeba myslet, že jsem kryptofašista, nebo něco podobného 😅... ale opravdu nemám problém s diverzitou (i když tady byla tedy místy až nelogická) a nemám vůbec žádný problém ani se "strong female characters" - pokud jsou ty postavy dobře napsané a uvěřitelně zahrané. No ... a jsme u toho. Mizerný writing, ve scénáři opravdu velká spousta děr, nebo přímo až nesmyslů (a to nejsem Tolkien-purista, vcelku dovedu "vypínat" a opravdu neřeším každou prkotinu), herecké výkony často žádná sláva a někdy i vysloveně tragédie (Galadriel) ... a často bohužel, i přes celkově povedený vizuál, skoro nulová atmosféra ... Synergie těchto věcí Prsteny moci totálně potopila. K těm hereckým výkonům bych snad ještě dodal, že to se vlastně zase vracíme k tomu scénáři, protože ... z hovna bič neupleteš, že ... Opravdu velmi upřímně nechápu některé místní nadšené recenze a čtyř-pětihvězdičková hodnocení. Asi jsme, vážení nadšenci, každý z jiné planety. Za mě bylo - z té celkem asi devítihodinové stopáže první série - opravdu dobrých dohromady sotva tak 45 minut. Dvě hvězdy dávám tedy v podstatě jen za vizuál a hudbu. Promarněná šance, tohle mrzí hodně.

plakát

Nevědomí (2013) 

Tenhle film mi tehdy před lety v kinech nějak utekl a viděl jsem to poprvé až velmi nedávno. Protože tady nemůžu dát 2,5 hvězdy, tak dávám tři, ale pocit z toho mám opravdu takový ... přesně poloviční. Za mě se jedná o popcornovou jednohubku s většinou velmi dobrým vizuálem (i když pár "leteckých" záběrů na post-apo USA mi přišlo spíš k smíchu) a standardně dobrým Cruisem ... ale jinak se vším všudy průměr. Morgan Freeman je samozřejmě skvělý plejer, ale tady to moc nevytrhnul, scénář mu k tomu bohužel nedal příležitost. Mezi můj osobní "plejlist" klasik tohoto žánru se Oblivion rozhodně nemá šanci zařadit ... a abych nebyl špatně pochopený - u akčního post-apo scifi netrvám na nějaké super-originalitě, ani si neujíždím na luštění velkých filozofických přesahů, poselství apod., nejsem zas tak náročný ... Tohle ale prostě jen tak prošumělo a nevidím důvod se k tomu v budoucnu vracet.

plakát

Jurský svět: Zánik říše (2018) 

Díky Guardians of the Galaxy mám docela v oblibě Chrise Pratta ... a taky mám rád Tobyho Jonese ... a BDH režírovala pár solidních epizod mého oblíbeného Mandaloriana... a navíc je to hezká ženská. Takže jsem se nakonec po letech, takto pozitivně namotivován, odhodlal a Fallen Kingdom konečně zkouknul. No ... bohužel se potvrdilo, co jsem - i přes ty pozitivní motivace - tak trochu tušil předem. A totiž, že silně hrozí, že to bude prostě jen další nastavovaná kaše. CGI dinosauři samozřejmě vypadají skvěle, ale už mi dávno není 10 let, abych z toho vydržel být u vytržení celý film (ne-CGI dinosauři bohužel opět absentovali, zřejmě s trapnou výmluvou, že vychcípali a stalo se z nich uhlí). Je evidentní, že tvůrci na jakýkoli pokus o nějaký nový přístup k tématu úplně rezignovali. Takže tu máme návrat Blue a k tomu další z řady patřičně geneticky vytuněných, smrtících potvor - indoraptora. Bohužel opravdu dobrých, dramatických scén je zoufale pomálu, stejně jako humoru.  Ne, tohle už na mě prostě nefunguje ... dávám dvě hvězdy a přiznávám, že z toho jedna celá jde jen za dokonalým pozadím BDH (omluva za odporný sexismus, pokusím se do příště polepšit).

plakát

Pán času - Chichot (2023) (epizoda) 

SPOILERY! Přiznávám se, že jsem poněkud zmaten z toho, co jsem právě viděl. Zhruba první dvě třetiny epizody byly za mě skvělé – Neil Patrick Harris výborný, Tennant tradičně vynikající, chvílemi až horrorová atmosféra ... skvělá scéna "Donna vs. puppet family" ... No ale od momentu, kdy došlo na "bi-generation" to pak dál bylo za mě už jen bizarní. Jako kdyby RTD ten scénář prostě musel napsat během jednoho jediného večera, otevřel si k tomu na posilněnou láhev whisky ...no a ke konci už pak byl ... zkrátka příliš intoxikován ... Strašně moc doufám, že se s tou lahví whisky pletu a má to celé nějaký hlubší význam, který teď nechápeme, ale odhalí se nějak smysluplně v dalších epizodách. Návrat Mastera? Objeví se ten nebo to, čeho se bál Toymaker? Vrátí se on sám (jeho porážka byla až příliš snadná)? Vyřeší se nějak elegantně v dalším ději existence dvou Doktorů a dvou Tardis, která sama o sobě vytváří spoustu potenciálních paradoxů? Bude hrát i v dalších epizodách nějakou roli Mel (třeba ve stylu návratu SJS za první "vlády" RTD), nebo tam byla jen jako fan-servis jednohubka? Spousta otázek ... 🤷‍♂️ Jestli totiž chtěl RTD tím závěrem prostě  jen šokovat a doslova úplně za každou cenu přijít s něčím, co tu ještě nebylo... no tak tu pak bohužel máme (skoro) další The Timeless Children ... a to bych, se přiznám, zrovna od RTD nečekal. Protože ale moc chci věřit, že to bude spíš ta první možnost ... a taky proto, že nový Doktor zatím vypadá super, plus za ta pozitiva, co zmiňuji nahoře ... dávám epizodě 4 hvězdy. Tak uvidíme ... P.S. Důležitý dodatek: Po opakovaném zhlédnutí a HLAVNĚ poté, co jsem si přečetl a poslechl několik nedávných i aktuálních prohlášení RTD a poté, co jsem viděl miniepizodu "Children in need" a komentář RTD ohledně Davrose, měním hodnocení na 3 hvězdy - z toho celé 2 jsou jen za Tennanta a Harrise, které oba prostě miluju. Původní recenzi nebudu upravovat, abych si sám mohl příště připomenout, jak jsem byl naivní. Poslední, co mě napadá k tomu napsat je už asi jen to, že v BBC se opravdu už zřejmě úplně všichni zbláznili. Je mi smutno.

plakát

Pán času - Do modravých dálav (2023) (epizoda) 

Výborně! Tak tahle epizoda, to už bylo jiný kafe, než The Star Beast. Jasně, není to druhé Blink, ani druhé Heaven Sent, ani Silence in the Library ... ale je to opravdu, opravdu dobré. Konečně! Po kolika letech ... šesti, nebo tak nějak? Moc doufám, že následující epizody udrží laťku aspoň takhle vysoko. Díky, RTD!