Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Animovaný
  • Komedie
  • Drama
  • Krátkometrážní
  • Dokumentární

Recenze (923)

plakát

Hranice (2023) 

Hranice ukazuje situaci na Bělorusko-Polské hranice z perspektiv různých postav. Hraniční stráže, psycholožky, rodiny uprchlíků nebo aktivistů. Tenhle film v žádném případě není bez názoru, ale nedá se navzat jako neupřímný nebo nekomplexní. Navíc ho dokážu nazvat na perlu kvalitní filmařiny. Před pár lety jsem kritizoval Nabarvené ptáče, jelikož šlo o film o "horké bramboře", které se všichni chtějí zbavit a postupně ji ničí. Tady to přirovnání není negativní, jelikož je to přesné popsání situace. Bělorusové se snaží vyhnat uprchlíky do Polska, ty je zpátky ženou do Běloruska. Dokud neumřou. Malé momenty vyprávění, které ukazuje Agnieszka jsou skvělé. Postava kluka z uprchlické rodiny například shodí brýle ženě v letadle, aby ho pustila sednout. Takové malé momenty lidskosti. Film také hodné řeší náboženství. Otec od rodiny utíká před Islámským státem poté, co ho napadly. Byl zmlácen když kouřil, to dělá konflikty s dědou rodiny, který je dodnes oddaným muslimem. Jiní utíkají kvůli obvinění z homosexuality, jiný pouze kvůli válce. Polská psycholožka dokazuje svůj původ tím, že na policista vyplázne celou křesťanskou modlitbu. Film kritizuje i aktivisty, kteří se za každou cenu snaží být v oblasti legality i když do ubližuje lidem. Jen ukazují zoufalé příběhy utečenců, zatímco polská veřejnost nad problémem zavírá oči. Je radikální, že film podporuje nezákonné jednání? Ano, ale někdy zákony na papíře prostě nejsou správné. Zákony by měli pomáhat lidem a trestat nespravedlnost. Nejde o to, že jsme dosáhli perfektní morality a nedá se nic změnit. Ano, film je v tomhle radikální. Zpátky k filmu: Jsou zde i zajímavé paralely - psycholožka Julia je svléknuta do naha policií, aby byla zhanobena. Poté, co člen hraniční stráže se rozhodne pomoci uprchlíkům, je odhalen on a dívá se na sebe do zrcadla. Na první zhlédnutí je film hodně dlouhý, ale pointa s kontrastem s uprchlíky z Ukrajiny je silná. Ti, co před půl rokem mlátili rodiny Syřanů, rozdávají nyní ukrajinským dětem hračky. Četl jsem názory na internetu a bohužel mi přijdou docela genocidní. Ano, i když jsou uprchlíci posíláni z Běloruska úmyslně, opravdu není morální je postřílet (top komentář na IMDB právě teď). Nejsou to vojáci, jsou to jen civilisti, kteří jsou nevědomky využiti a do Evropy by se chtěli dostat stejně. Ať už by jim Bělorusové pomohli či ne. A je to nacistická propaganda? Nejhorší na nacistické propagandě byla dehumanizace a tohle je naprostý opak. Nacistické propagandě se více blíží to, když řeknete všichni "A" nás chtějí zničit/jsou svině". Tenhle film naprosto odmítá absolutní řešení nebo to, že na světě jsou pouze "hrdinové" a "svině". Tenhle film je mnohem komplexnější, než někteří na této stránce či světě tvrdí. 9/10 A jebat lidi v těchto komentářích, kteří se doslova smějou, když uprchlíci jsou mláceni do ksichtu. EDIT: Jediná výtka - rapová scéna byla fakt cringe. Ať už úmyslný či ne.

plakát

Captain Laserhawk: A Blood Dragon Remix (2023) (seriál) 

Přistupuju k tomu specificky jako fanoušek studia BobbyPills a jeho zakladatelů (Lastman, Crisis Jung, Vermin) a zároveň jako fanoušek Far Crye. Jako fanoušek BobbyPills jsem nadšený - je to jejich francouzská značka naprostého úletu, sexu a kvalitní animace, jakožto fanda Far Cry můžete být sklamaní, protože si to naprosto upravuje Ubisoftí značky jak chce. A to je v pohodě. Hrdina plošinovek Rayman je zde hlavní moderátor propagandy, Marcus z druhých Watch Dogs je dědek žijící v poušti a záporák z Far Cry 4 je vůdce Triád. Opravdu remix jak se patří. BobbyPills kombinují styly 8 bitové animace, randících simulátorů a full-motion grafiky z 90. let. A ač grafika je velmi kreativní, je to odvázané, příběh je docela nudná storka o bandě rebelů proti korporátu. Naštěstí skvělá akce a animace to zachraňují. Autoři si taky občas udělají srandu i z Ubisoftu (záporáci používají měnu Ubi Credity, což jsou body za které si v Uplayi kupujete microtransakce). Je to hodně, hodně nekompromisně GAY (Hlavní hrdina - Dolph Laserhawk se mstí svému bývalému milenci, který ho podrazil), takže předpokládám, že ČSFD diváci, co jim praská žilka u každé menšiny ve vedlejší roli na Netflixu budu zvracet vzteky. Původně jsem se bál, že pro BobbyPills, kteří se označují jako "fucked-up lidi, co dělají animaci pro fucked-up lidi", hodně uberou a tohle bude pro ně jen projekt na zakázku, ale jsem rád, že jsem se kurva mýlil. Tohle je animák přesně pro skupinu asi 5000 animátorů na světě, kteří kreslí největší brutální bizarnosti. Takže předpokládám, že se další série se těžko dočkáme neboť ta skupina lidí asi nepřitáhne Netflixu taková čísla která čeká. Jinak Lastman série 3 a Vermin série 2 kdy?

plakát

One Piece (2023) (seriál) 

Skoro zázrak. Nemělo by to fungovat a přesto to funguje. Hrané adaptace anime moc Netflix neuměl (Death Note, Cowboy Bebop), ale tohle se povedlo. Hlavně kvůli scénografii, kostýmům, dobře nacastovaným hercům a naprostému trefení správného tónu. Herci se svoje role užívají naplno a jedou naprosto na stejné "hrané anime" vlně. Monology, křičení útoků, emoce nadřeň. Ten herec, co hraje Luffyho je taky perfektní jako shonen protagonista. Ostatní jsou taky super od Zora po drsného velitele mariňáků. Všechni mají masivní charisma a všichni naprosto ví s jakou silou přehnanosti/upřímnosti postavy hrát. Nakonec i emotivní momenty (převážně ve flashbackcích) fungují na jedničku. Ocenit musím i make-up a kostýmy, které naprosto vytvářejí tento "hraný-animákový" styl. Takový pokus na západě jsme tu neměli od Speed Racera. Z původního seriálu jsem viděl jen cca 20 epizod a přišlo mi, že dávalo smysl, co změnili. Například Koby zmizí v anime po první epizodě a pak se dlouho neobjeví, nyní je tu celá mariňácká linka. A hlavní výhoda: Nemusíte sledovat 1000 epizod, aby jste byly v obraze. Lidi, Shanks je "doslova já". Follow you dreams, baby. Pirátství je zločin. Další série doufám brzo.

plakát

Simpsonovi - Homerův přechod (2023) (epizoda) 

Epizoda, která satirizuje militarizaci policie tím, že militarizuje "crossing guards" (dobrovolníky, kteří hlídají přechody u škol). Vlastně docela vtipné, i když to neříkává nic zase objevného a konec je utnutý dost narychlo.

plakát

Simpsonovi - Sen noci středního školního věku (2023) (epizoda) 

Musím říct, že jsem rád, že tvůrci se opět snaží. Simpsonovi jsou teďka jiní - tohle je spíš rodinná terapie než rodinný sitcom, ale určitě je to lepší než nesmyslná kanonáda vtipů a flanderizované postavy z 22-31. řady. Neříkají něco zase až tak nového, ale je vidět, že tohle téma bylo pro autora/autorku scénáře důležité. (Jde o to, že se Marge smiřuje s tím, že Bart dospívá.) Zlatá éra by to asi zpracovala vtipněji a lépe (a asi dokonce možná existuje epizoda na podobné téma), ale vidím, že tvůrci fakt vzali to, co na postavách dříve fungovalo a dokázali to docela dobře rozepsat. Hodnocení dám asi na konci série (jestli tuhle sérii dokoukám) a zatím mě to baví víc než reboot Futuramy.

plakát

Boiling Point - Episode 1 (2023) (epizoda) 

Moc se mi nelíbil původní film a doufal jsem, že mě překvapí seriál, jelikož jeden z nejoblíbenějších počinů poslední doby byl The Bear ze stejného prostředí. Tohle se Bearem hodně inspiruje, i když původní film vyšel před premiérou Beara. V kameře, která je teď (po úvodním gimickovém longtakeu) rychle střihaná s jumpcuty, ve výběru hudby a ve stylu vyprávění příběhu. Stále to ale stojí na gimicích, komických postavičkách a melodramatických zvratech. Jako dokážu si to představit jako "veselé historky z kuchyně" namísto naznačených postav v Bearovi, kdy vidíte, že za nimi je mnoha neznámé historie. Taky je to mnohem méně vtipné i když se to snaží být daleko ftipnější. Je tam taky hromada režijních rozhodnutí, která mě štvala (z dynamického záběru z ruky prostříháváme do nudného záběru ze stativu, jak Graham sedí na židli). Není to asi pro mě, ale doufám, že si to fanoušci původního filmu užijí.

plakát

V/H/S/85 (2023) 

Slabší než předchozí dva díly. Jde o návrat k horroru a zábavy je tam o trochu méně. Ovšem jsem stále fanda této série už od druhého dílu. Pochválil bych dvé povídky. "No Wake / Ambrosia" zpočátku vypadala jako běžná vyvražďovačka, ale dostala pak nový kontext s druhou částí v průběhu filmu. Voda je kouzelná! Dobré bylo i "Dreamkill", který si dokážu představit jako celovečerní film ve stylu Giallo. I když možná to, že je to 100% dokument povídce spíš uškodilo. Odkazy na původní Halloween! Mňam. Slabými články byla variace na technologický performance art "TKNOGD" a "God of Death" z jižní Ameriky, který rekontruuje zemětřesení z roku 85. "God of Death" začíná slibně, ale zabije to konec, který je tam prostě jen hozený jako nadpřirozený twist, který tam prostě nesedí. David Bruckner, kterého mám rád, jelikož natočil pár dobrých horrorů a nejlepší povídku z celého VHSka (Amatuer Night) nám také dodal vcelku neurážlivou omáčku napříč příběhy. Jde o příběh měnivce jménem "Rory" a vysokoškolských experimentech na něm. Sice bych od něj čekal něco lépe - po práci s herci v Hellraiserovi a The Ritual, ale hlavní radost z tohoto segmentu je pouze prostý body-horror a malý vtípek na konci. Každopádně snad se sejdeme zase za rok, kdy se podíváme na další příběhy nadrženců a idiotů s kamerami, kteří budou polceny nadpřirozenými silami. 7/10. Ne až tak hrozné jako Viral.

plakát

Adventure Time: Fionna & Cake (2023) (seriál) 

Podle mě srovnatelné se zlatou érou Času na Dobrodružství. Legitimní sequel, který se převážně zabývá postavami Fionny, Cakea a Simona Petrikova alias Ice Kinga. Finna moc nečekejte, a Jakea už vůbec. Tahle minisérie však ukazuje menší postavy v novém světle. Někteří dostanou svou první velkou roli (Marshall Lee a Gary Prince). Prismo je taky v téhle sérii skvělý. Dojde i na vysvětlení, jak vlastně vznikla "fanfikce" Fionny a Cakea. Většina herců se vrací a jsou zde i písně napsané Rebeccou Sugar (Steven Universe) a Patrickem McHalem (Over the Garden Wall). Na rozdíl od původního seriálu je to hodnoceno 13+, což je ale nejspíše využito kvůli pár kapkám krve a pár ostřejším vtipům. Ono to zase není o tolik drsnější než původní seriál. Fanoušci budou nadšeni a já jsem byl spokojenější víc než u "Dalekých krajů". Adventure Time je seriál se kterým jsem vyrostl, takže jsem velmi rád, že se tohle povedlo. Jediná výtka je to, že multiverse už trochu ohraný, ale co s tím naděláte. Aspoň ho tu zajímavě využili.

plakát

Země zítřka (2015) 

Naprosto přesně to, co nesnáším na "pop"-vědě, naivním futurismu a (původních) fanoušcích Elona Muska. Předpokládám, že lidi, kteří tohle natočili/napsali/schválili oslavovali koncept Hyperloopu a věří, že nás před klimatickou změnou zachrání once-in-the-lifetime inovátoři/velcí muži historie.

plakát

Futurama - Série 8 (2023) (série) 

Jsem stále fanoušek prvních 4-5 řad, mám rád ty postavy a ten svět. Ale prostě s každou reinkarnací je Futurama o trošku horší. Epizody o Amazonu, Vánocích a Zappovi jsou fajn, ale většinu času jsou vtipy slabší a často se tady Futurama pokouší reflektovat současná témata (Bitcoiny nebo Covid) a málokdy jí to vyjde. Zvlášť epizoda o Covidu-19 jsou prostě ohrané vtipy, které jsme slyšeli za těch pár let mnohokrát (Haha Zoom, haha vakcínové konspirace, haha). Futurama má problém narozdíl od South Parku, že prostě dělají epizodu 2 roky, takže odkazy na současné události jsou prostě pasé. Překlad od Disney+ je taky velmi daleko od geniálního překladu Primy Cool. Dokáže docela zabít vtipy a prostě jsem si nezvykl na nové překlady, které jsou doslovnější (Velmi křehké obvody jsou nyní Všechny moje obvody, Krajní dveře/parodie na Krajní meze jsou nyní Děsivé dveře/zrcadlo). Futurama, společně s Rozčarováním a Simpsonovi tedy propadá do projektů Greoninga, které se od jeho původních děl o dost zhoršily.