Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Animovaný
  • Akční
  • Krimi

Poslední recenze (1 095)

plakát

Kdo mi jde po krku (2021) 

Taylor Sheridan se díky scénářům k filmům jako Sicario nebo Za každou cenu stal uznávaným scenáristou akčních thrillerů, jako scenárista a režisér poté pár let nazpátek stal za povedeným thrillerem Wind River. Kromě toho také Sheridan stojí za povedeným seriálem Yellowstone a kromě psaní scénářů se nadále věnuje i režii, přičemž jeho novinka Kdo mi jde po krku je adaptací knihy Michaela Koryti. Sheridanova novinka poté lákala na přitažlivé prostředí Montanské divočiny, kde ovšem bude dvojice zabijáků nahánět malého chlapce a ženu, která se ho pokusí ochránit. A do toho všeho ještě bratři rozpoutají nebezpečný požár. Stojí tenhle akční thriller ovšem vlastně za to? Kdo mi jde po krku je poctivá filmová práce. Nejen, že jde o dokonale natočenou podívanou, ale celé to má zároveň neskutečně pěkný vizuál, akční scény jsou perfektní a především jsou herci výteční a i přes to, že se jedná o akční film nejsou ty dané postavy dvourozměrné. Snadno se přitom bude argumentovat v tom smyslu, že Kdo mi jde po krku nemá kdovíjak komplikovanou zápletku a do jisté míry se dají potvrdit ohlasy, které Kdo mi jde po krku považují za film, který by vypadl z 90. let. Jenomže to platí v tom dobrém slova smyslu a především se něco takového dalo od Kdo mi jde po krku automaticky očekávat. Jenomže potěšující je, že i přesto jde o skvělou podívanou. Angelina Jolie se v Kdo mi jde po krku vrací ve skvělé formě. Role Hannah jí sedne na míru, Jolie zde dostává herecký prostor a především Hannah není jednoduchou postavou. Scénář od začátku pracuje s tím, že má postava PTSD, což má na ní zásadní emocionální vliv a především není nesmrtelnou hrdinkou. Přesto je Jolie v perfektní akční formě a přitom má též výtečnou chemii s Finnem Littlem, který je do role klíčového chlapce skvěle obsazen. Tenhle malý klučina se v Kdo mi jde po krku slušně předvedl a rozhodně patří mezi nejvýraznější dětské herce za poslední dobu. Vynikající je i duo Aidan Gillen/Nicholas Hoult. Tahle dvojice má spolu též úžasnou chemii, přičemž každý má v dvojici otec/syn svou úlohu. Hoult překvapivě skvěle funguje jako děsivě působící zabiják, Gillen poté nadále dokazuje, že by si jen málokdo v nadcházejících letech zasloužil více hereckých příležitostí. Gillen totiž skutečně působí jako šílenec, kterému byste nechtěli zkřížit cestu a to samé se dá víceméně říct i o Houltovi v roli jeho syna. Na první pohled tak trochu zvláštní volba na dvojici nájemných zabijáků je tak i v tomhle ohledu castingovou trefou. Jon Bernthal zde dostává velmi vděčnou roli, přičemž jí zvládá už díky svému charizmatu i herecké přirozenosti. Neznámá Medina Senghore zde má též velmi zajímavou roli a Tyler Perry ve své čestné roličce dokazuje, že hrát skutečně umí pod tím správným tvůrčím dohledem. Na malém prostoru navíc solidní práci odvede Jake Weber jako otec pronásledovaného klučiny, přičemž se i na malém prostoru zvládne vybudovat uvěřitelný vztah mezi otcem a synem. V Kdo mi jde po krku se skvěle pracuje se zvukem, kdy každá střela, plameny ohně i naráz zní intenzivně. Skladatel Brian Tyler pro film složil svůj nejlepší soundtrack za posledních několik let. Kameraman Ben Richardson po Wind River opět dodal Sheridanovu filmu silnou vizuální stránku, kdy se dá jednoduše kochat nad mnoha jeho záběry. Ať už právě kvůli té krásné divočině, která je poté zasažena oním vyvolaným požárem. Právě zapojení požáru působí svěžím dojmem, ohně působí realisticky a to jakým způsobem film pracuje s atmosférou je prostě neskutečná slast. Ten film navíc nezpomaluje, pořád se v něm něco děje a i přes to, že se jedná o akční thriller je výraznější než většina aktuálně vznikající konkurence. Celou dobu to působí realistickým nádechem, přičemž lehké přimhouření se tak nějak pochopitelně musí vyžadovat. Ten film sice nebourá zavedená pravidla svého žánru, přesto v něm ovšem předvádí vrcholnou práci. Daří se mu pracovat s hlavní hrdinkou, která má PTSD, působí to skutečně intenzivně a ten film skutečně působí jako vrchol daných možností. Kdo mi jde po krku je skvělá akční podívaná, která je dokonale natočená, výtečně pracuje s obrazem i kamerou, má výtečné obsazení a jde zároveň o nostalgickou připomínku staré poctivé akční školy i vrcholný úkaz akčních filmů 21. století. Jeden z nejlepších akčních thrillerů posledních let, skvělý comeback Jolie a příslib toho, že Sheridan by mohl v Hollywoodu ještě předvést zajímavé věci..... PS: Tenhle film potřebuje kino!

plakát

Žena v okně (2021) 

David Fincher všem vytřel v roce 2014 zrak Zmizelou. Adaptací románu Gillian Flynn Fincher světu daroval jeden ze svých nejlepších filmů a především byl film slušným hitem, který v kinech vydělal téměř 370 milionů dolarů. Logická reakce Hollywoodu? Snaha o další adaptace knižních thrillerů. Volba tak padla i na adaptaci knižního thrilleru Žena v okně. Kniha A. J. Finna sice vyšla až v roce 2018, studio 20th Century Fox nicméně práva zakoupilo už v roce 2016. Režie se chopil Joe Wright, scénáře adaptace poté jinak herec Tracy Letts, hlavních rolí se zhostili Amy Adams, Julianne Moore nebo Gary Oldman a ideální plány studia sázeli na premiéru na podzim 2019 a potencionální útok na pár Oscarů.   Háček byl ovšem v tom, že v létě 2019 proběhli testovací projekce, které nedopadli ideálně. Diváci film na testovacích projekcích jednoduše strhali. Studio Disney (v té době již Fox zakoupil Disney) tak okamžitě film odložilo na květen 2020, scénář přepisoval mimo jiné Tony Girloy a proběhli také přetáčky. Během přetáčení se navíc došlo k rozhodnutí, že dvojici Trent Reznor a Atticus Ross nahradí na pozici hudebního skladatele Danny Elfman. A pak přišel COVID-19! Studio hodlalo film po odložení do kin dát právě v roce 2020, horší načasování si ale vybrat nemohli. A v tu chvíli nastoupil Netflix, který na film zakoupil práva a nakonec tenhle předělaný a dost možná prokletý projekt umístil na svou streamovací službu. Jedná se skutečně o takový průšvih?   Žena v okně působí přesně jako film, který se stal takovým průšvihem, že jeho jediná ´´ spása ´´ byla zakoupení Netflixem. Žena v okně má totiž k dobrému filmu daleko. A to především i proto, že Joe Wright nadále patří mezi nejméně zajímavé režiséry Hollywoodu. Typ režiséra, který si sice umí ohlídat vizuál a nebojí se pár zajímavých vizuálních nápadů a díky tomu se alespoň na Ženu v okně celkem pěkně divá. Má to daleko k úplné katastrofě, v mnoha ohledech ten film působí kreativně. Amy Adams je v hlavní roli dle očekávání skvělá, stejně tak je Julianne Moore dle očekávání velmi dobrá. Jenomže není moc těžké dopátrat se toho pravého důvodu, kde se v rámci Ženy v okně stala chyba.   I bez přečtení knižní předlohy se dá velmi pravděpodobně odhadnout, že Žena v okně v knize funguje o poznání lépe. Nejen, že se v knize dá vše pořádně detailně dovysvětlit (především díky rozboru postav), ale Žena v okně dokazuje, že je velmi obtížné knižní předlohu zpracovat a že každá kniha k filmové adaptaci prostě zrozená není. I přes to, že je Adams v hlavní roli skvělá se scénáři nedaří (nejen) její postavě dodat pořádnou hloubku a pořádně schopně vykreslit její duševní rozpoložení. A i přes skvělost jejího výkonu jí člověk tu ženu s agorafobií prostě tak úplně nevěří.   V Ženě v okně je přitom spousty velmi dobrých herců, přičemž se ovšem zdá, že je jich na tyhle postavy škoda. Takový Gary Oldman v tomhle případě nemá štěstí na zajímavou postavu, kde by tak jeho mistrovské herectví dostalo pořádnou příležitost. Jennifer Jason Leigh představuje stejně tak zahozený potenciál a to samé se dá v podstatě říct i o Anthony Mackiem, Brianu Tyree Henrym, Wyattu Russellovi nebo i Tracy Lettsovi, který si zde kromě napsání scénáře též zahrál menší roli. Především se zde někteří herci (Mackie, Leigh...) objevují na velmi malém prostoru, což jen dokazuje, že se očividně stříhalo. Film sice trvá lehce přes hodinu a půl, na úděl toho ale nic v tom filmu nefunguje. A obávám se, že by víceméně stejným bordelem byla tak trochu i Zmizelá, kdyby místo 150 minut trvala také pouze 100 minut.   Soundtrack Dannyho Elfmana k Ženě v okně je jeho nejslabším za posledních 10 let a zamrzí, že se radši neponechala dvojice Reznor/Ross. Pak je tu také ta velmi úsměvná snaha o thrillerovou atmosféru, která se zcela míjí účinkem. Do velké míry to působí tak, že tvůrci jednoduše nakoukali thrillery od Alfreda Hitchcocka, Romana Polanskiho nebo Sama Peckinpaha a snažili se tomu co nejvíce přiblížit. A pak je právě velmi úsměvné sledovat ty neúspěšné pokusy, kdy definitivně dochází k aktivnímu používání mozkových závitů v oblasti zamyšlení nad tím, co se vlastně v zárodku pokazilo.   A právě zde přichází do hry ta zásadní myšlenka - Mohla dle samotné knihy vlastně vzniknout dobrá adaptace? Na tuto otázku pochopitelně lépe odpoví člověk, který měl s knižní předlohou zkušenosti. Nezkušený divák ale může snadno posoudit, že má filmová Žena v okně zásadní problém. Dokazuje to i konec, který tak trochu potápí vše o co se předtím film (neúspěšně) snažil. Ten film nefunguje jako detektivní thriller, nefunguje jako psychologické drama a už především to vůbec celé nefunguje dohromady. Žena v okně chce být zajímavý a šokující film, vůbec na to ale nemá. Působí jako přetáčený/přestříhaný/přepsaný film, což má za následek ještě jeho větší nefunkčnost. Bylo by nejspíš strašně zajímavé vidět tu úplně první verzi, kterou testovací publikum strhalo a srovnat jí s tou výslednou verzí, která nyní koluje na Netflixu.   Amy Adams by si bezpochyby zasloužila Oscara, tudy ovšem cesta nevede. Žena v okně je dle očekávání nefunkčním mišmašem, kde veškerá snaha o jeho záchranu měla pravděpodobně za následek ještě větší pohromu. Jeho velmi slušná vizuální stránka, dobré (i když nevytěžené) obsazení a pár celkem slušných momentů nespasí fakt, že jde o naprostým právem snadno zapomenutelnou záležitostí, která si za to navíc může sama. Je to zmatený film, který velmi snadno upadne do propasti zapomnění. Dobře mu tak!

plakát

Kyslík (2021) 

Většinou je velmi obtížné zpracovat film, který se většinu času odehrává v jedné místnosti a většinu času se může opřít pouze o jediného herce. Přesto ovšem takový film natočil Alexandre Aja. Režisér francouzského původu se zapsal do paměti především jako režisér předělávky Hory mají oči nebo nedávné Kořisti, nyní ovšem svůj nový film natočil v rodné Francii a hlavní role se poté zhostila Mélanie Laurent. Kyslík byl nicméně i přes minimalistické zpracování rozhodně obtížnou zkouškou. A i proto potěší, že Aja z téhle látky vytřískal maximum.   Kyslík je napínavá podívaná a především herecký koncert Mélanie Laurent. Laurent zde předvádí nejlepší výkon ve své kariéře, kdy dokáže skutečně předvést několik různých typu emocí, divák díky jejímu podání hlavní hrdinky naprosto cítí tu klaustrofobickou atmosféru a velmi snadno je díky výkonu Laurent divákovi stejně nepříjemně jako hlavní hrdince. Perfektní výkon, který snad pro Laurent bude v následujících letech klíčem k podobně fenomenálním výkonům.   Aja se nadále projevuje jako nedoceněný filmařský talent. K zmíněným Horám mají oči nebo Kořisti divák může mít různé výtky, přesto se ovšem nedá upřít, že Aja v rámci hororového žánru v mnoha ohledech dokáže většinu konkurence snadno strčit do kapsy. Kamery se navíc chopil Ajův dvorní kameraman Maxime Alexandre a Kořist je díky tomu další vizuálně povedená podívaná. Živelná kamera, perfektní práce s barvami a především v součtu skutečně vizuální pastva pro oči. Aja nadále umí pracovat s vizuálem, zároveň se mu nadále daří pracovat s atmosférou a i gradací jednotlivých momentů.   Především má ale Kyslík vydařený scénář, který je přitom dílem debutující scenáristky Christie LeBlanc. Ten scénář není dokonalý, dá se snadno rýpat do různých detailů a jistých klíčových prvků zápletky, důležité ovšem je, že se skutečně něco přes hodinu a půl pořád něco děje a to i přesto, že jsme pořád v jedné kryokomoře. Kyslíku se daří, aby byl zároveň napínavou podívanou, zároveň měl jistou myšlenku a občas se skutečně dokáže vydat nečekaným směrem. Film se sice možná vydává odhadnutelnou cestou, nikdy ovšem není vyloženě únavným, nadále se mu daří držet diváckou pozornost a především je skutečně chytrý. Intenzita v něm se dá po celou dobu krájet a i přes to, že snadno dá šťourat do logiky a s tou absencí hlušších míst to tak lehké není, těžko si v poslední době vybavit více intenzivní thriller.   Kyslík je povedený napínavý thriller, který nejen snad konečně pořádně nakopne kariéru Mélanie Laurent, ale dohodí více zajímavých projektů Alexandru Ajovi. Ten zatím natočil svůj nejspíš nejlepší film, který má sice lehké nedostatky, přesto jde ovšem o povedenou záležitost, která si svou pozornost rozhodně zaslouží.......

Poslední hodnocení (8 756)

Mare z Easttownu - Illusions (2021) (epizoda) (E05)

17.05.2021

Nový svět (2005)

17.05.2021

Biggie: I Got a Story to Tell (2021)

16.05.2021

Všechny moje lásky (2000)

16.05.2021

Půlnoční kovboj (1969)

16.05.2021

Seaspiracy: Pravá tvář udržitelného rybolovu (2021)

15.05.2021

Love, Death & Robots - Season 2 (2021) (série) (S02)

15.05.2021

Kdo mi jde po krku (2021)

14.05.2021

Love, Death & Robots - Utonulý obr (2021) (epizoda) (S02E08)

14.05.2021

Reklama

Poslední deníček (4)

FILMOVÉ TÉMA- JAK MOC (NE)ÚSPĚŠNÝ BUDE BLADE RUNNER 2049?

Jedna z neočekávanějších novinek podzimu 2017 dorazila do kin a již zítra v neděli se dozvíme její celkové výsledky napříč světem. Jak to tak ale vypadá, moc důvodu k radosti nebude. Pojďme si shrnout základní fakta:


Blade Runner 2049 je pokračováním filmu Blade Runner z roku 1982. Ridley Scott tehdy slavil úspěch prvního Vetřelce (Od jehož premiéry nás už dělí šílených 38 let!) a jeho další štafeta byla právě adaptace románu Philipa K. Decka z roku 1968 Sní Androidi o elektrických ovcích? Do hlavní role byl obsazen Harrison Ford a rozpočet filmu činil 28 milionů dolarů. Kritika ale film nejen sjela ale celkové tržby byli slabých 33 milionů dolarů (A Ridleymu navíc trvalo do roku 2007 než natočil svůj vysněný Final Cut tedy tak jak měl podle něj film vypadat)


Blade Runner si během let vybudoval obrovskou základnu a spoustu lidí ho zařadilo mezi kultovní sci-fi bok po boku Star Wars či Star Trekem.


Zvěsti o pokračování se objevili již v roce 1999 avšak nedošlo k němu. V roce 2009 začal Ridley Scott a jeho bratr Tony (Režisér dodnes legendárního Top Gunu, budíž mu země lehká!) vytvářet prequelovou sérii skládající se z 5-10 minut avšak i z toho sešlo.

 

V roce 2011 se začal vytvářet nový Blade Runner a co se týče režiséra se myslelo na Christophera Nolana (Trilogie o Temném rytíři, Počátek, Intersteller, Dunkerk) nakonec však měl režírovat opět Ridley Scott. V roce 2015 se však Ridley Scott přesunul z postu režiséra na poli producenta aby se údajně více věnoval novým Vetřelcům a na post režiséra dal Denise Villeneuva (Zmizení, Nepřítel, Sicario: Nájemný vrah, Příchozí)


Pak se obsadilo obsazení s Ryanem Goslingem v čele a začalo se natáčet a film tento týden dopotuloval do kin a je na čase začít se bavit o tom jak moc (ne)úšpěšný bude.


Blade Runner 2049 byl již při natáčení nazýván nejdražším nezávislým filmem všech dob. Jaký je vlastně rozpočet? Oficiálně není známo ale jedná se o něco mezi 150-185 miliony dolarů (!)


Spousty lidí si jistě vzpomene na film Šílený Max: Zběsilá cesta který v roce 2015 při rozpočtu 150 milionů dolarů vydělal 378 milionů dolarů. Musíme si ale probrat pár ale:

1) Šílený Max: Zběsilá cesta je především akční jízda na kterou lidi mohli jít a mohli mít o zábavu postaráno. Blade Runner 2049 je depresivní, špinavý film tedy typ filmu na který lidí nemají moc náladu.

2) Šílený Max: Zběsilá cesta trval 120 minut. Blade Runner 2049 trvá 165 minut. I minuty jsou v tomto důležité. Čím méně času tím více se dá za den promítat. (Dodnes si vzpomínám když Vlka z Wall Street dává na Novém Smíchově v Cinema City 3x denně a na promítání bylo prakticky vyprodáno. Vlk z Wall Street sice trval 180 minut ale pořád šlo o film kde si podvodníček vydělává peníze, souloží s prostitutkami, fetuje drogy a dělá bordel. Vlk z Wall Street si tak při rozpočtu 100 milionů dolarů vydělal 392 milionů dolarů)

3) Šílený Max: Zběsilá cesta za první víkend v Americe vydělal 45 milionů dolarů a celkově si z Ameriky vydupal 153 milionů dolarů (a k tomu přidal 700 tisíc poté co měl díky Oscarovým nominacím ještě speciální projekce). Američtí novináři tipovali otvírák za 54 milionů dolarů a celkově z Ameriky 134 milionů dolarů. Pátek z Ameriky však dává jenom 12 milionů dolarů.


Blade Runner 2049 je experiment a je zázrak, že v současném Hollywoodu vznikl. Zvláště při tak šíleném rozpočtu. Jedno je však jisté: Jestli film propadne může to znamenat, že se podobného experimentu už jen tak nedočkáme. A to by byla škoda.
A můj skromný názor? Amerika zajistí určitě stovku a zbytek světa určitě 200 milionů. To dám dává 300 milionů dolarů což je prostě málo..... Oscarové nominace nás sice neminou pořád to ale nezachrání rozpočet. A stejně jako se další Šílení Maxové nehýbou z místa stejně tak se z místa jen tak nepohnou další Blade Runnerové.

 

Takže až zase budete hudrovat, že v kinech už není nic jiného než Star Wars, Marvel či Rychle a zběsile..... Vzpomeňte si na to, že jste měli podpořit tento vizionářský projekt ještě když byl čas.

FILMOVÉ TÉMA- JAK MOC (NE)ÚSPĚŠNÝ BUDE BLADE RUNNER 2049?

Reklama

Reklama