Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Animovaný
  • Dobrodružný

Recenze (452)

plakát

Vlk z Wall Street (2013) 

Neumím si představit, že z nejnovějšího počinu mistra Scorseseho se nestane kult. Tak jako se dnes uctívá Pulp Fiction, stejným způsobem se bude za dvacet let uctívat Wolf of Wall Street. Co scéna, to perla! A největší zásluhu na velkolepém diváckém zážitku má (krom brilantního scénáře) excelentní DiCaprio ve své, dovolím si tvrdit, životní roli. I díky jeho hereckému koncertu tříhodinová stopáž ani trochu nevadí, byť ke konci filmu tempo trošičku poklesne, zlo přece musí být po zásluze potrestáno. Obávám se však, že vzhledem k jisté kontroverzi (Scorsese natočil nekompromisní eRko) film v oscarovém klání propadne - stejně jako Pulp Fiction obdrží možná jednu či dvě sošky, aby se jako že neřeklo, a zbytek ocenění poputuje k některému z "ušlechtilých" filmů, natočených jen a pouze pro senilní akademiky. Můžete si být ale jistí, že Wolf of Wall Street ve zkoušce časem obstojí. Je totiž až příliš výjimečný, než aby prachsprostě zapadnul v davu.

plakát

Vánoční poselství prezidenta republiky Miloše Zemana (2013) (pořad) odpad!

Jeho excelence Lihoš první si báječně pochválil dvě tři věci, které se mu dle jeho vlastních slov povedly, a taktně přešel kolem desítek a desítek průserů, které první rok ve funkci spáchal. Překvapuje to vůbec někoho? Jasný odpad. Milošku, žaluj...

plakát

Kapitán Phillips (2013) 

Kolegové, připíjejme a oslavujme, Paul Greengrass se vrací ve vrchoné formě! Mistr roztřesené kamery se po malém úkroku stranou (byť Zelená zóna rozhodně nebyla špatným filmem) vrací k žánru, který jeho režijnímu stylu sluší nejvíc - intenzivní pseudodokumentární drama na motivy skutečných událostí. Let č.93 na mém soukromém žebříčku mistrových filmů sice pomyslné první místo ubránil, ale nejnovější počin se hrdě zařazuje po bok Krvavé neděle. A neskutečnou práci odvedl i Tom Hanks - jen vzácně se mi stane, aby mě herecký koncert natolik strhnul, že bych zapomněl i dýchat. Tome, pomyslný klobouk smekám tak hluboko, jak to jen jde!

plakát

Enderova hra (2013) 

POZOR, KOMENTÁŘ OBSAHUJE MEGASPOILERY!! Čtrnáct dní před premiérou jsem ve zdejší diskuzi položil následující dotaz: "Někdo už nahodil stopáž. A jsem trochu v rozpacích - zdá se vám 115 minut (dle imdb 114) dostatečných?" Po zhlédnutí filmu musím konstatovat, že oním dotazem jsem bohužel uhodil hřebíček na hlavičku. Cardova skvělá knižní předloha si rozhodně zasloužila delší, mnohem delší stopáž. Gavin Hood sice příběh ořezal do celkem koukatelné podoby, kdo však nečetl knihu, bude ochuzen nejen o vedlejší dějové linky (Locke, Démosthenes), ale i o vysvětlení motivací jednotlivých postav, řada klíčových vysvětlujících motivů zůstane za kulisami. A celkem chytrá berlička, kdy Ender v mailech vysvětluje sestře (a tedy hlavně divákovi) své pohnutky, prostě nestačí obsáhnout jeho vnitřní svět a nečtenář bude mít po zhlédnutí filmu v hlavě pěkný guláš. Úlitby cenzorům (hlavní hrdina v knize zabije dvě děti, ve filmu je pouze zraní; ve filmu neuvidíme žádné nahé děti) jsou pochopitelné, eRková přístupnost by film z komerčního hlediska zabila. Ale stejně si říkám, že když už je film - vzhledem k velmi úzké cílové skupině - odsouzen k údělu filmového propadáku, mohli se tvůrci pořádně rozšoupnout a prodělat ten šílenej balík ve velkém stylu, stejně jako to udělali producenti Scorseseho Huga, jenž v kinech jednoznačně propadl, ovšem umělecky se jednalo o naprostý úspěch. Něčeho podobného se Enderovi producenti nedočkají, film kiny nejspíš prošumí a na Oscarech po něm ani pes neštěkne, což je vzhledem ke kvalitě knižní předlohy velká, opravdu velká škoda. Abych jen nekritizoval - jsem rád, že tvůrci diváky alespoň neochudili o klíčové sekvence knihy: psychohru + závěrečnou nečekanou pointu (přesněji obě pointy - tedy že simulace nebyla simulací, nýbrž reálem + uvědomění si hlavního hrdiny, že byl zneužit ke spáchání strašlivého zločinu genocidy mimozemské rasy, která lidstvu nechtěla ublížit). K hereckým výkonům dodám jen, že Harrisona Forda jsem už dlouho neviděl hrát tak dobře, role mu snad byla napsána vyloženě na tělo a Asa Butterfield odvedl velmi dobrou práci, ten kluk má opravdu talent, jen bude potřeba jeho talent ještě trošičku vybrousit, sem tam si neodpustil své zažité manýry (obzvlášť přehnaná mimika nosu). Závěrečný verdikt - Enderovu hru se podařilo poměrně dobře přenést na filmové plátno, výsledek však vesměs ocení jen čtenáři knižní předlohy. 70%

plakát

Příběh kmotra (2013) 

Zjevná inspirace žánrovou klasikou se nezapře, v jednotlivých scénách poznáváme tu Scarface, tu Heat či Pulp Fiction a hudba místy zní, jako by ji komponoval sám Hans Zimmer. Jen herci světových parametrů nám tu jaksi chybí. Ústřední duo Vetchý + Vaculík se snaží seč může a především Ondra "Vraník" Vetchý odvedl slušný výkon. Jen jim prostě nikdo z vedlejších postav nesekunduje, Kryštof Hádek nedokázal překonat omezení daná vlastní fyziognomií a se svým mladistvým vzhledem, sametově jemným hláskem se na roli policisty opravdu nehodí a i u Andreje Hryce jsme zvyklí na hlubší herectví. Z vedlejších představitelů tak zaujala snad jen krásná Vica Kerekes ... ehm ... scénou ve sprše. Záverečný verdikt - režiséru Nikolaevovi se po opravdu nepovedených Lidicích podařil vcelku slušný reparát, i kameraman se na české poměry opravdu vytáhl. Stopáž filmu je tak akorát, aby diváci ke konci nezačali koukat na hodinky. Jen ten casting se až tak nepovedl, proto zatím "jen" za tři, ale jsou to opravdu silné tři hvězdičky. Po druhém zhlédnutí možná známku přehodnotím.

plakát

„Marečku, podejte mi pero!“ (1976) 

Aby bylo jasno, Mareček není až tak děsivě, opravdu děsivě špatný. Je jen matný. Natočen je stejně "invenčně", jako kterákoli tuctová televizní inscenace, mnozí herci strašlivě přehrávají (Janžurová, Lohniský), některé vtípky působí velmi uměle (viz populární Hliník, nechápu proč autoři vymýšleli neexistující příjmení, když s Dusíkem /poměrně běžným příjmením/ by vtípek fungoval také) a ze všeho nejhorší je závěr filmu, jenž působí tak, že scénáristé si absolutně nevěděli rady jak příběh ukončit. Prostě nenáročná taškařice na úrovni televizního Bohouše, jen roztažená na délku celovečerního filmu. Uznávám, že místy i docela zábavná, mé tři hvězdičky si zaslouží. Ale víc ani ránu.

plakát

Gravitace (2013) 

Nepopsatelná nádhera, nutno vidět ve 3D na velkém plátně! Svatá trojice 3D filmů (Avatar, Hugo a Pi) se nám nenápadně rozrostla o dalšího hrdého člena. Všem divákům poradím nehrabat se v případných nelogičnostech či přímo faktických fyzikálních nesmyslech, tento film je úplně o něčem jiném a jeho kvality je nutné hledat jinde - v neskutečně vymazleném vizuálu. Musím však zároveň jedním dechem dodat, že Sandra Bullock, která rozhodně nepatří mezi mé oblíbené herečky, se své role zhostila vskutku báječně, minimálně oscarová nominace by mě vůbec nepřekvapila. A když už jsem naštípnul plešouny - pokud nebudou nominováni režisér, kameraman a tvůrci vizuálních efektů, bude to do nebe volající křivda. Zato střihač si dá letos zřejmě pauzu :-)

plakát

Kick-Ass 2 (2013) 

Věčná škoda, že se nepodařilo udržet laťku, kterou nasadila cca první třetina. Ve vzduchu jasně viselo maximální hodnocení, žel s přibývajícími minutami se dramaturgie snímku poněkud rozpadla. Zjevný kontrast proti prvnímu dílu, kde naopak po pomalejším rozjezdu příběh báječně nabíral na obrátkách. Celkový výsledek je tedy mírně rozpačitý, čtvrtou hvězdu přidávám za neskutečně dokonalou Chloë, která nejspíš brzy poputuje do topky hereček.

plakát

Letadla (2013) 

Výsledek? Mnohem horší než druhá Auta. Vizuál? Mnohem horší než první Auta! Termín "předvídatelný příběh" dostává zcela nový rozměr. Humoru film obsahuje asi tolik, kolik účinné léčivé látky najdeme v placebu - nebavily se ani nejmenší děti a to je opravdu velký průšvih. Za dvě s odřenýma ušima, ale mám sto chutí za tu nudu klidně obě strhnout, jako výstrahu pro příště, producente Johne Lassetere...

plakát

Elysium (2013) 

Pozor, komentář obsahuje spoilery! Bezprostředně po projekci jsem přivřel jedno oko a dal čtyři. Řekl jsem si, že drobné logické lapsy filmu odpustím, vždyť po filmařské stránce mu není co vytknout, tak proč nebýt velkorysý? Jenže dnes, 24 hodin po projekci, mám neodbytný pocit, že ty logické lapsy zas až drobné nebyly. OK, přijmu teorii, že v budoucnosti (díky dosud neznámé technologii) bude možné na oběžné dráze provozovat zařízení, které není hermeticky uzavřené. Proč ale tahle vyspělá civilizace nedokáže přenést 50EB dat jiným způsobem, než v mozku živého člověka? A za druhé, proč by majitel velké korporace (Fichtner) přenášel data ve vlastní hlavě, když ví že při downloadu jistojistě zemře? Nad detaily typu "nad aglomerací velikosti Los Angeles létá nějakých pět šest kamer, jedna z nich však náhodou právě prolétá okolo domu, ze kterého vychází Matt Damon" mávnu rukou, to už jsou jen takové drobnosti, které mi za pitvu nestojí. Shrnutí - zásadním problémem Elysea je nelogický scénář. Blomkamp režisér se pak může snažit sebevíc, avšak z hovna bič uplést nelze. Žehrat na práci scénáristy však nemůže, neboť scénář si napsal sám. Ani luxusní herecká sestava (v čele s výtečným záporákem Charlto Copleym) už potom výsledek nezachrání. 60%.