Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Horor
  • Sci-Fi

Recenze (3 917)

plakát

Francouzská spojka (1971) 

Poslední film roku 1971 jako tradičně vyhrazen pro oskarovku. Francouzskou spojku jsem viděl už několikrát, poprvé ještě jako malý dítě. Když to vemu trošku zeširoka, tak předchozí dekády patřily westernům, muzikálům, válečným či historickým filmům. Sedmdesátky kromě nastupujících sci-fi a hororů a nezávislých dramat přinesly obrovský boom kriminálek, výsledkem čehož byly hned 4 oskary za nejlepší film po sobě. Francouzská spojka je bezesporu výjimečný film - pouliční, špinavá a drsná kriminálka o dvojici detektivů, kteří se dostávají na stopu velkého drogového kšeftu. Není tu žádná stylizace, geniální dedukce, superpoldové či promakané plány. Jen mravenční rutinný detektivní práce - šťáry v pajzlech, výslechy feťáků, dlouhé noci odposlechů a sledovaček. Místy se vkrádá nuda, ale tu bohatě vynahrazuje honička se střelcem v metru či pro mě nezapomenutelný rozbor auta. Antiklimatický konec mě kdysi dost naštval, ale tak to prostě chodí... někdo uteče, na někoho není dost důkazů. Není to 100%, ale přece jen se to tou realističností kouká na ostatní kriminálky z té doby dost z výšky a s váháním zvedám na 5* a krimi/thriler roku 1971. Jen teda ty Oskary jsou dost úlet - v roce 1971 si to zasloužil Šumař na střeše a našly by se i další lepší filmy. A už vůbec nechápu Oskara pro Hackmana, který hraje prostě obyčejného drsného poldu, Topol nebo i Scott za Nemocnici si ho zasloužili víc.

plakát

Vanishing Point (1971) 

Když se někomu život rozpadne na kusy, všechno na čem záleželo postupně odejde, tak chlap může tiše trpět, potichu odejít a nebo odejít s plnou parádou. Kowalski se vydává doručit auto přes půlku Států a to co byla jen obyčejná sázka se vlivem speedu a posraného života stává zběsilou jízdou. V patách armáda policajtů,  v rádiu soulový moderátor, který mu drží palce a radí. Neznámí herci i režisér a film co navodí na začátku iluzi akční jízdy a postupně se mění spíš na tradiční road movie s flashbacky i různými setkáními. I tak skvělá podívaná s výbornou atmosféra západu, pestrou plejádou figurek (starý kovboj, hipísáci, motorkáři, buzeranti, krásná nahá holka na motorce) a výbornou dobovou muzikou (folk, rock, soul). I přes hořký konec mě to bavilo víc než přeceněná Bezstarostná jízda.

plakát

Poslední představení (1971) 

Už dlouho jsem neviděl tak úžasný film o obyčejném životě. Začíná to jako takové normální retro. Jsou tu dva kamarádi, kteří oba chodí s nějakýma holkama, nudu zahání v kině nebo randěním. Je tu nějaká nahota, sex trapný, nepovedený i vzrušující. A postupně se přidávají další postavy - mladá romantická dívka měnící se na manipulativní mrchu, její víceméně stejná matka, protřelá servírka, zanedbávaná žena trenéra, dementní kamarád a taky majitel kina s minulostí kovboje, kterého má každý rád. V průběhu filmu se ale stane tolik věcí, že by to vystačilo na x dalších stejně starých filmů. Někdo se zachová jako kretén, nečkaní lidi se dají dohromady, nebo se spolu vyspí, je tu pár vtipných událostí, pár kotrmelců, pár nečekaných úmrtí. Celý film netušíte co se stane dál. Dokonalá atmosféra umírajícího městečka a vůbec celých padesátek se line z každého záběru černobílého filmu; přičemž tomu pomáhá soundtrack plný dobových hitů (zní to jak staré songy z Fallout her). A ti herci! Klukovští Bridges a Bottoms, mladá kočka Shepherdová, po zásluze oskaroví Johnson a Leachmanová. Malou roli tu má Randy Quaid, který vypadal v mládí jako vidlácký synek a dokonce i Noble Willingham jako obyčejný chlápek, který má ještě daleko do starého CD z Walkera. Prostě výborný film u kterého hodnocení na CSFD opravdu nelže a můžu s klidem dát čistých 5* a drama roku 1971.

plakát

Tělesné vztahy (1971) 

Depka. Jack Nicholson a Art Garfunkel o dramatu o vztazích a sexu v průběhu několika dekád. Nicholson hraje skvěle svého hajzlíka, Garfunekl celkem dobře submisivného chlápka. Špatné nejsou ani obě holky Ann-Margret a Candice Bergen. A je tu pár opravdu ostrých i vtipných dialogů, dobře natočené, jen na mě z toho prostě padla příšerná depka - bez ohledu na přístup nakonec všechny ty vztahy končí hádkami, neláskou a zmarem. A to co udělá Nicholsonova postava na začátku, kdy začne randit s kamarádovou první láskou to je prostě odporný svinstvo, který mě připomenulo pár podobných "kamarádů". Nepochopím chlapa, co leze kamarádovi za holkou a přesto mu není blbý za ním pak přijít a hrát si na kamaráda. 3* spíše za subjektivní špatnou náladu z filmu, než za objektivní kvality, protože tomu není moc co vytknout.

plakát

Tak mě někdy napadá (1971) 

Dřevorubecký film. Komouši by z toho udělali budovatelskou slátaninu, dnešní tvůrci ekoagitku nebo film o vykořisťování dělníků. Newman namísto toho natočil poctivé drama klasického střihu. Pěkná hudba, občas humor, krásná příroda, respekt budící stromy a dřevorubecká práce, stejně jako úžasná plavící scéna na konci. A příběh o rodině samorostů, která se odmítá připojit ke stávce, neboť dřevařina je smyslem jejich života. Nejsou to všichni sympaťáci - drsný patriarcha Fonda, skoro stejně tak drsný Newman, mladý zatím citlivý Sarrazin, pohodář Jaeckel a přehlížená manželka Remicková. Ale člověk jim prostě tak nějak fandí, protože i přes šílené tragédie jedou dál. Výborně natočené, výborně zahrané a důkaz toho, že i pro mě nezajímavé téma se dá dobře udělat. 4*. PS: Ta ruka na konci je opravdu brutální humor :D

plakát

Dvouproudá asfaltka (1971) 

Dva mladíci závodí se starším týpkem v závodě přes celou zemi, přičemž sebou vezou jednu teenku. Monte Hellman nezklamal a opět mě unudil k smrti. Warren Oates se snaží, má pěknou káru, občas vtipného stopaře a občas zahraje nějaká pěkná písnička. Zpěváci Taylor a Wilson (Beach Boys) jsou naproti tomu naprosto nuloví, stejně jako jejich postavy (a to jejich auto je úděsná kraksna). Znuděná teenka kromě přesedání z auta do auta je tam naprosto zbytečná. Pokud čekáte nějaký adrenalinový závod, honičku nebo bouračku, čekáte marně. SPOILERY! A jak to skončí? No nijak... teenka odjede s někým novým, posádky se na závod vykašlou a film skončí uprostřed scény. Čili opět jednou zabitej čas s pitomým filmem.

plakát

Zapadákov (1971) 

Mladý učitel, slabošský intelektuál se snaží vypadnout z jednoho zapadákova do Sydney, ale skončí ještě v horší díře, kde prohraje všechny svoje peníze. Což mu ovšem přes odpor k místním nebrání chytnout se jedné vidlácké party a rozjet extraligu v chlastu.  Na podobné cestě jsem ne tak dávno taky byl, takže jsem se do toho dokázal snadno vcítit, vždycky se najdou nějací "kamarádi" kteří zvou a objednávají. Jinak totální vidlařina, ovšem atmosféra je naprosto stoprocentní, od chlastu se přechází k lovu, rvačkám, nechybí tu pokus o sex s místní "kráskou". Hnus, demence, ožralost a ke konci totální psycho. Hrdina je celkem nevýrazný, zato Donald Pleasance hraje svého ztroskotaného doktora famózně a celkově je to brutální portrét "krás" australského venkova, člověk by až řekl, že když zrovna místní nevybíjí klokany, tak mordují zbloudilé turisty. Solidní 4*.

plakát

Cesta (1971) 

Spíše australský než britský film, který začíná jako excelentní dobrodružný survival - taťka veme své dvě děti do buše, kde mu hrábne, pokusí se je zastřelit a pak se odpálí i s autem. Děti se tak vydávají na pochod, pro malého klučinu je to jen hra, které se rychle přizpůsobuje, zatímco jeho teen sestra se musí starat. Cestou potkají mladého domorodce, který jim pomůže s jídlem, pitím a přestože si nerozumí, tak se sblíží. Krásná hudba, krásná příroda v celé své nahotě i krutosti. Navíc teenka je opravdu kočka a režisér ji ve spoustě záběrů ukáže opravdu v plné parádě včetně asi 5minutové nahaté koupací scény :) Nojo, ale to by nebyl Roeg, aby z toho neudělal artovou kravinu a tak přichází pazvuky, zastavované/opakované záběry, nesouvislé scény, absurdní situace SPOILER - nechali byste se odbýt po několikatýdenním putováním nepříjemným chlápkem? Konec je doslova ukousnutý a to jak dopadl ten domorodec... škoda mluvit :( Tak už ho holt mezi muži a ženami chodí, že nemluví stejnou řečí. Neobyčejný film se spoustou "ale", víc než na 3* to nevidím. Dobrodružný film roku 1971.

plakát

Posel (1971) 

Když se sejde ucajdaná staroanglická limonáda s babralem Loseym vznikne nuda tak strašlivá, že jsem si na konci myslel, že se zastřelím taky. Ups spoiler. Takže se tak 30 minut nic neděje, než začne příběh o klukovi, který je poslíček milenecké dvojice co spolu nemůže být - protože on je chudý a ona bohatá. Nejbanálnější zápletka červené knihovny, co by vystačila na 20 minut protažená na dvě hodiny. Nefunguje to jako romantika, protože dvojice se za celý film nesetká, nefunguje to ani jako ta načinčaná limonáda protože to vypadá lacině. A jako dětský film to funguje tak v pár scénách (první láska, šarvátky s "kamarádem"). Drama nulové, herci průměrní, postavy místy silně nesympatické (citové vydírání kluka který nechce poslíčkovat) a ještě to skončí blbě. Za pěknou hudbu a pár příjemných klukovských scén 1*. A tady 69% proboha!!!

plakát

Mizerná neděle (1971) 

Úřednice ve středním věku randí s mladším milencem. Ten je ale bi a randí i s postarším doktorem. Na začátku jsem si říkal, že to bude zas jeden z těch šíleně šokujících filmů no a na konci mě to paradoxně přišlo celkem o ničem. Schlesinger naštěstí po Půlnočním kovbojovi nezapoměl točit, není to taková nuda jak jeho začátky. Výborní jsou i herci - Jacksonová, ale i Finch a překvapivě zpěvák Murray Head. Jen ten šokující trojúhelník nic extra neřeší, jen si tak volně plyne, režisér otevírá další a další dějové odbočky (asi 10), které natahují děj a nikam nevedou. A film doplyne do konce ani by se cokoliv doopravdy stalo. Pěkně natočené a zahrané drama bez dramatu a spíše slabší 3*. PS: Malý hajzlík drápající po autech je Daniel Day Lewis.