Reklama

Reklama

Tak mě někdy napadá

  • USA Sometimes a Great Notion
Trailer

Obsahy(1)

Rodina dřevařů (vedená Newmanem a Fondou) je drsná a záleží jí především na každodenní práci. V okamžiku, kdy okolní dřevaři jdou do stávky, rozhodnou se naši tvrďáci pracovat dál. Stávají se tím sice stávkokazy, ale nedovedou si představit volné všední dny. Za tuto chybu platí částečně majetkem, životy (při kácení stromů) i rozpadem rodiny. Dva však zůstávají, aby pokračovali v rodinné tradici. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (67)

Šakal 

všechny recenze uživatele

Když se kácí les, létají třísky na všechny strany, to je (dávno) známá věc. Nikoliv „Foglarovi Hoši od Bobří řeky, ale Jiráskovo Proti všem“ zasazené do amerického Oregonu, kde klan místních dřevařů Stamperových vedený samorostem Henrym (živelný Henry Fonda) žije podle rodinného hesla „neustupuj ani o píď“. To (i) navzdory tomu, že to může být vykoupeno tím nejcenějším, tj. ztrátou (soukromého) života resp. životů. Snímku bez sebemenších pochyb dominuje Frajer (Luke) resp. P. Newman coby Henryho syn Hank, pokračující v otcových šlépějích. To jak za, tak i před kamerou. P.s. co se samotného konce týče SPOILER, neznám stylovějšího závěru. Henry Fonda (prostřednictvím P. Newmana) významně nastavuje (zdejším dřevařům) prostředníček a já následně zvedám oba (zdravé) palce. Takové snímky se již dnes netočí, stejně jako se nerodí takoví (zásadoví) chlapi (resp. je to druh téměř před vymřením). A je to jenom dobře, alespoň je co si připomínat. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Velmi inovativní a přesvědčivá záležitost. Vlažný rozjezd dostává s přibývajícími minutami rázný naturalistický pohled a drama ze života lesních dělníků se mění v dechberoucí podívanou. Henry Fonda má charismatickou a charakterní roli, která musí být pro fanoušky nesmírným požitkem. Paul Newman skvělý jako vždy, avšak na postu režiséra odvedl protentokrát mnohem kvalitnější práci, než v jiných svých počinech. Dodal filmu spád, rodinnou atmosféru a jak bývalo jeho zvykem, nechybí zde životní hodnoty a silná myšlenka, která je podstatně umocněna samotným závěrem. 80% ()

Reklama

dobytek 

všechny recenze uživatele

Jakýsi podivný rodinný drama o tom, že bez práce nejsou lahváče (pokud teda nejste odboráři), ale zároveň, když je pro někoho práce alfou i omegou, tak je potom docela opruz s nim nějak koexistovat. Jsou tam asi 2 dramatický situace, jinak mi to přišlo trochu jak epizoda z nějakýho televizního seriálu. Snad jen díky tomu, že v tom hraje Paul Newman a Henry Fonda, se na to dalo dívat. Oni dokázali tento nepříliš zajímavej příběh pozvednout na nějakej vyšší level. Bez nich bych to pravděpodobně ani nezvládnul dokoukat celý. 50% ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Ohromující. Takový jsem měl pocit po skončení i z více scén, jejichž svědkem jsem tu byl. Filmy z pracovního prostředí se u mě celkem těší oblibě již déle a byť asi nejsem sám, komu u pár scén i bylo trochu líto nad tou hromadou pokácených stromů, beru tento snímek především jako velmi důstojnou poctu drvoštěpům a jejich fyzicky náročné práci, vyžadující enormní úsilí a nasazení, jaké zde sálá i z celé závěrečné sekvence. Dlouhé scény s autenticky ztvárněnou prací v lese či u vody braly dech, mohou se těšit velmi poutavému nasnímaní a nejsou to zdaleka jediné pasáže, díky nimž za to stojí tento film nabízející zároveň i velmi zdařilé drama několika lidí napříč generacemi, jež pojí tato práce či rodinné vztahy. Nesmírně mě překvapilo, jak zřejmě nejvypjatější a nejtragičtější příhoda z celého příběhu může zároveň přinést ty nejvtipnější momenty filmu, plné odzbrojujících dialogů a humoru uprostřed hraniční situace na pokraji smrti. Paul Newman je nejen úžasný v hlavní roli, v níž obstál po fyzické stránce výkonu stejně jako třeba v dokonalém ztvárnění pohnutých emocí v momentech dlouhodobého osamocení, ale současně se mu zadařilo celý film odtáhnout i režisérsky, aniž by mě v některé ze scén zanudil. Koho oslovili Velcí mluvkové Roberta Enrica, může z filmů ze stejného prostředí vyzkoušet i Tak mě někdy napadá (anebo obráceně :)). [90%] ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Klan Stamperových se vyznačuje drsnými muži, kteří berou svoji tvrdou dřevařskou práci vážně a jejich tvrdohlavost jde proti všemu a všem. Starý Henry vládne železnou rukou (byť ji má v sádře) a v jeho šlépějích kráčí syn Hank, jenž má rodinný podnik na starost v době otcovy pracovní neschopnosti. Jeho bratr Jody má smysl pro humor v každé situaci a nevlastní bratr Leland se vrací po letech do rodiny a seznamuje se s prací a poměry vládnoucími v domě u řeky. Paul Newman natočil drama, které je úplně cítit čerstvě pořezaným dřevem a spálenou naftou z těžkých strojů, odvíjí se svým relativně klidným (avšak nenudícím) tempem až k závěrečné strhující dvacetiminutovce, kdy rozštípnutý strom v mžiku změní celý život Stamperů. Scéna s Jodym a stromem (kde se potvrdí jeho smysl pro humor, což je jeden z nejemotivnějších okamžiků snímku), ale i Henrym a jeho osudem, je opravdu velmi sugestivní a donutila mě dát plné hodnocení. Nezlomnost a heslo "neustupuj ani o píď" pak najde svoji nejhlubší výpověď v konečné scéně na řece. Herecká esa jako Fonda, Newman či Remick není potřeba nějak zvlášť rozebírat - skvělí jako vždy a pokaždé. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (6)

  • Název filmu opakuje název literární předlohy – románu Kena Keseyho. Ten zase použil citát z textu slavného folkového evergreenu "Goodnight, Irene", který získal velkou popularitu v 30. letech minulého století v podání černošského zpěváka Huddieho Williama Ledbettera, více známého jako Lead Belly. Text ze skladby zní "Sometimes I live in the country, sometimes I live in town, sometimes I take a great notion to jump in the river and drown". (Aelita)
  • Režisér Richard A. Colla, který měl film původně režírovat, se rozhodl uplatnit styl práce s kamerou, aby předvedl tón Keseyho prózy na plátno. Jeho přístup však ztěžoval práci hercům, kteří se domnívali, že je pro něj jejich postavení před kamerou důležitější než jejich interakce. Po dvou týdnech nebyli Newman a producent John Foreman spokojeni s tím, co jim mladý režisér dodal, a upozornili ho, že bude muset svou techniku změnit. Velká zkouška přišla, když Colla natáčel jednu z náročných scén v jídelně Stamperova domu, zkoušeli to pořád dokola a nikdy se to nepovedlo. Newman s Foremanem tedy Collu vyhodili a Paul se rozhodl režírovat. (Rocky62)
  • Pro Newmana bylo režírování a hraní velmi náročné. Zvažoval, že už to nikdy neudělá. Vyčerpání a velký stres zaháněl alkoholem. Film ohrozil ještě víc, když se vyboural na motorce, poranil si levý kotník a natáčení se muselo na chvíli zastavit. (Rocky62)

Reklama

Reklama