Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Krimi
  • Animovaný

Recenze (620)

plakát

Ztratili jsme Stalina (2017) 

Vynikající podívaná. Mrazivé, přesto chvílemi vtipné a asi hodně reálné. Steve Buscemi jako Nikita Chruščov je dokonalý a stejně tak polní maršál Žukov v podání Jasona Isaacse je impozantní. Byla by to veliká legrace, pokud by to nebyla děsivá realita.

plakát

Ferrari (2023) 

Zajímavý film, který je něčím jiným, než by mohlo být očekáváno. Není to primárně o závodních autech a o závodění, ale spíše drama o komplikovaných vztazích v rodině ovlivněných tragickými událostmi a paralelními vztahy. Nicméně i závoďáků a krásných záběrů ze závodů je tam dost. Řekl bych také, že to není typicky hollywoodský / americký film, ale typově spíše film evropský. Rozjíždí se to docela pomalu, nebojí se i dlouhých konverzačních scén, chybí tam takový ten prvoplánový příběh a étos. Není to (jako mnoho podobných filmů) o silném jedinci, který navzdory nepřízním osudu svou nezdolností a umanutostí něco dokázal... Vůbec ne. Enzo Ferrari vůbec nevyznívá jako pozitivní hrdina a ani jako příliš úspěšný muž. Ve filmu i chybí nějaký moment vyvrcholení či katarze, kdy by se člověku draly slzy dojetí do očí. Velmi realisticky, až brutálně jsou ve filmu ukázány nehody, které v časech starých závoďáků bývaly velmi často fatální. V kontextu filmu ale úplně nechápu, proč tady bylo třeba takového naturalismu, o tom tento film (na rozdíl od Rivalů či Gran Turismo) vůbec není. Zajímavý je casting dvou hlavních ženských rolí. Z volby Španělky z Madridu pro postavu typické Italky z Modeny musí mít Italové radost! Nicméně Penelope Cruz je v té roli velmi věrohodná a perfektní. Ještě překvapivější je volba Američanky z Kalifornie do druhé role. Ta ani vůbec italsky nepůsobí a celý film jsem si myslel, že je to v příběhu cizinka, až v závěru jsem ke svému překvapení zjistil, že je to místní děvče z okolí Modeny. Přesto je to zajímavý a skvělý film, který mi určitě zůstane v hlavě déle než třeba Gran Turismo či Le Mans '66, a který mi něčím připomínal filmy Pedro Almodovara (a nejen těmi křiky Penelope Cruz).

plakát

Mission: Impossible Odplata - První část (2023) 

Dobře natočené po řemeslné stránce, akční a vizuální spektákl, člověk se nenudí a čas rychle plyne, ale bohužel se čím dál méně obtěžují s nějakou reálností v podstatě úplně čehokoliv (zápletka, akční scény…).

plakát

Poslední závod (2022) 

Bohužel to vyznívá poněkud banálně. Ten příběh je velice zajímavý v kontextu atmosféry doby a soupeření českého a německého elementu v Krkonoších na všech úrovních života a společnosti, který vyvrcholil zabráním Sudet a poválečným odsunem. V tomto kontextu je to vlastně epické drama a ten závod měl opravdu velký symbolický význam pro široké široké vrstvy obyvatelstva Sudet. Tady to nicméně vypadá jenom jako hec malé partičky sportovců. Bohužel ten epický rozměr a trocha patosu je to, co tomu dramaticky chybí. Problematika prolínání etnik v tomto regionu je reprezentována jen pořváváním dvou stolů v poloprázdné hospodě. Velmi skromná produkce s minimálními komparsy z toho dělá spíše televizní film. A epické drama nahrazuje spíše komorní  příběh pohledem Hančovi manželky, či příběh Emericha Ratha. Který je sice zajímavý a možná by si zasloužil vlastní film, ale v kontextu této události nebyla Rathova role nijak zásadní.  A v důsledku tohoto přístupu a chabé produkce se jeví Hančova smrt jako nesmyslné úmrtí v důsledku nezodpovědného hazardování partičky sportovců s počasím na horách.

plakát

Černý krab (2022) 

Nedá se tomu upřít určitá vizuální kvalita a schopnost vytvořit mrazivou atmosféru post-apokalyptického světa někde na severu. Tím to ale bohužel končí a jinak je to naprosto zbytečný film. První polovinu divák ještě trochu žije očekáváním v jakou rafinovanou zápletku se to vyvine. Bohužel v žádnou! Navíc představitelka hlavní role v druhé části filmu značně přehrává a působí spíše komicky. A pak přichází pseudofilosofické proklamace o (ne) svobodě…. dialogy šustí papírem… ach jo!

plakát

Trojí hranice (2019) 

Teoreticky by to mohl byt zajimavy a napinavy film. Ingredience by na to byly. Ale je to natocene tak, ze je to nuda k uzivani!

plakát

Jan Žižka (2022) 

V angličtině se to jmenuje "Středověk" a je to asi lepší název. Byť je Jan Žižka hlavním hrdinou filmu, film se odehrává v roce 1402, tedy dříve než se stal známým a klidně to mohl být i kdokoliv jiný. Kdo by tedy čekal film o husitských válkách, bude zklamán, film se odehrává v době těmto předcházející a byť se v něm objevují nějaké historicky doložené osoby a politický kontext, příběh je víceméně autorskou licencí (tedy vymyšlený). Nicméně to celkem funguje, a zejména to asi dosti věrně a surově ukazuje středověk se vší jeho krutostí a bídou. Určitě jsem viděl lepší filmy jak po technické tak příběhové stránce, ale určitě to dosahuje kvalit mezinárodní produkce. Čekal jsem trochu více epických válečných scén s velikým komparsem (asi trochu ovlivněn Vávrovým filmem). Ty tam moc nejsou. Válečných scén je hodně, ale vždy jsou to jen menší skupiny. Pravda ale asi je, že v roce 1402 se ještě žádné velké střety neodehrávaly, to přišlo až za křižáckých tažení. Myslím, že v závěru je trochu cítit, že český autorský tým prostě nedokáže udělat takový epický doják, kde emoce stříkají, jako hollywoodská produkce, patos prostě není Čechům vlastní.

plakát

Kdyby radši hořelo (2022) 

Jeden z nemnoha českých filmů, který není debilní či trapný. Přesto, že reálie jsou velmi české a v mnoha ohledech deprimující, příběh je asi svojí povahou relevantní minimálně ve střední Evropě a film byl údajně velmi dobře hodnocen diváky i na festivalu v Berlíně. Je to dobrá ukázka toho, že když je kvalitní scénář, dramaturgie, herci, kamera a režie, tak se i bez velkých rozpočtů dá udělat velmi dobrý film. Námět by přitom občas vysloveně sváděl ke sklouznutí k laciným vtipům, trapnosti či moralizování, ale tomu se to nikdy ani na moment ani nepřiblížilo. Zajímavé je, že to ukazuje nejen to co se děje, ale dokonce to i dobře ukazuje kořeny těchto fenoménů (inklinace ke konspiračním teoriím, xenofobie...), kdy na počátku nemusí být žádný zlý úmysl ani zloba. Film velmi chytře pracuje s kamerou a často velmi dlouhými záběry. A pro mě bylo obrovským překvapením, že se velice líbil i dvěma teenagerům, kteří jsou jinak zvyklí spíše na hollywoodskou produkci.

plakát

Top Gun: Maverick (2022) 

Je to čistá nostalgie a je to tak dobře. Nějak to aktualizovat by asi byl spíše průser. Maskéři a retušéři dokázali dosáhnout u Toma Cruise vzhledu, kdy je navzdory svému biologickému věku v roli celkem uvěřitelný. A i Jennifer Connelly vypadá fakt dobře. Sentimentální zábava, kdy je vám úplně jedno do jaké míry to je nebo není reálné, a určitě to zase bude fungovat dokonale jako náborový film pro US Navy. Fascinace možnostmi špičkových vojenských letadel a elitních pilotů.

plakát

Divoké rákosí (1994) 

Tohle dost podivná záležitost, která nicméně stojí za vidění, protože je to opravdu hodně jiné, než cokoliv jiného co jsem kdy viděl a celou dobu to tak podivně poutá pozornost v anticipaci věcí příštích. Je to vlastně velmi silné, byt' ještě nemám úplně jasno v tom, co jsem si z toho přesně odnesl.